«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Η Κάρι Μάλιγκαν σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας.
0

Η «Ανασκαφή» είναι μια μεγάλη, συμβολική παρομοίωση: η σημασία της ανακάλυψης του θαμμένου θησαυρού του Σάτον Χου, στα περίχωρα του Σάφολκ, ήταν μια απόφαση ζωής (και θανάτου) της εύπορης χήρας Ίντιθ Πρίτι και ταυτόχρονα αναπάντεχη τόνωση στο καταρρακωμένου ηθικού μιας χώρας που βάδιζε ολοταχώς στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το πλωτό χρυσωρυχείο που ανασύρθηκε από τους θυσάνους της γης που εκτείνεται πέρα και γύρω από την έπαυλη της ευγενούς κυρίας έριξε φως στην αγγλοσαξονική αρχαιολογία του έβδομου αιώνα και συνέδεσε την Αγγλία με το Βυζάντιο με απτές αποδείξεις, καθώς, ανάμεσα στα χρυσά και ασημένια νομίσματα, τις ζωόμορφες πόρπες και τα εγχάρακτα ελεφαντοστά βρέθηκε πιάτο με τη σφραγίδα του αυτοκράτορα Αναστασίου Α'.

Αν και δεν είχε ιδέα, τυρβάζοντας αλλού και ψάχνοντας ασήμαντα γλυπτά ρωμαϊκής περιόδου σε γειτονικές περιοχές, το ακαδημαϊκό κατεστημένο εύλογα έσπευσε να καρπωθεί το πρωτοφανές εύρημα. Ωστόσο, η οξεία διαίσθηση της Πρίτι, η σιγουριά της πως κάτω από τους ταφικούς τύμβους που καλύπτονταν από τα άχυρα των αγρών αναπαυόταν μια σημαντική κληρονομιά και η εμπειρική γνώση του υπομονετικού, συστηματικού βοηθού της στο εγχείρημα, του Μπράουν, άνοιξαν διάπλατα τον δρόμο σε μια σειρά ευρημάτων, για τα οποία σήμερα καμαρώνει το Βρετανικό Μουσείο.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες.

Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος, όπως υπενθυμίζει, χωρίς ίχνος αυτολύπησης ή ηττοπάθειας, έμαθε την τέχνη (ή την τεχνική της ειδικευμένης ιχνηλάτησης στη συγκεκριμένη περίπτωση) από τον πατέρα του και γνωρίζει τα χώματα της παραθαλάσσιας πατρογονικής κομητείας του όσο κανείς άλλος.

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Κάρι Μάλιγκαν και Λίλι Τζέιμς.

Η Πρίτι (Κάρι Μάλιγκαν, σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας) δεν έχει πλάνο, αν και βιάζεται να πιάσει το νήμα του χρόνου: η ασθένειά της τής αφαιρεί σφρίγος και διάθεση, νοιάζεται για τον μικρό γιο της, ανησυχεί για τον περιπετειώδη αδελφό της και πασχίζει να ενώσει εσπευσμένα, διορατικά και υπερβατικά την ιστορία που κρύβεται στην περιουσία της με το μέλλον που γλιστρά από το λυπημένο βλέμμα της.

  

Μέσα στη ρουτίνα μιας ακόμη δουλειάς γι' αυτόν, ο Μπράουν σταδιακά αντιλαμβάνεται πως δεν έχει αναλάβει μια τυπική ανασκαφή αλλά έργο ζωής που ενδεχομένως θα αναβαθμίσει το ταπεινό status του.

Ξεκινά διεκδικώντας από την Πρίτι το μεροκάματο που αξίζει, ρισκάροντας μια καλή ευκαιρία με τίμημα την αξιοπρέπειά του, συνεχίζει με κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, όταν από κακό υπολογισμό βρίσκεται θαμμένος στα γνώριμα χώματα, και φτάνει στην κρίσιμη καμπή μιας μεγάλης διαδρομής: θα παραμείνει ένας ντόπιος εντολοδόχος χειρωνακτικών εργασιών, αθόρυβος και εξαφανισμένος από κάθε εύρημα που ξεσκεπάζει, ή θα αναβαθμιστεί δίκαια, ως σημαντικός παράγοντας στον θησαυρό που διαφαίνεται πως θα αλλάξει πολλά στον χώρο του;

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος.

Ο διευθυντής του μουσείου, σε ένα πορτρέτο ακριβείας από τον Κεν Στοτ, φυσικά τον σνομπάρει: ποιος νομίζει πως είναι ο σκαπανέας, ο χωριάτης με την πρωτόγονη μέθοδο και τη βαριά προφορά, που θέλει και αναγνώριση, αν όχι ένα ακόμη ζευγάρι χέρια στην υπηρεσία του Στέμματος; Ευτυχώς, η Πρίτι, ιδιοκτήτρια του πολύτιμου οικοπέδου, διαθέτει ευφράδεια που αρκεί και περισσεύει και για λογαριασμό του λακωνικού «λαγωνικού» της και προεδρεύει της επιχείρησης, καθισμένη σε εποπτική θέση με τα κομψά ρούχα και το παρασόλ της.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες που ενισχύουν τη λεπτή σχέση του «επίμονου κηπουρού» της Ιστορίας με μια εύθραυστη γυναίκα που βρίσκει ψυχικό σθένος στο τέλος εποχής ‒ και στη δική της εκπνοή.

 

Η Ανασκαφή προβάλλεται από τις 29 Ιανουαρίου στο Netflix

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Πρώτη προβολή / «Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Το πρόθυμο θύμα μετατρέπεται σε αυτόκλητο τιμωρό στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βρετανίδας ηθοποιού Έμεραλντ Φένελ, που αναποδογυρίζει το κλισέ του θρίλερ εκδίκησης, με την εξαιρετική Κάρι Μάλιγκαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ