Ένα ιδιαίτερο αφιέρωμα ξεκινά αυτήν την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη για τους λάτρεις των ιαπωνικών κινουμένων σχεδίων. Σε συνεργασία με την Ιαπωνική Πρεσβεία. Ανήκει στο πλαίσιο του προγράμματος «Περιοδεύον Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου»Τα άνιμε αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της Ιαπωνικής ποπ κουλτούρας και της βιομηχανίας θεάματος της Ιαπωνίας μέχρι και σήμερα. Είναι ένα από πιο δημοφιλή εξαγώγιμα πολιτισμικά προϊόντα τους ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αφήσει το στίγμα τους και στον Δυτικό κόσμο. Από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου μέχρι την Κυριακή 1 Μαρτίου.
1.
Τα πρώτα δείγματα άνιμε εμφανίστηκαν σε διαφημίσεις που παιζόντουσαν στους Ιαπωνικούς κινηματογράφους στις αρχές τους προηγούμενου αιώνα. Χρονολογούνται γύρω στο 1917.
2.
Το πρώτo έγχρωμο άνιμε παίχτηκε για πρώτη φορά στην Ιαπωνική τηλεόραση στις 14 Ιουλίου του 1958. Η σειρά ονομαζόταν “Mole’s Adventure”. Ανακαλύφθηκε πρόσφατα σε μια αποθήκη και διαρκούσε 8 λεπτά και 53 δευτερόλεπτα. Εξιστορούσε την ιστορία ενός τυφλοπόντικα του Kuro-chan που βλέπει στο όνειρο του ότι ταξιδεύει στο διάστημα.
3.
Το πρώτο άνιμε μεγάλου μήκους ήταν το ασπρόμαυρο Momotarō: Umi no Shinpei ( Momotaro's Divine Sea Warriors). Το 1944, το Ιαπωνικό Πολεμικό Ναυτικό παρήγγειλε από τον Mitsuyo Seo να σκηνοθετήσει ένα προπαγανδιστικό άνιμε για τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το φιλμ είχε αντιαμερικανικό χαρακτήρα και διαρκούσε 74 λεπτά. Ήταν ένα από τα αγαπημένα άνιμε του Osamu Tezuka που του απέτισε φόρο τιμής χρησιμοποιώντας το κομμάτι 'AIUEO' στην ταινία του Kimba, the white Lion. Είχε δηλώσει πώς είχε δακρύσει από την συγκίνηση του στις ελπίδες και στα όνειρα που ήταν κρυμμένα πίσω από την πολεμική προπαγάνδα.
4.
Το χαρακτηριστικό στυλ των άνιμε όπως ο σχεδιασμός των χαρακτήρων με τα υπερβολικά μεγάλα εκφραστικά μάτια και τα περίεργα μαλλιά εμφανίστηκε την δεκαετία του 60 στην δουλειά του σπουδαίου Osamu Tezuka και έγινε διάσημο διεθνώς προς τα τέλη του 20ου αιώνα.
5.
Το Astro Boy ήταν το πρώτο άνιμε που προβλήθηκε έξω από τα σύνορα της Ιαπωνίας έκανε γνωστό το είδος στην Δύση. Ήταν βασισμένο στο ομώνυμο manga του Osamu Tezuka. O Tezuka ήδη είχε την φήμη του «Θεού των manga» στην χώρα του. Διήρκησε 4 σεζόν και μετράει 193 επεισόδια. Το τελευταίο προβλήθηκε την Πρωτοχρονιά του 1966 ενώ γνώρισε και 2 αναβιώσεις.
6.
Υπάρχουν άνιμε για κάθε ομάδα και θεματικά μιλάνε για τα πάντα από το κολύμπι μέχρι το πώς να βγαίνεις ραντεβού. Χωρίζονται κυρίως σε παιδικά άνιμε (kodomo), σε κοριτσίστικα άνιμε (shojo) και αγορίστικα (shounen). Το πιο δημοφιλές είδος είναι της επιστημονικής φαντασίας με μια πληθώρα από mecha σειρές που αφορούν τεράστια ρομπότ. Μπορείς να συναντήσεις τα πιο περίεργα υποείδη και ορισμένα αμφιλεγόμενου χαρακτήρα όπως τα Lollicon ή Shotacon που αφορούν χαριτωμένα κορίτσια και αγόρια αντίστοιχα. Τα πορνογραφικά άνιμε ονομάζονται hentai (που σημαίνει ανώμαλο) ενώ ο όρος ecchi που συναντάται συχνά σε διάφορες κατηγορίες άνιμε, αναφέρεται σε σεξουαλικά υπονοούμενα και αναφορές χωρίς να απεικονίζεται η ίδια η σεξουαλική πράξη.
7.
Ο όρος fan service που έχει κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια στα άνιμε έχει να κάνει με διάφορες εικόνες ή σεκάνς που εμφανίζονται σε μια σειρά ή σε μια ταινία και υπάρχουν μόνο για να ευχαριστήσουν τον φανατικό τους οπαδό και γενικά τον θεατή. Το fan service μπορεί να έχει σεξουαλικό χαρακτήρα (γυμνό, εικόνες με τους ήρωες να φοράνε εσώρουχα ή μαγιό, να κάνουν ντους, κτλ.) αλλά και στην υπερβολική και ανώφελη βία και της μεγάλης διάρκειας των σκηνών μαχών.
8.
Αυτή την στιγμή στην Ιαπωνία δρουν 430 εταιρείες παραγωγής κινουμένων σχεδίων. Ανάμεσα τους μεγάλα στούντιο όπως τα Toei Animation, Gainax, Madhouse, Gonzo, Sunrise, Bones, Nippon Animation, Studio Pierrot και φυσικά το διάσημο Studio Ghibli του Hayao Miyazaki.
9.
Ένα επεισόδιο μιας άνιμε σειράς που διαρκεί περίπου 24 λεπτά κοστίζει από 100.000 μέχρι 300.000 δολάρια. Το κόστος παραγωγής τους είναι τόσο μεγάλο που αρκετές σειρές δεν ολοκληρώνονται – κυρίως αυτές που βασίζονται σε manga που τραβάνε για χρόνια.
10.
Η πιο εμπορική άνιμε ταινία όλων των εποχών είναι το Spirited Away του Studio Ghibli σε σκηνοθεσία Hayao Miyazaki. Έβγαλε γύρω στα 275 εκατομμύρια δολάρια.
Στο αφιέρωμα της ταινιοθήκης για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα προβληθούν 6 βραβευμένες ταινίες άνιμε. Αναλυτικότερα:
“Komaneko – The Curious Cat”
Το Komaneko έχει για ηρωίδα μια ανθρωπομορφική γάτα που προσπαθεί να φτιάξει ένα άνιμε. Είναι η πρώτη ταινία που φτιάχτηκε στην Ιαπωνία με την τεχνική του stop motion. Η σκηνοθεσία είναι του Tsuneo Goda. Προβλήθηκε για πρώτη φορά εκτός Ιαπωνίας το 2009 στην Γαλλία και έκτοτε έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, αποσπώντας πολύ καλές κριτικές.
"Hide and Seek"
Ένα άνιμε τρόμου από το 2004 που έχει την υπογραφή του Shuhei Morita. O Morita ήταν υποψήφιος πέρσι για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους. Το ‘Hide and Seek’ ή όπως είναι ο τίτλος του στα Ιαπωνικά ‘Kakurenbo’ αφορά μια παρέα παιδιών που παίζουν κρυφτό, φορώντας αλεπουδίσιες μάσκες, κοντά σε μια εγκαταλελειμμένη παλιά πόλη. Ξαφνικά ένα, ένα αρχίζουν να εξαφανίζονται. Ένα από αυτό ο Hikora θα μπει στο παιχνίδι με σκοπό να βρει την χαμένη του αδερφή. Η ταινία διαρκεί 25 λεπτά και είναι ένα σχόλιο για την έντονη βιομηχανοποίηση του σύγχρονου Τόκιο με αποτέλεσμα να χάσει την φυσική του ομορφιά.
“Science Ninja Team Gatchaman: The Movie”
Μια από τις πιο ιστορικές σειρές άνιμε που αν θυμάμαι καλά έχει κάνει ένα πέρασμα από τις Ελληνικές οθόνες. Η σειρά παιζόταν από το 1972 μέχρι το 1974 στην Ιαπωνία και ολοκληρώθηκε στα 105 επεισόδια. Η ταινία είναι του 1978 και είναι μια σούμα της σειράς. Έχει γνωρίσει πολλές αναβιώσεις ανά τα χρόνια ενώ πρόσφατα εμφανίστηκε και το πρώτο live-action φιλμ με κανονικούς ηθοποιούς. Μια ομάδα πέντε σούπερ ηρώων που λέγονται Gatchamanπροσπαθούν να σώσουν τον κόσμο. Είναι η ιαπωνική απάντηση του Tatsuo Yoshida σε κλασικά αμερικάνικα κόμικς της Marvel όπως οι Avengers.
“SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next”
Κατά την διάρκεια μιας μετακόμισης ο Ryuhei που πάει ακόμη δημοτικό βρίσκει ένα παλιό σχολικό τετράδιο του πατέρα του που γράφει για έναν κρυμμένο θησαυρό στους υπόγειους σταθμούς του μετρό του Τόκιο. Μαζί με τον μικρό αδερφό και τρεις φίλους του ξεκινάνε μια περιπέτεια που θα τους οδηγήσει στην ανακάλυψη μιας κοινότητας από εκκεντρικούς χαρακτήρες όπως έναν ξεμωραμένο γέρο στρατιώτη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου που πιστεύει ότι ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει. Η ταινία είναι βασισμένη στο manga του δημιουργού του Akira, Katsuhiro Otomo και έγινε με τις ευλογίες του. Διαρκεί 40 λεπτά και την σκηνοθετεί ο Shinji Takagi.
“NEGADON: The Monster from Mars”
Ένας φόρος τιμής στις ταινίες καταστροφής τύπου Godzilla που άνθισαν την εποχή του Showa στην Ιαπωνία (1926-1989), κυρίως τις δεκαετίες του ‘50 και του ’60. Αυτό το φιλμ μικρού μήκους είναι δημιουργημένο εξολοκλήρου με ψηφιακή τεχνολογία που πλέον χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά στα άνιμε. Ο σκηνοθέτης του Jun Awazu εκτελεί και χρέη παραγωγού. Το θέμα του, μάλιστα είναι και πολύ επίκαιρο. Το 2025, μια διαστημική αποστολή προσγειώνεται στον Άρη που ανακαλύπτει ένα γιγαντιαίο πέτρωμα που το μεταφέρει πίσω στη Γη. Φυσικά μέσα κρύβει ένα τεράστιο εξωγήινο τέρας, τον Negadon και γίνεται ο κακός χαμός.
“Planzet”
Ακόμη μια ταινία επιστημονικής φαντασίας με την υπογραφή του Jun Awazu. Και σε αυτήν χρησιμοποιεί ψηφιακή τεχνολογία για τις φανταστικές εικόνες του για να δώσει ένα πιο νοσταλγικό αέρα στην αισθητική του φιλμ. Στην ίδια φιλοσοφία με το Negadon οπτικά και θεματικά αλλά μεγαλύτερο σε διάρκεια. Η δράση είναι στο 2053 αυτή τη φορά και ο ήρωας είναι στρατιώτης που πολεμάει με την συμμαχία της Γης προσπαθεί να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του από εξωγήινους που εισέβαλαν στον πλανήτη και έφεραν την καταστροφή. Και είναι mecha.
σχόλια