Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης του 4ου αιώνα μ. Χ. που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης.
0

«Παλιότερα το μουσείο μας στεγαζόταν στο κτίριο του Μπενάκη, ύστερα όμως από τον μεγάλο σεισμό του '86 που του προκάλεσε σοβαρές ζημιές αποφασίστηκε, με τη σύμφωνη γνώμη του δήμου, να μεταφερθεί το 2009 στο νεοανεγερθέν μέγαρο της Δημοτικής Αγοράς.

Έτσι, στη θέση των φημισμένων από την αρχαιότητα προϊόντων της μεσσηνιακής γης εκτίθεται τώρα μέρος της εξίσου πλούσιας πολιτιστικής της παραγωγής!

Στον νομό υπάρχουν τρία ακόμα αξιόλογα αρχαιολογικά μουσεία (Αρχαία Μεσσήνη, Πύλος, Χώρα), το Μουσείο Μεσσηνίας όμως διαθέτει τη "σφαιρικότερη" συλλογή, αφού καλύπτει από την προϊστορική περίοδο μέχρι και τη βυζαντινή» ξεκινά να μου λέει, δίκην εισαγωγής, η αρχαιολόγος Μαρία Τσουλάκου που μου έκανε την τιμή να αφήσει για λίγο το ανασκαφικό της έργο, ώστε να με ξεναγήσει στα «μυστικά» του. 


Παρατηρώ πόσο μοντέρνο βρήκα τον τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων, αφού η έκθεση δεν ακολουθεί τη συνηθισμένη γραμμική ιστορική πορεία.

Κάθε θεματική ενότητα λειτουργεί συμπληρωματικά, αλλά ταυτόχρονα ανεξάρτητα. Έτσι, ο επισκέπτης μπορεί να ξεκινήσει την περιήγηση από οποιοδήποτε από τις εξής δέκα χωροθεματικές ενότητες-«αφετηρίες»: «Οι Βιλλεαρδουίνοι και η Μεσσηνία», «Η Μάνη και το Δεσποτάτο του Μορέως», «Θουρία, μια "περίοικος" πόλη», «Έξω Μάνη, στα σύνορα Μεσσηνίας-Λακωνίας», «Ο όσιος Νίκων ο "Μετανοείτε" και η Μεσσηνία», «Η πρωτεύουσα του ανεξάρτητου μεσσηνιακού κράτους στις υπώρειες της Ιθώμης», «Η Ενετοκρατούμενη Πυλία (1206-1500)», «Ένα μυκηναϊκό κέντρο στον Μεσσηνιακό Κόλπο», «Η "επικράτεια" του ανακτόρου του Νέστορος» και «Οι Μυκηναίοι της Τριφυλίας».

Παρατηρώ πόσο μοντέρνο βρήκα τον τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων, αφού η έκθεση δεν ακολουθεί τη συνηθισμένη γραμμική ιστορική πορεία. Κάθε θεματική ενότητα λειτουργεί συμπληρωματικά, αλλά ταυτόχρονα ανεξάρτητα. Έτσι ο επισκέπτης μπορεί να ξεκινήσει την περιήγηση από οποιοδήποτε από τις εξής δέκα χωροθεματικές ενότητες-«αφετηρίες»

«Όταν το Μουσείο ξαναστήθηκε εξαρχής, η τότε έφορος θέλησε να εκσυγχρονίσει τον τρόπο παρουσίασης, που λειτουργεί έτσι ως πυξίδα για τα κατά τόπους μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους.

Ουσιαστικά, η έκθεση "αντιγράφει" τον διοικητικό χάρτη της Μεσσηνίας με τις τέσσερις επαρχίες της (Καλαμάτα, Μεσσήνη, Πυλία, Τριφυλία) όπως σχεδιάστηκε αρχικά επί Καποδίστρια: η είσοδος του μουσείου είναι, τρόπον τινά, ο Μεσσηνιακός Κόλπος, ο κεντρικός διάδρομος είναι ο ποταμός Πάμισος –που στα αρχαία χρόνια λατρευόταν ως θεραπευτής θεός, παιδιών ιδίως, με το προσωνύμιο "επήκοος"– ο οποίος διασχίζει τον νομό, οι δε ενότητες των εκθεμάτων αντιστοιχούν στις τοποθεσίες του χάρτη, με τις αρχαίες ονομασίες τους δίπλα στις σύγχρονες. Τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από ανασκαφές αλλά και από ιδιωτικές δωρεές».

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας στην παλιά πόλη της Καλαμάτας (πλατεία Αγίων Αποστόλων)


Ιδιαίτερης αξίας αντικείμενα έχουν βρεθεί στο ιερό του Πάμισου στην Καλαμάτα (Φερές στην αρχαιότητα), καθώς και στα δύο πρώιμα ελλαδικά μέγαρα και στο ιερό του Ποσειδώνα στα Ακοβίτικα, απ' όπου και ο περίτεχνος χάλκινος μυθικός ιππόκαμπος του 5ου αι. π.Χ., σύμβολο του μουσείου, εύρημα αγροτών.

Υπάρχουν εντυπωσιακά σωζόμενα μωσαϊκά, καλλιτεχνήματα, αντικείμενα λατρείας, χρηστικά σκεύη, κοσμήματα, όπλα, αναθήματα, ακόμα και σφραγίδες ποιοτικής πιστοποίησης θα λέγαμε, δείγμα της ιδιαίτερης εκτίμησης που έχαιραν τα τοπικά προϊόντα, ειδικά το λάδι και το κρασί, ακριβώς όπως και σήμερα. Αυτό το τελευταίο καταδεικνύει, επιπλέον, υψηλή διοικητική οργάνωση.

Υπάρχουν ακόμα ευρήματα από το ιερό της Λιμνάτιδος Αρτέμιδος στον Ταΰγετο, το μεσαιωνικό κάστρο της Καλαμάτας, καθώς και από βυζαντινούς ναούς της Μάνης.

Βέβαια, οι ανασκαφές στη Μεσσηνία δεν σταματούν. Μόλις πέρσι αποκαλύφθηκε σημαντικό μέρος του αρχαίου θεάτρου της Θουρίας, ενώ νέα ευρήματα αποκαλύπτονται διαρκώς κατά τη διάνοιξη της νέας οδού Καλαμάτας-Κορώνης, όπως επίσης και στη σημαντική μυκηναϊκή θέση της Ίκλαινας όπου το '11 βρέθηκε πήλινη πινακίδα με το αρχαιότερο γνωστό κείμενο στην Ευρώπη (3500 π.Χ.) γραμμένο σε γραμμική Β'.

Όσο για τους δήθεν αμύθητους θησαυρούς που είχαν, υποτίθεται, βρεθεί την ίδια χρονιά στην Ιθώμη σε θολωτό τάφο του βασιλιά Αριστόδημου, ήταν απλώς ένα από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά hoaxes! 


Έκθεμα «πρώτης γραμμής» είναι επίσης το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης τη δεκαετία του '30 ο πρωτοπόρος Ματίας Νάταν Βαλμίν της Σουηδικής Αρχαιολογικής Σχολής.

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Αφιερωματικό ειδώλιο ιππόκαμπου, μυθικού όντος, συμβόλου του Ποσειδώνα από τα Ακοβίτικα. 5ος - 1ος αι. π.Χ..

Στο κέντρο είναι η μορφή του Διονύσου και γύρω του άγρια ζώα, θεατρικά προσωπεία και αγγεία για κέρασμα κρασιού. Το «συντροφεύουν» δύο ακόμα σπουδαία ψηφιδωτά από τη ρωμαϊκή έπαυλη του Δεσύλλα (επαρχία Μεσσήνης), επίσης δείγματα της ακμής εκείνων των χρόνων.

Από τα πολλά μυκηναϊκά ευρήματα που φιλοξενούνται εδώ ξεχωρίζουν οι ψευδόστομοι αμφορείς με την «ονομασία προέλευσης» από το ανάκτορο του Νέστορα, τα κτερίσματα από πηλό, χαλκό, χρυσό ή ελεφαντόδοντο που συνδέονται με το έθιμο της ηρωολατρίας, ανάμεσά τους το κεκαμμένο (λυγισμένο επίτηδες, ώστε να μη χρησιμοποιηθεί ξανά ή συληθεί) ξίφος που βρήκε σε θολωτό τάφο στα Νιχώρια Πυλίας (ανασκαφή των Τζάκ Ντέιβις και Σάρον Στόκερ της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής), ενώ το 2015 ο Γ. Μακ Ντόναλντ εντόπισε ασύλητο και τον λεγόμενο τάφο του πολεμιστή στον Άνω Εγκλιανό Πυλίας.

Η επιγραφή του τελετουργικού των μυστηρίων της Ανδανίας (Μέλπεια) που ο Παυσανίας αναφέρει ως δεύτερα σημαντικότερα μετά τα Ελευσίνια, ο σκύφος με τη διονυσιακή παράσταση από την Τραγάνα αλλά και η «παρτιτούρα» (ασβεστολιθική στήλη με μουσικό κείμενο) από την αρχαία Μεσσήνη του 1ου αι. π.Χ. είναι μερικά από τα ευρήματα που προέκυψαν.

Μέχρι και τμήμα πήλινου κρατευτή (ψησταριά) της γεωμετρικής εποχής έχει βρεθεί, η δε παραδοσιακή ψητή γουρνοπούλα φαίνεται από τις μαρτυρίες πως ήταν δημοφιλές έδεσμα και στη ρωμαϊκή εποχή!

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Πήλινο αποτύπωμα σφραγίδας (2.500 π.χ.) που βρέθηκε στα Πρωτοελλαδικά Μέγαρα στα Ακοβίτικα.


Αρχαιότερο έκθεμα όλων το ακέφαλο (ατυχώς) νεολιθικό ειδώλιο καθιστής γυναίκας από πρασινωπό στεατίτη από την 5η χιλιετία π.Χ., εύρημα επίσης του Βαλμίν, που φοριόταν σαν περίαπτο στον λαιμό και παρέπεμπε πιθανώς στη γονιμότητα ή απεικόνιζε κάποια θεότητα της γονιμότητας. Οι ευτραφείς γυναίκες θεωρούνταν γόνιμες, γερές και καλοζωισμένες, άρα ιδανικές σύντροφοι καθώς και πρότυπα ομορφιάς!

Στους Έλληνες αρχαιολόγους που έχουν κάνει ανασκαφές στη Μεσσηνία συγκαταλέγονται οι Σπυρίδων Μαρινάτος, Πέτρος Θέμελης, Μιχάλης Κοσμόπουλος, Γιώργος Κορρές, καθώς και η Ξένη Αραπογιάννη και η Ευαγγελία Μηλίτση-Κεχαγιά, πρώην και νυν διευθύντρια του μουσείου αντίστοιχα.

Μια ιδιαιτερότητα στον τομέα της μεσσηνιακής αρχαιολογίας είναι η «μαύρη τρύπα» που παρατηρείται μεταξύ 8ου-4ου αι. π.Χ., περίοδος μεγάλης ακμής για τον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο εξαιτίας των συνεχών πολέμων με τους Λακεδαιμονίους και της μακροχρόνιας κατοχής που επέβαλαν. Οι Σπαρτιάτες ανέκαθεν εποφθαλμιούσαν τα εύφορα εδάφη της περιοχής, η οποία ήταν, επίσης, βασική πηγή ειλώτων. Ούτε ο θρυλικός Αριστομένης κατάφερε να τους διώξει.

Μόνο μετά τη μάχη της Μαντίνειας και την ίδρυση της αρχαίας Μεσσήνης από τον Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα κατάφεραν οι Μεσσήνιοι να ξαναποκτήσουν την ελευθερία τους που διατήρησαν μέχρι τη ρωμαϊκή κατάκτηση, αναπτύσσοντας στο μεταξύ λαμπρό πολιτισμό.

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το ακέφαλο νεολιθικό ειδώλιο καθιστής γυναίκας από πρασινωπό στεατίτη από την 5η χιλιετία π.Χ. που βρέθηκε από τον Βαλμίν στην ακρόπολη της Μάλθης είναι το αρχαιότερο έκθεμα του μουσείου.

H μόνιμη σπαρτιατική απειλή και οι μακροχρόνιες πολεμικές συγκρούσεις ήταν που ανέπτυξαν ιδιαίτερα στη Μεσσηνία το φαινόμενο της ηρωολατρίας. Οι πεσόντες σ' εκείνες τις μάχες τιμόνταν ιδιαιτέρως από γενιά σε γενιά. Βρίσκουμε ταφές με κτερίσματα από πολλές διαφορετικές ιστορικές περιόδους που φανερώνουν αυτή ακριβώς τη συνέχεια.


Αξιόλογες είναι επίσης οι στοχευμένες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εκδηλώσεις του μουσείου που απευθύνονται σε οικογένειες, σχολεία και λοιπούς επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους. Σε μια τέτοια πολυδύναμη δράση, ωφελούμενοι του ΚΕΘΕΑ, με τη συνεργασία εικαστικών και αρχαιολόγων, είχαν φτιάξει αντίγραφα εκθεμάτων με ευφάνταστα ανακυκλώσιμα υλικά, όντες επίσης συνεπιμελητές της εν λόγω έκθεσης. Τα έργα αυτά «αντέγραψαν» με τον δικό τους τρόπο μαθητές σχολείων και τα εξέθεσαν στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης.

Άλλη παρόμοια δράση ήταν οι οικογενειακοί θεματικοί σάκοι που μοιάζανε με παιχνίδι θησαυρού, περιείχαν δε εργαλεία και υλικά (πηλός, χαρτόνι κ.λπ.), με τα οποία όλη η οικογένεια μπορούσε να φτιάξει αντίγραφα εκθεμάτων. Στο πλαίσιο δε της συνεχιζόμενης από το '14 έκθεσης «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας», μια ιδέα της τότε προϊσταμένης της Εφορείας Άννας-Βασιλικής Καραπαναγιώτου που συνδέει παρελθόν και παρόν, έχουν φιλοξενηθεί εδώ εκδηλώσεις και σεμινάρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία των Πρωτοελλαδικών Μεγάρων στα Ακοβίτικα της Μεσσηνίας.

«Τέτοιου είδους δράσεις και εκδηλώσεις προσελκύουν πολύ κόσμο. Ένα μουσείο δεν αρκεί να "αποθηκεύει" πολιτισμό, οφείλει και να παράγει, ώστε τα εκθέματά του μην είναι απλώς βουβοί μάρτυρες αλλά ζωντανοί, που να μπορούν να συνδιαλλαγούν με το τώρα» λέει χαρακτηριστικά η συνομιλήτριά μου.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το Διεθνές Φεστιβάλ Videoart Μηδέν που θα πραγματοποιηθεί εκεί και σε άλλα σημεία του ιστορικού κέντρου της πόλης 5-7 Ιουλίου. 

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Μοτίβα από εκθέματα του μουσείου. Συλλογικό έργο ΚΕΘΕΑ από την έκθεση "Κύτταρο".
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Εκθέματα από το ιερό του ποταμού Παμίσου.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Άποψη από την περιοδική έκθεση "Μυθικοί Χοροί".
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Εισαγωγικός χάρτης Μεσσηνίας.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης του 4ου αιώνα μ. Χ. που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης τη δεκαετία του '30 ο Ματίας Νάταν Βαλμίν της Σουηδικής Αρχαιολογικής Σχολής.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Ευρήματα γλυπτικής από το Πεταλίδι, ρωμαϊκής περιόδου..JPG
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το λυγισμένο χάλκινο ξίφος (1.500 π.Χ.) που βρέθηκε στον θολωτό τάφο στα Νιχώρια Πυλίας. Το κομμάτι της λαβής που λείπει ήταν από ελεφαντόδοντο.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Ο περίτεχνος χάλκινος μυθικός ιππόκαμπος του 5ου αι. π.Χ., που βρέθηκε από αγρότες είναι σύμβολο του μουσείου,
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Τμήμα οστέινου αυλού.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Άποψη της μόνιμης έκθεσης του μουσείου.
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Η αρχαιολόγος Μαρία Τσουλάκου
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Αξιόλογες είναι οι στοχευμένες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εκδηλώσεις του μουσείου που απευθύνονται σε οικογένειες, σχολεία και λοιπούς επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους. Φωτο: Νίκος Ηλιόπουλος
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
"Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν", ψηφιδωτό Δεσσύλα. -
Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας Facebook Twitter
Το επιτοίχιο του μουσείου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 8.5.2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί δεν έχουν Audio Guides τα μεγάλα ελληνικά μουσεία;

Εικαστικά / Γιατί δεν έχουν Audio Guides τα μεγάλα ελληνικά μουσεία;

Οι συσκευές πολυμεσικής ξενάγησης είναι ένα βασικό έσοδο για τα μεγάλα μουσεία του κόσμου και ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους επισκέπτες. Μόνο που στην Ελλάδα φαίνεται να μη δίνουμε σημασία σε τέτοια πράγματα. Όχι πάντα για αθώους λόγους...
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ