«Coupez»: Πρεμιέρα για το 75ο Φεστιβάλ Καννών με τη νέα ταινία του Μισέλ Χαζαναβίσιους

Coupez Facebook Twitter
Ο Γάλλος ηθοποιός Romain Duris, ο Γάλλος σκηνοθέτης Michel Hazanavicius και η Γαλλίδα ηθοποιός Simone Hazanavicius προσέρχονται για την προβολή της ταινίας "Final Cut" ("Coupez!") και την τελετή έναρξης του 75ου ετήσιου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Φωτ.: ΕΡΑ
0

Στο οντολογικό ερώτημα ποιος μπορεί να σώσει το σινεμά, μπορεί κάποιος να απαντήσει με χίλιους τρόπους: οι Αμερικανοί, οι Γάλλοι, οι αίθουσες, κανείς. Μετά από τρία χρόνια, γιατί ουσιαστικά το περυσινό δεκαήμερο στην Croisette, μέσα στον Ιούλιο, με αραιή προσέλευση αν και με μερικές ηχηρές καλλιτεχνικές συμμετοχές, έγινε για να κρατηθεί ζωντανή η ροή των ταινιών που είχαν γυριστεί, και να ανεβεί το καταρρακωμένο ηθικό, οι Κάννες, διά στόματος Τιερί Φρεμό, αναπτύσσουν τη συνήθη ρητορική τους για τη σημασία του δημιουργού, και προσκαλούν τους πάντες, όχι ακριβώς σα να μην έχει συμβεί τίποτε, αλλά με την ελπίδα πως η βαριά μηχανή θα κινηθεί περίπου στα προ πανδημίας επίπεδα.

Κι ενώ το θέμα της φιλοξενίας των ταινιών που έχουν προικιστεί από streaming γίγαντες, άρα προορίζονται γρήγορα για το πατρικό τους σπίτι παρακάμπτοντας την άνετη διαμονή τους στις αίθουσες, δεν έχει λυθεί, τουλάχιστον προβλέπεται να αντιμετωπιστεί ρεαλιστικά μέχρι του χρόνου, με την αντικατάσταση, χωρίς αντίπαλο υποψήφιο, του προέδρου του Φεστιβάλ Πιερ Λεσκίρ, από μια Γερμανίδα γνώστη της αγοράς, έμπειρη σε υψηλό ευρωπαϊκό πόστο επί δυο περίπου δεκαετίες, ιδρύτρια ενός οπτικοακουστικού fund και πρόθυμη να συζητήσει πέρα από τις αγκυλώσεις των συνδικάτων.

Η αλήθεια είναι πως σχεδόν όλα τα μεγάλα στούντιο υπολογίζουν το TikTok ως στρατηγικό τους παρτενέρ, όπως φάνηκε και από την παγκόσμια αναμετάδοση της μακράς σειράς από πρεμιέρες του Dune – δεν αφήνεις ανεκμετάλλευτο το γαργάλημα των νεανικών αισθήσεων που προκαλεί το συνταίριασμα της Ζεντέγια με τον Σαλαμέ!

Ως αντίβαρο, φέτος το φεστιβάλ έχει μεγάλο παρτενέρ το TikTok, προκαλώντας έκπληξη σε όσους γνωρίζουν πως κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ποτέ στα χρονικά του θεσμού. Δηλαδή το ίδιο φεστιβάλ που προσπερνούσε διαδοχικά όλες τις social πλατφόρμες που κυριαρχούν τις τελευταίες δεκαετίες, από το πιο φιλικό στο φορμά του σινεμά YouTube, μέχρι το ασθμαίνον εδώ και λίγο καιρό Instagram, προτίμησε τη νεότατη, 6 μόλις ετών, μόδα κινεζικής εφεύρεσης και ιδιοκτησίας, που μοιράζεται με τους 1 δισ. ακολούθους (και πολύ περισσότερους «παρακολουθητές») βίντεο που βασικά διαδραματίζονται σε κλειστούς χώρους, προσομοιώνουν κωμικά, ελαφρά ή χαριτωμένα καθημερινές συνήθειες, δίνουν έμφαση στον χορό, τη γυμναστική, τα χαβαλεδιάρικα αστειάκια και τις μιμήσεις, και διαρκούν μέχρι 10 λεπτά, μετά τη γενναία επέκταση του μέχρι πολύ πρόσφατα μάξιμουμ τρίλεπτου.

Coupez Facebook Twitter
O 130 εκατομμυρίων ακολούθων Καμπί Λάμε. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Τι δουλειά έχουν οι συντομότατες αποδράσεις διασπασμένης προσοχής του TikTok με τις παραδοσιακά στοχαστικές, συχνά μακρόσυρτες, πυκνού περιεχομένου κινηματογραφικές εκκλήσεις αφοσίωσης, εκτός σπάνιων εξαιρέσεων, των διεκδικητών των μεγάλων βραβείων ενός φεστιβάλ που δεν το συζητάει πως είναι το μεγαλύτερο και καλύτερο; (Κι αν κουνηθεί η αντικειμενικά αρχαιότερη Βενετία, οι Γάλλοι τους θυμίζουν πως το δικό τους προέκυψε για την αντίσταση και την ανάδειξη ανεξάρτητων φωνών, ενώ οι Ιταλοί υλοποίησαν τα φασιστικά σχέδια του Μουσολίνι και βράβευαν με χαρά τη ναζίστρια Λένι Ρίφενσταλ…) Και για να απαντήσουμε στο προηγούμενο δίλημμα, μάλλον δεν κόβονται πουθενά σε αυτή την παράξενη και φαινομενικά εμπορικού προσανατολισμού παρτίδα που άνοιξε το 2022 το φεστιβάλ.

Η αλήθεια είναι πως σχεδόν όλα τα μεγάλα στούντιο υπολογίζουν το TikTok ως στρατηγικό τους παρτενέρ, όπως φάνηκε και από την παγκόσμια αναμετάδοση της μακράς σειράς από πρεμιέρες του Dune – δεν αφήνεις ανεκμετάλλευτο το γαργάλημα των νεανικών αισθήσεων που προκαλεί το συνταίριασμα της Ζεντέγια με τον Σαλαμέ! Και οι Κάννες, ελλείψει Netflix, Apple και HBO στο ρόστερ τους, τα έχουν καλά με το Χόλιγουντ ανέκαθεν, και φέτος ειδικά. Ο Τομ Top Gun Κρουζ θα κάνει ένα διάλειμμα από τις βασιλικές του υποχρεώσεις στο Λονδίνο για το splash από αέρος, ο Τζέιμς Γκρέι θα είναι εδώ με μια βιογραφική εξομολόγηση στο Armageddon Time, και προς το φινάλε, ο Μπαζ Λούρμαν, τον οποίο ο Φρεμό, στην πρώτη χρονιά της θητείας του, το 2001, θεωρεί αδελφό από τα θριαμβευτικά εγκαίνια του Moulin Rouge στο κόκκινο χαλί, θα αποκαλύψει τον Έλβις του, ενώ κι άλλοι Αμερικανοί θα περάσουν μια βόλτα με πιο χαμηλόφωνες πρεμιέρες.

Για να εξηγηθεί στους εύλογα δύσπιστους, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ εγκωμίασε τη νέα εποχή που ευαγγελίζεται το TikTok με τους προσκεκλημένους που θα αναμεταδίδουν καθημερινά το best of των δραστηριοτήτων και των ταινιών που θα κάνουν πρεμιέρες, ενώ μια κριτική επιτροπή της οποίας ηγείται ο Ρίτι Παν και της οποίας μέλος είναι ο 130 εκατομμυρίων ακολούθων Καμπί Λάμε, γνωστός από τις μπαφιασμένες αντιδράσεις του, θα αναδείξει νικητές από συμμετέχοντες με μικρού μήκους, ειδικά φτιαγμένες για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Υποτίθεται πως η κοινότητα των tiktokers κινηματογραφιστών αναπτύσσεται, αλλά ποιους ακριβώς φιλοξενεί και το αν είναι ακόμη ικανή να σταθεί δίπλα στα υπόλοιπα τμήματα ενός φεστιβάλ τόσο πρεστιζάτου και προβληματικά αμετακίνητου στις αξίες του επί τόσο μεγάλο διάστημα είναι αμφίβολο, και σίγουρα βιαστικό, δείχνοντας μια έκτακτη ανάγκη για επαφή με το νεανικό δημογραφικό που γλιστράει από τις αίθουσες και από την έννοια του παραδοσιακού φεστιβάλ. Απ’ την άλλη, η παρείσφρυση εικόνων και ήχων από το Φεστιβάλ των Καννών, σαν σκάγια από ριψοκίνδυνο βόλι, όλο και κάποιο ανήσυχο βλέμμα θα τσιμπήσουν – θραύσματα στο μπλέντερ, καλύτερα από σιωπή. 

Coupez Facebook Twitter
Το "Coupez", ή "Final Cut" στα αγγλικά, είναι ζόμπι κωμωδία.

Κι έρχεται ο Μισέλ Χαζαναβίσιους, μια γεμάτη δεκαετία περιπλανήσεων μετά τον οσκαρικό Artist, για να κάνει επίσημο opening του φεστιβάλ, σε μια καταραμένη από πλευράς περιεχομένου θέση εκτός συναγωνισμού, που επιφυλάσσεται σε ταινίες μεγάλων επιδιώξεων και στριμωγμένων αποτελεσμάτων – βλέπε Βατέλ, Grace of Monaco, ακόμη και το Πέμπτο Στοιχείο, αν το δούμε πέρα από το fun element του. Το Coupez, ή Final Cut στα αγγλικά, που μετονομάστηκε έτσι από τον αρχικό του τίτλο «, κατανοώντας την αρνητική σημασία του γράμματος μετά την επέμβαση των ρωσικών στρατιωτικών δυνάμεων στην Ουκρανία, δεν είναι καν πρωτότυπη ιδέα, αλλά remake μια σχετικά πρόσφατης ιαπωνικής επιτυχίας με τίτλο One Cut of the Dead. Είναι ζόμπι κωμωδία, ευτυχώς δεν θυμίζει σε τίποτε την ανεκδιήγητη, και πάλι εδώ στις Κάννες πρωτοεμφανισθείσα ταινία του Τζιμ Τζάρμους, και ο Γάλλος σκηνοθέτης την έχει προσαρμόσει έξυπνα σε γαλλοϊαπωνικό πλαίσιο, βάζοντας μια Γιαπωνέζα παραγωγό να ζητήσει από έναν ημιαποτυχημένο Γάλλο σκηνοθέτη να υλοποιήσει μια δική της ιδέα για 30λεπτο μονοπλάνο με θέμα το γύρισμα μιας ταινίας με ζόμπι, που θα μεταδοθεί σε πλατφόρμα live. Ζωντανά, και με μια ανάσα, ακούγεται προκαταβολικά καταστροφή, αλλά ο Ρεμί (Ρομέν Ντιρίς), με τη βοήθεια της τελευταίας στιγμής από την ηθοποιό σύζυγό του (Μπερενίς Μπεζό) που έχει αποσυρθεί για ψυχολογικούς λόγους, και για να εντυπωσιάσει την κόρη του Άβα, που δεν τον πιστεύει πλέον, λέει το «ναι» κάτω από συνθήκες αντίξοες, κι εμείς παρακολουθούμε κάτι που μοιάζει με το τελικό αποτέλεσμα, και, αμέσως μετά, ακριβώς τι έχει προηγηθεί, σε μια ταινία πριν την ταινία της ταινίας που έχει αρχικά γραφτεί.

Εκτός από την άψογη τεχνική δουλειά, που ο Χαζαναβίσιους βγάζει με την τυπική άνεση που τον διακρίνει, το χιούμορ, που εκμεταλλεύεται τους κώδικες και αποκτά νόημα στο δεύτερο μέρος, το Coupez κόβει δρόμο ανάμεσα στις δυο γενιές για να γιορτάσει το συλλογικό, συμμετοχικό πνεύμα του σινεμά, σε απόλυτο μέγεθος. Κρατώντας ίση απόσταση από τον παραλογισμό μιας παραγωγής εξευτελιστικού μπάτζετ σε ένα νεοφώτιστο, αυθάδικο φορμά, και τον (άστοχο πλέον, και σίγουρα ξεπερασμένο) σνομπισμό όσων προέρχονται από το καθαγιασμένο φιλμ, προτρέπει στην κοινή αίσθηση ανθρωπιάς.

Έχει πλάκα και συγκίνηση το Coupez, δεν προσποιείται πως είναι υπεράνω του υλικού του, και εσφαλμένα, από απερισκεψία, θα το θεωρήσει ο πιο ψαγμένος θεατής μια ακόμη horror σαχλαμαρίτσα. Από τις εναρκτήριες ταινίες του Φεστιβάλ Καννών, αυτή είναι η πιο ταπεινή κι ευχάριστη που θυμάμαι τα τελευταία χρόνια, και μάλιστα συνδέεται με τον ευρύτερο, και ειλικρινώς προς το παρόν αδιέξοδο διάλογο για το ποιο είναι το σινεμά. 

Έναντι ποιου;

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 21ου αιώνα σε αξιολογική σειρά

Οθόνες / Όλα τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 21ου αιώνα σε αξιολογική σειρά

«Άρχοντας των Δαχτυλιδιών», «Παράσιτα», «Million Dollar Baby», αλλά και «Crash», «A Beautiful Mind», «Chicago»: Ξαναβλέπουμε τις τελευταίες 20 επιλογές της Ακαδημίας για το σημαντικότερο Όσκαρ, μια εβδομάδα πριν από τη φετινή απονομή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ