Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα Facebook Twitter
Ο Μουσκαρέλα στο Ιράν το 1970. Αρχείο Oscar White Muscarella

Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα: Ένας φανατικός πολέμιος της (ελληνικής) αρχαιοκαπηλίας

0

Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 1970 το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (ΜΕΤ) αγόρασε από έναν μεσάζοντα με κακή φήμη, τον Ρόμπερ Χεκτ, τον κρατήρα του Ευφρονίου για ένα εκατομμύριο δολάρια, ποσό τεράστιο για εκείνη την εποχή, ο Τόμας Χόβινγκ, διευθυντής του μουσείου, βρήκε απέναντί του τον Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα, αρχαιολόγο και ανώτερο ερευνητή στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, που πέθανε τον περασμένο μήνα σε ηλικία 91 ετών.  

Ο Μουσκαρέλα είπε τότε στους ΝΥΤ ότι τα αφεντικά του είχαν «αποποιηθεί της ευθύνης» και ότι «θα έπρεπε να είχαν ελέγξει κάθε πιθανή προέλευση του αγγείου πριν από την αγορά του».

Είχε δίκιο. Ιταλοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι ο κρατήρας είχε λεηλατηθεί από τη χώρα τους και έδωσαν μάχη τριών δεκαετιών για να τον πάρουν πίσω. Το ΜΕΤ τον επέστρεψε τελικά το 2008. 

Οι ένθερμοι υποστηρικτές του τον αποκαλούσαν «φωνή της συνείδησης» των μουσείων. «Είναι ώρα να καθαρίσουμε το σπίτι μας», έλεγε, εννοώντας τα πλαστά και ύποπτα αντικείμενα και έργα τέχνης στο ΜΕΤ, όπου εργάστηκε για περισσότερα από 40 χρόνια, πριν συνταξιοδοτηθεί το 2009.

Ο Μουσκαρέλα καταδίκαζε αυτό που αποκαλούσε «αρχαιολογία του παζαριού» – την κοινότητα των ηθικά διεφθαρμένων επιμελητών μουσείων, συλλεκτών και εμπόρων που έκαναν τα στραβά μάτια καθώς εμπορεύονταν, πωλούσαν και εξέθεταν λεηλατημένα ή πλαστά αντικείμενα.

Ειδικευόταν στην τέχνη και την αρχαιολογία της αρχαίας Εγγύς Ανατολής, και ειδικότερα της αρχαίας Περσίας και της Ανατολίας, και η αποφασιστική του στάση όσο και η σκληρή γλώσσα που χρησιμοποιούσε του «χάρισαν» πολλούς εχθρούς, όπως τον Χόβινγκ, ο οποίος τη δεκαετία του '70 προσπάθησε να τον απολύσει από το ΜΕΤ σέρνοντάς τον σε δικαστικούς αγώνες που τερματίστηκαν το 1977 με τον Μουσκαρέλα να κρατά τη θέση του, καθώς ένας δικαστικός πραγματογνώμονας τάχθηκε τελικά υπέρ του, δηλώνοντας ότι δεν είχε επιδείξει «αντιεπαγγελματική και ανάρμοστη συμπεριφορά».

Το ΜΕΤ δεν είχε άλλη επιλογή από το να τον κρατήσει στο προσωπικό του, ωστόσο η ατμόσφαιρα ήταν εχθρική καθώς ήταν σε μεγάλο βαθμό αποκλεισμένος από τα υπηρεσιακά θέματα. Συχνά δεν τον ενημέρωναν για τις αγορές, τις αλλαγές στις αίθουσες, τις συναντήσεις, το νέο προσωπικό ή τους επισκέπτες συναδέλφους. Παρ' όλα αυτά, ο Μουσκαρέλα συνέχισε τη δουλειά του.

Ήταν μεταξύ εκείνων που πλήρωσαν ακριβά το ότι κατηγόρησαν το ΜΕΤ για την αγορά ενός κομματιού αμφιβόλου προέλευσης. «Πρέπει να ξέρει κανείς από πού προήλθε ο κρατήρας», δήλωσε στους «Times» το 1973. «Μπορεί να υπάρχουν και άλλα αντικείμενα μαζί του, αν προέρχεται από τάφο. Χωρίς τον τόπο της ανακάλυψης, είναι αδύνατο να ανασυνθέσει κανείς το ιστορικό του πλαίσιο».

Αρπιστής Facebook Twitter
O κυκλαδικός Αρπιστής του ΜΕΤ.

Είπε, ακόμα ότι ο κυκλαδικός Αρπιστής του ΜΕΤ είναι πλαστός και ότι προέρχεται από την ίδια πηγή από την οποία έχουν προέλθει και αρχαιότητες της συλλογής Λέοναρντ Στερν, όταν τις είδε για τελευταία φορά στην γκαλερί Merrin το 2006, σε μια έκθεση στην οποία ο μεγαλοσυλλέκτης Στερν είχε δανείσει δέκα από τα κυκλαδικά αντικείμενα της συλλογής του.

Επί σαράντα χρόνια ο Μουσκαρέλα προσπαθούσε και τελικά απέδειξε ότι πολλές αρχαιότητες που κατείχε το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και άλλα μουσεία ήταν κλεμμένες ή πλαστές. Ίνδαλμά του ήταν ο Σέρλοκ Χολμς και έλεγε: «Ποτέ δεν μαντεύω – είναι μια σοκαριστική συνήθεια, καταστροφική για τη λογική ικανότητα».

«Όλα λεηλατημένα» είχε πει ωμά, καπνίζοντας την πίπα του, σε έναν δημοσιογράφο της «Village Voice», μπροστά σε μια γυάλινη προθήκη με κεραμικά, σε μια έκθεση αρχαίας ελληνικής τέχνης στο Μητροπολιτικό Μουσείο το 2003.

Πέρασε δεκαετίες στο τμήμα αρχαίας τέχνης της Εγγύς Ανατολής στο MΕΤ, συμμετέχοντας σε ανασκαφές στο Ιράν και την Τουρκία και γράφοντας δεκάδες επιστημονικές εργασίες και καταλόγους, καθώς και πολλά βιβλία. Η θητεία του στο MΕΤ, η οποία είχε ξεκινήσει το 1964, πήρε αμφιλεγόμενη τροπή στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις πρακτικές εξαγορών του μουσείου, ιδίως για την αγορά έργων ασαφούς προέλευσης.

«Αυτό το μουσείο είναι ένας από τους κυριότερους πλιατσικολόγους στην ιστορία αυτού του πλανήτη και δεν θα σταματήσει», δήλωσε το 1995 στη «Newsday». «Υπάρχουν πράγματα σε αυτό το μουσείο που είναι λεηλατημένα. Δεν έπεσαν από τον ουρανό».

Έγινε πρωτοσέλιδο το 1978 με ένα έγγραφο που αναγνώριζε 247 αντικείμενα ή ομάδες αντικειμένων σε διάφορα μουσεία ως πλαστά ή ύποπτης προέλευσης. Δύο χρόνια αργότερα, σε μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, δήλωσε ότι κανένα από αυτά δεν είχε αφαιρεθεί από τις προθήκες των μουσείων. 

Oscar White Muscarella Facebook Twitter
Ο Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα κατά την ανασκαφή στο Swan Creek, S.D., το 1955. Αρχείο Oscar White Muscarella
Oscar White Muscarella Facebook Twitter
Ο Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα το 1957, καθισμένος μπροστά στον τοίχο ενός ταφικού θαλάμου. Αρχείο Oscar White Muscarella

Η μελέτη προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, μεταξύ άλλων από τον Σέρμαν Λι, διευθυντή του Μουσείου Τέχνης του Κλίβελαντ, ο οποίος δήλωσε στους «New York Times»: «Πιστεύουμε αυτό που γράφει στις ταμπέλες μας». Ο Μουσκαρέλα έλεγε ότι όλα είναι ένοχα μέχρι να αποδειχθεί η αθωότητά τους και αυτό που επιδίωκε ήταν να μην υπάρχει διακίνηση αρχαιοτήτων.

«Είμαι εναντίον κάθε αγοράς αρχαίων έργων τέχνης από εμπόρους», δήλωνε στους «Times». «Αν τα αντικείμενα είναι γνήσια, αγοράζουμε λεηλατημένη τέχνη – αν είναι ψεύτικα, αγοράζουμε πλαστογραφίες. Και το κοινό πληρώνει για αυτές τις πλαστογραφίες ή για αυτές τις δωροδοκίες σε πλιατσικολόγους και δημόσιους λειτουργούς».

Ο Μουσκαρέλα έβλεπε ότι οι έμποροι, οι πλαστογράφοι, οι πλιατσικολόγοι, οι ιδιώτες συλλέκτες και τα μουσεία συνδέονταν σε ένα αυτοτροφοδοτούμενο και επιζήμιο σύστημα. Οι υψηλές τιμές που πλήρωναν τα μουσεία και οι συλλέκτες ενθάρρυναν την πλαστογραφία και τη λεηλασία των αρχαιολογικών χώρων.

Η αποδοχή αντικειμένων αμφίβολης προέλευσης έκανε ανακριβή την ιστορία της τέχνης και τροφοδοτούσε ένα σύστημα μαύρης αγοράς. Τα μουσεία και οι συλλέκτες (που συχνά ήταν οι ίδιοι πλούσιοι άνθρωποι που χρηματοδοτούσαν τα μουσεία) δεν είχαν κίνητρο να αποκαλύψουν τις πλαστογραφίες, διότι, μεταξύ άλλων, θα τους έκανε να φανούν ανόητοι που πλήρωναν μεγάλα ποσά για αυτές.

Ο Χάρολντ Χόλτζερ, διευθυντής επικοινωνίας του ΜΕΤ, έχει πει για τον Μουσκαρέλα: «Δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιος που μισεί τα μουσεία εργάζεται σε μουσείο».

Ωστόσο ο Μουσκαρέλα δεν μισούσε τα μουσεία. Καταδίκαζε αυτό που αποκαλούσε «αρχαιολογία του παζαριού» – την κοινότητα των ηθικά διεφθαρμένων επιμελητών μουσείων, συλλεκτών και εμπόρων που έκαναν τα στραβά μάτια καθώς εμπορεύονταν, πωλούσαν και εξέθεταν λεηλατημένα ή πλαστά αντικείμενα. Τα μόνα τεχνουργήματα που τα μουσεία θα έπρεπε να κατέχουν και να εκθέτουν, πίστευε, ήταν αυτά που συλλέχθηκαν και τεκμηριώθηκαν σωστά από αρχαιολόγους.

Oscar White Muscarella Facebook Twitter
Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα, ΜΕΤ, Νέα Υόρκη, 1986.

«Κάθε διευθυντής μουσείου που αρνείται να εξετάσει ένα ύποπτο αντικείμενο θα πρέπει να απολυθεί – είναι προδοσία όλων όσων πρεσβεύει. Τέτοιες συμπεριφορές ισοδυναμούν με διαφθορά και καταστροφή της πειθαρχίας και καθιστούν τον διευθυντή συνένοχο σε μια διαστρέβλωση του παρελθόντος», έλεγε.

Το 2000 έγραψε το βιβλίο «The Lie Became Great: The Forgery of Ancient Near Eastern Cultures», στο οποίο κατέγραψε περισσότερα από 1.250 ύποπτα αντικείμενα σε όλο τον κόσμο. «Αν σταματούσε η συλλογή», έγραφε στην εισαγωγή του βιβλίου, «η λεηλασία θα σταματούσε –σίγουρα θα μετριάζονταν– και η κατασκευή πλαστογραφιών θα μειωνόταν. Αλλά αυτά τα επιχειρήματα χλευάζονται ως αφελή από την ιδιοτελή και μεροληπτική συλλεκτική κουλτούρα, η οποία αποτελεί ουσιαστικά συστατικό στοιχείο της κουλτούρας της πλαστογραφίας».

Ο Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα γεννήθηκε στις 26 Μαρτίου 1931 στο Μανχάταν και διέπρεψε ως μαθητής στο Stuyvesant High School, ένα δημόσιο σχολείο προετοιμασίας για το κολέγιο στο Μανχάταν, όπου έγινε μέλος της λέσχης αρχαιολογίας. Σπούδασε ιστορία και πήγε πρώτη φορά σε αρχαιολογική ανασκαφή σε μια τοποθεσία των Ινδιάνων Pueblo στο Κολοράντο σε ηλικία 22 ετών. Εργάστηκε σε δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους σε όλο τον κόσμο, από την Ελλάδα έως το Αφγανιστάν, με αντικείμενα από τη νεολιθική έως την περσική περίοδο, και παρά τις αντιξοότητες έγινε ένας από τους πιο εξέχοντες αρχαιολόγους, με την ευρύτερη έννοια του όρου. 

Έκανε διδακτορικό στην κλασική αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, και σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του τον σέβονταν ακόμη και όσοι δεν τον συμπαθούσαν, και τον αναζητούσαν για τις απόψεις του, τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις για την αρχαία τέχνη και τον πολιτισμό, την ειλικρίνειά του και την απόλυτη έλλειψη επιτήδευσης.




 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ