Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού.
0

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο θρίλερ από τον  , τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που, ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια την Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμμέσως πλην σαφώς στον επιθετικό, ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο.

Το απομακρυσμένο χωριό, που αποτελείται από έναν χωματόδρομο, ένα καφενείο, ένα λαογραφικό μουσείο και καλύβες ένθεν κακείθεν, με κατοίκους αντιπροσωπευτικούς της βραζιλιάνικης διαφορετικότητας, ή, κάθε καρυδιάς καρύδι, όπως ενδεχομένως διαπίστωνε απαξιωτικά κάποιος αμάθητος "δυτικός". Κι ενώ οι λιγοστοί πολίτες αποχαιρετούν μια σημαντική γυναίκα της κοινότητας, που έφυγε από τη ζωή στα βαθιά της γεράματα, ξαφνικά το σήμα του κινητού πέφτει τελείως, η περιοχή εξαφανίζεται από το δορυφορικό χάρτη, ένα drone σε σχήμα ιπτάμενου δίσκου παρακολουθεί τις κινήσεις τους και δυο παράξενοι μοτοσυκλετιστές επισκέπτονται τον ελάχιστα τουριστικό χώρο, κάνοντας ευγενικές, ύποπτες ερωτήσεις στους ντόπιους.

Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.


Το πένθος, που διακόπτεται προσωρινά από το βίαιο ξέσπασμα της αγέλαστης γιατρού του χωριού (Μπράγκα), δίνει τη θέση του σε ένα δυσοίωνο προαίσθημα. Λίγο πιο πέρα, μια ομάδα από αγγλόφωνους ανθρωποκυνηγούς, αγνώστων προθέσεων αλλά σίγουρα οπλισμένων με φονικά ένστικτα, με αρχηγό έναν αψυχολόγητο Γερμανό (Ούντο Κίερ), ετοιμάζονται για επίθεση. Με κάποιον τρόπο, αποφάσισαν πως αυτή απομονωμένη κουκίδα είναι ιδανικό playground για ανομολόγητες πράξεις, παίρνοντας την άδεια να δράσουν, σαν να αλωνίζουν σε πάρκο με άγρια θηρία.

Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού. Το ιστορικό μουσείο που φαντάζει παράταιρο σε μια τόσο αντιτουριστική γωνιά της Βραζιλίας, στο ταπεινό Σερτάο, σίγουρα δεν είναι τυχαία τοποθετημένο: συμβολίζει την αντίσταση μιας μεγάλης οικογένειας απέναντι σε απειλές του παρελθόντος, και σίγουρα έχει κληρονομήσει μια υπερηφάνεια που γίνεται δύσκολα αντιληπτή, κάτω από τη βιτρίνα της φτώχειας και της ανέχειας.

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση.

Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση. Πλασιώνοντας τους κατατρεγμένους με χαρακτήρες που επιστρέφουν στον τόπο τους στην κρίσιμη στιγμή, φτιάχνει ένα γουέστερν με στιλ και ατμόσφαιρα, μερικούς ασύνδετους διαλόγους (ειδικά μεταξύ των αγγλόφωνων ηθοποιών), προσηλωμένο και τεταμένο, με επίκαιρο twist, καθώς οι κακοί δεν είναι ακριβώς κυβερνητικοί, θεσμικοί, ή κατάσκοποι, αλλά μια συμμορία παρανοϊκών με σποραδικές τύψεις και νεφελώδη κίνητρα- ο καλοντυμένος νεαρός προύχοντας από το διπλανό κεφαλοχώρι διακωμωδείται από τους ντόπιους και ξαποστέλνεται κακήν κακώς, διότι εκβιάζει τάζοντας ψεύδη και θερίζοντας ύβρεις.

Σε δηλώσεις του, ο Μεντόνσα αποποιείται την περιοριστική ταμπέλα του ακτιβιστή δημιουργού, αν και παραδέχεται πως στο έργο του ενυπάρχει επαγρύπνιση έναντι του κινηματογραφικού εφησυχασμού. Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ