Live

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα Facebook Twitter
6

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτο: Χρήστος Ντράζος

 

Φέτος η Σαβίνα Γιαννάτου συμπληρώνει 20 χρόνια συνεργασίας με τους Primavera en Salonico. Υποθέτω πως όταν έκαναν το άλμπουμ ''Άνοιξη στη Σαλονίκη (Primavera en Salonico)'' το 1995 με σεφαραδίτικα τραγούδια, δεν θα φαντάζονταν το γεγονός ένταξης τους στην ECM του Manfred Eicher μερικά χρόνια αργότερα. Το ''Άνοιξη στη Σαλονίκη'' ακολουθήθηκε από το δίσκο ''Τραγούδια της Μεσογείου'' (1998), που έγινε χρυσός με τις σταθερές πωλήσεις του μέσα στα χρόνια, τις ''Παναγιές του Κόσμου'' (1999), το live ''Terra Nostra'' (2001), το ''Sumiglia'' (2005) και το ''Songs of another'' (2008). Μεσολάβησε ακόμη ένα άλμπουμ με τους Primavera en Salonico, το ''Tutti Baci'' (2006), εκτός ECM όμως, με τη συνεργασία της Elena Leda και του Mauro Palmas.

Ενδιαφέρον έχει επίσης η ιστορία για το πως ο Manfred Eicher ενέταξε στο δυναμικό της ECM τη Σαβίνα Γιαννάτου με το συγκρότημα της:

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Manfred Eich

Στις αρχές του 2000, όταν τη διανομή της ECM στην Ελλάδα είχε η Lyra (σήμερα οι δίσκοι της θρυλικής εταιρείας κυκλοφορούν από τη Μικρή Άρκτο του Παρασκευά Καρασούλου), ο Eicher είχε περάσει από τα γραφεία της Κριεζώτου στο Σύνταγμα. Εκείνη την ώρα η παραγωγός της Lyra, Γεωργία Αλεβιζάκη, άκουγε την τελική ηχογράφηση του ''Terra Nostra'' λίγο πριν την επίσημη κυκλοφορία του. ''Ποια είναι αυτή;'' ρώτησε ο Eicher. ''Θέλω να την ξανακούσω!'' Πράγματι, άκουσε το ''Terra Nostra'' ολόκληρο, ενθουσιάστηκε με τη φωνή της ερμηνεύτριας και την αυτοσχεδιστική φύση της μουσικής των Primavera και αμέσως ζήτησε το εν λόγω άλμπουμ να κάνει μία δεύτερη έκδοση σε διεθνή διανομή πλέον από την ECM! Έκτοτε, όλοι οι επόμενοι δίσκοι των Σαβίνας Γιαννάτου & Primavera en Salonico κυκλοφορούν από την ECM με το συγκρότημα να περιοδεύει συχνά σε χώρες του εξωτερικού και τον ξένο Τύπο να γράφει διθυραμβικές κριτικές για την Ελληνίδα ερμηνεύτρια.

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα Facebook Twitter
Η φωτογραφία της Σαβίνας Γιαννάτου για το εξώφυλλο του ''Terra Nostra''

 

Τα ''Τραγούδια της Θεσσαλονίκης'', τώρα, που μόλις κυκλοφόρησαν είναι ένα άλμπουμ που δουλευόταν καιρό. Λογικό, καθώς ναι μεν η Σαβίνα με τους Primavera κάνουν κάτι πολύ συγκεκριμένο, χρειάζεται όμως και ένα concept από πίσω κάθε φορά ώστε να ξεπεραστεί ο σκόπελος της επανάληψης και, κατά συνέπεια, της ''κόπωσης'' του κοινού τους, ειδικά στη χώρα τους. 

Είναι αλήθεια πως το κοινό που αγαπάει τις ερμηνείες της τραγουδίστριας είναι κάπως μοιρασμένο: Υπάρχουν αυτοί που αδημονούν να την ακούσουν στα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, λόγου χάριν, ή της Λένας Πλάτωνος. Υπάρχουν αυτοί, επίσης, που εκτιμούν όλες τις δισκογραφικές εξόδους της, γιατί - να το πούμε κι αυτό - η Σαβίνα Γιαννάτου έχει την ελευθερία να κάνει και δουλειές εκτός ECM, όπως εκείνο το αριστουργηματικό προσωπικό της άλμπουμ με τίτλο ''Μουσική Δωματίων'' (2007), καθώς και συμμετοχές κατά κόρον σε εργασίες συναδέλφων της με κοινή αισθητική.  Τέλος, υπάρχουν και οι φανατικοί των Primavera en Salonico που παρακολουθούν τις συναυλίες τους με την ίδια κατάνυξη που θα παρακολουθούσαν το live ενός σημαντικού ξένου jazz καλλιτέχνη ή σχήματος στην Ελλάδα.

Νομίζω πως χθες βράδυ το Gazarte γέμισαν άνθρωποι της τελευταίας, της τρίτης ''κατηγορίας''. Ένα στυλάτο - ας μου επιτραπεί η έκφραση - κοινό που ενδιαφέρεται πρωτίστως για την τέχνη της μουσικής και που γνωρίζει πως απέναντι του δεν στέκεται άλλη μία ''λαϊκή'' κατά βάθος τραγουδίστρια.

Κι αν ακόμη τα ''Τραγούδια της Θεσσαλονίκης'' είναι απολύτως λαϊκά, οι εμπνευσμένες ενορχηστρώσεις του Κώστα Βόμβολου και τα παιξίματα όλων των μουσικών της ομάδας, τους δίνουν μια πολυποίκιλη διάσταση, ισορροπώντας δεξιοτεχνικά μεταξύ παραδοσιακής ή, έστω ethnic, και πειραματικής μουσικής.

Review από την πρώτη παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτο: Egidio Magnani

Δεν έχω ακόμη το CD στα χέρια μου, άρα αρκούμαι στη χθεσινοβραδινή αίσθηση της πρώτης παρουσίασης του στην Αθήνα. Στο κέντρο της σκηνής του Gazarte, κάτω ακριβώς από τον καλόγουστο πολυέλαιο, η Σαβίνα Γιαννάτου έλαμψε ως μπρεχτική ''αποστασιοποιημένη'' ερμηνεύτρια. Κανένας μορφασμός, καμία φωνητική ωραιοπάθεια, καμία λάθος τοποθέτηση! Σοβαρότητα μόνο και λίγο χιούμορ απαραίτητο στα σημεία που εξηγούσε τους στίχους των ξενόγλωσσων τραγουδιών στα ελληνικά.

Την παρακολουθούσα να ερμηνεύει περιτριγυρισμένη από τους μουσικούς της και σκεφτόμουν πως η συναυλία θα μπορούσε να διεξάγεται και στη μέση ενός χωραφιού του Ιταλικού Νότου ή της Μάνης! Η Σαβίνα Γιαννάτου σαν δέντρο ελιάς φυτεμένο καταμεσής και γύρω οι αγρότες που έπιασαν τα όργανα σε ένα διάλειμμα από την κοπιαστική συγκομιδή. Εικόνα μεσαιωνικής γκραβούρας, κέντρο υποδοχής πολιτισμών αλλόθρησκων και εθνικών κοινοτήτων που γνώρισαν εκκαθαρίσεις ανελέητες και που η Θεσσαλονίκη υπήρξε για πολλά χρόνια φιλόξενη εστία τους.

Τραγούδια σλαβομακεδόνικα, τουρκικά, βουλγάρικα, σέρβικα, ποντιακά, αρμένικα, το εβραϊκό εξελληνισμένο ''Το γελεκάκι που φορείς'', στην τελική λαοί που αποκτούν φωνή μέσω της Σαβίνας Γιανννάτου! Όταν η ανθρώπινη ανάγκη ανά τους αιώνες γίνεται τραγούδι - αυτό, πιστεύω, ήταν το νόημα της συναυλίας και γι'αυτό συγκίνησε το κοινό που χάρισε στους καλλιτέχνες το πιο θερμό του χειροκρότημα!

Κρατάω την απόδοση της ερμηνεύτριας στο ιρλανδικό τραγούδι ''Salonica'' από την περίοδο του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν το ανακάλυψε πριν μερικά χρόνια ένας Έλληνας που ζει και εργάζεται στην Ιρλανδία, συγκινημένος έπιασε την ιδιοκτήτρια δισκοπωλείου και της είπε: ''Δεν ξέρετε πόσο χαίρομαι που σε ένα δικό σας τραγούδι βρήκα την πατρίδα μου''! ''Ποια είναι η πατρίδα σας;'' τον ρώτησε εκείνη. ''Salonica, η Θεσσαλονίκη''! Και του λέει η Ιρλανδή με έκπληξη: ''Α, ώστε υπάρχει δηλαδή;''

* Η παρουσίαση των ''Τραγουδιών της Θεσσαλονίκης'' στο Gazarte άνοιξε τη μεγάλη περιοδεία της Σαβίνας Γιαννάτου και των Primavera en Salonico σε Ελβετία, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο και Αυστρία, από τις 19 έως τις 29 Μαρτίου 2015.

Μουσική
6

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Για το "Γελεκάκι" είχα διαβάσει ότι είναι ανάμεσα στα ελληνικά τραγούδια (ρεμπέτικα και άλλα) που είχαν διασκευαστεί στα σεφαραδίτικα. Σύνθεση του Σπύρου Ολλανδέζου δεν είναι;
Ακριβώς. Συμβαίνει δηλαδή το ακριβώς αντίστροφο απ' ότι αναγράφεται στο κείμενο, από τα ελληνικά μεταφέρθηκε στα σεφαραδίτικα. Είναι κάτι που πολύ σωστά το επισημαίνετε.
Τη σύνθεση του συνυπογράφουν ο Σπύρος Ολλανδέζος (μουσική) και ο Γιάννης Θεοδωρίδης (στίχοι). Η πρώτη εκτέλεση - το λέω με επιφύλαξη κι αυτό - είναι στις αρχές της δεκαετίας του 1930 με τη Μαρίκα Νέζερ. Γνωστές και οι επανεκτελέσεις του με τη Χρυσάφη και τη Μοσχολιού. Πολλά ελληνικά τραγούδια είχαν μεταφραστεί στα σεφαραδίτικα από τους Εβραίους κυρίως της Θεσ/νίκης. Μεταξύ αυτών, η ''Μισιρλού'' του Ρουμπάνη, το ''Εγώ θέλω πριγκιπέσσα'' του Τούντα, το ''Γελεκάκι που φορείς'' του Ολλανδέζου κ.α.
Nα προσθέσω και εγώ τα εξής: Πρώτη εκτέλεση είναι σε «πλάκα» 78 στροφών (Parlophon B 21643-I) με την Mαρίκα Nέζερ (25 χρονών, τότε) και τον K. Kοντόπουλο, συνοδεία της ορχήστρας της Παρλοφών υπό την διεύθυνση του N. Σταθερού. Eκείνη την εποχή η Nέζερ ήταν γνωστή από τις διάφορες οπερέτες στις οποίες συμμετείχε.Στην πίσω πλευρά του δίσκου υπάρχει το τραγούδι «Mε λεν Mπεκρή», σε διωδία K. Kοντόπουλου και Nίκου Tουμπακάρη (ένας από τους ήρωες της Eλληνικής Aεροπορίας· σκοτώθηκε μετά από πτώση του πολεμικού του αεροπλάνου στις 9/02/1941, σε θαλάσσια περιοχή λίγο έξω από τα Χανιά της Κρήτης).
Πραγματικά εξαιρετική συναυλία,υψηλό επίπεδο μουσικών,χάρμα ειδέσθαι όπως πάντα η Σαβίνα.Στο άκουσμα των τραγουδιών συνειδητοποιείς τι χωνευτήρι πολιτισμών ήταν η Θεσσαλονίκη.Φυσικά πρόκειται για μια λόγια και κάπως αποστασιοποιημένη απόδοσή τους,αλλά αυτός είναι ο τρόπος των Primavera en Salonico