Αποστολή στις Κάννες: Είδαμε τη νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους

Αποστολή στις Κάννες: Είδαμε τη νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους Facebook Twitter
Μπιλ Μάρεϊ, Κλόϊ Σεβινί, Άνταμ Ντράιβερ
0

Στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου της κριτικής επιτροπής (το καλωσορίσατε του φεστιβάλ στους δημοσιογράφους, κατά κάποιον τρόπο), ο πρόεδρος Αλεχάντρο Ινιάριτου διαβεβαίωσε πως δεν έχει απολύτως κανένα πρόβλημα με την κατ’ ιδίαν θέαση μιας ταινίας σε μικρή, ή πολύ μικρή οθόνη, ή με το Netflix, τη δουλειά του οποίου εξήρε (βλέπε Roma) αλλά έδωσε έμφαση, όπως είναι αναμενόμενο, στο αίσθημα  που προσφέρει η αίθουσα. «Δεν βλέπω τον λόγο γιατί να μην μοιραζόμαστε όλοι μαζί την εμπειρία μιας ταινίας» είπε ρητορικά σε ευήκοα ώτα, παραπέμποντας ευθέως στην ταινία πρεμιέρας Οι νεκροί δεν πεθαίνουν.

 

Ο άνθρωπος που την υπογράφει, ο Τζιμ Τζάρμους, ο JaJa για τους εδώ φίλους του, συνεχίζει να αποτελεί πρότυπο Αμερικανού δημιουργού στα γαλλικά καλούπια, ένα από τα πιο συνεπή poster boys του ανεξάρτητου κινηματογράφου που δεν πρόδωσε ποτέ το στιλ, τους ρυθμούς, τους πιστούς του ή τις Κάννες.

 

Οι εξυπνάδες διανθίζουν την αναταραχή που εξελίσσεται αργά, διαβρωτικά, και εντελώς παράξενα, σε μια ακίνητη κοινότητα παροιμιωδώς ασυνήθιστη στις αλλαγές.

 

Στο The Dead don’t Die, ο Μπιλ Μάρεϊ με τον Άνταμ Ντράιβερ περιπολούν χαλαρά σε μια ξεχασμένη κωμόπολη στη μέση του πουθενά – κυριολεκτικά, που λέγεται Centerville. Είναι ξεροί και αγέλαστοι τύποι, τζαρμουσικοί, αλλά όχι ερήμην τους, καθώς στη μέση της πλοκής, πετάνε ξαφνικά meta αναφορές στο σενάριο, τον σκηνοθέτη τους, το Star Wars ή το country μουσικό θέμα της ταινίας, όπου ο Ντράιβερ υποδύεται τον Κάιλο Ρεν.

 

Οι εξυπνάδες διανθίζουν την αναταραχή που εξελίσσεται αργά, διαβρωτικά και εντελώς παράξενα, σε μια ακίνητη κοινότητα παροιμιωδώς ασυνήθιστη στις αλλαγές. Σεληνιακές, υποτίθεται, ρωγματώσεις προκαλούν μετατόπιση του άξονα της γης και οι νεκροί ξυπνάνε από τους τάφους τους και επιτίθενται στους ζωντανούς, με σπαστικές κινήσεις και τις γνωστές κανιβαλιστικές διαθέσεις. Τον χορό σέρνει ο Ίγκι Ποπ και θύμα πέφτει η Σάρα Ντράιβερ (που εκτελεί και χρέη συμβούλου σεναρίου στην ταινία), και σειρά έχει το χωριό, ακόμη και η επισκέπτρια Σελίνα Γκόμεζ, που οδηγεί μια κλασική Πόντιακ βγαλμένη από το σύμπαν του Τζορτζ Ρομέρο, μαζί με δυο φιλαράκια της, τα «ειρωνικά χιψτεράκια της πόλης», όπως τα αποκαλεί ο ιδιοκτήτης του τοπικού μοτέλ.

 

Ο θίασος του Τζάρμους και λίγοι νέοι «απόστολοι» στρατολογήθηκαν ευπειθώς: ο Τομ Γουέιτς είναι ο μαλλιαρός τρελός του χωριού, ο ερημίτης που εγκατέλειψε νωρίς τα εγκόσμια για να βρει σωτήριο καταφύγιο στο κοντινό δάσος – κάτι ήξερε, αλλά τον παρεξήγησαν όλοι, εκτός από τον συμπονετικό συμμαθητή του από το δημοτικό, τον Μπιλ Μάρεϊ. Ο Στιβ Μπουσέμι είναι ο γκρινιάρης μαλάκας που κανείς δεν συμπαθεί. Η Κλόι Σεβινί συμπληρώνει το τρίο των στωικών αστυνομικών, μόνο που αποδεικνύεται πιο ευαίσθητη και ανυπόμονη από ό,τι δηλώνει. Ο Ντάνι Γκλόβερ βοηθάει σαν καλός Σαμαρείτης με την έμφυτη ευγένεια και γενναιοδωρία του. Και η Τίλντα Σουίντον παίζει την νεκροθάφτη-«Ούφο» με την αχαρτογράφητη (ενδεχομένως σκωτσέζικη) προφορά, που απευθύνει ερωτήσεις για να συλλέξει πληροφορίες, και ειδικεύεται στην τέχνη του σαμουράι.

 

Το ποιος θα επιζήσει του ζόμπι ολοκαυτώματος έχει ένα μικρό σασπένς, αλλά η ιδέα και η κομψή, οικονομική εκτέλεση μοιάζουν πλεονασμός, και στο συνολικό έργο του Τζάρμους, αλλά και στην πολιτική δήλωση που επιχειρεί, εξηγώντας την αντί να την αφήσει να εννοηθεί από τα προφανή συμφραζόμενα. Η σάτιρα χτυπάει τους αδαείς, αποχαυνωμένους συμπατριώτες του, που βουλιάζουν στο κέντρο της χώρας, ομφαλοσκοπώντας σε μια καλοβαλμένη, συμπαθή μιζέρια που αντιπαλεύει οποιαδήποτε γνώση και πνευματική ανησυχία.

 

 

The Dead don't Die trailer

 

Στο αδόκητο ξύπνημά τους, οι απέθαντοι αναζητούν αυτό που έκαναν όσο ήταν ζωντανοί και δυστυχώς κατευθύνονται στις υλικές συνήθειες που εγκατέλειψαν απότομα, τον καφέ, τα γλυκά, τα σπορ, το WiFi... Στις ταινίες του, ο Τζάρμους συχνά εξάγει γλυκόπικρες αλήθειες της ζωής μέσα από προφορικές αντιφάσεις της στιγμής, με μια χαρακτηριστικά χιουμοριστική, καφενόβεια ψυχανάλυση. Εδώ, οι ανάλαφρες κουβεντούλες δεν καταλήγουν σε ολοκληρωμένη φιλοσοφία.

 

«Δεν θα έχουμε καλό ξεμπέρδεμα» είναι το motto που επαναλαμβάνει σχεδόν ρομποτικά ο Ντράϊβερ, διακόπτοντας τον αξιοζήλευτο έλεγχο που έχει στα πράγματα και που εκνευρίζει τόσο, ακόμη και τον ολύμπια ήρεμο Μάρεϊ. «Σκότωσε το κεφάλι» είναι το επιμύθιο, ένας στόχος-μονόδρομος, που συμφωνεί με την ισχύουσα, μυθολογική μεθοδολογία ξεπαστρέματος του αφύσικου νεκροζώντανου μια και καλή. Επιπρόσθετα, λειτουργεί ως καμπανάκι για το ξερίζωμα του κακού από την κεφαλή – διότι το ψάρι βρομάει...

 

Τα έχουμε ξαναπεί, και τα έχουν επισημάνει κυρίως οι Αμερικανοί κριτικοί που καλύπτουν χρόνια το φεστιβάλ Καννών. Η καλή αμερικανική ταινία προκρίνεται στο διαγωνιστικό πρόγραμμα και για τον βαθμό αντιαμερικανισμού που εκπέμπει, εννοώντας την εναντίωσή της στο χολιγουντιανό ή ρεπουμπλικανικό status quo. Ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό, πάντως, έχει σοβαρότερα προβλήματα να αντιμετωπίσει από το γεγονός ότι η ταινία έναρξης είναι μια μινόρε προσθήκη στη φιλμογραφία του Τζιμ Τζάρμους. Και για να είμαστε ειλικρινείς, απέχει πολύ από το φιάσκο του Ismael’s Ghosts, ή του Βατέλ ή του ΦανΦάν, για να θυμηθούμε αξιολησμόνητες πρεμιέρες του παρελθόντος.

 

Χωρίς Χάρβεϊ Γουάινστιν, Πολ Άλεν, αριθμό γυναικών στις συμμετοχές ικανό να χαροποιήσει όσες επιμένουν πως υποεκπροσωπούνται, μεγάλα πάρτι, λουσάτα events και τις πλατφόρμες streaming για να αποσπάσουν την προσοχή, οι ερωτήσεις που του απευθύνουν μοιάζουν περισσότερο με ανακριτική διαδικασία. «Δεν του απονέμουμε και το Νόμπελ Ειρήνης» είπε κάπως εκνευρισμένος, προσπαθώντας να αιτιολογήσει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στον Αλέν Ντελόν, μετά τις χιλιάδες υπογραφές για να ακυρωθεί το βραβείο σε έναν φερόμενο ακροδεξιό, ομοφοβικό σταρ, που έχει κατά συρροή χειροδικήσει εναντίον γυναικών.

 

Είναι αλήθεια: όλοι περιμένουν κάτι περισσότερο από τις Κάννες και γίνονται αυστηρότεροι, σαν τους διψασμένους που διέσχισαν την έρημο και κάνουν σαν τρελοί για μια σταγόνα νερό, κατά τα λεγόμενα του Φρεμό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ