15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου

15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
7

 

Στις 3 Οκτωβρίου του 2016, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο γιορτάζει τα 150 χρόνια από τη θεμελίωσή του και ετοιμάζεται για μια χρονιά γεμάτη εορταστικές δράσεις. Επισκεφθήκαμε την εξαιρετική αιγυπτιακή συλλογή του και με τη βοήθεια της αρχαιολόγου κ. Ελένης Τουρνά που μας μίλησε γι' αυτήν σας συστήνουμε τα σημαντικότερα εκθέματά της. Η αιγυπτιακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι από τις σημαντικότερες παγκοσμίως, λόγω της ποικιλίας, της ποιότητας και της σπανιότητας των αντικειμένων. Αυτό οφείλεται πρωτίστως στους δύο δωρητές της: τον Ιωάννη Δημητρίου και τον Αλέξανδρο Ρόστοβιτς. Πρόκειται για δύο φιλότεχνους ομογενείς από την Αίγυπτο οι οποίοι δώρισαν τις συλλογές τους το 1880 και το 1904 αντίστοιχα. Οι δυο τους ήταν πολύ πλούσιοι, είχαν επαφές με το αιγυπτιακό κράτος, πολύ καλές σχέσεις με τους εμπόρους τέχνης και άμεση πληροφόρηση για τους πλειστηριασμούς που οργάνωνε το Μουσείο του Καΐρου, από το οποίο γνωρίζουμε ότι προέρχονται κάποια κομμάτια από τη συλλογή του Αλεξάνδρου Ρόστοβιτς. Η συλλογή εμπλουτίστηκε και από τις δωρεές της Ελληνικής Αρχαιολογικής Εταιρείας το 1894, από μεμονωμένες δωρεές αλλά και από αντικείμενα προερχόμενα από ανασκαφές στον ελλαδικό χώρο.

15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Άγαλμα ιπποπόταμου από γρανίτη με άσπρες κηλίδες. Σπάνιο και μοναδικό σε όλο τον κόσμο λόγω του μεγάλου μεγέθους του. Βασιλικό ανάθημα ή σύμβολο εξουσίας. Γύρω στο 3000 π.Χ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Η αιγυπτιακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι από τις σημαντικότερες παγκοσμίως, λόγω της ποικιλίας, της ποιότητας και της σπανιότητας των αντικειμένων. Η σημερινή έκθεση της συλλογής άνοιξε τις πόρτες της τον Μάιο του 2008, περιλαμβάνει 1.225 αντικείμενα και διαρθρώνεται χρονολογικά και θεματικά.

Ηδη από την πρώτη έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, το 1892, υπήρχε αίθουσα αιγυπτιακών εκθεμάτων στην οποία εξετίθετο η συλλογή του Ιωάννη Δημητρίου που είχε δωρηθεί πριν καν ξεκινήσει η λειτουργία του μουσείου και φιλοξενούνταν στο Πολυτεχνείο. Ο συλλέκτης δεν σταμάτησε να την εμπλουτίζει και μετά τη δωρεά της. Η συλλογή του ήταν γνωστή στους αρχαιολογικούς κύκλους ήδη από το 1864 και θεωρούνταν ιδιαίτερα σημαντική. Ο ίδιος γνώριζε καλά την πτολεμαϊκή τέχνη και για τη φαραωνική τέχνη είχε σύμβουλο τον Γκαστόν Μασπερό, σπουδαίο αιγυπτιολόγο. Η συλλογή του, μαζί με αυτήν του Αλεξάνδρου Ρόστοβιτς, αποτελούν τον πυρήνα της αιγυπτιακής συλλογής του μουσείου. Η σημερινή έκθεση της συλλογής άνοιξε τις πόρτες της τον Μάιο του 2008, περιλαμβάνει 1.225 αντικείμενα και διαρθρώνεται χρονολογικά και θεματικά. Ζητήσαμε από τους υπεύθυνους του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου να μας επιλέξουν τα σημαντικότερα αντικείμενα αυτής της συλλογής:

15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Τμήμα αγάλματος φαραώ από αλάβαστρο. Αρχαίο Βασίλειο γύρω στο 2500 π.Χ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Άγαλμα του βασιλικού γραφέα Ραχοτέπ από ρόδινο γρανίτη. Το όνομά του αναγράφεται στη βάση του αγάλματος. Από τον ιδιωτικό του μαστάμπα (πυραμιδοειδής τάφος αξιωματούχων και αυλικών) στη Σακκάρα. Αρχαίο Βασίλειο, Πέμπτη Δυναστεία 2465-2323 π.Χ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Ξύλινο άγαλμα υπηρέτριας που αλέθει σιτηρά. Από τον μαστάμπα (πυραμιδοειδής τάφος αξιωματούχων και αυλικών) του αξιωματούχου Τι στη Σακκάρα. Είναι το μοναδικό ξύλινο άγαλμα υπηρέτριας αυτού του τύπου. Λόγω του θέματός του, το άγαλμα έχει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων σε σχέση με τη στατικότητα που παρουσιάζουν τα σύγχρονά του αγάλματα, μια και προορισμός του ήταν να υπηρετεί τον νεκρό και να ζυμώνει ψωμί. Οι Αιγύπτιοι πέθαιναν για να ζήσουν αιώνια και φρόντιζαν για τη μετά θάνατον ζωή. Αρχαίο Βασίλειο. Πέμπτη Δυναστεία, βασιλεία του Νιουσερρέ, περίπου 2416-2392 π.Χ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Τμήμα κολοσσιαίου αγάλματος της θεάς Σεκχμέτ από γρανοδιορίτη. Νέο Βασίλειο, 18η Δυναστεία, βασιλεία Αμένωφι Γ’, 1391-1353 π.Χ. Πρόκειται για ένα από τα 700 αγάλματα που διακοσμούσαν τον ναό της θεάς Μουτ στο Καρνάκ ή τον νεκρικό ναό του Αμένωφι Γ’ στις Δυτικές Θήβες. Στο άγαλμα διασώζεται και το χρώμα. Η θεά Σεκχμέτ ήταν κόρη του Ήλιου και πολεμική θεότητα. Είχε δύο υποστάσεις: μία ως λιοντάρι και μία, πιο μειλίχια, ως γάτα. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Σύνολο αλαβάστρινων κανωπικών αγγείων του Ιάχμες, ιερέα του θεού Ώρου. 30η Δυναστεία 380-340 π.Χ. Τα κανωπικά αγγεία ήταν τέσσερα και προορίζονταν για τη φύλαξη των εσωτερικών οργάνων του νεκρού, μετά τη διαδικασία της ταρίχευσης. Τα αγγεία προστατεύονταν από τους τέσσερις γιους του Ώρου, οι οποίοι προστατεύονταν αντίστοιχα από θεότητες. Κάθε θεότητα επόπτευε διαφορετικό όργανο, ενώ κάθε αγγείο αντιστοιχούσε σε ένα από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Στο αγγείο με πώμα κεφάλι τσακαλιού τοποθετούνταν το στομάχι, στο αγγείο με πώμα κεφάλι γερακιού τα έντερα, στο αγγείο με πώμα κεφάλι πιθήκου οι πνεύμονες και, τέλος, στο αγγείο με πώμα ανθρώπινη κεφαλή τοποθετούνταν το συκώτι. Η καρδιά τοποθετούνταν μέσα στο σώμα, αφού ως κέντρο των συναισθημάτων και της νόησης ήταν απαραίτητη για το δικαστήριο των νεκρών. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Κοίλο άγαλμα της πριγκίπισσας-ιέρειας Τακουσίτ από κράμα χαλκού με ενθέσεις πολύτιμου μετάλλου. Διακοσμείται με την τεχνική της δαμασκήνωσης, σύμφωνα με την οποία ένθετα σύρματα πολύτιμου μετάλλου γεμίζουν τα εγχάρακτα σχέδια, αποδίδοντας παραστάσεις ιερογλυφικών και θεοτήτων της Β.Α. περιοχής του Δέλτα, πατρίδας της Τακουσίτ. Η χρήση του αγάλματος ήταν τελετουργική, αναθηματική και ταφική. Τέλος 25ης Δυναστείας, γύρω στο 670 π.Χ. Το άγαλμα βρέθηκε το 1880, λίγο πριν ο Ιωάννης Δημητρίου χαρίσει τη συλλογή του στο μουσείο. Μοναδικό του παράλληλο θεωρείται το άγαλμα της Καραμάμα, της 22ης Δυναστείας (924-887 π.Χ.), που βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου, το οποίο όμως δεν έχει τόσο πλούσιο διάκοσμο. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Άγαλμα του δαίμονα Ιμσέτι, που κρατάει μαχαίρι από γρανίτη. Είναι ένα από τα ελάχιστα αγάλματα δαιμόνων που σώζονται. Από τον τάφο του ιερέα-αξιωματούχου Μεντουεμχάτ στο Ασασίφ-Θήβες 660 π.Χ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Χάλκινο αγαλμάτιο του Αιθίοπα βασιλιά Σαμπάκα σε στάση προσφοράς. 25η Δυναστεία, γύρω στο 700 π.Χ., την εποχή που οι Αιθίοπες είχαν καταλάβει την Αίγυπτο. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Ξύλινη σαρκοφάγος και μούμια του Χαπί (Απίωνα), με επίχρυσο προσωπείο. Αποτελείται από ξεχωριστά κομμάτια ναστοχάρτωσης, που δένονται στο σάβανο με λινές ταινίες, και όχι από ενιαία ναστοχάρτωση όπως τις προηγούμενες εποχές. Η ναστοχάρτωση είναι διαδοχικές στρώσεις γύψου και λινών ταινιών, εμποτισμένες με κόλλα και γύψο. Πτολεμαϊκή περίοδος, 304-150 π.Χ. Πιθανότατα ήταν από τα τελευταία κομμάτια που εστάλησαν, το 1887, καθώς ο Δημητρίου τις αγόρασε αμέσως μετά την ανεύρεσή τους στο Αχμίν. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Μαρμάρινο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και μαρμάρινο άγαλμα του Ηφαιστίωνα. Πιθανόν πρόκειται για σύμπλεγμα στην Αλεξάνδρεια προς τιμήν του Ηφαιστίωνα, ο οποίος θεοποιήθηκε στην Αίγυπτο (1ος αι. π.Χ.). Οι Αιγυπτιώτες υποδέχτηκαν τον Αλέξανδρο ως ελευθερωτή από τους Πέρσες. Ο στρατηλάτης συνήθιζε να ντύνεται πανομοιότυπα με τον Ηφαιστίωνα, χωρίς να ενοχλείται όταν τους μπέρδευαν. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Κεφαλή αγάλματος του Πτολεμαίου ΣΤ’ Φιλομήτορος από γρανίτη (180-145 π.Χ.). Μαζί με άλλο ένα στην Αλεξάνδρεια, είναι τα μοναδικά αγάλματα του είδους, στο πίσω μέρος των οποίων αναγράφεται το όνομα του προσώπου που αναπαριστούν. Βρέθηκε στην Αίγινα και δωρήθηκε στο μουσείο από την Ελληνική Αρχαιολογική Εταιρεία. Η Αίγινα ανήκε στην επικράτεια των Πτολεμαίων και το άγαλμα είχε μεταφερθεί εκεί από την Αίγυπτο. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Πορτρέτα Φαγιούμ (350-375 μ.Χ.). Πρόκειται για νεκρικά πορτρέτα που τοποθετούνταν κατά την ταφή πάνω στο πρόσωπο του νεκρού, ώστε η ψυχή να μπορεί να αναγνωρίσει το σώμα, να ενωθεί μαζί του και να ζήσει αιώνια. Λέγεται ότι τα πορτρέτα δημιουργούνταν κατά τη διάρκεια της ζωής των ανθρώπων και βρίσκονταν στα σπίτια τους. Διακρίνεται η επιρροή του ελληνικού τρόπου, του φυσιοκρατικού. Ασβεστοκονίαμα και λινό, ζωγραφισμένα με τέμπερα. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Πορτρέτα Φαγιούμ (350-375 μ.Χ.). Πρόκειται για νεκρικά πορτρέτα που τοποθετούνταν κατά την ταφή πάνω στο πρόσωπο του νεκρού, ώστε η ψυχή να μπορεί να αναγνωρίσει το σώμα, να ενωθεί μαζί του και να ζήσει αιώνια. Λέγεται ότι τα πορτρέτα δημιουργούνταν κατά τη διάρκεια της ζωής των ανθρώπων και βρίσκονταν στα σπίτια τους. Διακρίνεται η επιρροή του ελληνικού τρόπου, του φυσιοκρατικού. Επιζωγραφισμένο ξύλο με την τεχνική της εγκαυστικής. Ανάμειξη χρωμάτων με ζεστό ή κρύο κερί μέλισσας και ρητίνη. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
15 αριστουργήματα από την αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Σύμπλεγμα παλαιστών. Ο Ηρακλής νικάει τον Ανταίο (2ος προς 1ο αιώνα π.Χ.). Στην Αλεξάνδρεια ήταν πολύ ανεπτυγμένες η πυγμαχία και η πάλη. Εκεί συναντάμε την ελληνική τέχνη, την αιγυπτιακή αλλά παράλληλα και ένα μείγμα ελληνικής και αιγυπτιακής τέχνης. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Info:

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Πατησίων 44

www.namuseum.gr

7

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ