Aυτοί οι δύο μνημειακοί πίνακες του Kent Monkman έχουν επιλεγεί από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης να κοσμήσουν την κεντρική του αίθουσα, στο πλαίσιο μιας σειράς ανάλογων αναθέσεων σε σύγχρονους καλλιτέχνες.
Ο Monkman, γεννημένος στον Καναδά το 1965, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του Μet, είναι ένας καλλιτέχνης ευρέως γνωστός για τις προκλητικές παρεμβάσεις του στο κυρίαρχο αφήγημα της Δυτικής Ιστορίας. Εξετάζει θέματα αποικιοκρατίας, σεξουαλικότητας και απώλειας με μια ποικιλία μέσων, όπως η ζωγραφική, το φιλμ, η περφόρμανς και οι εγκαταστάσεις.
Το alter ego του Μόνκμαν, η ρευστού φύλου Miss Chief Eagle Testickle, εμφανίζεται συχνά στο έργο του ως ένα πρωτεϊκό πλάσμα που ταξιδεύει στο χρόνο και τα φύλα, αμφισβητώντας ευθέως το βλέμμα της αποικιοκρατίας πάνω στην ιστορία και τους αυτόχθονες λαούς.
Το έργο του δεν αποφεύγει βέβαια την παγίδα του Ιστορικού Εξωτισμού, που είναι της μόδας προσφάτως. Ανάλογος π.χ. ήταν ο τρόπος που είδε την παραζαλισμένη Ελλάδα της κρίσης η Documenta 14: ως ένα προάγγελμα παγκόσμιας επανάστασης (με χρηματοδότηση του γερμανικού κράτους). Η σύγχυση είναι εμφανής. Έτσι όπως στην Αθήνα, ένας εσμός όψιμα πολιτικοποιημένων κοσμικών σήκωσε το δάχτυλο κι άρχισε τα εξεγερσιακά κηρύγματα καταλήγοντας σε οξύμωρες φάσεις, έτσι κι εδώ η αεράτη Miss Chief Eagle Testickle οδηγεί ως Μπουμπουλίνα με ψηλοτάκουνα, τη βάρκα με τους εξαθλιωμένους αυτόχθονες.
Μερικοί γελάνε κιόλας...
Ό,τι κάτσει!
― Στάθης Τσαγκαρουσιάνος
σχόλια