«Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος.
0

Ότι λατρεύουμε τα δικαστικά δράματα στα μέρη μας είναι πασιφανές. Ο ακριβής λόγος παραμένει άγνωστος. Ίσως να οφείλεται στη δικομανία μας, ίσως και στην αίσθηση μιας διαχρονικής αδικίας που διαπνέει τα εκπαιδευτικά συγγράμματα και όσα διαμορφώνουν την εθνική μας συνείδηση, οπότε το σασπένς που γεννάται από τη διαδικασία της απονομής (ή μη) της δικαιοσύνης μάς αγγίζει ακόμα περισσότερο σε σχέση με το κοινό άλλων χωρών. Συνεπώς, η επιστροφή μιας μεγάλης δόξας του είδους, που δεν έχει παιχτεί πολύ στα μέρη μας μέσα στις τελευταίες δεκαετίες, αποτελεί μεγάλο κινηματογραφικό δώρο.

Η Ανατομία ενός Εγκλήματος, που δάνεισε τον τίτλο της (αλλά και το πνεύμα της) σε μια άλλη, πρόσφατη κι αγαπητή Ανατομία, εκείνη μιας Πτώσης, φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Ότο Πρέμινγκερ. Το όνομα του τελευταίου κάποτε είχε μεγάλη βαρύτητα για τους σινεφίλ, η οποία χάθηκε κάπου στο κενό μεταξύ του επαναπροσδιορισμού του κινηματογραφικού κανόνα και μιας γενικευμένης αδιαφορίας για οτιδήποτε γυρίστηκε πριν τα ‘70s - στην καλύτερη περίπτωση. Eλπίζεις το σινεμά του να ανακαλυφθεί ξανά από τη σινεφίλ κοινότητα, ευκαιρίες θα υπάρξουν, για παράδειγμα οι επερχόμενες αμερικανικές εκλογές θα ήταν μια καλή αφορμή για να προβληθεί το ξεχασμένο, αφηγηματικά ρηξικέλευθο Advise and Consent (1962), μια ταινία που οι φίλοι του πολιτικού σινεμά δεν θα ξεχάσουν ποτέ – αρκεί πρώτα να τη δουν.

Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος. Καθώς η δράση στηρίζεται σε μια διαδικασία, τη δικονομική, η κινηματογραφική ανάπλασή της, έστω και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του μέσου, έχει ιδιαίτερη σημασία. Ο μέσος φαν περιμένει μια σχετική μέριμνα, ο ορκισμένος φαν απαιτεί λεπτομερή σπουδή και η ταινία του Πρέμινγκερ του τη δίνει. Ήταν, μάλιστα, η πρώτη που εστίασε με τέτοια λεπτομέρεια στο σκέλος της διαδικασίας, σε βαθμό που κάλλιστα θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για procedural

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής Τζέιμς Στιούαρτ σε σκηνή της ταινίας

Στο πλαίσιο της ανάπλασης της διαδικασίας δε, επειδή ο κατηγορούμενος σκότωσε τον βιαστή της γυναίκας του και ο βιασμός της απασχολήσει το δικαστήριο –θα έρθουμε και σε αυτό– ακούγονται λέξεις όπως «σπέρμα», «διείσδυση», «κιλότα», που μπορεί να μας φαίνονται συνηθισμένες, αλλά σε ένα αμερικανικό σινεμά που μόλις είχε αρχίσει να παίρνει τις αποστάσεις του από τον διαβόητο Κώδικα Χέιζ, φάνταζαν σκανδαλώδεις. Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ.

Το θρυλικό τζαζίστικο score του Ντιουκ Έλινγκτον υπογραμμίζει κι αυτό την «ελευθεριάζουσα» φύση της ταινίας. Και, μιλώντας για ελευθεριότητα, με την αναπόφευκτα πουριτανική διάσταση της λέξης, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ. Καθώς ο εισαγγελέας προσπαθεί να στείλει τον κατηγορούμενο Μπεν Γκαζάρα στα κάτεργα, εστιάζει στη γενικότερη συμπεριφορά της Ρέμικ, στο ντύσιμο, στον τρόπο της, στις συνήθειές της, για να αποδείξει ότι δεν υπήρξε βιασμός. Και το κάνει με τέτοιο μένος, που νιώθεις σαν να δικάζεται η ίδια. Ε, λοιπόν, δείτε πώς ο Πρέμινγκερ παίρνει θέση στο ζήτημα, πώς στήνει τον πλάνο ώστε ο Τζορτζ Σ. Σκοτ να φαίνεται ότι στέκεται πολύ ψηλότερα από τη Ρέμικ και να δείχνει σαν  επιτιθέμενος προς αμυνόμενο, με τη στάση του σώματος των ηθοποιών να προσαρμόζεται αναλόγως. Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου –μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου - μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

Κι αυτή είναι μόνο μια πτυχή της ταινίας. Γιατί ο Πρέμινγκερ υπηρετεί μεν το είδος θαυμάσια, όπως γράψαμε παραπάνω, αλλά ταυτόχρονα το υπερβαίνει. Στηριγμένος στο λεπτοκεντημένο σενάριο του Γουέντελ Μέις, ο οποίος στο μέλλον θα υπέγραφε το σενάριο του Death Wish (!), αυτός ο σπουδαίος χολιγουντιανός εμιγκρές υφαίνει μια πραγματεία για την πάντα διαφεύγουσα αλήθεια και τον τρόπο που αυτή απομακρύνεται ακόμα περισσότερο από τα χέρια μας λόγω προκαταλήψεων, ιδεοληψιών, αλλά και συμπτώσεων. Και, ιδιοφυώς, επιλέγει ως χώρο δράσης για την πραγματεία του το μέρος που όρισε η Πολιτεία για τη διάγνωση της αλήθειας: την δικαστική αίθουσα. Εκεί όπου, από τη σύγκρουση των διαφορετικών εκδοχών της, μπορεί να εξαρτηθεί ακόμα και η ζωή ενός ανθρώπου.

Πρόκειται για σινεμά απαραίτητο, γενικώς και ειδικώς. 

 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Η Ανατομία ενός Εγκλήματος» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ