Κάποιοι δούλεψαν μαζί. Κάποιοι ακολούθησαν στη ζωή και την τέχνη τους συντρόφους τους. Κάποιοι άλλοι ήταν πηγές έμπνευσης. Το βέβαιο είναι ότι ανεξάρτητα από το δρόμο που πήραν τελικά, στη διάρκεια των ετών που έζησαν μαζί επηρέασαν ο ένας την καλλιτεχνική δημιουργία του άλλου, σφράγισαν με τον τρόπο τους την περίοδο της κοινής τους ζωής. Σε πολλούς το σημάδι αυτής της επίδρασης έμεινε ανεξίτηλα γραμμένο στα έργα που δημιούργησαν. Οι ζωές τους άλλων ήρεμες και άλλων θυελλώδεις ενέπνευσαν πολλές ιστορίες και μύθους. Συμπερασματικά και ολίγον στατιστικά, η ζωή με καλλιτέχνες δεν είναι εύκολη. Όταν είναι και οι δυο καλλιτέχνες, τα πράγματα μπορεί να περιγραφούν ως ζόρικα. Ιδού δεκαπέντε ζευγάρια που άλλαξαν με τον τρόπο τους την ιστορία της τέχνης.
1.
Η Σόνια Ντελονέ, η πρωτοποριακή καλλιτέχνης της αφηρημένης τέχνης, συνάντησε για πρώτη φορά τον σύζυγό της Ρομπέρ, μέσω του πρώτου της συζύγου, Γερμανού συλλέκτη Wilhelm Uhde, το 1908. Παντρεύτηκαν και δούλεψαν αρμονικά σε όλη τη ζωή τους. Για πολλά και δύσκολα χρόνια η Σόνια ήταν αυτή που ανέπτυξε τις επιχειρηματικές της δεξιότητες και συντηρούσε οικονομικά το σπίτι. Σφυρηλάτησαν μαζί ύφος που σήμερα αποκαλείται "simultaneity". Στα έργα τους, τα χρώματα και η κίνηση ενυπάρχουν αρμονικά.
2.
Κατά τη διάρκεια της ζωής της η Φρίντα Κάλο ήταν κυρίως γνωστή ως γυναίκα του Ριβέρα και όχι ως ξεχωριστή καλλιτέχνης. Το 1938 ο Αντρέ Μπρετόν γνώρισε την Κάλο και τον Ριβέρα κατά το ταξίδι του στο Μεξικό. Εκείνος εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά της, την κάλεσε να πάρει μέρος στην έκθεση μαζί με άλλους σουρρεαλιστές ζωγράφους και οργάνωσε μια έκθεση της προσωπικής της δουλειάς στο Παρίσι. Εκείνη ωστόσο τόνισε πως οι πίνακές της δεν ήταν όνειρα, αλλά η δική της πραγματικότητα. Στη διάρκεια της ζωής της πραγματοποίησε τρεις μόνο εκθέσεις: στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη και στο Μεξικό.Το 1939 χώρισε προσωρινά από τον Ριβέρα και αποσύρθηκε στο Μεξικό, στο "Γαλάζιο Σπίτι". Εκεί ζωγράφισε τον πίνακα "Οι δύο Φρίντες", στον οποίο απεικονίζει το δίλημμά της για το διαζύγιο.
3.
Tο ζευγάρι των Ολλανδών Ρεμ Κούλχας - Μαντελόν Βρίζεντορπ ίδρυσαν το 1975 στο Λονδίνο το περίφημο αρχιτεκτονικό γραφείο ΟΜΑ (Office of Metropolitan Architecture). Το ίδιο γραφείο δηλαδή με το οποίο ο ζωντανός θρύλος της αρχιτεκτονικής Κούλχας συνεχίζει και σήμερα τις πυρετώδεις εργασίες του σε όλον τον κόσμο.
4.
H Parsons, και ο Gormley συναντήθηκαν στο Slade School of Fine Art του Λονδίνου το 1979, και ενώ μια κοινή καλλιτεχνική εμπειρία είναι αναμφισβήτητη, η παραγωγή τους δεν θα μπορούσε να είναι πιο διαφορετική. Έκαναν μια κοινή έκθεση το 2012 και η Parsons ορκίστηκε ότι «ποτέ δεν θα το κάνω ξανά». Μια πολύ παρόμοια δυναμική σφυρηλατήθηκε μεταξύ του γλύπτη Sir Anthony Caro και της ζωγράφου Sheila Girling, των οποίων η σχέση περιγράφεται ως μια "64-ετών συζήτηση για την τέχνη».
5.
Ο έρωτας της Μαρίνα Αμπράμοβιτς και του Ουλάϊ είναι από αυτούς που μένουν στην ιστορία. Μετά το διαζύγιο της από τον Σέρβο καλλιτέχνη Νέσα Παρίποβιτς, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς εγκαταλείπει την Γιουκοσλαβία και μετακομίζει στο Άμστερνταμ. Εκεί γνωρίζει τον Δυτικογερμανό καλλιτέχνη Ουλάϊ. Δέκα χρόνια από το 1970 έως το 1980 διήρκεσε το ειδύλλιό τους.Ενωμένοι, έκαναν μερικές από τις πιο ανατρεπτικές performances που έχετε δει, προσπαθώντας όπως έλεγαν να χαρτογραφήσουν τα όρια της αγάπης και της συμβίωσης μέσω της ζωντανής αναπαράστασης.Γεννημένοι και οι δυο την ίδια μέρα, έβλεπαν την ένωση τους ως κάτι συμβολικό, σχηματίζοντας ένα καλλιτεχνικό δίδυμο, όπου, άνδρας και γυναίκα είναι δύο κοσμικά όντα τα οποία ενωμένα δημιουργούν ένα «ερμαφρόδιτο εγώ», συμπεριφερόμενοι ως «ένα σώμα με δύο κεφάλια».
6.
Ο Ερνστ και η Τάνινγκ από τους πρωτοπόρους του κινήματος του σουρεαλισμού συναντήθηκαν για πρώτη φορά σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης το 1942, και ως γνωστόν αργότερα ερωτεύτηκαν παίζοντας μια παρατεταμένη παρτίδα σκακιού. Παντρεύτηκαν στο Χόλιγουντ το 1946 και τελικά μετακόμισαν στη Γαλλία, τρία χρόνια αργότερα.
7.
Το 1969 οι εκεντρικοί Γκίλμπερτ και Τζορτζ έκαναν τη δική τους επανάσταση, όταν εμφανίστηκαν ακούνητοι κι αμίλητοι σαν «ζωντανά γλυπτά». Zευγάρι στην τέχνη και τη ζωή συναντήθηκαν στο St Martins School of Art το 1967, και μέχρι σήμερα ως δημιουργοί σχολιάζουν τα κοινωνικά ταμπού της τέχνης.
8.
Ήταν ο «εμπνευστής» του «drip color» της αφηρημένης τέχνης που όπως έλεγε και ο ίδιος δε ζωγραφίζεις αλλά γίνεσαι μέρος του πίνακα. Θεωρούνταν μοναχικός, με άστατη προσωπικότητα και κακή φήμη. Τον Οκτώβριο του 1945, παντρεύτηκε την επίσης καλλιτέχνη Λι Κρέσνερ, που επηρέασε βαθιά την καριέρα του.
9.
Η Γκάμπριελ Μούντερ, μαζί με τον Βασίλι Καντίνσκι και άλλους ζωγράφους ιδρύσαν την ομάδα Blue Riders.
10.
Η Λι Μίλερ, αμερικανίδα φωτογράφος, υπήρξε μοντέλο και μούσα του Μαν Ρέι. Η Μίλερ φωτογράφιζε για τη «Vogue» και όταν πήρε τη μεγάλη της απόφαση διαπιστεύτηκε στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις. Ετσι φωτογράφησε την πολιορκία του Σεν Μαλό, τις μάχες στο Λουξεμβούργο και την Αλσατία και ήταν παρούσα όταν οι Αμερικανοί συνάντησαν τους Σοβιετικούς στο Τοργκάου.
11.
Εραστές και συνεργάτες ο Rauschenberg και ο Johns συνέβαλαν ώστε να προσανατολιστεί η σκηνή της τέχνης της Νέας Υόρκης μακριά από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και να οδηγηθεί προς την Pop Art.
12.
«Είμαι η μοναδική γυναίκα που σώθηκα από τον Πικάσο και δεν έχω μετανιώσει ούτε μια στιγμή γι' αυτό», λέει η Φρανσουάζ Ζιλό σύζυγος του Πικάσο και μητέρα των παιδιών του. «Πώς; Παρατώντας τον». H μόνη που μίλησε και τον αποκάλεσε σαδιστή. Η ιστορία επιβεβαιώνει τα λεγόμενά της. Όλες οι άλλες γυναίκες του καταστράφηκαν.
13.
Ο Τσαρλς Ιμς ήταν αμερικανός βιομηχανικός σχεδιαστής, αρχιτέκτονας και παραγωγός ταινιών που σχεδίασε πολλά σημαντικά προϊόντα του 20ού αιώνα, ειδικά στον τομέα της επίπλωσης. Το 1941 παντρεύεται τη δεύτερη σύζυγο του Ray και εγκαθίστανται στην Καλιφόρνια.
Στις αρχές της δεκαετίας του 50 επέκτειναν το ενδιαφέρον τους στη φωτογραφία δημιουργώντας πανω από 85 ταινίες μικρού μήκους
Η κατοικία των Charles και Ray Eames, στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια (1949), είναι ένα πειραματικό και αντισυμβατικό σπίτι που σχεδίασαν οι Ιμς για τον εαυτό τους και ειναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα κατοικίας της μοντέρνας αρχιτεκτονικής.
14.
Ο ντε Κούνινγκ υπήρξε ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Το 1943 παντρεύεται με μια νεαρή ζωγράφο, την Ιλέιν Φράιντ, η οποία ωστόσο δεν άντεξε για πολύ τα θρυλικά μεθύσια του συζύγου της. Ωστόσο, απέκτησε μία κόρη, την Λίζα, με την ερωμένη του Τζόαν Γουόρντ όταν πια είχε φτάσει στα 52. Αλλά από την Ιλέιν, δεν πήρε ποτέ διαζύγιο.
15.
Ο Κρίστο και η Ζαν-Κλοντ ήταν ένα ζευγάρι καλλιτεχνών που δημιούργησε έργα κυρίως σε δημοσιους χώρους. Τα έργα τους περιλαμβάνουν το τύλιγμα του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο και της γέφυρας Ποντ Νεφ στο Παρίσι, το μήκους 39 χλμ έργο Running Fence ανάμεσα στις κομητείες Μαρίν και Σόνομα της Καλιφόρνια, και τις Πύλες στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης.
Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ γεννήθηκαν την ίδια ημερομηνία, στις 13 Ιουνίου του 1935, Ο Κρίστο στο Γκάμπροβο της Βουλγαρίας και η Ζαν-Κλοντ στο Μαρόκο. Γνωρίστηκαν για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Οκτώβριο του 1958. Τα έργα τους αποδίδονταν μόνο στον Κρίστο μέχρι το 1994. Τα έργα του εξωτερικού χώρου και τα μεγάλης κλίμακας εσωτερικού χώρου αποδώθηκαν αναδρομικά στους «Κρίστο και Ζαν-Κλοντ». Η Ζαν-Κλόντ πέθανε στις 18 Νοεμβρίου του 2009, ύστερα από ανεύρυσμα.
σχόλια