Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1


ΟΛΟΙ ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΓΕΝΝΗΘΕΙ
ή έχουμε φτάσει κάποια μέρα σε αυτή την πόλη, είμαστε με έναν τρόπο –για τον καθένα αλλιώτικο– συνδεδεμένοι με τα αρχαία ερείπιά της. Ή σκέτα με τα αρχαία της.

Δεν υπάρχει άνθρωπος αδιάφορος όταν του επισημανθεί η ομορφιά. Και όλοι, ακόμα και οι πιο αδιάφοροι, θυμούνται την πρώτη φορά που ανέβηκαν στην Ακρόπολη (με το σχολείο), χάζεψαν τα πρώτα αρχαία που είδαν σε μια προθήκη, κι ας μην καταλάβαιναν πολλά, ή σταμάτησαν να δουν τι είναι αυτό που υπάρχει εκεί στο Μοναστηράκι. Η φυσική μας περιέργεια για το τι βρίσκεται κάτω και πέρα από εμάς μας ωθεί να εξετάζουμε και να ερμηνεύουμε το παρελθόν. Βιαστικοί περαστικοί που χαζεύουν σε μια ανασκαφή, επιβάτες του μετρό που βλέπουν ένα μουσείο μέσα στην καθημερινότητά τους, κάποιος διπλανός που ήθελε να βάλει φυσικό αέριο και –όπως είναι απολύτως φυσικό– έπεσε σε έναν αρχαίο κίονα ή ο ακριβώς διπλανός μας που χτίζει πάνω στο Θεμιστόκλειο Τείχος. Δεν υπάρχει παιδί που να μην έχει παίξει σε ή κοντά σε αρχαιολογικό χώρο. Σήμερα, με τον πεζόδρομο γύρω από την Ακρόπολη, πολύ περισσότερο. Κάποιοι από εμάς έχουν υπάρξει τυχεροί, μεγάλωσαν κοντά ή κυριολεκτικά μέσα στα αρχαία.

Κάτω από την Αθήνα υπάρχουν πολλές αρχαίες πόλεις. Οι έρευνες τις έχουν φέρει λίγο στην επιφάνεια και αυτό το «λίγο» επιτρέπει να ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά – σπανίως συνειδητοποιούμε, για παράδειγμα, τα όρια της αρχαίας πόλης και τη σημασία της. Τα κομμάτια της υπάρχουν παντού διάσπαρτα.

Όλοι τα ανακαλύψαμε μεγαλύτεροι και ακόμα και σε τρεις ζωές δεν θα μπορέσουμε να καταλάβουμε πλήρως την αρμονία, το κάλλος, τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονταν οι άνθρωποι και δημιουργούσαν αυτά τα αριστουργήματα. Σήμερα το πρωί ένα παιδί στο Μουσείο της Ακρόπολης έκανε τον Απόλλωνα και ο φίλος του τον Ερμή. Πριν από 40 χρόνια ένας άλλος πιτσιρικάς, που ο παππούς του ήταν επιστάτης, εργαζόμενος για την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών, ο δημοσιογράφος Στέλιος Σοφιανός, ένιωθε ξεχωριστά επειδή μεγάλωνε και έπαιζε μέσα στην Αρχαία Αγορά. «Δεν ήταν τόσο η Ιστορία που με γοήτευε. Ήταν εκείνο που ζούσα καθημερινά και το πώς με έκανε να αισθάνομαι» λέει. «Πώς στο καλό είναι να βλέπεις από το μπαλκόνι σου τον Παρθενώνα και να μη θες να τρέξεις, να σκαρφαλώσεις εκεί πάνω; Ειδικά όταν είσαι παιδί. Κάποιοι από εμάς το θεωρούν σήμερα το πιο καθοριστικό στοιχείο στην ανατροφή τους. Όταν πήρα στα χέρια μου το βιβλίο Πρόας ο Νικίου - Ο μαθητής των Αθηνών, σε ηλικία 10 ετών, δεν ήθελα πολύ για να βλέπω περίεργα όνειρα και να φαντάζομαι τον εαυτό μου στα ίδια μέρη, 2.500 χρόνια πριν, στη θέση του μικρού Πρόα».

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών Ιωάννης-Αναστάσιος Μεταξάς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Για την αθηναϊκή ζωή το αρχαίο μνημείο λειτουργεί ως καταγωγική αναφορά γι' αυτούς που έχουν ανάγκη να το πιστεύουν, αλλά λειτουργεί για όλους ως ερείπιο» λέει ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών Ιωάννης-Αναστάσιος Μεταξάς. «Το ερείπιο είναι το ένα μέρος μιας συνομιλίας με κάποιον που νοσταλγεί το ακέραιο και δεν το βλέπει και του δίνεται το ερείπιο για να το φανταστεί. Το ερείπιο είναι πολύ πιο δημοκρατικό, γιατί καλεί εσένα να το αρτιώσεις. Και επίσης σε καλεί και σε κάτι άλλο που το άρτιο δεν το έχει ανάγκη: να το διασώσεις. Και εδώ, βέβαια, μπαίνει και το άλλο ζήτημα, του τρόπου διαχείρισης των αρχαιολογικών χώρων. Θα αποκτήσουν έναν άλλο τρόπο ζωής αν ενταχθούν στην καθημερινότητα, έναν τρόπο ζωής που να παράγει συμβίωση».

Τα αρχαία ερείπια λειτουργούσαν στη διαδικασία εθνογένεσης τον 19ο αιώνα. Συνεχίζει αυτό ως ιδρυτικός μύθος ακόμα και σήμερα. Όμως, πόσο είναι συνδεδεμένοι οι άνθρωποι που κατοικούν την πόλη με αυτό που βρίσκεται «κάτω από τα πόδια τους»; Τα ίχνη της πόλης, όχι μόνο τα μνημεία, σε προκαλούν να τα ψάξεις ή πρέπει να ξέρεις πού θα ψάξεις; Ακόμα κι αν μας αρέσουν ή τα αγαπάμε, δεν είναι βέβαιο ότι έχουμε εξοικείωση μαζί τους. Και όταν τα βρίσκουμε, μπορεί να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα λειτουργήσουμε διαφορετικά, θα αποκτήσουμε πιθανόν έναν άλλο τρόπο σκέψης; Ή ακόμα και να βάλουμε στο πλαίσιο της καθημερινής μας διαδρομής το να περνάμε μέσα από έναν αρχαιολογικό χώρο;

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Εξαρτάται πού κατοικεί ο Αθηναίος» υποστηρίζει ο καθηγητής Μεταξάς. «Εάν κατοικεί σε χώρους όπου το αρχαίο είναι παρόν με οποιαδήποτε μορφή, είτε επειδή είναι στον δρόμο του υποχρεωτικά, είτε ως αιφνιδιασμός κάπου, τότε το αρχαίο, ως προσφορά πια, ενσωματώνεται στη μνήμη. Είναι στοιχείο της κουλτούρας του εξ αντικειμένου. Δεν απαιτείται καν να το σχολιάζει και να το δέχεται. Αυτό, λοιπόν, φτιάχνει μέσα του ένα πλαίσιο μέσα από το οποίο διαβάζει και πάρα πολλά άλλα πράγματα. Κάποια στιγμή θα συμπράξει το σχολείο με την Ιστορία, κάποια στιγμή θα αρχίσει αυτή η αρχαιολατρία, κάπως συνδέονται, συντονίζονται, και πλέον κληρονομεί μια κατάσταση, έναν τρόπο σκέψης που τον επικαθορίζει, ανεξάρτητα από τη μόρφωσή του.

Με εργαλείο την παιδεία του, θα έχει μια κριτική στάση και καμιά φορά μπορεί να διερωτάται, πράγμα που δεν είναι καθόλου αρνητικό, "είμαι απόγονος εγώ αυτών των πραγμάτων;". Μπορεί αυτή η σκέψη να του δημιουργεί μια ανησυχία, μια αμφισβήτηση, γιατί έχει μάθει ότι πρέπει να τον πιστεύουν ότι είναι απόγονος. Το καλό σε αυτήν τη διαδικασία είναι ότι ενισχύεται η κριτική του στάση. Για τον μεγάλο πληθυσμό υπάρχει μια υπαγωγή σχεδόν δογματική, "εμείς οι Αθηναίοι του σήμερα είμαστε απόγονοι των αρχαίων Αθηναίων", κάτι το οποίο δεν προκύπτει αν κανείς σκεφτεί τι πέρασε από εδώ. Το πρόβλημα είναι άλλο. Αυτή η πόλη δεν σε προσανατολίζει, αυτά τα αρχαία υπόλοιπα να τα συναντάς εκεί που πρέπει, έχει μια πολεοδομία που ευεργετεί μόνο κάποιες γειτονιές, δεν ευεργετεί άλλες».

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Θυμάμαι τον ενθουσιασμό που είχα όταν στη Β' Γυμνασίου ανέλαβα εργασία για το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού», λέει ο Στέλιος Σοφιανός, «και πώς, αδιάφορα, το αντιμετώπισαν οι συμμαθητές μου. Μου έκανε πολύ κακή εντύπωση να γνωρίζω συνομήλικούς μου που δεν ήξεραν το Θησείο. Δεν (τους) είχαν πάει μία φορά στην Ακρόπολη, στην Πνύκα. "Δεν φταίνε τα παιδιά, οι γονείς και οι δάσκαλοι φταίνε, που δεν τους δείχνουν την Ιστορία μας", τα δικαιολογούσαν οι δικοί μου. Δεν ξέρω την απάντηση. Ίσως γιατί δεν αντιδρούν το ίδιο όλα τα σώματα στον μαγνητισμό που ασκούν κάποια σύμβολα».

«Ο εκπαιδευτικός πολιτισμός στην Ελλάδα παραμένει εντελώς κλειστός» σημειώνει ο καθηγητής Μεταξάς. «Αυτή η μορφή, αυτός ο τύπος σχολείου, πρέπει να εκλείψει. Ένα μεγάλο μέρος του σχολείου πρέπει να αποκτήσει υπαίθρια υπόσταση. Έχει τεράστια ψυχολογικά και επικοινωνιακά προτερήματα το να μάθει κανείς πού ζει. Δεν θα μάθει μόνο αυτά τα οποία θα του δημιουργήσουν απόλαυση αλλά και εκείνα που θα τον προβληματίσουν σχετικά με το τι συμβαίνει – αυτόματα θα αρχίσουν οι δημιουργικές συγκρίσεις και κατ' επέκταση οι ευθύνες. Διότι η ευθύνη είναι μια θετική εσωστρέφεια. Το "για να δω εγώ πού μετέχω, τι έχω κάνει" δεν θα έρθει στα οκτώ και στα δέκα χρόνια. Χτίζεται. Το κριτήριο της ευθύνης χτίζεται από το σπίτι, το σχολείο, αλλά κυρίως χτίζεται από τον δημόσιο λόγο. Όταν κυκλοφορείς σε μια πόλη, υφίστασαι τη ρητορική της και τη ρητορεία της. Αυτό πρέπει να το ξαναδούμε, αν θέλουμε να απολαύσουμε όλοι αυτό που μέχρι σήμερα απολαμβάνουν λίγοι».

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Aκρόπολη 2014. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Κάτω από την Αθήνα υπάρχουν πολλές αρχαίες πόλεις. Οι έρευνες τις έχουν φέρει λίγο στην επιφάνεια και αυτό το «λίγο» επιτρέπει να ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά – σπανίως συνειδητοποιούμε, για παράδειγμα, τα όρια της αρχαίας πόλης και τη σημασία της. Τα κομμάτια της υπάρχουν παντού διάσπαρτα. Πόσοι γνωρίζουν ότι στο κομμάτι που έχουμε «ξεφλουδίσει» στην πλατεία Κοτζιά βλέπουμε την Αχαρνική Οδό, η οποία συνδέεται με τη σύγχρονη Αχαρνών, και ότι και οι δύο οδηγούν στις Αχαρνές; Συνήθως βιώνουμε αυτά τα διάσπαρτα κομμάτια σαν «τρύπες μέσα στην πόλη». Οι αρχαίοι τόποι που δεν είναι μνημεία είναι σήμερα ελάχιστα θελκτικοί. Πολλοί είναι σκουπιδότοποι και δεν υπάρχει τίποτα φιλικό, γιατί δεν έχει να δεις τίποτα από μόνο του όταν φτάσεις εκεί. Μπορείς, όμως, να καθίσεις σε ένα κομμάτι του αρχαίου τείχους και ίσως θα περάσεις καλύτερα απ' ό,τι αν καθίσεις κάπου αλλού. Λίγοι γνωρίζουν πού ακριβώς βρίσκονται τα Μακρά Τείχη. Μέσα στα Μακρά Τείχη γίνεται η μεγάλη διακίνηση, η ασφαλής και σίγουρη, της αρχαιότητας. Λίγοι γνωρίζουν ότι ο Ηλεκτρικός, από τα Πετράλωνα μέχρι το Μοσχάτο, τρέχει πάνω στα Μακρά Τείχη, όπως και η Πειραιώς από την Καλών Τεχνών έως το Λιμάνι. Θα έπρεπε να είναι εύκολο να τη διαβάζεις την πόλη. Θα πρέπει να είναι κίνητρο να ξανακερδίσεις τη σχέση της σύγχρονης πόλης με την παλιά.

«Η Αθήνα είναι μια πόλη που έχει ξεχωριστά αρχαία μνημεία κι έχει γίνει η πόλη που αγαπάμε χάρη σε αυτά τα μνημεία. Νομίζω ότι οι Αθηναίοι είναι περήφανοι για την πόλη στην οποία μένουν, πιθανώς και για τον τρόπο που τα μνημεία αυτά έχουν αναδειχθεί, παρόλο που μπορεί να γκρινιάζουν για χίλια άλλα πράγματα, μπορεί να μην είναι περήφανοι για πολλά και μπορεί να μην τα επισκέπτονται. Όλοι βλέπουν από μακριά την Ακρόπολη. Μάλιστα, επειδή η Ακρόπολη αποτέλεσε τη βάση του σχεδιασμού των κεντρικών περιοχών της πόλης, όλοι βλέπουν τον Παρθενώνα όταν οδηγούν στην Πατησίων και την Πειραιώς, και τους Στύλους του Ολυμπίου Διός όταν ανεβαίνουν τη Συγγρού, και αυτό δεν έχει γίνει τυχαία. Η πόλη σχεδιάστηκε για να βλέπεις, να ανακαλύπτεις από μακριά τις προοπτικές φυγής» λέει ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Παναγιώτης Τουρνικιώτης.

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πάρα πολύ λίγοι, όμως, συνειδητοποιούν τα όρια της αρχαίας Αθήνας. Θα μπορούσε, όπως έχει γίνει σε άλλες πόλεις, να είναι σημαδεμένα με μια απλή γραμμή, με μια φωτεινή γραμμή, έτσι ώστε όταν περπατάς τη νύχτα στην πόλη, να βλέπεις ότι περνάς πάνω από το τείχος. Έτσι, θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε να γράψει καλύτερα η συνείδηση της αρχαίας πόλης πάνω στη σημερινή. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα πρόγραμμα της πολιτείας, ώστε να αναδειχθούν καλύτερα τα όρια και να γίνουν σαφείς ορισμένες θέσεις αρχαίων μνημείων, για τις οποίες έχουμε μια γνώση που θα μπορούσε να γίνει περισσότερο φανερή και αντιληπτή. Ξεκινώντας από το μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας, το οποίο θα έπρεπε να μην είναι μόνο ένα βιβλίο αλλά σαν ένα παιχνίδι του αρχαίου θησαυρού της πόλης κάτω από την πόλη. Τα παιδιά χαίρονται φοβερά να μαθαίνουν πράγματα με έναν τρόπο γλαφυρό και ενδιαφέροντα, και να τα λένε και στο σπίτι τους. Δυστυχώς, με τον τρόπο που μαθαίνουν την Ιστορία, δεν τη μαθαίνουν τελικά. Πρέπει να διδάσκεται μέσα στην πόλη. Γιατί όταν μάθουν τη μαγεία του χώρου, θα ξαναπάνε. Αλλιώς, περνάνε απ' έξω.

Προτείνω να μπορέσει να νοηματοδοτηθεί αυτή η σχέση με το παρελθόν πάνω σε μια αρχαία χαρτογράφηση στη σύγχρονη πόλη. Να χαράξουμε με έναν απλό τρόπο τα σημάδια της, ώστε να κατανοήσουμε, για παράδειγμα, τα τείχη της. Τα λίγα κομμάτια που βλέπουμε να αποκτήσουν ένα καλύτερο τοπιογραφικό περιβάλλον, έτσι ώστε σε αυτά να συγκλίνουμε. Έτσι θα μπορέσουμε να τα δούμε και ενδεχομένως να τα απολαύσουμε, και όχι σαν να αποκλείονται από τη σύγχρονη πόλη λες και είναι μικροί σκουπιδότοποι. Πορείες και διαδρομές αναγνώρισης της αρχαίας πόλης για εκείνους τους τουρίστες που έχουν περιπατητική διάθεση, που θέλουν να πάνε μέχρι την Ακρόπολη, αλλά και για τους κατοίκους της. Ας προκαλέσουμε την έκπληξη, δίνοντας τη δυνατότητα να ξαναμάθει ο επισκέπτης ή ο κάτοικος την αρχαιότητα που τους περιβάλλει – όχι να βλέπουμε μονάχα από τους δρόμους τα μνημεία ψηλά στους λόφους».

Είναι σημαντικό για τους Αθηναίους και γενικά τους Έλληνες να γνωρίζουν, ιδιαίτερα σε δύσκολες περιόδους, ότι υπάρχει ιστορικό βάθος; Ίσως αυτό να ακούγεται πολύ θεωρητικό, όμως μπορεί να είναι και ουσιαστικό, αν παρατηρήσει κάποιος τον κόσμο που επισκέπτεται ξανά και ξανά το Μουσείο της Ακρόπολης. Αισθάνονται ανακούφιση βλέποντας αυτά τα έργα;

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Ο καθηγητής Αρχαιολογίας και διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αυτή η τρίτη διάσταση της Ιστορίας προς το βάθος τους κάνει να οπλίζονται με περισσότερη υπομονή μέχρι να περάσουν τα δύσκολα» μας εξηγεί ο καθηγητής Αρχαιολογίας και διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής. «Εδώ, ας πούμε, στο μουσείο, βλέπουμε την καταστροφή των Περσών. Εξουθένωσαν τους Αθηναίους, κατέστρεψαν τα πάντα. Κι όμως, μέσα από αυτή την καταστροφή γεννήθηκε η κλασική τέχνη που γοήτευσε όλο τον δυτικό κόσμο. Αυτό είναι κάτι σημαντικό. Το ότι οι επισκέπτες έρχονται ξανά και ξανά σημαίνει ότι αυτά τα αγάλματα κάτι τους λένε. Αν ήταν απλώς "κάποια αγάλματα", δεν θα ήταν τίποτα. Αυτά που βλέπουν γύρω τους συνδέονται με τα βιώματά τους, και το θεωρώ απολύτως θετικό αυτό. Σχεδόν σε κάθε πολυκατοικία που χτίστηκε εδώ πέρα έχουν βρεθεί αρχαία. Ο καθένας έχει να πει κάποια ιστορία με αρχαία, και ευχάριστη και δυσάρεστη. Με λίγα λόγια, η αρχαιότητα είναι ένα κομμάτι της ζωής μας. Και καλά που υπάρχει. Μας δίνει, ακόμα κι αν δεν το καταλαβαίνουμε, κουράγιο και δύναμη». 

Επίλογος: Στην πόλη με τις χίλιες ιστορίες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

CHECK Η δωρεά των Γάλλων καλλιτεχνών στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / Ιδού ο άγνωστος θησαυρός της Εθνικής Πινακοθήκης, η δωρεά των Γάλλων καλλιτεχνών

Το πολυσυζητημένο έργο του Πικάσο που εκλάπη, καθώς και έργα του Ανρί Ματίς και άλλων κορυφαίων του ευρωπαϊκού μοντερνισμού περιλαμβάνονταν στη δωρεά Γάλλων καλλιτεχνών στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΠΕΜΠΤΗ 02/03- Τι αποκαλύπτει για τη ζωή στην αρχαία Αττική η επιστήμη της αρχαιοβοτανικής;

Ιστορία μιας πόλης / Aρχαιοβοτανική: Τι αποκαλύπτουν για τη ζωή στην αρχαία Αττική οι αρχαίοι σπόροι;

Η Αγιάτη Μπενάρδου επισκέπτεται το Εργαστήριο Wiener της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών και μιλά με την αρχαιοβοτανολόγο Εύη Μαργαρίτη για τους σπόρους, τις καλλιέργειες και πώς αυτές μετατρέπονταν σε τροφή στην Αρχαία Αττική.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Σε σχεση με τα ερειπια πασχουμε απο μια κλασσικομανια: η αθήνα δεν εσβησε το 404πχ ούτε με το κλεισιμο του 4αιπχ. Αυτη η κλασσικομανια και η αγνοια των επομενων ιστορικων περιοδων που την διαδεχθηκαν μας κανει να αισθανομαστε και μειονεκτικα και αποκομμενοι τελικα απο κατι που ειναι μια πολυ απωτατη κληρονομια μας, εφοσον δεν γνωριζουμε τα ενδιαμεσα συνεκτικα σταδια.