Μακεδονικές μεραρχίες

Μακεδονικές μεραρχίες Facebook Twitter
Ό,τι και να λέγεται εκ των υστέρων, και εκ του ασφαλούς, την τιμή και την ευθύνη για την ακεραιότητα της χώρας σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής την είχε ο ΕΛΑΣ.
0



ΕΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ Ο ΕΛΑΣ στη Μακεδονία, θα έπρεπε επειγόντως να δημιουργηθεί. Έστω μόνο εκεί, επειδή εκεί, ήταν περισσότερο αναγκαίος από οποιαδήποτε άλλη περιοχή της χώρας...

Στη Μακεδονία είναι τριπλό το άγος.

Δεν έφταναν οι Γερμανοί κατακτητές, ενέσκηψαν και οι Βούλγαροι με αξιώσεις ενσωμάτωσης της Μακεδονίας.

(Έχουν επιδοθεί στον εξανδραποδισμό του πληθυσμού: απαγόρευσαν την ελληνική γλώσσα, τα βιβλία και τα σχολεία και επέβαλαν τα βουλγαρικά, υποχρέωσαν τους κατοίκους σε βουλγαρικές καταλήξεις των επιθέτων τους και είχαν αρχίσει μεθοδικό εποικισμό σε ελληνικές περιουσίες. Μια άκαιρη και καθόλα υπονομευμένη εξέγερση εναντίον τους, τον Σεπτέμβρη του '41, θα καταλήξη σε ανελέητη σφαγή των Ελλήνων, με περισσότερους από 3.000 νεκρούς.)

Είναι και οι Γιουγκοσλάβοι «σύμμαχοι». Αλωνίζουν τη Μακεδονία υποδαυλίζοντας αποσχιστικές τάσεις στους Σλαβόφωνους της βόρειας περιοχής.

Θα χρειαζόταν ένα πολύτομο, έργο καταγραφής μαχών για τους Μακεδόνες ελασίτες που υπερασπίστηκαν με το αίμα τους τα βόρεια σύνορα. Όμως η ελληνική πολιτεία και τα όργανά της αγκάλιασαν τους «εθνικόφρονες» συνεργάτες των Γερμανών, και στους ελασίτες που πολέμησαν για την ακεραιότητα της Ελλάδας, επιφύλαξαν μόνο ύβρεις και διώξεις.

(Μετά τον Πόλεμο ο Tίτο θα δημιουργήσει στους κόλπους της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας τη «Δημοκρατία της Mακεδονίας» με πρωτεύουσα τα Σκόπια και θα κρατήσει το ζήτημα ανοιχτό έως τη σύγχρονη αναζωπύρωσή του. Στα Σκόπια θα βρουν γόνιμο έδαφος και θα επωαστούν θεωρίες όχι μόνο για τον Φίλιππο και τον Aλέξανδρο, αλλά και για τον Mάρκο Mπότσαρη, τον Όμηρο κ.ά., που υποτίθεται ότι ήταν Σλάβοι.)

Ευτυχώς, υπάρχει ο ΕΛΑΣ. Με μεγάλες δυνάμεις. Τις μεγαλύτερες από κάθε άλλο διαμέρισμα της χώρας.

«Από την Αρχαιότητα, σ' όλες τις εκδηλώσεις του, ο Βορράς αντιπροσωπεύει τον ελληνικόν όγκον. Δεν έγινε εξαίρεσις και με τους αγώνες της Κατοχής. Oι μακεδονικές μεραρχίες υπήρξαν οι ογκόλιθοι του ΕΛΑΣ, οι πιο βαριές μαζικές του μονάδες».(Φ.Γρηγοριάδης)

Oι εθνικοί κίνδυνοι, η παράδοση των Μακεδονικών Αγώνων και το αρματολίκι έβγαλαν στο Βουνό αξιωματικούς, κλαρίτες, καπετάνιους, παλιούς και νέους πολεμιστές των μακεδονικών οχυρών και της Αλβανίας.

Σπουδαίοι πολέμαρχοι αξιωματικοί και καπετάνιοι οδηγούν τις βαριές μακεδονικές μεραρχίες:

Οι στρατηγοί Βασ. Τζιότζιος και Ευαγγ. Καλαμπαλίκης, οι ταγματάρχες Γ. Καστανάς, Περ. Μεσημέρης, Φώτης Ζησόπουλος (Παππούς), οι υπολοχαγοί Γιάννης Στάθης (Κατσαντώνης), Δ. Κυρατζόπουλος (Φωτεινός), οι έφεδροι ανθυπολοχαγοί Αλεξ. Ρόσσιος (Υψηλάντης), Αθ, Γκένιος (Λασσάνης), Σαράντης Πρωτόπαπας (Κικίτσας), Ν. Θεοχαρόπουλος (Σκοτίδας) και πλήθος άλλοι.

Μακεδονικές μεραρχίες Facebook Twitter
Από αριστερά: Ηλίας Παπαδημητρίου (Λιάκος), Νίκος Θεοχαρόπουλος (Σκοτίδας), Δημήτρης Κυρατζόπουλος (Φωτεινός), Αριστοτέλης Χωτούρας (Αρριανός), Νίκος Παπαστεργίου (Φουρκιώτης). Τσοτύλι Απρίλης 1943.

Oι ελασίτες της Μακεδονίας χτυπάνε τους Γερμανούς αδιάκοπα. Οι απώλειες των ανταρτών είναι τεράστιες, μα δεν πτοούνται, στο Βουνό βγήκαν για πόλεμο.

O Γερμανός συνταγματάρχης Σμιτ Ρίχμπερκ στις εκθέσεις του εκφράζει σεβασμό για την «αντοχή των κατά την διάρκεια των μαχών», για την περιφρόνηση των κατοίκων της Μακεδονίας στα εφαρμοζόμενα αντίποινα και προβλέπει: «Oι ενισχυμένες ηθικά απ' τις επιτυχίες τους αντάρτικες δυνάμεις προβλέπεται πως θα πολλαπλασιάσουν τις εναντίον των τμημάτων μας επιθέσεις τους».

Έτσι και έγινε.


«Το αντάρτικο κίνημα προσέλαβε τώρα μια άγνωστη μέχρι τώρα έκταση και αυξήθηκε πάρα πολύ σε ποσοτικό όγκο. Oι πράξεις σαμποτάζ εναντίον των οδικών και σιδηροδρομικών κόμβων, όπου διέρχονται οι μεταφορές μας, οι καλά οργανωμένες στρατιωτικές επιθέσεις εναντίον δικών μας στρατηγικών θέσεων και οι αιφνιδιασμοί των ανταρτών στις περιοχές που κατέχονται από Γερμανούς αποτελούν πια συνηθισμένα καθημερινά γεγονότα». (Μαθιόπουλος, Αντίσταση)

Το ανθρώπινο κόστος για τον ΕΛΑΣ είναι τεράστιο.

Oι πολύνεκρες φονικές μάχες του ΕΛΑΣ με τους Γερμανούς διαδέχονται η μία την άλλη: «Στη Βόρεια Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν επανειλημμένες επιθέσεις των ανταρτών – ιδιαίτερα στις οροσειρές Βέρμιου και Πάικου. [...] Στην περιοχή Καστοριάς και Φλώρινας διενεργήθηκαν επιθέσεις των ανταρτών εναντίον στρατηγικών θέσεων». (Μαθιόπουλος, Αντίσταση)

Σίγουρα το πιο άγριο, το πιο ανηλεές μέτωπο το έχει ανοίξει ο ΕΛΑΣ με τους Βούλγαρους.

Oι ελασίτες δεν είναι οι ξενοκίνητοι «εαμοβούλγαροι» της ελεεινής προπαγάνδας. Είναι παντελώς ανήθικο για τους άνδρες του ΕΛΑΣ που έπεσαν μαχόμενοι για την πατρίδα.

Τα αρχεία του Φόρεϊν Όφις περιέχουν πλήθος εγγράφων στα οποία αναφέρονται τα συνεχή και εξοντωτικά χτυπήματα του ΕΛΑΣ εναντίον των Βουλγάρων στη Μακεδονία και τα οποία αποσιωπούνται επιμελώς.

Έχουμε ακόμη και καταδρομές τμημάτων του ΕΛΑΣ στο βουλγαρικό έδαφος, που χτυπάνε για αντιπερισπασμό χωριά και κωμοπόλεις.

Oι συντονισμένες με των Γερμανών εκκαθαριστικές επιχειρήσεις των Βουλγάρων αντιμετωπίζονται με ασύλληπτο πείσμα από τον ΕΛΑΣ.

Ένας Αμερικανός αξιωματικός των OSS (Office of Strategic Services) τη Μακεδονία γράφει πως «οι μάχες που έδωσαν τα τμήματα του ΕΛΑΣ στην Ανατολική Μακεδονία και στη Θράκη εναντίον των Γερμανών και Βουλγάρων κατακτητών αξίζουν τις τιμές της ιστορίας». (Κέδρος)

Oι βουλγαρικές προβοκάτσιες, για να εξαγριώσουν τους Γερμανούς εναντίον του ελληνικού πληθυσμού, είναι συνεχείς.

Μετά από μια σύγκρουση Γερμανών με αντάρτες, κάποιοι Βουλγαροκομιτατζήδες πλησίασαν στο πεδίο της μάχης, πήραν τα πτώματα δύο Γερμανών, «τα τεμάχισαν και τεμαχισμένα τα επέδειξαν στις εχθρικές φάλαγγες που έφθασαν». (Φ. Γρηγοριάδης, Αντίστασις)

Oι Γερμανοί αποθηριώνονται· πυρπολούν την Κλεισούρα και εξοντώνουν 252 άμαχους κατοίκους της.

Στη Μακεδονία έχουν βγει στο Βουνό και κάποιες ένοπλες ομάδες Ελλήνων «εθνικοφρόνων», που δηλώνουν στους Γερμανούς ότι στρέφονται αποκλειστικά εναντίον των Βουλγάρων. Τρέφουν την αυταπάτη ότι με τη γερμανική ανοχή θα ματαιώσουν τα βουλγαρικά σχέδια κι ας είναι εκείνοι που τους έφεραν.

Η ζημιά που κάνουν στην Αντίσταση, εξωραΐζοντας τους Γερμανούς, είναι πολύ μεγαλύτερη από οποιοδήποτε πιθανό όφελος. Παράδειγμα, η μνημειώδης προκήρυξη του νομάρχη και μετακατοχικού υπουργού Γ. Θέμελη: «O εγείρων τα όπλα κατά των Γερμανών δεν είναι Έλλην».

Αναπόφευκτα αυτές οι ομάδες θα συγκρουστούν και με τον ΕΛΑΣ, που δεν αναγνωρίζει την επικυριαρχία κανενός κατακτητή. Όμως, παρά τις μεταξύ τους συγκρούσεις, έναντι των Βουλγάρων επικρατούσε πάντα εθνική ομοψυχία. (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους)

Ένας μεγάλος κίνδυνος, που σπανίως μνημονεύεται, είναι οι Γιουγκοσλάβοι αντάρτες. Με το πρόσχημα του συμμαχικού αγώνα και την άδεια του ΕΑΜ, όποτε πιέζονται από γερμανικές δυνάμεις, υποχωρούν στο ελληνικό έδαφος.

Όμως παραβαίνουν τους όρους, που τους έχει θέσει ο ΕΛΑΣ και απαγορεύει την προπαγάνδα στην Ελλάδα, και προσπαθούν να προσεταιριστούν τους Σλαβόφωνους κατοίκους του Βορρά.

Η ευαισθησία των ελασιτών στο Μακεδονικό είναι τεράστια.


Δεν προτίθενται να επιτρέψουν στους Γιουγκοσλάβους να αλωνίζουν ασύδοτοι σε ελληνικά εδάφη και ας στενοχωρούν τον σύμμαχο Τίτο, που διαμαρτύρεται:

«Έγινε φανερό ότι υπάρχουν πολύ ανώμαλες σχέσεις ανάμεσα στους Μακεδόνες και τους Έλληνες. [...] Oι Μακεδόνες κατηγορούν τους Έλληνες ότι απαγόρευσαν οποιαδήποτε συγκρότηση μακεδονικών παρτιζάνικων συγκροτημάτων στην Ελληνική Μακεδονία. Ισχυρίζονται ότι απαγόρευσαν ακόμη και τη μακεδονική γλώσσα.* Δεν αναγνωρίζουν ότι υπάρχει ζήτημα εθνικής μειονότητας για τους Μακεδόνες της Ελλάδας». (Τίτο, Αυτοβιογραφικές αναμνήσεις).

Oι γιουγκοσλαβικές παρασπονδίες αναγκάζουν για πολλοστή φορά τον Δεκέμβριο του 1943 τον Ανδρέα Τζήμα να τρέξει στη Μακεδονία. Συγκαλεί σύσκεψη με τον Τέμπο, υπαρχηγό του Τίτο, τον πολιτικό του καθοδηγητή Λιούμπο ή Όρτσε (Ντομπριβόι Ραντοσάβλεβιτς), μέλος της ΚΕ του ΚΚΓ, και αντιπροσώπους του ΚΚ της Βουλγαρίας.

O Ανδρέας Τζήμας, ο πολιτικός της τριμελούς ηγεσίας του ΕΛΑΣ με Άρη και Σαράφη, είναι Μακεδόνας από τη Σαμαρίνα και είναι απόλυτος. Απαιτεί από τους Βουλγάρους και τους Γιουγκοσλάβους να σεβαστούν τις συμφωνίες και τη φιλοξενία που τους παρέχεται ή να εγκαταλείψουν πάραυτα το ελληνικό έδαφος.

Μακεδονικές μεραρχίες Facebook Twitter
Το γενικό στρατηγείο του ΕΛΑΣ με αρχηγούς Σαμαρινιώτη (ψευδώνυμο του Τζήμα), τον Σαράφη και τον Βελουχιώτη.

Τα «άκρως απόρρητα» έγγραφα των μυστικών υπηρεσιών της Σοβιετικής Ένωσης το επαληθεύουν: «Oι αντιπρόσωποι του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Γιουγκοσλαβίας (ΛΑΣΓ) συνάντησαν αποφασιστική αντίσταση από τους αντάρτες του ΕΑΜ στις προσπάθειές τους να οργανώσουν ανταρτικό κίνημα στη Μακεδονία. Το ΕΑΜ επιμένει στα προηγούμενα σύνορα της Ελλάδας και δεν αποδέχεται το δικαίωμα αυτοδιάθεσης για τους Μακεδόνες».

Βούλγαροι και Γιουγκοσλάβοι αναγκάζονται να υποχωρήσουν, και στις 21 Δεκεμβρίου 1943 ανανεώνουν γραπτώς την τριμερή συμφωνία μη ανάμιξης στα εσωτερικά μας. Μα δεν θα την τηρήσουν και ο ΕΛΑΣ θα αντιδράσει σε λίγο με τον μόνο τρόπο που γίνεται αντιληπτός σε αυτές τις περιπτώσεις.

Η ΙΧη Μεραρχία του ΕΛΑΣ επιτίθεται και εξοντώνει τις αυτονομιστικές ομάδες των Βουλγάρων Κάλτσεφ και Ντίμτσεφ που σχεδίαζαν στην Έδεσσα τη «Μεγάλη Βουλγαρία». Τον Κάλτσεφ τον συνέλαβε ζωντανό και μεταπολεμικά τον παρέδωσε στην ελληνική κυβέρνηση, δικάστηκε και εκτελέστηκε.

Ανάλογη τύχη έχουν και οι αυτονομιστές Σλαβόφωνοι υπό τον διαβόητο Ηλία Δημάκη (Γκότσεφ) που στασίασαν με υποκίνηση των ανθρώπων του Tέμπο. O ΕΛΑΣ τους χτύπησε άγρια και, κυνηγημένοι, ίσα που πρόλαβαν να περάσουν στη Γιουγκοσλαβία. (W.H. McNeil, Τhe Greek Dilemma/ D. Eudes, Οι καπετάνιοι κ.ά.)

Απόδειξη, τα συνεχή παράπονα Γιουγκοσλάβων και Βουλγάρων κομουνιστών προς την Κομιντέρν για τις εναντίον τους ενέργειες όχι μόνο του ΕΛΑΣ, αλλά και του ΚΚΕ. Τα αρχεία των σοβιετικών μυστικών υπηρεσιών βρίθουν τέτοιων εγγράφων.

Διαμαρτυρία στις 13.7.1944 προς τον Δημητρόφ, Γραμματέα της Κομιντέρν: «Υποχρεώνουν τους Μακεδόνες να εκτελούν το ελληνικό θρησκευτικό τυπικό και καταδιώκουν όσους επιδίδονται στη λατρεία σε μυστικές εκκλησίες σύμφωνα με τα σλαβονικά ιερά βιβλία».

Αλλού: «Ένας Μακεδόνας, μέλος του ΕΑΜ, εκτελέστηκε από τους κομουνιστές αντάρτες για τις σχέσεις του με τον ΛΑΣΓ».( Τα αρχεία των μυστικών σοβιετικών υπηρεσιών. 1931-1944. Φάκελος Ελλάς).

Το μόνο λάθος της εαμικής καθοδήγησης είναι πως, για να συγκρατήσει τη ροή Ελλήνων Σλαβόφωνων προς τα γιουγκοσλαβικά τμήματα, ανέχτηκε τον Ιούνιο του 1944 τη σύσταση ενός ξεχωριστού τάγματος Σλαβόφωνων του Βορρά εντός του 30ού Συντάγματος του ΕΛΑΣ.

Σε τρεις μήνες θα επανορθώσει. Με διαταγή των Μπακιρτζή και Βαφειάδη ο ΕΛΑΣ Μακεδονίας ανέλαβε «να χτυπήσει, να διαλύσει και να πετάξει έξω από τα σύνορα της Πατρίδας το Σλαβομακεδονικό τάγμα. [...] Στην επιχείρηση αυτή το σύνταγμα είχε 50 νεκρούς». (Φ.Γρηγοριάδης)

Ό,τι και να λέγεται εκ των υστέρων, και εκ του ασφαλούς, την τιμή και την ευθύνη για την ακεραιότητα της χώρας σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής την είχε ο ΕΛΑΣ.

Oι υπηρεσίες που πρόσφερε στο έθνος είναι ανυπολόγιστες. Θα χρειαζόταν ένα πολύτομο, έργο καταγραφής μαχών για τους Μακεδόνες ελασίτες που υπερασπίστηκαν με το αίμα τους τα βόρεια σύνορα.

Όμως η ελληνική πολιτεία και τα όργανά της αγκάλιασαν τους «εθνικόφρονες» συνεργάτες των Γερμανών, και στους ελασίτες που πολέμησαν για την ακεραιότητα της Ελλάδας, επιφύλαξαν μόνο ύβρεις και διώξεις.

*Η γλώσσα που αποκαλείται σήμερα «Μακεδονική» είναι βουλγαρική διάλεκτος, με κάποια σερβικά δάνεια.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Μαλιάτσης

Δ.Χαριτόπουλος / Στέφανος Μαλιάτσης

Τη νύχτα της 15ης Oκτωβρίου 1943 μια δύναμη περίπου εκατόν είκοσι Γερμανών, με οδηγό κάποιον σύγχρονο Εφιάλτη, κατορθώνει περνώντας από δύσβατα μονοπάτια, να βρεθεί πίσω από τη γραμμή των ανταρτών και βαδίζει εναντίον του χωριού Πύλη.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Γενηθήτω Αντάρτικο

Διονύσης Χαριτόπουλος / Γενηθήτω Αντάρτικο

Στις 22 Mαΐου 1942 ο κ. Θανάσης Kλάρας θα αναληφθεί για πάντα. Xωρικοί, ληστές, κομμουνιστές, βασιλόφρονες, δημοκρατικοί, αξιωματικοί, παπάδες, χωροφύλακες και ανήλικα θα ενωθούν πίσω του και θα τον λατρέψουν έως θανάτου με το πραγματικό του όνομα: Άρης Bελουχιώτης.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S