Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter

Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας: Η πρώτη αποκλειστική ξενάγηση λίγο πριν ανοίξει τις πύλες του

0

Με τα μουσεία της επικράτειας να είναι κλειστά εδώ και μήνες και τον πολιτισμό να δέχεται βαρύτατο πλήγμα από την πανδημία, η δημιουργία ενός νέου μουσείου στην Αθήνα θα ακουγόταν μάλλον ως ευσεβής πόθος. Αυτό μεγέθυνε την έκπληξη της πρώτης ξενάγησης στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας (ΟΜΑ) που θα ανοίξει τις πόρτες του στον χώρο του Golden Hall, δίπλα στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), εκεί όπου το 2004 ήταν το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης.


Το ΟΜΑ δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Lamda Development SA για να στεγάσει το σύνολο της ολυμπιακής κληρονομιάς της Ελλάδας αλλά και για να αναδείξει την Αθήνα ως ολυμπιακή πρωτεύουσα, προτάσσοντας την αξία των ολυμπιακών διοργανώσεων που φιλοξένησε.  Ελπίζοντας πως σύντομα οι υγειονομικές συνθήκες θα επιτρέψουν το άνοιγμά του στο κοινό, το μουσείο αποκαλύπτεται για πρώτη φορά ολοκληρωμένο στη LiFO μέσα από την ξενάγηση της διευθύντριάς του, κ. Μαρίας Παπαϊωάννου, η οποία μας προσφέρει την απόλυτη εμπειρία τού να βλέπουμε σε αποκλειστικότητα πώς το όραμά αυτό μετατράπηκε σε μια πολυεπίπεδη, αφηγηματική αναβίωση της ιστορίας των Αγώνων.

Το ΟΜΑ φιλοδοξεί να γίνει διεθνές σημείο αναφοράς για τον ολυμπισμό και τους Ολυμπιακούς Αγώνες και σίγουρα είναι ένα μουσείο που κανείς θα περίμενε να συναντήσει, επισκεπτόμενος τη χώρα που τους γέννησε.


«Το μουσείο διηγείται την πορεία των Ολυμπιακών Αγώνων στον χρόνο, από την αρχαιότητα μέχρι τις σημερινές Ολυμπιάδες, τον ρόλο της χώρας μας σε αυτήν αλλά και των Ελλήνων αθλητών. Η εμπειρία που προσφέρει στον επισκέπτη είναι ένα ταξίδι στον χρόνο, λουσμένο στο φως. Με ενδιαφέρουσες στάσεις, χρήσιμες πληροφορίες και πρωτότυπο υλικό, ο επισκέπτης, με κάθε βήμα του στην έκθεση, έρχεται όλο και πιο κοντά στο σήμερα, με τις αξίες του ολυμπισμού συνοδοιπόρους του. Σημαντική παρακαταθήκη αποτελεί η προβολή των Ελλήνων ολυμπιονικών και παραολυμπιονικών μέσα από ένα ειδικά διαμορφωμένο διαδραστικό έκθεμα και την παρουσίαση του προσωπικού αθλητικού τους εξοπλισμού που μας εμπιστεύτηκαν, προκειμένου να προβληθεί και να εμπνεύσει τις νέες γενιές» αναφέρει η κ. Παπαϊωάννου, καθώς συνομιλούμε μπροστά από τα «χρυσά» πανιά της Σοφίας Μπεκατώρου και της συναθλήτριάς της Αιμιλίας Τσουλφά, που δεσπόζουν στον συγκεκριμένο χώρο, ο οποίος είναι γεμάτος μετάλλια και εξοπλισμό άλλων ολυμπιονικών. Η μεγάλη αυτή αίθουσα είναι ουσιαστικά το φινάλε της περιήγησης, η οποία, μέσα από τη χρήση τεχνολογίας και διαδραστικών εκθεμάτων, κατασκευές με πρωτότυπα τεκμήρια και κειμήλια και εκθέματα augmented reality, είναι χωρισμένη σε δύο τμήματα.

Μαρία Παπαϊωάννου Facebook Twitter
Η διευθύντρια του μουσείου Μαρία Παπαϊωάννου στην αίθουσα με το timeline που διηγείται την εξέλιξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η εμπειρία ξεκινά με ένα ταξίδι στον χρόνο, από καταβολής των Αγώνων μέχρι και σήμερα, μέσα από μια χρονολογική αφήγηση που αναδεικνύει τους τρεις βασικούς ελληνικούς σταθμούς: τη γέννηση (Αρχαία Ολυμπία), την αναβίωση (Αθήνα 1896) και την επιστροφή τους στην Ελλάδα (Αθήνα 2004). Η συνέχεια αφιερώνεται στις αρχές και στις αξίες, στη δομή του Διεθνούς Ολυμπιακού Κινήματος, στους οργανισμούς και στα ιδρύματα, στο μήνυμα της παγκόσμιας ειρήνης, στα αθλήματα και στους αθλητές, στους Έλληνες ολυμπιονίκες και παραολυμπιονίκες και, τέλος, στον Αγώνα.


Η διαχρονικότητα των Ολυμπιακών Αγώνων γίνεται βίωμα του επισκέπτη μέσα από το Χρονολόγιο, μία από τις πιο επιβλητικές αίθουσες, που συνδέει τον θεσμό με τα ορόσημά του και την Ιστορία. «Είναι το αγαπημένο μου έκθεμα το timeline που διηγείται την εξέλιξη των Ολυμπιακών Αγώνων, εστιάζοντας σε διάφορα σημεία, όπως η πρώτη φορά που συμμετείχαν γυναίκες στους Αγώνες, τα πρώτα χειμερινά αγωνίσματα, οι πρώτες μασκότ των Αγώνων. Το ξεχωρίζω γιατί μπορεί να μας διδάξει πολλά, έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Θέτει το ιστορικό πλαίσιο, δείχνοντας την ιστορία του κόσμου μέσα από την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων» εξηγεί στη LiFO η κ. Παπαϊωάννου.

Από την αίθουσα αυτή περνάμε σε μια ακόμα ιδιαίτερη εμπειρία, καθώς μεταφερόμαστε στη 13η Αυγούστου του 2004, τη βραδιά που αποτυπώθηκε ανεξίτηλα στη μνήμη των Ελλήνων χάρη σε μια μεγαλειώδη Τελετή Έναρξης. Πολύχρωμα κοστούμια από την τελετή του Δημήτρη Παπαϊωάννου, που οι περισσότεροι έχουμε δει μόνο μέσα από φευγαλέα πλάνα στις τηλεοράσεις μας, έχουν δεχτεί την απαραίτητη συντήρηση και εκτίθενται στο κοινό. Πρόκειται για μέρος της σπάνιας συλλογής της «Κλεψύδρας», της επιβλητικής πομπής με μορφές και μυθολογικές φιγούρες εμπνευσμένες από τοιχογραφίες και γλυπτά. Πανοπλίες, βυζαντινά κοστούμια, Καρυάτιδες, σώματα Κενταύρων, φτερά και ειδικές κατασκευές που ζωντάνεψαν από τους εθελοντές, οι οποίοι τα ενδύθηκαν, δεσπόζουν στον χώρο.

Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Οι στόχοι για το μέλλον του μουσείου

Το ΟΜΑ φιλοδοξεί να γίνει διεθνές σημείο αναφοράς για τον ολυμπισμό και τους Ολυμπιακούς Αγώνες και σίγουρα είναι ένα μουσείο που κανείς θα περίμενε να συναντήσει, επισκεπτόμενος τη χώρα που τους γέννησε. Μετά την έναρξη της λειτουργίας του η συλλογή θα συνεχίσει να εμπλουτίζεται, όπως διαρκής θα είναι και η συμμετοχή στα ολυμπιακά δρώμενα και στη διοργάνωση ποικίλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τη συνδρομή του συνόλου της ελληνικής ολυμπιακής οικογένειας. Για τη δημιουργία του ήταν απαραίτητη η μελέτη της ιστορίας των Ολυμπιακών αλλά και η συνεργασία με διεθνείς φορείς. 


«Η συνεργασία μας τόσο με την Ελληνική όσο και τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή υπήρξε κομβική για τη δημιουργία του μουσείου. Η μουσειολογική μελέτη και η δημιουργία της συλλογής του δεν θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν δίχως τη συμβολή και στήριξη των δύο αυτών φορέων» σημειώνει η διευθύντρια του ΟΜΑ, προσθέτοντας πως σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και πως αποτελεί μέλος του Διεθνούς Δικτύου Ολυμπιακών Μουσείων. Επιπλέον, τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής και της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. Τέλος, για την τεκμηρίωση των εκθεμάτων η μουσειολογική ομάδα συνεργάστηκε με περισσότερους από σαράντα εθνικούς και διεθνείς πολιτιστικούς φορείς.

«Η αρχιτεκτονική και φιλοσοφία του Ολυμπιακού Μουσείου Αθηνών έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι αντάξια της ανάδειξης της κουλτούρας και της ιστορίας των Αγώνων. Η αρχιτεκτονική μελέτη έγινε από την ομάδα KLab architecture, τη μουσειoγραφική μελέτη ανέλαβε το γραφείο Mulo Creative Lab, ενώ τον συντονισμό της ομάδας μουσειολογίας (που αποτελείται από ιστορικούς και αρχαιολόγους επιστημονικούς συνεργάτες) είχε η κ. Αλεξάνδρα Νικηφορίδου. Στη σύλληψη και τον σχεδιασμό, όπως επίσης και Σύμβουλος Μουσειολογίας και Μουσειογραφίας, η κ. Σταυρούλα Βαβαλέα. Οι οπτικοακουστικές παραγωγές έγιναν από τις εταιρείες Filmosophy, TopCut και DTMH, με συμμετοχή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως η Ευανθία Ρεμπούτσικα, που επιμελήθηκε τις μουσικές συνθέσεις. Τη συντήρηση και στήριξη των εκθεμάτων υλοποίησαν ο Ηλίας Παπαγεωργίου, ο Παντελής Φελέρης και η ομάδα τους».

Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Η εσωτερική είσοδος του Μουσείου στο Golden Hall. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το μουσείο ως πόλος έλξης για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας

Ένα μεγάλο στοίχημα του μουσείου θα είναι να αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών και να μπει όχι μόνο στην ατζέντα των Ελλήνων επισκεπτών αλλά και των τουριστών από άλλες χώρες. Με το άνοιγμα των μουσείων, και τηρώντας τους κανόνες, το ΟΜΑ είναι πανέτοιμο να εκπληρώσει τον σκοπό του, να δεχτεί επισκέπτες και να προσφέρει μια εμπειρία που θα συγκινήσει και θα κάνει ακόμα μεγαλύτερη την αγάπη μας για τους Αγώνες.


Η κ. Παπαϊωάννου μας εξηγεί πως, εκτός από το πλεονέκτημα της γεωγραφικής του θέσης, καθώς συνδέεται με το ΟΑΚΑ, η πρόσφατη ανακοίνωση για την αναβάθμιση της εμβληματικότερης αθλητικής υποδομής της χώρας, σε συνδυασμό με τα εγκαίνια του μουσείου, θέτει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση ενός πολιτιστικού και αθλητικού hub στο Μαρούσι. «Οι αξίες του ολυμπισμού συγκινούν και καθηλώνουν εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο και το νέο μουσείο πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει έναν υπερτοπικό πόλο πολιτισμού και αθλητισμού».

Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
H αίθουσα με τις εντυπωσιακές φορεσιές και τα props από την Τελετή Έναρξης του 2004. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Η χρήση της τεχνολογίας σε όλο το Μουσείο ενισχύει την εμπειρία για τον επισκέπτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Δεκάδες αθλητές έχουν εμπιστευθεί στο Μουσείο μετάλλια αλλά και προσωπικά αντικείμενα Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Το πωλητήριο του Μουσείου που είναι γεμάτο από memorabilia και πρωτότυπα αναμνηστικά. Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

 
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Θανάσης Χαραμής

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε στο εργαστήρι Δημοσιογραφίας και εργάστηκε σε διάφορα μέσα πριν επιστρέψει στην Αθήνα όπου και ανέλαβε την αρχισυνταξία τoυ LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ