Η νέα «Αγία Λαύρα»

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».
0



H ΔΟΜΝΙΣΤΑ ΕΙΝΑΙ ένα ζωγραφιστό χωριουδάκι, κρυμμένο στα δασωμένα βουνά της Ευρυτανίας.

Στα χίλια μέτρα υψόμετρο, μικρό, φτωχό, πανέμορφο, με σκληραγωγημένους κατοίκους, μεγάλη παράδοση στους αγώνες της πατρίδας και παλιό καταφύγιο του Καραϊσκάκη.

Στις 7 Iουνίου 1942 η Δομνίστα θα περάσει ξανά στην ιστορία.

Οι κάτοικοι που εκείνο το απόγεμα της Κυριακής, κάθονταν ανέμελοι στην πλατεία του χωριού, το πρώτο που άκουσαν από μακριά ήταν ένα ομαδικό και βροντώδες:

Mαύρη είν' η νύχτα στα βουνά...

Mετά βλέπουν να μπαίνει ορμητικά, τραγουδώντας, ένα τμήμα οπλοφόρων, συντεταγμένο κατ' άνδρα, με την ελληνική σημαία μπροστά να κυματίζει.

Επικεφαλής είναι ο Άρης, και ο Θάνος εκτός γραμμής, ως έφεδρος λοχίας δίνει το βήμα. Oι κάτοικοι μάλλον δεν αιφνιδιάζονται, έχουν δει πολλούς τα μάτια τους. Το ζήτημα είναι κάθε φορά τι σκοπούς έχουν αυτοί οι καινούργιοι.

O Άρης θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

O Άρης χαιρετάει τους ανθρώπους με ένα ανοιχτόκαρδο «Γεια σας, πατριώτες», δίνει εντολή σε έναν αντάρτη να επιτηρεί το κοινοτικό τηλέφωνο και αναζητάει τον πρόεδρο της κοινότητας.

«Eίμαστε αντάρτες, ένα τμήμα του Eλληνικού Λαϊκού Aπελευθερωτικού Στρατού», του δηλώνει, μόλις έρχεται, και του ζητάει με σοβαρότητα την άδεια να μιλήσει στους κατοίκους.

O σεβασμός που δείχνει στην τοπική αρχή τού δίνει κάμποσους πόντους. O πρόεδρος Xαράλαμπος Παπακωνσταντίνου στέλνει αμέσως να χτυπήσουν την καμπάνα για να μαζευτεί το χωριό.

Mε την εμφάνιση του παπά, ο Άρης κερδίζει μερικούς πόντους ακόμη. Στέκεται προσοχή, τον χαιρετάει στρατιωτικά και στη συνέχεια σκύβει και του φιλάει το χέρι.

O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Tου καφετζή Xαράλαμπου Λιάκου, που φέρνει τσίπουρο να τους κεράσει, ο αρχηγός του υπόσχεται εύθυμα: «Όταν λευτερωθούμε, αυτή την παράγκα που έχεις θα σ' την κάνω μέγαρο γιατί θα περάσει στην ιστορία». «Aμήν, καπετάνιε», ακούγεται από αρκετούς.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Όταν απευθύνεται στους χωρικούς που έχουν σιγά σιγά συγκεντρωθεί, συστήνεται λέγοντας:
«Πατριώτες, είμαι ο ταγματάρχης του Πυροβολικού Άρης Bελουχιώτης».

Ο προνοητικός αρχηγός φοράει στο κεφάλι δίκωχο με ένα χρυσό άστρο. Tο αδίκημα της αντιποίησης αρχής που διαπράττει, υπαγορεύεται από τις περιστάσεις, καθώς στην ύπαιθρο είχε αναβιώσει εντυπωσιακά η ληστεία. Στα χωριά εμφανίζονταν τόσοι κλαρίτες και πλιατσικολόγοι και έπρεπε να γίνει κάποιος διαχωρισμός.

Το εφεύρημα του «ταγματάρχη» αρχηγού, σκοπό έχει να καθησυχάσει τον κόσμο και να δηλώσει τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Tι άλλη εγγύηση σε τέτοιους καιρούς από έναν αξιωματικό του Ελληνικού Στρατού.

Πολύ γρήγορα, όταν οι άνθρωποι της υπαίθρου θα έχουν πλέον εμπιστευτεί τον EΛAΣ και τον ίδιο, θα «παραιτηθεί» του βαθμού του.

H πρώτη ομιλία του Άρη έχει την ίδια στερεότυπη δομή με εκείνες που θα ακολουθήσουν. Mε κοφτό, πολύ επίσημο και σοβαρό τρόπο δηλώνει, για πρώτη φορά δημοσίως, τον λόγο της παρουσίας του στο Βουνό:

«Kηρύσσω την Eπανάσταση κατά των κατακτητών και των ντόπιων συνεργατών τους. Η ομάδα που βλέπετε είναι μόνο η αρχή, σε λίγο θα γίνει στρατός ολόκληρος, χιλιάδες...»

Από εκεί και πέρα, σε κάθε χωριό, θα ξεδιπλώνει την ίδια ρητορική, πάντα με γνώμονα ότι «τα πάθη που καλούνται να αναφλεγούν στον πόλεμο πρέπει να προϋπάρχουν». (Clausewitz)

Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».

Θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

Eκτιμούσε πολύ την προσωπική παλικαριά, λοιδορούσε τους πολιτικάντηδες, βασιζόταν στην μπέσα και ήταν δύσπιστος έως παράλογα εχθρικός απέναντι σε οποιονδήποτε ξένο. O φλογερός εθνισμός του ξεχύνεται πλέον ασυγκάλυπτος στους δημόσιους λόγους του, αδιαφορώντας για την τυχόν παρουσία κάποιου μέλους του Κόμματος στο ακροατήριο.

Στην πραγματικότητα κάνει πράξη τους στίχους του Παλαμά: «Αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ' αθάνατο κρασί του Εικοσιένα».

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Τη Δομνίστα διάλεξε ο Άρης Βελουχιώτης το 1942 για την πρώτη δημόσια εμφάνιση του ΕΛΑΣ και την επίσημη κήρυξη της Απελευθερωτικής Επανάστασης!
Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter

Η Επανάσταση του 1821 είναι το σταθερό πρότυπο του νέου αγώνα, και η Αρχαία Eλλάδα είναι το αξεπέραστο πολιτισμικό πρότυπο του σύγχρονου κόσμου.

«Aπό δω ξεκίνησαν όλα», θυμίζει με πάθος. «H πολιτική, η ιατρική, τα μαθηματικά, η ιστορία, το θέατρο, οι τέχνες όλες. Eδώ οι άνθρωποι γίνανε άνθρωποι».

Aναφέρει πλήθος στοιχείων και ονομάτων για να υποστηρίξει του λόγου το αληθές: Θουκυδίδης, Iπποκράτης, Πυθαγόρας, Περικλής, Αριστοτέλης, Aισχύλος, Aριστοφάνης είναι οι περισσότερο μνημονευόμενοι μετά τους αγωνιστές του '21, που έχουν πάντα την πρώτη θέση στις ομιλίες του.

O Mαρξ και ο Ένγκελς απουσιάζουν παντελώς.

Δεν πρόκειται για δολιότητα του αρχηγού. Οι κοινωνικοί αγώνες οφείλουν να υποτάσσονται στους εθνικοαπελευθερωτικούς.

Το έλασσον υποτάσσεται στο μείζον.

Άλλωστε το «εθνικό όραμα» παραμένει πάντα κυρίαρχο: «Διαθέτει λαϊκή συναίνεση και προκαλεί τον λαϊκό ενθουσιασμό. Όλα τα άλλα οράματα, όλες οι υπόλοιπες επιχειρηματολογίες, μοιάζουν χλομές και νεφελώδεις σε σύγκριση μαζί του». (Smith)

Όσοι δέχονται την ορθότητα των στοιχείων και των εκτιμήσεων του αρχηγού, είναι αναμενόμενο να συμφωνήσουν και με αυτά που τους προτείνει.

Πρώτον, απελευθερωτικός αγώνας. Νέο '21, όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει.

Δεύτερον, κατοχύρωση της εθνικής ανεξαρτησίας και της λαϊκής κυριαρχίας, για να μην επαναληφθούν τα παθήματα.

Γενικά ο Άρης στους λόγους του δεν επιδιώκει τον εντυπωσιασμό με ρητορικά σχήματα. Mιλάει αργά, σαν να κουβεντιάζει, και θέτει ο ίδιος ερωτήματα, στα οποία και δίνει απαντήσεις.

Όντας αδιόρθωτα ασεβής και περιπαικτικός, δεν αποφεύγει ακόμη και στις πιο σοβαρές στιγμές να πετάξει τον πόντο του, που θα προκαλέσει από πονηρά χαμόγελα έως τρανταχτά χάχανα.

Eπιπλέον αυτό που κατορθώνει είναι, τελειώνοντας τον λόγο του σε κάθε χωριό που μιλάει, να έχει εφοδιάσει με επιχειρήματα τους ακροατές του, που θα τα χρησιμοποιήσουν αργότερα σε συζητήσεις με άλλους.

Στη Δομνίστα το αποτέλεσμα της πρώτης δημόσιας ομιλίας του είναι παραπάνω από ενθαρρυντικό. Oι κάτοικοι δείχνουν μεγάλη συμμετοχή και οι πιο ενθουσιώδεις θεωρούν προσβλητικό για το χωριό τους να φύγουν οι αντάρτες χωρίς να φάνε πρώτα μαζί τους.

Tο στομάχι των ανδρών διαμαρτύρεται, αλλά η αντάρτικη αξιοπρέπεια ανθίσταται. H μέση λύση βρίσκεται και δέχονται μόνο μερικά φιλέματα για τον δρόμο. Έτσι, για να μην τους προσβάλουν.

Το νέο της εμφάνισης ανταρτών, διαδίδεται αμέσως στο Καρπενήσι, τα άλλα χωριά της Ευρυτανίας και της περιτυμφρήστιας περιοχής, αρκούντως μεγεθυμένο: «Αντάρτες, σημαίες, σάλπιγγες, ταγματάρχης, παλικάρια αρματωμένα, μιλιούνια, στρατός ολόκληρος, νέο '21».

Η αρχή είχε γίνει και η μικρή Δομνίστα θα επέχει πλέον θέση «Αγίας Λαύρας» στην Εθνική Αντίσταση.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Το Μνημείο του Βελουχιώτη στη Δομνίτσα.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γενηθήτω Αντάρτικο

Διονύσης Χαριτόπουλος / Γενηθήτω Αντάρτικο

Στις 22 Mαΐου 1942 ο κ. Θανάσης Kλάρας θα αναληφθεί για πάντα. Xωρικοί, ληστές, κομμουνιστές, βασιλόφρονες, δημοκρατικοί, αξιωματικοί, παπάδες, χωροφύλακες και ανήλικα θα ενωθούν πίσω του και θα τον λατρέψουν έως θανάτου με το πραγματικό του όνομα: Άρης Bελουχιώτης.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Στέφανος Μαλιάτσης

Δ.Χαριτόπουλος / Στέφανος Μαλιάτσης

Τη νύχτα της 15ης Oκτωβρίου 1943 μια δύναμη περίπου εκατόν είκοσι Γερμανών, με οδηγό κάποιον σύγχρονο Εφιάλτη, κατορθώνει περνώντας από δύσβατα μονοπάτια, να βρεθεί πίσω από τη γραμμή των ανταρτών και βαδίζει εναντίον του χωριού Πύλη.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ