Ομορφιά μεγάλου μεγέθους

Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
26
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose

 Την προηγούμενη εβδομάδα μία ξεχωριστή παράσταση έκανε πρεμιέρα στο 39ο Sydney Festival της Αυστραλίας, δημιουργώντας αστραπιαία θόρυβο σε πάμπολλα διεθνή μέσα που σχολίασαν ποικιλοτρόπως την ιδιαιτερότητά του.


To "Nothing To Lose" είναι ένα χοροθέατρο με υπέρβαρους πρωταγωνιστές που προκαλεί τις μέχρι τώρα παγιωμένες αντιλήψεις για τον χορό, επιχειρεί να προτείνει μία νέα οπτική στα καθιερωμένα πρότυπα ομορφιάς, και αμφισβητεί ευθαρσώς τις προκαταλήψεις που θέλουν τους παχύτερους ανθρώπους τεμπέληδες και καθόλου δραστήριους (εκτός από μη ελκυστικούς, ασεξουαλικούς, αποτυχημένους ή ακόμα και δυστυχείς).

Όλοι μας λίγο-πολύ νιώθουμε κάποιου είδους ντροπή για το σώμα μας, ανεξάρτητα από το φύλο ή το μέγεθός μας. Πιστεύω όμως ότι οι γυναίκες δέχονται την πιο αμείλικτη και απροκάλυπτη διαπόμπευση λόγω του μεγέθούς του σε σχέση με τους άντρες.


Εμπνεύστρια του πρότζεκτ είναι η περφόρμερ, κωμικός, σκηνοθέτιδα και "fat activist" Kelli Jean Drinkwater, αναγνωρισμένη για το ριζοσπαστικό της έργο στην πολιτική σώματος (καλύτερα στην αγγλική ορολογία, body politics).

Η Kelli Jean μαζί την χορογράφο της ομάδας Force Majeure, Kate Champion (η οποία είχε παλιότερα ταράξει για ακόμα μία φορά τα νερά σκηνοθετώντας μία παράσταση με πρωταγωνιστές αποκλειστικά ηλικιωμένους χορευτές) δημιούργησαν το "Nothing to Lose" με σκοπό να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας θετικής εικόνας για τους εύσωμους ανθρώπους, και κυρίως με σκοπό να δώσουν ορατότητα σε μία κοινωνική ομάδα ολοκληρωτικά αόρατη και επιδεικτικά αγνοημένη στον καλλιτεχνικό κόσμο.


"Θέλαμε να ασχοληθούμε με ένα πρότζεκτ πιο 'κινηματικό' και όχι αποκλειστικά καλλιτεχνικό", μας λέει από την μακρινή Αυστραλία όταν καταφέραμε επιτέλους να βρούμε μία άκρη με την διαφορά ώρας.


Η 39χρονη Kelli Jean Drinkwater μεγάλωσε σε μία παραθαλάσσια πόλη της Αυστραλίας, και από μικρή αγαπούσε πολύ το κολύμπι. Μεγαλώνοντας το να εκθέτει το σώμα της γινόταν όλο και πιο δύσκολο καθώς τις περισσότερες φορές κατέληγε σε γελιοποίηση. Ως απάντηση, η Kelli Jean ίδρυσε το 2012 μία ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης "μεγάλων" κοριτσιών, τις Aquaporko! (νερό-χοιροι), γύρισε σε ντοκιμαντέρ την ιστορία τους και κέρδισε διακρίσεις σε φεστιβάλ!


Της ζητήσαμε να μας μιλήσει για το "Nothing To Lose", για το κίνημα του fat activism, αλλά και για τον κίνδυνο να ειδωθεί μία τέτοια παράσταση ως ένα freak show.

Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Εμπνεύστρια του πρότζεκτ είναι η κωμικός, σκηνοθέτιδα και "fat activist" Kelli Jean Drinkwater, αναγνωρισμένη για το ριζοσπαστικό της έργο στον χώρο των body politics

Τι ακριβώς είναι το κίνημα του Fat Activism, περί τίνος πρόκειται;

Το κίνημα ξεκίνησε την δεκαετία του'60, ως μία πρόσκληση για ίσα δικαιώματα και λιγότερες διακρίσεις - προσπαθώντας να αντικαταστήσει την κοινωνική ντροπή για το σώμα μας με υπερηφάνεια.
Η βασική αρχή του κινήματος είναι να αμφισβητήσει την κυρίαρχη ιδεολογία και τα συμπεράσματα έχει βγάλει το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής κοινωνίας για τους ανθρώπους μεγάλου μεγέθους. Με λίγα λόγια, το κίνημα του "fat activism" ενθαρρύνει την κριτική και πολύπλευρη σκέψη γύρω από την πολιτική του σώματος.

Πώς ήταν η ζωή μεγαλώνοντας ως ένα "μεγάλο" κορίτσι;

Ως μικρό –παχουλό- παιδί ήμουν πάντα πολύ ορεξάτη, χαρισματική και περιπετειώδης.

Μου άρεσε να χορεύω, να κολυμπάω και γενικότερα να κάνω παραστατικά πράγματα.

Όμως στην αρχή της εφηβείας το μέγεθός μου άρχισε να γίνεται ζήτημα. Τόσο μεγάλο ζήτημα που μου πήρε πολλά χρόνια για το επεξεργαστώ ψυχολογικά.

Ευτυχώς, στα early 20s μου βρήκα τον φεμινισμό, την queer κουλτούρα, και την πολιτική του σώματος (body politics) και δεν κοίταξα ποτέ πια πίσω.


Oι άνδρες με περισσότερα κιλά βιώνουν λιγότερη ντροπή για το σώμα τους απ' ότι οι γυναίκες;

Όλοι μας λίγο-πολύ νιώθουμε κάποιου είδους ντροπή για το σώμα μας, ανεξάρτητα από το φύλο ή το μέγεθός μας. Πιστεύω όμως ότι οι γυναίκες δέχονται την πιο αμείλικτη και απροκάλυπτη διαπόμπευση λόγω του μεγέθούς του σε σχέση με τους άντρες. Η αρσενική πλευρά τείνει να είναι και πιο ύπουλη σε αυτό το θέμα.

Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Kelli Jean Drinkwater


Πώς θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τον σκοπό, το μήνυμα που ένα τέτοιου είδους πρότζεκτ θέλει να περάσει στον κόσμο;

Το να έχουμε κατά νου ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο για το πώς θα πρέπει να μοιάζει κάθε πρότζεκτ (είτε αυτό είναι χορός, είτε θέατρο, κτλ) είναι πολύ περιοριστικό από καλλιτεχνική άποψη.

Αυτό που εμείς θέλαμε είναι να δημιουργήσουμε ένα έργο το οποίο θα διερευνά το πώς είναι να ζει κάποιος ως χοντρός σε μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται από εντονότατο χλευασμό προς το πάχος, αλλά συγχρόνως και ένα έργο που επιτρέπει στο κοινό να αφήσει τα στερεότυπα πίσω του και να βιώσει μια εμπειρία μεγάλων ανθρωπίνων σωμάτων με ένα τρόπο που δεν είχε την ευκαιρία μέχρι τώρα.

Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι πρωταγωνιστές; Δεν πρόκειται για επαγγελματίες, έτσι;

Πραγματοποιήσαμε οντισιόν με ανοιχτό κάλεσμα για όποιον θα ενδιαφερόταν να συμμετέχει σε ένα τέτοιο πρότζεκτ.

Το αποτέλεσμα ήταν να συναντήσουμε μερικούς εκπληκτικούς ανθρώπους που είχαν απόλυτη αρμονία ρυθμού και σώματος. Όλο το καστ έχει εμπειρία σε διάφορα είδη performance όπως ο χορός, η ηθοποιία, ακόμα και το μπουρλέσκ.


Ο χώρος του επαγγελματικού χορού είναι για την κοινή γνώμη στενά συνδεδεμένος με ακραίους περιορισμούς βάρους, και με τρομακτικές σχεδόν ιστορίες πειθαρχίας και αυτοσυγκράτησης των χορευτών.

Ως αποτέλεσμα οι περισσότεροι από εμάς θεωρούν ότι οι παχύτεροι άνθρωποι δεν μπορούν καν να χορέψουν.
Ακριβώς, και αυτό είναι από τα σημαντικότερα θετικά αποτελέσματα της πραγματοποίησης μιας παράστασης σαν το Nothing to Lose:

Το ότι δηλαδή το κοινό θα αναγκαστεί να αμφισβητήσει τις μέχρι τώρα ιδέες του σχετικά με το κατά πόσο ένα χοντρό σώμα μπορεί να είναι "fit".

Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose

Κι όμως, είναι πολλοί αυτοί που ισχυρίζονται ότι μία τέτοια παράσταση "ωραιοποιεί" και προβάλει μια μη υγιή σωματική κατάσταση; Τι απαντάτε σε αυτό;

Απαντώ ότι καιρός ήταν ένα χοροθέατρο να επιτρέψει επιτέλους να ακουστεί και μία εναλλακτική φωνή γύρω από το πώς είναι να ζεις και να κινείσαι μέσα σε ένα χοντρό σώμα.

Να δώσει μία νέα προοπτική στο τι θεωρούμε όμορφο και γκλάμουρ , ή ακόμα και υγιές.

Δεν πιστεύω ότι βιομηχανίες δισεκατομμυρίων όπως αυτή της διατροφής και της ομορφιάς που ευδοκιμούν κάνοντας τους ανθρώπους να μισούν το σώμα τους μπορεί να απειληθεί από μία παράσταση χοροθεάτρου.

Θα ήθελα να μπορεί να το κάνει, αλλά πρέπει να είμαι ρεαλίστρια!

Από την άλλη, δεν υπάρχει το ρίσκο να ειδωθεί το Nothing to Lose ως μία παράσταση στην οποία ο κόσμος για θα ερχόταν "για να δει ένα μάτσο χοντρούς να χορεύουν πάνω στην σκηνή"; Για να σπάσει πλάκα με τους πρωταγωνιστές;

Γνωρίζαμε από την πρώτη στιγμή ότι κάτι τέτοιο ήταν πολύ πιθανόν να συμβεί, και ότι οι άνθρωποι μπορεί να ερχόταν απλά για να δουν ένα freak show.

Ασχολούμαστε με την ιδέα της "ιδιοκτησίας" του σώματος, της άδειας και του αναπόφευκτού επίμονου βλέμματος από πολύ νωρίς μέσα στην παράσταση, και παίζουμε μαζί της καθ' όλη τη διάρκεια του έργου.

Ποιες ήταν τελικά οι αντιδράσεις του κοινού;

Η γενική αντίδραση ήταν η έκπληξη αλλά και η ευγνωμοσύνη για την ύπαρξη ενός τέτοιου έργου.
Επίσης έντονο ήταν και το αίσθημα ανακούφισης του κοινού για το γεγονός ότι ασχοληθήκαμε με ένα τέτοιο θέμα με σεβασμό και αυθεντικότητα.

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν θετική πέρα από κάθε προσδοκία.

Επόμενα σχέδια για την πορεία του "Nothing to Lose";
Υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για μία πιθανή περιοδεία της παράστασης σε άλλες χώρες, αλλά τίποτα δεν είναι ακόμα επιβεβαιωμένο. Προς το παρόν η παράσταση θα ταξιδέψει στην Μελβούρνη τον ερχόμενο Μάρτιο, ενώ στο μεταξύ ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ για το όλο εγχείρημα, γυρισμένο και σκηνοθετημένο από μένα, το οποίο θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2015.

Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο.: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Toby Burrows/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Kate Blackmore/ Nothing To Lose
Ομορφιά μεγάλου μεγέθους Facebook Twitter
Φωτο: Kate Blackmore/ Nothing To Lose
26

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ