"The world belongs to street art, and we are mere humble observers"
Με αυτό το σλόγκαν ξεκίνησε το πρώτο διεθνές mural festival της Κύπρου, που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες στην Αγία Νάπα.
Το LIFO.gr παρουσιάζει για πρώτη φορά ολοκληρωμένα τα έργα του φεστιβάλ, και μιλάει με τους διοργανωτές του.
Ο Αχιλλέας Μιχαηλίδης γνωστός (a.k.a Paparazzi) γεννήθηκε στη Γεωργία το 1982. Στην αρχή της εφηβείας του μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη όπου είχε την πρώτη του επαφή με το graffiti, και από το 2002 έχει εγκατασταθεί μόνιμα στην Κύπρο όπου πλέον ζει και δημιουργεί.
Στις αρχές του μήνα, και με την πλήρη στήριξη του δημάρχου Αγίας Νάπας Γιάννη Καρούζου, o Αχιλλέας μαζί με την Sandra Gritenaite διοργάνωσαν το πρώτο παγκοσμίου βεληνεκούς mural festival που έγινε ποτέ στην Κύπρο, με συμμετοχές μεγάλων ονομάτων της εγχώριας και της παγκόσμιας street art σκηνής.
Πώς προέκυψε η ιδέα του Ayia Napa Street Festival, και τι πιστεύετε ότι κερδίζει η πόλη απ' αυτό;
H ιδέα του φεστιβάλ προέκυψε αρχικά στα εγκαίνια της έκθεσης του Paparazzi στο Μουσείο Θάλασσας της Αγίας Νάπας το περασμένο καλοκαίρι. Η Αγία Νάπα είναι μια μικρή τουριστική πόλη, και ένα τέτοιο φεστιβάλ -με διεθνή ονόματα από το χώρο της street art- είναι αδιαμφισβήτητα θετικό τόσο για την εικόνα της πόλης όσο και για τους ίδιους τους κατοίκους της.
Είναι το πρώτο διεθνές mural φεστιβάλ της Κύπρου, έτσι;
Ναι όντως, πρόκειται για το πρώτο διεθνές mural φεστιβάλ τέτοιου βεληνεκούς στην Κύπρο, παρόλο που έχουν γίνει διάφορα μικρότερα και τοπικού επιπέδου φεστιβάλ σε άλλες πόλεις του νησιού. Τους τελευταίους έξι μήνες το στούντιό μου βρίσκεται πλέον στην Αγία Νάπα, κι έτσι η πόλη ήταν η πρώτη μας επιλογή.
Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες του εγχειρήματος;
Το πιο δύσκολο ήταν να βρούμε τους κατάλληλους τοίχους και να έρθουμε σε μια πρώτη επαφή με τους ιδιοκτήτες των κτιρίων. Οι περισσότεροι δεν είχαν ξαναδεί κάτι παρόμοιο, οπότε η προσέγγιση τους ήταν μια πρόκληση. Αρχικά ο κόσμος ήταν σκεπτικός και διστακτικός, αλλά στην πορεία όλοι αγκάλιασαν την ιδέα.
Πριν την πραγματοποίηση των τοιχογραφιών τα σχέδια περάσανε από κάποιου είδος έλεγχο; Υπήρχαν κάποιοι περιορισμοί στο θέμα ή οι καλλιτέχνες είχαν απόλυτη δημιουργική ελευθερία;
Υπήρχαν προτάσεις από τους καλλιτέχνες, οι οποίοι είχαν σχεδόν απόλυτη ελευθερία. Ο μοναδικός περιορισμός ήταν να μην αφορούν οι παραστάσεις τους πολιτικές απόψεις, κάτι που ζήτησε προσωπικά και ο Δήμαρχος.
Αλήθεια, πώς χρηματοδοτήθηκε το φεστιβάλ;
Ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης προέρχεται από τον Δήμο, αλλά υπήρχαν και άλλοι υποστηρικτές του εγχειρήματος που μας βοήθησαν.
Θα προστατευθούν με κάποιο τρόπο τα έργα μετά το πέρας της διοργάνωσης;
Σκοπός μας είναι όλα τα έργα να είναι μόνιμα, και να προστατεύονται με ειδικά βερνίκια ώστε να κρατήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο.
Πόσοι και ποιοι καλλιτέχνες συμμετείχαν;
Οι βασικοί καλλιτέχνες είναι περίπου δώδεκα.
Ο Aec ( Interesni Kazki ) από την Ουκρανία, οι Paparazzi και Pest από την Κύπρο, ο Bane από την Ελβετία, ο Jens Bεsser από τη Γερμανία, ο Βέλγος Bisser, o Γάλλος Opsis, o Rate από την Βουλγαρία, και οι Cacao Rocks, Cleo43, NAR, Ser και Simoni από την Ελλάδα. Συγχρόνως υπήρχε και μικρότεροι συμμετοχή άλλων τοπικών καλλιτεχνών.
Πόσα murals πραγματοποιήθηκαν συνολικά, και πού ακριβώς βρίσκονται;
Συνολικά είχαμε 14 τοιχογραφίες, στην βόρεια κυρίως είσοδο της πόλης - η οποία ήταν λίγο υποβαθμισμένη περιοχή- στο δημοτικό πάρκινγκ, στο δημοτικό σχολείο και σε δύο μεγάλες επιφάνειες κατά μήκος της παραλίας.
Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκαν τα κτίρια που φιλοξενούν τις τοιχογραφίες;
Έπρεπε να βρούμε μεγάλες άδειες επιφάνειες, πράγμα δύσκολο σε μια τόσο μικρή πόλη όπου οι μόνοι μεγάλοι τοίχοι ανήκουν σε ξενοδοχεία και ιδιωτικές κατοικίες. Όταν καταφέραμε να πάρουμε τις άδειες από κάθε τοίχο, στείλαμε φωτογραφίες τους στους καλλιτέχνες για να επιλέξουν ποιο μέρος τους εμπνέει περισσότερο.
Και η τοπική κοινωνία; Πώς δέχθηκε το εγχείρημα;
Αρχικά είχαμε κάποιες αντιδράσεις, αλλά στην πορεία επικράτησε ενθουσιασμός.
Αλήθεια, Αχιλλέα, ποια είναι η σχέση των Κύπριων με την street art;
Η αλήθεια είναι πως η street art είναι ακόμα σχεδόν άγνωστη στο ευρύ κοινό, και στην ουσία προσπαθούμε νε κάνουμε μια μικρή... πολιτιστική επανάσταση. Όσον αφορά τους ίδιους τους Κύπριους καλλιτέχνες η σκηνή είναι πολύ μικρή, αλλά με τα χρόνια όλο και μεγαλώνει.
Θα υπάρχει και συνέχεια του πρότζεκτ τα επόμενα χρόνια;
Το σχέδιο είναι να κάνουμε το Ayia Napa Street Festival θεσμό στην πόλη, ακόμα και δύο φορές τον χρόνο. Ευτυχώς ο δήμαρχός μας είναι νέος και προοδευτικός, οπότε η στήριξη της πολιτείας είναι σχεδόν απόλυτη.
σχόλια