Η Λουσίντα Τσάιλντς είναι μια από τις κορυφαίες χορογράφους του κόσμου. Μεγάλη κυρία του μινιμαλιστικού χορού, με μοναδικό χορογραφικό στιλ εδώ και πολλά χρόνια ασχολείται με την όπερα αλλά και πατραγωγές μεγάλης κλίμακας.
Ανάμεσα σε άλλα είναι δημιουργός μαζί με τον Μπομπ Γουίλσον και τον Φίλιπ Γκλας της θρυλικής παράστασης «Ο Αϊνστάιν στην παραλία», η οποία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την όπερα. Η Λουσίντα Τσάιλντς ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της το 1963 με την ομάδα Judson Dance Theater της Νέας Υόρκης, ενώ το 1973 ίδρυσε τη δική της ομάδα. Εκτοτε έχει συνεργαστεί με μεγάλους δημιουργούς, ανάμεσα σε άλλους και τον Φρανκ Γκέρι, τους σκηνοθέτες Λικ Μποντί, Πέτερ Στάιν, κ.ά. Τα τελευταία χρόνια η Τσάιλντς ασχολείται συστηματικά με τη σκηνοθεσία όπερας. Ξεκίνησε το 1995 με τη «Zαΐδα» του Μότσαρτ στο Θέατρο La Monnaie των Βρυξελλών, ενώ η πιο πρόσφατη παραγωγή της απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στην όπερα του Κιέλου.
Η όπερα Atys του Ζαν Μπατίστ Λυλί που σκηνοθέτησε στο Κίελο, είναι ένα είδος πρώιμης γαλλικής όπερας που έκανε την πρώτη της πρεμιέρα το 1676. Γιος μυλωνά, ο Λυλί γεννημένος στη Φλωρεντία, πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην αυτλή του Λουδοβίκου ΙΔ’. Θεωρείται ο πατέρας του γαλλικού ύφους της μπαρόκ μουσικής. Αν και το κοινό αντιμετώπισε με αδιαφορία το Atys, έγινε γνωστή ως η όπερα του βασιλιά λόγω της αγάπης του Λουδοβίκου ΙΕ’ γι αυτήν.
Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.
Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.
Η ιστορία διαδραματίζεται στο παλάτι του χρόνου, ανάμεσα στο χρόνο (ήλιος) και τις ώρες (ηλιακοί δείκτες). Η μούσα της ανθοφορίας και της βλάστησης, Φλώρα και η μούσα της τραγωδίας, Μελπομένη, με τις ακολουθίες τους, διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία στην ιστορία που θα συμβεί. Ο Χρόνος τις καθησυχάζει και ο μύθος ξεκινά...
Στον αλληγορικό μύθο για τη δύναμη του έρωτα η θεά της γονιμότητας Κυβέλη διεκδικεί τον όμορφο θνητό Άττι από την αγαπημένη του νηρηίδα, Σαγκαρίδα. Τελικά αντιλαμβάνεται πως ο έρωτας δεν κατακτάται με τη δύναμη ή τη εξουσία αλλά με την αγάπη. Έτσι, επιστρέφει στη θεϊκή της μοναχική υπόσταση και με τη βοήθεια των πνευμάτων του δάσους μεταμορφώνει τον Άττι σε πεύκο έτσι ώστε να ρίχνει πάντα τη προστατευτική του σκιά στους ερωτευμένους και να τους κρύβει από τα μάτια των θεών.
Στην μεγάλη και εντυπωσιακή αυτή παραγωγή πήραν μέρος δυο Έλληνες. Ο Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς της παράστασης. Σκηνικά και κοστούμια αναφέρθηκαν ιδιαιτέρως σε όλα τα δημοσιεύματα για την υψηλή αισθητική και την αισθητική σύνδεση του μπαρόκ με το σύγχρονο. Ο Πάρις Μέξης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε σκηνογραφία στο Λονδίνο, στο Central Saint Martins College of Art and Design. Έχει σκηνογραφήσει και σκηνοθετήσει παραγωγές για το θέατρο, την όπερα, το χορό, το κινηματογράφο και την τηλεόραση, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα εργάζεται ως διακοσμητής, δημιουργός εκθέσεων και production designer. Με μαέστρο τον Ρούμπεν Ντουμπρόβκσι, η όπερα Atys έκανε το Κίελο τόπο διεθνούς προσοχής, με αποκορύφωμα το δημοσίευμα των Φαϊνάνσιαλ Τάιμς, στο οποίο γράφτηκε ότι τα θέατρα του κόσμου πρέπει να στρέψουν το βλέμμα σε αυτή την παραγωγή και να κάνουν ένα «προσκύνημα στο Κίελο».
Η όπερα Atys παρουσιάζεται στην Όπερα του Κιέλου
Οι φωτογραφίες από την προετοιμασία της όπερας και την παράσταση είναι του Πάρι Μέξη και του Olaf Struck
σχόλια