Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί

Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί Facebook Twitter
«Θεωρώ πως το πιο δύσκολο για έναν συνθέτη είναι να καταφέρει να γράψει μια μελωδία που να μπορεί να σταθεί μόνη της, απογυμνωμένη από οποιαδήποτε ενορχήστρωση ή παραγωγή, και αυτή να έχει κάτι σημαντικό να πει χωρίς να επαναλαμβάνεται ή να γίνεται αδιάφορη»
2

«Υπάρχει η ζωή και υπάρχει ο θάνατος, στο ενδιάμεσο υπάρχει ομορφιά και μελαγχολία». Αυτό το απόφθεγμα του Αλμπέρ Καμί επιχείρησε να μετουσιώσει σε πανέμορφη κινηματογραφική μουσική η Ζηνοβία Αρβανιτίδη μέσα από το δεύτερο προσωπικό της άλμπουμ «Ivory», στο οποίο ταιριάζει γάντι η έκφραση «σαν το soundtrack για μια ταινία που ακόμη δεν έχει γραφτεί».

Είναι ένας δίσκος σύγχρονης κλασικής μουσικής, ο οποίος όμως δεν μένει προσκολλημένος στα στενά όρια της συγκεκριμένης φόρμας. Τα πλούσια έγχορδα στο «Invisible», η μεγαλόψυχη, ορχηστρική εξέλιξη του «Parting Ways» και η νοσταλγική μελόντικα στο «Duende» αποδεικνύουν πως δεν έχουμε να κάνουμε με έναν ακόμα τυπικό δίσκο του συγκεκριμένου, παλιού, αλλά συνεχώς εξελισσόμενου ήχου.

«Θεωρώ πως το πιο δύσκολο για έναν συνθέτη είναι να καταφέρει να γράψει μια μελωδία που να μπορεί να σταθεί μόνη της, απογυμνωμένη από οποιαδήποτε ενορχήστρωση ή παραγωγή, και αυτή να έχει κάτι σημαντικό να πει χωρίς να επαναλαμβάνεται ή να γίνεται αδιάφορη».

Αυτή η σκέψη αποτέλεσε τη βάση των κομματιών του «Ivory», του οποίου ο τίτλος συμβολίζει όχι μόνο το χρώμα των πλήκτρων του πιάνου αλλά και την αγνότητα στον τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας της μουσικής, όπως μου αποσαφηνίζει η Ζηνοβία.

Είναι ένας δίσκος σύγχρονης κλασικής μουσικής, ο οποίος όμως δεν μένει προσκολλημένος στα στενά όρια της συγκεκριμένης φόρμας. Τα πλούσια έγχορδα στο «Invisible», η μεγαλόψυχη, ορχηστρική εξέλιξη του «Parting Ways» και η νοσταλγική μελόντικα στο «Duende» αποδεικνύουν πως δεν έχουμε να κάνουμε με έναν ακόμα τυπικό δίσκο του συγκεκριμένου, παλιού, αλλά συνεχώς εξελισσόμενου ήχου.

Το «Ivory» κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, την Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου, μέσα από την ανεξάρτητη δισκογραφική, με έδρα την Σιγκαπούρη, Kitchen Label, με την οποία η Ζηνοβία συνεργάζεται εδώ και αρκετά χρόνια, εμπιστευόμενη την αισθητική και την προσοχή στην επικοινωνία του ιδιοκτήτη της Ricks Ang.

Το άλμπουμ έχει λάβει μέχρι στιγμής εξαιρετικές κριτικές από εναλλακτικά μουσικά sites και επιδραστικά blogs του εξωτερικού, με τη Norman Records να τονίζει πως πρόκειται για έναν «αβάσταχτα όμορφο δίσκο».

Πώς νιώθει, λοιπόν, η Ζηνοβία γι' αυτήν την τόσο ενθουσιώδη υποδοχή της νέας της δουλειάς; «Είμαι πραγματικά ευγνώμων για τη θερμή ανταπόκριση του κόσμου. Όταν αυτά που έχω να πω με τη μουσική μου γίνονται αποδεκτά με την ίδια αγάπη που τα δημιούργησα, η χαρά που νιώθω είναι τεράστια. Είτε οι αποδέκτες είναι πολλοί είτε μόνο ένας, το συναίσθημα είναι πάντα ίδιο. Η επιτυχία για μένα είναι ότι κατάφερα να ολοκληρώσω μια δουλειά στην οποία έδωσα τον καλύτερό μου εαυτό ως τώρα, και με κάνει να αισθάνομαι περήφανη».

 

Ζηνοβία Αρβανιτίδη - Fluttering (Official Music Video)

Έπειτα τη ρωτάω για τη ρήση του Καμί που ενέπνευσε το «Ivory». «Η φράση αυτή συνοψίζει την αντίληψη που έχω για τη ζωή και τον τρόπο που δημιουργώ και αισθάνομαι» μου εξηγεί η Ελληνίδα συνθέτρια και συνεχίζει: «Σε όλα υπάρχει μια γέννηση, ένας θάνατος και το "ανάμεσα", που άλλοτε διέπεται από χαρά κι άλλοτε από λύπη. Η τέχνη ως ένας ανθρώπινος τρόπος επικοινωνίας και έκφρασης έχει να κάνει με τη δημιουργικότητα, τη διανόηση και τη φαντασία. Όταν είναι ουσιαστική, ο ρόλος της είναι όχι μόνο να αφυπνίζει την ψυχή και το πνεύμα αλλά και να θίγει μεγάλα ερωτήματα ή να δημιουργεί ακόμα περισσότερα. Δεν πιστεύω ότι μπορεί να δώσει απαντήσεις στο μυστήριο της ύπαρξης, όμως είναι ικανή, ως έναν βαθμό, να αποτελεί λόγο ύπαρξης».

Η τέχνη της μουσικής μπήκε από νωρίς στη ζωή της Ζηνοβίας και αναμφίβολα απέκτησε πολύ σημαντική θέση στη ζωή της.

Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον όπου ακουγόταν πολύ η κλασική, η ηλεκτρονική και η τζαζ μουσική, ενώ θυμάται τον εαυτό της να δακρύζει από πολύ μικρή ηλικία στο άκουσμα της μουσικής του animation «The Snowman» του Howard Blake και να εκφράζει την επιθυμία της να γράψει και η ίδια μουσική για ταινίες στο μέλλον.

Έτσι, ξεκίνησε μαθήματα πιάνου από τα οκτώ της και συνέθεσε τα πρώτα της κομμάτια λίγο πριν από την εφηβεία. Παρά την αρχική της πορεία προς την κατεύθυνση της Νομικής, αποφάσισε, με τη στήριξη των γονιών της, να εμπιστευτεί την καλλιτεχνική της φλέβα, παίρνοντας τελικά πτυχίο Φούγκας και Μουσικής Τεχνολογίας.

Τα χρόνια που ακολούθησαν γέμισε το βιογραφικό της με ποικίλες ενδιαφέρουσες εμπειρίες στον κόσμο της μουσικής: συμμετείχε αρχικά σε ένα dark-wave συγκρότημα διασκευών με το όνομα Decode, με αφορμή το οποίο ασχολήθηκε πιο εξειδικευμένα με τη μουσική παραγωγή, στην πορεία εργάστηκε επαγγελματικά ως μουσικός δίπλα σε καταξιωμένα εγχώρια ονόματα, όπως ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας και ο Μπάμπης Στόκας κ.ά., τo 2012 συνεργάστηκε με τον Έλληνα μουσικό Hior Chronik υπό το όνομα Pill-Oh για τη δημιουργία του δίσκου «Vanishing Mirror», και το επόμενο έτος κυκλοφόρησε την προσωπική της συλλογή κομματιών με τίτλο «The gift of affliction».

 

Το Communicating Vessels από την προσωπική της συλλογή κομματιών με τίτλο «The gift of affliction».

Στο διάστημα μέχρι την κυκλοφορία του «Ivory» συνέβησαν αρκετές αλλαγές στη ζωή της Ζηνοβίας, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Αρχικά, εστίασε στη σύνθεση μουσικής για θεατρικές παραστάσεις, ταινίες μικρού μήκους και τηλεοπτικές σειρές, «μια διαδικασία εντελώς διαφορετική από το γράψιμο των προσωπικών μου δίσκων, μέσα από την οποία είναι πολύ δύσκολο να αποφευχθούν ορισμένοι επώδυνοι συμβιβασμοί», όπως μου εξηγεί.

Πιο συγκεκριμένα, συνέθεσε τη μουσική του animation μεγάλου μήκους «Από τη Γη στη Σελήνη» του Άγγελου Σπάρταλη με τις σπουδαίες, ερμηνευτικές συμμετοχές του Ψαραντώνη και του Διονύση Σαββόπουλου, έγραψε το soundtrack για τη ρωσική τηλεοπτική μίνι σειρά «Godfather» και πρόσφερε τις καλλιτεχνικές της υπηρεσίες σε μια θεατρική παράσταση που ανέβηκε στο Λονδίνο.

Παράλληλα, η Ζηνοβία γνώρισε τον άντρα της ζωής της, ο οποίος είναι Γάλλος, και μετακόμισαν στο Μπορντό, «μια πανέμορφη, γραφική πόλη, γεμάτη πράσινο και με πολύ καλή ποιότητα ζωής, η οποία με εμπνέει πολύ από πλευράς αισθητικής και μου προσφέρει την ψυχική ηρεμία που χρειάζομαι για να γράφω, γιατί οι ρυθμοί ζωής δεν είναι τόσο έντονοι όσο στην Αθήνα» μου εξηγεί.

Επιστρέφοντας στη συζήτηση για το «Ivory», της επισημαίνω πως πρόκειται για έναν δίσκο με ένα βαθιά νοσταλγικό στοιχείο, το οποίο, πέρα από τη μουσική, υπογραμμίζεται εντονότερα και με τον τίτλο της τελευταίας κατά σειρά σύνθεσης «Time». Θέλω να μάθω, λοιπόν, για τη σχέση της με το παρελθόν και τις αναμνήσεις.

Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί Facebook Twitter
Για μένα η μνήμη είναι ένα καθοριστικό στοιχείο της συνείδησης. Χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω ποια είμαι.

«Για μένα η μνήμη είναι ένα καθοριστικό στοιχείο της συνείδησης. Χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω ποια είμαι. Είμαι οι αναμνήσεις μου, οι εμπειρίες μου, και αυτές δεν θα πάψουν ποτέ να είναι αναπόσπαστο κομμάτι μου.

Όταν γράφω μουσική, μπαίνω σε έναν κόσμο απ' όπου το στοιχείο αυτό βγαίνει υποσυνείδητα με έντονο τρόπο. Στην καθημερινή μου ζωή η μνήμη μου είναι, θα έλεγα, επιλεκτική. Δεν μου αρέσει να ζω στο παρελθόν, προτιμώ να ζω στο παρόν με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Άλλωστε κι ο χρόνος έχει πάντα την ίδια κατεύθυνση».

Ακούγοντας προσεχτικά το «Ivory», συνειδητοποιώ πως η φιλοσοφία του είναι κοινή με αυτή της δημιουργού του, η οποία μεταφέρεται και στην εμπειρία της ακρόασης: παρόλο που οι μελωδίες δημιουργούν αρχικά την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα συνονθύλευμα αναμνήσεων και νοσταλγικών σκέψεων, μέχρι το φινάλε, το παρελθόν έχει μετατραπεί σε έναν τόπο χρήσιμο, απ' όπου αντλεί μαθήματα και μόνο. Τελικά, αυτό που έχει σημασία είναι το μέλλον.

«Υπάρχει η ζωή και υπάρχει ο θάνατος, στο ενδιάμεσο υπάρχει ομορφιά και μελαγχολία». Τώρα υπάρχει και το «Ivory» για να μας υπενθυμίζει ευγενικά και τα δύο άκρα, από μια μουσικό που είναι ικανή για περισσότερους εξαιρετικούς δίσκους στο μέλλον.

Info:

Το «Ivory» κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου από την Kitchen Label. Παρακάτω θα βρείτε χρήσιμα links για να ακούσετε και να αγοράσετε τη μουσική της Zηνοβίας:

https://soundcloud.com/zinoviaarvanitidi

https://www.facebook.com/ZinoviaMusic/

https://www.kitchen-label.com/artists/zinovia-arvanitidi/

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια