«Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος.
0

Ότι λατρεύουμε τα δικαστικά δράματα στα μέρη μας είναι πασιφανές. Ο ακριβής λόγος παραμένει άγνωστος. Ίσως να οφείλεται στη δικομανία μας, ίσως και στην αίσθηση μιας διαχρονικής αδικίας που διαπνέει τα εκπαιδευτικά συγγράμματα και όσα διαμορφώνουν την εθνική μας συνείδηση, οπότε το σασπένς που γεννάται από τη διαδικασία της απονομής (ή μη) της δικαιοσύνης μάς αγγίζει ακόμα περισσότερο σε σχέση με το κοινό άλλων χωρών. Συνεπώς, η επιστροφή μιας μεγάλης δόξας του είδους, που δεν έχει παιχτεί πολύ στα μέρη μας μέσα στις τελευταίες δεκαετίες, αποτελεί μεγάλο κινηματογραφικό δώρο.

Η Ανατομία ενός Εγκλήματος, που δάνεισε τον τίτλο της (αλλά και το πνεύμα της) σε μια άλλη, πρόσφατη κι αγαπητή Ανατομία, εκείνη μιας Πτώσης, φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Ότο Πρέμινγκερ. Το όνομα του τελευταίου κάποτε είχε μεγάλη βαρύτητα για τους σινεφίλ, η οποία χάθηκε κάπου στο κενό μεταξύ του επαναπροσδιορισμού του κινηματογραφικού κανόνα και μιας γενικευμένης αδιαφορίας για οτιδήποτε γυρίστηκε πριν τα ‘70s - στην καλύτερη περίπτωση. Eλπίζεις το σινεμά του να ανακαλυφθεί ξανά από τη σινεφίλ κοινότητα, ευκαιρίες θα υπάρξουν, για παράδειγμα οι επερχόμενες αμερικανικές εκλογές θα ήταν μια καλή αφορμή για να προβληθεί το ξεχασμένο, αφηγηματικά ρηξικέλευθο Advise and Consent (1962), μια ταινία που οι φίλοι του πολιτικού σινεμά δεν θα ξεχάσουν ποτέ – αρκεί πρώτα να τη δουν.

Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

Ως δικαστικό δράμα, η Ανατομία ενός Εγκλήματος υπηρετεί άριστα το είδος. Καθώς η δράση στηρίζεται σε μια διαδικασία, τη δικονομική, η κινηματογραφική ανάπλασή της, έστω και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του μέσου, έχει ιδιαίτερη σημασία. Ο μέσος φαν περιμένει μια σχετική μέριμνα, ο ορκισμένος φαν απαιτεί λεπτομερή σπουδή και η ταινία του Πρέμινγκερ του τη δίνει. Ήταν, μάλιστα, η πρώτη που εστίασε με τέτοια λεπτομέρεια στο σκέλος της διαδικασίας, σε βαθμό που κάλλιστα θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για procedural

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής Τζέιμς Στιούαρτ σε σκηνή της ταινίας

Στο πλαίσιο της ανάπλασης της διαδικασίας δε, επειδή ο κατηγορούμενος σκότωσε τον βιαστή της γυναίκας του και ο βιασμός της απασχολήσει το δικαστήριο –θα έρθουμε και σε αυτό– ακούγονται λέξεις όπως «σπέρμα», «διείσδυση», «κιλότα», που μπορεί να μας φαίνονται συνηθισμένες, αλλά σε ένα αμερικανικό σινεμά που μόλις είχε αρχίσει να παίρνει τις αποστάσεις του από τον διαβόητο Κώδικα Χέιζ, φάνταζαν σκανδαλώδεις. Ένα πολύ αγαπημένο ανέκδοτο θέλει τον πατέρα του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ να βρίσκει «βρώμικο» και ακατάλληλο το περιεχόμενο της ταινίας του γιου του και να πληρώνει καταχωρίσεις στην τοπική εφημερίδα, προσπαθώντας να πείσει τον κόσμο να μην την δει. 

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ.

Το θρυλικό τζαζίστικο score του Ντιουκ Έλινγκτον υπογραμμίζει κι αυτό την «ελευθεριάζουσα» φύση της ταινίας. Και, μιλώντας για ελευθεριότητα, με την αναπόφευκτα πουριτανική διάσταση της λέξης, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς προσεγγίζει το έργο τον γυναικείο χαρακτήρα, που υποδύεται η Λι Ρέμικ. Καθώς ο εισαγγελέας προσπαθεί να στείλει τον κατηγορούμενο Μπεν Γκαζάρα στα κάτεργα, εστιάζει στη γενικότερη συμπεριφορά της Ρέμικ, στο ντύσιμο, στον τρόπο της, στις συνήθειές της, για να αποδείξει ότι δεν υπήρξε βιασμός. Και το κάνει με τέτοιο μένος, που νιώθεις σαν να δικάζεται η ίδια. Ε, λοιπόν, δείτε πώς ο Πρέμινγκερ παίρνει θέση στο ζήτημα, πώς στήνει τον πλάνο ώστε ο Τζορτζ Σ. Σκοτ να φαίνεται ότι στέκεται πολύ ψηλότερα από τη Ρέμικ και να δείχνει σαν  επιτιθέμενος προς αμυνόμενο, με τη στάση του σώματος των ηθοποιών να προσαρμόζεται αναλόγως. Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου –μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

«Η Ανατομία ενός Εγκλήματος»: Ένα μεγάλο κινηματογραφικό δώρο για τους φαν του δικαστικού δράματος Facebook Twitter
Προσέξτε και πώς ο Σκοτ «παραβιάζει» τα δικά της κοντινά στην άκρη του κάδρου - μα, αλήθεια, μιλάμε για μια πολύ προοδευτική ταινία με «σύγχρονο» βλέμμα.

Κι αυτή είναι μόνο μια πτυχή της ταινίας. Γιατί ο Πρέμινγκερ υπηρετεί μεν το είδος θαυμάσια, όπως γράψαμε παραπάνω, αλλά ταυτόχρονα το υπερβαίνει. Στηριγμένος στο λεπτοκεντημένο σενάριο του Γουέντελ Μέις, ο οποίος στο μέλλον θα υπέγραφε το σενάριο του Death Wish (!), αυτός ο σπουδαίος χολιγουντιανός εμιγκρές υφαίνει μια πραγματεία για την πάντα διαφεύγουσα αλήθεια και τον τρόπο που αυτή απομακρύνεται ακόμα περισσότερο από τα χέρια μας λόγω προκαταλήψεων, ιδεοληψιών, αλλά και συμπτώσεων. Και, ιδιοφυώς, επιλέγει ως χώρο δράσης για την πραγματεία του το μέρος που όρισε η Πολιτεία για τη διάγνωση της αλήθειας: την δικαστική αίθουσα. Εκεί όπου, από τη σύγκρουση των διαφορετικών εκδοχών της, μπορεί να εξαρτηθεί ακόμα και η ζωή ενός ανθρώπου.

Πρόκειται για σινεμά απαραίτητο, γενικώς και ειδικώς. 

 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Η Ανατομία ενός Εγκλήματος» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM