Νιλ Σάιμον: Αποχαιρετισμός στον μετρ της ατάκας και της θεατρικής κωμωδίας αστικών νευρώσεων

Νιλ Σάιμον: Αποχαιρετισμός στον μετρ της ατάκας και της θεατρικής κωμωδίας αστικών νευρώσεων Facebook Twitter
«Το να κάθεσαι μόνος σε ένα δωμάτιο για έξι, επτά ή δέκα ώρες και να μοιράζεσαι τον χρόνο με χαρακτήρες που εσύ δημιούργησες, για μένα αυτό είναι ο Παράδεισος. Κι αν δεν είναι ο Παράδεισος, τουλάχιστον είναι η ιδανική απόδραση από την Κόλαση». Φωτο: Irving Penn
2

Δεν είμαι ειδικός του χώρου, αλλά, απ' όσο μπορώ να αντιληφθώ, επικρατεί η αντίληψη ότι σε γενικές γραμμές μάλλον δεν έχουν ευτυχήσει τα θεατρικά έργα του Νιλ Σάιμον –αυτού του «βασιλιά του Μπρόντγουεϊ», μάστορα της σπιρτόζικης ατάκας και της (μικρο)αστικής αμερικανικής κωμωδίας εβραιο-νεοϋορκέζικου υποστρώματος– στις κατά καιρούς μεταφορές τους στις ελληνικές σκηνές.


Και μόνο η αφίσα της περσινής παράστασης του «Αταίριαστου Ζευγαριού» με τον Γιάννη Ζουγανέλη ως Όσκαρ, στον ρόλο που δόξασε ο Γουόλτερ Ματάου τόσο στο σανίδι όσο και στην οθόνη, προκαλεί μελαγχολία και θυμηδία, στοιχεία που δεν είχαν ποτέ θέση στο ενίοτε γλυκόπικρο, αλλά πάντα σπαρταριστό, πνευματώδες και αναπτερωτικό σύμπαν του πιο επιτυχημένου και δημοφιλούς θεατρικού συγγραφέα της μεταπολεμικής περιόδου παγκοσμίως.

Παρά την επιτυχία, τη δόξα και το χρήμα όμως, ο άνθρωπος που γεννήθηκε στην καρδιά της Νέας Υόρκης και μαζί με τον Γούντι Άλεν θα μπορούσε να πει κανείς ότι εγκατέστησαν στην καρδιά του κοινού την κωμωδία αστικών νευρώσεων, δεν ξεχνούσε τα ζόρια μιας δύσκολης εφηβικής και νεανικής ηλικίας.


Δεν έχει και τόση σημασία. Έργα όπως το προαναφερθέν ή το «Ξυπόλυτοι στο πάρκο» παραμένουν, μετά από μισό αιώνα, αγαπημένα του κοινού και στη χώρα μας μέσω των κινηματογραφικών εκδοχών τους που προβάλλονται ξανά και ξανά και αποτελούν μεγάλα σουξέ όταν εμφανίζονται στα θερινά σινεμά.


[Ας εκθέσω εδώ ανέμελα το γεγονός ότι η μοναδική συμμετοχή μου στον θεατρικό κόσμο ήταν προ αιώνων ως «επιμελητή μουσικής υπόκρουσης» σε μια παράσταση του «Ξυπόλυτοι στο πάρκο» που είχε σκηνοθετήσει η Όλια Λαζαρίδου με τον Άκη Σακελλαρίου (Πολ), τη Θεοδώρα Τζήμου (Κόρι) και τον Κωνσταντίνο Τζούμα στο ρόλο του άκακου «κυανοπώγωνα» Βελάσκο – ιδανικό κάστινγκ!].

Ο διάσημος συγγραφέας, που πέθανε προχθές στα 91 του, αφήνοντας καμιά τριανταριά έργα πίσω, είχε πλήρη συνείδηση της μοίρας του επιτυχημένου δημιουργού ο οποίος συχνά σνομπάρεται από την κριτική.

Όπως σημείωνε ο ίδιος στην εισαγωγή μιας ανθολογίας έργων του, παραθέτοντας την άποψη του κριτικού Κλάιβ Μπαρνς, «ο Νιλ Σάιμον είναι καταδικασμένος να παραμείνει επιτυχημένος, πλούσιος και υποτιμημένος». Παρά την επιτυχία, τη δόξα και το χρήμα όμως, ο άνθρωπος που γεννήθηκε στην καρδιά της Νέας Υόρκης και μαζί με τον Γούντι Άλεν θα μπορούσε να πει κανείς ότι εγκατέστησαν στην καρδιά του κοινού την κωμωδία αστικών νευρώσεων, δεν ξεχνούσε τα ζόρια μιας δύσκολης εφηβικής και νεανικής ηλικίας.


«Πλούτος είναι να πηγαίνεις από μηδέν στα διακόσια δολάρια την εβδομάδα. Τα παραπάνω δεν μετράνε». Και κέρδισε πολλά πολλά παραπάνω, κέρδισε όμως, έστω και αργά στην καριέρα του, και τη στοργή των κριτικών με την αυτοβιογραφική τριλογία «Brighton Beach Memoirs», «Biloxi Blues» και «Broadway Bound» στα μέσα της δεκαετίας του '80, για να του απονεμηθεί τελικά και το βραβείο Πούλιτζερ για το έργο «Lost in Yonkers» του 1991.

Νιλ Σάιμον: Αποχαιρετισμός στον μετρ της ατάκας και της θεατρικής κωμωδίας αστικών νευρώσεων Facebook Twitter
Ο Νιλ Σάιμον με τον Τζακ Λέμον και τον Γουόλτερ Ματάου, πρωταγωνιστές στο «Αταίριαστο Ζευγάρι». © Timothy White, 1997


Ο Τζακ Λέμον, που, αντίθετα από τον συμπρωταγωνιστή του στην κινηματογραφική μεταφορά του «Αταίριαστου Ζευγαριού», δεν ήταν παρών στο θεατρικό ανέβασμα του έργου, είχε χαρακτηριστικά τονίσει το ιδιαίτερο χάρισμα του Σάιμον να προκαλεί γέλιο αλλά και ενσυναίσθηση μέσα από το καθημερινό άγος της ύπαρξης των «ανθρώπων της διπλανής πόρτας» (ανδρών κατά κανόνα):
«Ο Νιλ έχει την ικανότητα να δημιουργεί χαρακτήρες –ακόμα και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους με τους οποίους ταυτιζόμαστε, υποτίθεται – που είναι γεμάτοι ψεγάδια, κουσούρια, ελαττώματα. Παραμένουν όμως άνθρωποι που γνωρίζουμε, ούτε καλοί ούτε κακοί».


Ένα άλλο στοιχείο που επίσης μοιραζόταν με τον Γούντι Άλεν ήταν μια παροιμιώδης δυσανεξία στο Χόλιγουντ και στο Λος Άντζελες, σε αντιδιαστολή πάντα με τη Νέα Υόρκη.

Όπως είχε γράψει στην αυτοβιογραφία του που είχε τίτλο «Rewrites» και κυκλοφόρησε το 1996, «οι ανέσεις και τα κομφόρ του Χόλιγουντ μπορεί να επεκτείνουν το προσδόκιμο ζωής σου, αλλά, όταν τελικά πεθάνεις, σίγουρα δεν θα είναι από τα γέλια», ενώ σε μια συνέντευξή του στο «Playboy» το 1979 είχε δηλώσει ότι «υπάρχουν τουλάχιστον δύο εκατομμύρια ενδιαφέροντες άνθρωποι στη Νέα Υόρκη και μόλις ογδόντα επτά στο Λος Άντζελες».

 
Σε μια άλλη, κατοπινή συνέντευξή του στους «New York Times» το 1991, ο Νιλ Σάιμον είχε επιχειρήσει να εκφράσει και να ξορκίσει το σύμπλεγμα του δημοφιλούς δημιουργού που έρχεται αναπόφευκτα αντιμέτωπος με την αντανακλαστική καχυποψία της ελιτίστικης αντίληψης των «ειδικών», αλλά και να τονίσει την ευγνωμοσύνη του που κέρδισε τόσα από τη διαδικασία μυθοπλασίας χαρακτήρων:

«Γνωρίζω πώς με βλέπει το κοινό, διότι έρχεται διαρκώς κόσμος και με χαιρετά λέγοντας "ευχαριστούμε για τις όμορφες στιγμές". Η επιτυχία όμως με ευτέλισε τρόπον τινά. Η κρατούσα αντίληψη της κριτικής επιμένει ότι αν γράψεις τόσο πολλές επιτυχίες, δεν μπορεί να είσαι τόσο καλός... Για κάποιον όμως που θέλει να είναι αφέντης του εαυτού του, να μη βασίζεται σε κανέναν άλλον, να προκαλεί τη ζωή να συμμορφωθεί με τα δικά του οράματα αντί να ακολουθεί τα χνάρια των άλλων, το γράψιμο θεατρικών έργων είναι η τέλεια απασχόληση. Το να κάθεσαι μόνος σε ένα δωμάτιο για έξι, επτά ή δέκα ώρες και να μοιράζεσαι τον χρόνο με χαρακτήρες που εσύ δημιούργησες, για μένα αυτό είναι ο Παράδεισος. Κι αν δεν είναι ο Παράδεισος, τουλάχιστον είναι η ιδανική απόδραση από την Κόλαση».

Απώλειες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Πόσο δίκιο έχεις για την αφίσα με τον Ζουγανέλη, ούτε κατά διάνοια...Αν έχει χαθεί το μέτρο...Και πώς να συγκριθεί με το αριστουργηματικό δίδυμο Ματάου - Λέμον! Και γενικότερα...