Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών

Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών Facebook Twitter
Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.
18

Η Κατρίν Ντενέβ επιτέθηκε στον φεμινισμό, υποστηρίζοντας τη σεξουαλική ελευθεριότητα και το «καμάκι» των ανδρών, για να λάβει τη σκληρή απάντηση των φεμινιστριών: «Τα γουρούνια και οι σύμμαχοί τους εύλογα ανησυχούν». Δεν ξέρουμε τι γίνεται χονδρικά στη Γαλλία − στο αφιέρωμα στη France Gall αναφέρθηκα στο μάλλον σεξιστικό άσμα «Les Sucettes» του Serge Gainsbourg. Πάντως, αν η Ντενέβ παρακολουθούσε το ελληνικό τραγούδι του 20ού αι., θα έμενε άναυδη από την αντιφεμινιστική ροπή του και την ανάδειξη έως και μιας ερωτικής αναξιοπρέπειας πάντα απ' τη μεριά των ευαίσθητων γυναικείων υπάρξεων.

Πάμε να δούμε το top 10 των ελληνικών τραγουδιών όπου η γυναίκα μοιάζει να μην πλάστηκε «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν του άνδρα» και του απευθύνεται σαν να του τα δίνει όλα για όλα. Λεπτομέρεια κοινή στα τραγούδια: η γυναίκα απολαμβάνει τη θέση της αυτή δίπλα στον άνδρα και οι στίχοι, ακόμα και οι πιο ανάλαφροι, μεταδίδουν έναν υφέρποντα φετιχισμό. Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.

Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.

Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.


10.

Μαρίκα Παπαγκίκα – Σάλα σάλα

1926, παραδοσιακό Μικράς Ασίας

 

Το «Σάλα σάλα» το έχουν τραγουδήσει οι πάντες και αποτελεί ακόμα μία από τις πιο εξωστρεφείς στιγμές του ελληνικού τραγουδιού. Μας ήρθε από τα τουρκικά παράλια και τη μικρασιατική παράδοση, γνωρίζοντας δεκάδες στιχουργικές παραλλαγές. Εδώ το ακούμε από τη θρυλική Μαρίκα Παπαγκίκα, τη σημαντικότερη Ελληνίδα τραγουδίστρια στις ΗΠΑ των αρχών του 20ού αι., σε μια ηχογράφηση του 1926. Η ηρωίδα φτάνει στο σημείο να ζητήσει από το αρσενικό αντικείμενο του πόθου της να τη σκοτώσει προκειμένου να γλιτώσει απ' τα βάσανά της. Στις μετέπειτα ηχογραφήσεις, όταν το «Σάλα σάλα» τραγούδησαν άνδρες κυρίως, όπως ο Γιάννης Πάριος, οι στίχοι αυτοί δεν είχαν θέση πια στο τραγούδι.


9.

Σοφία Βέμπο – Ο άνθρωπός μου

1956, Μενέλαου Θεοφανίδη - Μίμη Τραϊφόρου/ Δημήτρη Βασιλειάδη

 

Ένα πολύ ιδιαίτερο ελληνικό ταγκό γραμμένο για την επιθεώρηση, ερμηνευμένο με περισσή θεατρικότητα από τη Σοφία Βέμπο. Είναι απορίας άξιον, αυτό δηλαδή μας λέει και η ηρωίδα αυτοπροσώπως, που παραμένει κοντά σ' έναν άνθρωπο που της κάνει τον βίο αβίωτο. Ευτυχώς που η όμορφη μελωδία, μαζί βέβαια με την ερμηνεία της Βέμπο και τα χορωδιακά φωνητικά, καλύπτει τεχνηέντως τον σχεδόν μαζοχιστικό χαρακτήρα του τραγουδιού. Λεπτομέρεια: Στο τραγούδι αυτό έκανε την πρώτη της σκηνική εμφάνιση η Γιώτα Γιάννα, συνοδεύοντας με τη φυσαρμόνικά της τη Σοφία Βέμπο!


8.

Μάρθα Καραγιάννη – Ο άντρας που θα παντρευτώ

1968, Μίμη Πλέσσα - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Από το μιούζικαλ «Γοργόνες και μάγκες» (1968) του Γιάννη Δαλιανίδη, ένα τρισχαριτωμένο άσμα που ερμήνευσε καταλλήλως η ηθοποιός Μάρθα Καραγιάννη, εκφράζοντας το όνειρο κάθε μικροαστής κοπέλας των χρόνων του '60: την εξεύρεση ενός άνδρα από σόι, όμορφου και καλοντυμένου, που όλη της η ελευθερία δίπλα του θα περιορίζεται στο να πίνει και να καπνίζει, να φοράει παντελόνια και να οδηγεί καμιά φορά και το αυτοκίνητό του. Το κομμάτι ακόμα παίζεται, κλείνοντας το «ελληνάδικο» πρόγραμμα στα μεγάλα κλαμπ.


7.

Κατερίνα Στανίση – Σ' έχω κάνει Θεό

1999, Πάνου Καπίρη - Φώντα Θεοδώρου
 

 

Ο τίτλος τα λέει όλα! Η Κατερίνα Στανίση, η απόλυτη έκφραση της ορίτζιναλ λαϊκής καψούρας, περνάει δύσκολα... Παρακαλάει να τον ξαναδεί μόνο μια φορά για να τον κάνει Θεό και να τον παρακαλέσει να γυρίσει. Με το τραγούδι, που έχει πάρει καλτ διαστάσεις, ταυτίστηκε ένα μεγάλο μέρος των λαϊκών γυναικών κι έγινε αιτία για να ανοίξουν αμέτρητα μπουκάλια και να σκορπιστούν χιλιάδες λουλούδια στις νυχτερινές πίστες. Λίγα χρόνια μετά την κυκλοφορία του το τραγούδι γνώρισε μια απίστευτη συμφωνική διασκευή από τον Σταύρο Ρωσσόπουλο με τη σοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη για τις ανάγκες της ταινίας «Ιλουστρασιόν» (2006).


6.

Χάρις Αλεξίου - Είμαι τρελή τα είπαμε

1988, Χρήστου Νικολόπουλου - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Η Χάρις Αλεξίου, στο πικ της καριέρας της, στο άλμπουμ «Η νύχτα θέλει έρωτα» του 1988, τραγούδησε το εξής: «Χτύπα με, φίλε, χτύπα με/ πάρε μαχαίρι, τρύπα με/ είμαι τρελή τα είπαμε/ χτύπα και ξαναχτύπα με». Τουλάχιστον εδώ ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος δεν την έβαλε να απευθύνεται στο αντικείμενο του πόθου της αλλά σε ένα τρίτο πρόσωπο, έναν φίλο της ενδεχομένως. Αν η ηρωίδα του τραγουδιού στεκόταν απέναντι στο «αίσθημα», ποιος ξέρει αν θα είχε το θάρρος να ξεστομίσει τέτοιες βαριές κουβέντες...


5.

Βίκυ Μοσχολιού - Το χαστούκι

1980, Θεόδωρου Παπαδόπουλου - Μίμη Τραϊφόρου/ Γιώργου Γιαννακόπουλου

 

Ακόμη ένα παλιό τραγούδι που αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως υποχείριο του άνδρα σχεδόν. «Να πάθω δεν μπορώ ζημιά/ μ' ένα χαστούκι παραπάνω» τραγούδησε πρώτη η Σοφία Βέμπο το 1952, για να την ακολουθήσουν η σύγχρονή της Ελίζα Μαρέλι και αρκετές δεκαετίες μετά η Βίκυ Μοσχολιού και η Ελένη Δήμου. Η εκτέλεση αυτή είναι από τον μεγάλο δίσκο της Μοσχολιού «Το τραμ το τελευταίο και άλλα αρχοντορεμπέτικα» που ενορχήστρωσε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης.


4.

Δούκισσα - Θέλω τα ώπα μου

1966, Γιάννη Σπανού - Αλέκου Σακελλάριου

 

Το πρωτοτραγούδησε η ηθοποιός Άννα Φόνσου στην ταινία «Όλοι οι άνδρες είναι ίδιοι» (1966), στη δισκογραφία όμως πέρασε την ίδια χρονιά με τη φωνή της αείμνηστης Δούκισσας. Εδώ η ηρωίδα είναι ξεκάθαρα μαζοχίστρια: «Θέλω τα χάδια μου και τη σφαλιάρα μου από τον άνθρωπο που αγαπώ». Τι να πει κανείς... Τίποτε άλλο, πέραν του ότι το τραγούδι συνεχίζει να ακούγεται και να σκορπίζει το κέφι μισό αιώνα απ' τη δημιουργία του κι ας έχουν αλλάξει κατά πολύ οι νοοτροπίες.


3.

Σωτηρία Λεονάρδου - Μπουρνοβαλιά

1983, Σταύρου Ξαρχάκου - Νίκου Γκάτσου

 

Από το σάουντρακ του θρυλικού κινηματογραφικού «Ρεμπέτικου» (1983) του Κώστα Φέρρη η Σωτηρία Λεονάρδου αποδίδει την κλασική «Μπουρνοβαλιά», παίρνοντας τη θέση του άνδρα που εκφράζει τον θαυμασμό του στη γυναίκα. Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: οι στίχοι του Γκάτσου «Το κορμάκι το φιδίσιο/ μην το γέρνεις μπρος και πίσω/ το κορμάκι το φιδίσιο/ κράτα το και λίγο ίσιο» συστήνουν ή όχι σεξουαλική παρενόχληση εν έτει 2018;


2.

Τόλης Χάρμας, Βασίλης Αυλωνίτης, Μίμης Φωτόπουλος - Είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω

1956, Μάνου Χατζιδάκι - Αλέκου Σακελλάριου - Χρήστου Γιαννακόπουλου

 

Από την ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» (1955) του Αλέκου Σακελλάριου ένα τραγούδι σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι που στη δισκογραφία πέρασε επίσης με τη φωνή του Πάνου Γαβαλά και του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Εδώ το ακούμε από τη σεκάνς της ταινίας με τον τραγουδιστή Τόλη Χάρμα και τους πρωταγωνιστές Βασίλη Αυλωνίτη και Μίμη Φωτόπουλο. Οι στίχοι που έγραψαν από κοινού ο Σακελλάριος και ο Γιαννακόπουλος είναι το ζενίθ του φαλλοκρατισμού: «Πάρ' το απόφαση πως δε σου πέφτει λόγος/ η γυναίκα πρέπει να 'ναι πάντα υπό/ και υποτάξου κι εξηγήσου αναλόγως/ σ' ό,τι πιω, σ' ό,τι χορέψω, σ' ό,τι πω».


1.

Λίτσα Διαμάντη - Άσε με να σ' αγαπάω

1977, Σπύρου Παπαβασιλείου - Μάρως Μπιζάνη

 

Στο Νο 1 μια μεγάλη λαϊκή επιτυχία της Λίτσας Διαμάντη που είχε δημιουργήσει θόρυβο για τον αντιφεμινιστικό της χαρακτήρα. Οι στίχοι, γραμμένοι από μια γυναίκα, τη συχωρεμένη Μάρω Μπιζάνη, ειδικά στο ρεφρέν προξένησαν θύελλα αντιδράσεων από τις φεμινίστριες της εποχής: «Άσε με να με σκοτώνεις και να λέω ανασαίνω/ άσε με εσύ να φταις κι εγώ συγγνώμη να ζητάω/ άσε με, άσε με, άσε με να σ' αγαπάω»... Η ιστορία λέει πως σε μια φεμινιστική διαδήλωση στο Σύνταγμα, κατά την οποία οι διαμαρτυρόμενες γυναίκες έκαψαν τα σουτιέν τους, μπροστάρισσα ήταν η γνωστή πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου, ενώ στα πλακάτ έβλεπες στίχους από το συγκεκριμένο άσμα της Διαμάντη μαρκαρισμένους με ένα μεγάλο Χ.

Μουσική
18

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Πρόσωπα / Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Η θέση των γυναικών στην Ελλάδα μέσα από φωτογραφίες, πρωτοσέλιδα εφημερίδων, έντυπα, χειρόγραφα, αφίσες και οπτικοακουστικά τεκμήρια σε μία έκθεση που «ξαφνιάζει» ευχάριστα, προβληματίζει και εμπνέει
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ