H ανατροπή των κλισέ στο εκτεταμένο φιλμικό σύμπαν του Ολοκαυτώματος

3

 

Μοναδική περίπτωση στο εκτεταμένο φιλμικό σύμπαν του Ολοκαυτώματος, ο Γιός του Σαούλ ανοίγει εκ νέου το διάλογο μιας από τις σκοτεινότερες σελίδες της σύγχρονης Ιστορίας με το σινεμά, την ίδια στιγμή που ακόμη και η Ελλάδα το επιχειρεί για πρώτη φορά, μετά από μιά 20ετία, σε ένα αισθηματικό δράμα εποχής.

Όποιος πίστευε πως ακόμη μια ταινία με θέμα το Ολοκαύτωμα θα περίσσευε, γελάστηκε με την επιτυχία μιας βασανιστικής στη θέαση και σκληρότατης στον χειρισμό ταινίας που σαρώνει σε βραβεία, αρχής γενομένης με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών, και ίσως μια είσοδο της σε βασικές κατηγορίες των Όσκαρ, για τη σκηνοθεσία του Νέμες, την εκπληκτική φωτογραφία του Ματίας Έρντελι και την χωρίς ανάσα ερμηνεία του Γκέζα Ρόρινγκ, σύμφωνα με τις ενδείξεις και την εκστατική ανταπόκριση των Αμερικανών: Ο Γιός του Σαούλ του Λάσλο Νέμες δεν είναι απλώς ένα αναμάσημα γνωστών μοτίβων, αλλά μια εμπειρία που δίνει άλλη διάσταση στην κόλαση ενός ανοίκειου βιώματος για τα εκατομμύρια που έχασαν τη ζωή τους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.


Η αφίσα της ταινίαςΟι μεγάλοι κινηματογραφικοί σταθμοί με θέμα το Ολοκαύτωμα είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού, αν και η σχετική φιλμογραφία απαριθμεί πολλές fiction, σε σχεδόν ετήσια βάση. Δύο ντοκιμαντέρ ξεχώρισαν μέχρι τη δεκαετία του 80: η Νύχτα και η Ομίχλη του Αλέν Ρενέ το 1951 και το Shoah του Κλοντ Λανζμάν το 1985. Η καφκική, εξόχως συμπυκνωμένη, οργάνωση του Ρενέ στο αρχειακό υλικό που παρέλαβε και εξέθεσε έρχεται σε αντιδιαστολή με το αχανές, 9ωρο ντοκιμαντέρ του Κλοντ Λανζμάν, που πραγματεύεται τα τρία βασικά στρατόπεδα θανάτου (Τσέλμνο, Τρεμπλίνκα και Άουσβιτς-Μπίρκεναου), με συνεντεύξεις επιζώντων και εμπλεκόμενων Πολωνών, συνθέτοντας μια καθοριστική και οριστική μαρτυρία, που δικαίως θεωρείται πλήρης και εξαντλητική. Είναι τέτοιο το status του Λανζμάν μετά το Shoah του, που ο ίδιος καλείται να πάρει θέση για οτιδήποτε μεταγενέστερο καταπιάνεται με την υπόθεση.


Η άποψη του Γάλλου σκηνοθέτη για τη Λίστα του Σίντλερ υπήρξε απερίφραστα καταδικαστική. Στο εμπνευσμένο δράμα του Στίβεν Σπίλμπεργκ, η ανταπόκριση, από τους κριτικούς και τους θεατές, μέχρι συνάδελφους του σκηνοθέτες και αρχηγούς κρατών-χωρών, ήταν κάτι παραπάνω από εγκωμιαστική. Ο Μπίλι Γουάϊλντερ έγραψε ευχαριστήρια επιστολή στον Σπίλμπεργκ και ο άλλος μεγάλος σκηνοθέτης εβραϊκής καταγωγής, Ρόμαν Πολάνσκι, υποψήφιος για τη σκηνοθεσία της Λίστας του Σίντλερ σε πρότερο στάδιο, δήλωσε πως δεν θα μπορούσε να την κάνει καλύτερη. Επίσης, εικάζεται πως ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ εγκατέλειψε τα πλάνα του για το γύρισμα του Aryan Papers αφού είδε την ταινία του Σπίλμπεργκ, προφανώς διαισθανόμενος πως δεν έχει κάτι παραπάνω να προσθέσει τη δεδομένη στιγμή.

Αντίθετα, ο Λανζμάν καταδίκασε την ταινία κυρίως για το συναισθηματικό της κιτς, αλλά υποπτεύομαι πως οι αντιρρήσεις του είναι αξιωματικές, και όχι επί των λεπτομερειών ή του συμβολισμού- το κορίτσι με το κόκκινο φόρεμα ή η coda του φιλμ με το προσκύνημα των Εβραίων. Όπως ο Σάϊμον Βίζενταλ, ο πιο μεθοδικός και επίμονος διώκτης των Ναζί, υποστήριζε πως κάθε επιχείρημα για να δικαιολογήσει τον Χίτλερ και τις πράξεις του απορρίπτεται εν τη γενέση του (διότι ο διάβολος δεν μπαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων), έτσι και ο Λαμζμάν θεώρησε πως η μυθοπλασία ακυρώνει την ουσία του Shoah, οντολογικά, δια της αναπαραστάσεως. Καθώς ήταν ο μόνος που δεν βρήκε καν ελαφρυντικά για το χειρισμό του Σπίλμπεργκ, όπως ο Μίκαελ Χάνεκε, που βρήκε χαζή τη μεγάλη σκηνή των γυναικών στο θάλαμο αερίων, αναγνωρίζοντας ωστόσο καλές προθέσεις, ο Σπίλμπεργκ αναγκάστηκε να του απαντήσει, λέγοντας έμμεσα πως κανείς δεν μπορεί να αυτοχριστεί αποκλειστικός θεματοφύλακας του Ολοκαυτώματος.

H ανατροπή των κλισέ στο εκτεταμένο φιλμικό σύμπαν του Ολοκαυτώματος Facebook Twitter
Η Λίστα του Σίντλερ

Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως ο Σπίλμπεργκ χρησιμοποίησε την ταινία αυτή ως εφαλτήριο του δεύτερου, και κυρίως σοβαρότερου μέρους της καριέρας του: έχοντας παραδεχθεί πως στα νιάτα του υπήρξε ένας απαθής Εβραίος, αγνωστικιστής με την γενικότερη έννοια, βρήκε την αφορμή για προσωπικό αναβάπτισμα, όψιμη επαφή με τις ρίζες του και θρησκευτική επιφοίτηση, τοποθετώντας την ταινία του σε ένα ιερό βάθρο, καθώς αρνήθηκε οποιαδήποτε περικοπή, λογοκρισία ή διαφημιστικό διάλειμμα σε τηλεοπτική προβολή, αναγκάζοντας ως και παρέμβαση από τον Πρόεδρο των Φιλιππινών. Έμμεση απόδειξη είναι πως όταν έχασε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας για τη Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν, από τον Ερωτευμένο Σέξπιρ, χαλάστηκε και δεν κατάλαβε ποτέ για ποιο λόγο η Ακαδημία δεν προτίμησε ένα αριστούργημα με νόημα, έναντι μιας ανάλαφρης κωμωδίας. Χωρίς να καταλάβει το πότε, από ένα σημείο κι έπειτα ο Σπίλμπεργκ εξελίχθηκε σε έναν Σίντλερ που ξεπερνάει την αφ' υψηλού απόσταση και προσπαθεί να σώσει, για να σωθεί, για να εξαγνιστεί, και ίσως να αγκαζάρει τη θέση του στην Ιστορία, παίρνοντας στην πορεία τον εαυτό του εντελώς στα σοβαρά.

 

Εμβληματική επίσης θεωρείται η μοναδική κωμωδία, ή τουλάχιστον δραμεντί, γύρω από αυτό το απαγορευτικά λεπτό θέμα με τα τόσα θύματα και τη βαρύτατη μνήμη που το συνοδεύει, το Η Ζωή είναι Ωραία, του Ρομπέρτο Μπενίνι. Η ταινία, στα χαρτιά και το ύφος της, κρεμόταν από μια κλωστή αλλά ο Ιταλός κωμικός τη γλύτωσε θριαμβευτικά με το αστείρευτο bravado και την μπουφόνικη ακροβασία του ανάμεσα στην ύστατη τραγωδία και το κωμικό μελόδραμα. Αφοπλιστικός και όσο πρέπει πονηρός, ο Μπενίνι σάρωσε σε βραβεία και εισπράξεις με μια ταινία που έχει ακριβώς το ίδιο θέμα με τη Μέρα που Έκλαψε ο Κλόουν, το άγνωστο δράμα (;) του Τζέρι Λιούις, που ο Αμερικανός κωμικός γύρισε το 1972 αλλά αρνήθηκε να μοιραστεί με το κοινό γιατί, ακόμη και σήμερα, ντρέπεται για το αποτέλεσμα, μετά τις πρώτες αποκαρδιωτικές προβολές. Τα δικαιώματα της ταινίας τού ανήκουν και κανείς δεν γνωρίζει αν κάποια στιγμή επιτρέψει την προβολή της, μόνο και μόνο για να διαπιστώσουμε κι εμείς αν ο Κλόουν του ήταν ένα ολοκληρωτικό λάθος, ή μιά κατά τόπους ελαττωματική, ως και απερίσκεπτη ματιά, μπροστά από την εποχή της.


Τελικά, ο Ρόμαν Πολάνσκι βρήκε τη ευκαιρία που του διέφευγε επί χρόνια και με τον "Πιανίστα" υπέγραψε μια από τις καλύτερες ταινίες της καριέρας του. Ο ήρωας του παραμένει βαθύτατα Πολανσκικός, ένας φυγάς που πασχίζει να επιβιώσει, με φόντο τα γκέτο της Βαρσοβίας και τη φρίκη, από την οποία διασώζονται οι ουμανιστές. Ο Χρυσός Φοίνικας και το Όσκαρ σκηνοθεσίας επιστέγασαν την σωστή του επιλογή, αν και κάποιοι δεν θεωρούν το έργο ανάλογο του θέματος- αλλά πάντα θα υπάρχουν αντιρρησίες που σκέφτονται συγκριτικά. Είχε προηγηθεί το εξαιρετικό "Europa Europa" της Ανιέσκα Χόλαντ, που επικεντρώνεται στην ανεύρεση ταυτότητας ενός ορφανεμένου Εβραίου έφηβου (αληθινή ιστορία του Σόλομον Περέλ) που υποδύεται τον Γερμανό και τρυπώνει λαθραία στη ναζιστική νεολαία- ένας ασπόνδυλος, πλανημένος νέος που συνειδητοποιεί την πραγματικότητα σε ένα περιπετειώδες, συνεχές ραντεβού με τον θάνατο.

H ανατροπή των κλισέ στο εκτεταμένο φιλμικό σύμπαν του Ολοκαυτώματος Facebook Twitter
Europa Europa


Φέτος, ο Γιός του Σαούλ εκπλήσσει με μια νέα προσέγγιση. Στο ντεμπούτο του, ο Λάσλο Νέμες κινηματογραφεί ασφυκτικά την μίζερη επινοώντας εκ νέου το συντακτικό της στιβαρής και υπολογίσιμης υπο-κατηγορίας των Holocaust dramas. Οι φρικαλεότητες δεν δηλώνονται ονομαστικά, ως μέρος ενός ιστορικού καταλόγου, και κυρίως δεν απεικονίζονται ευθέως, επιτρέποντας στον θεατή να ανασυνθέσει, μέσω των ήχων και της δράσης στο στενό περιθώριο των πράξεων του Σαούλ, το ίδιο το Ολοκαύτωμα, από την αρχή. Την ίδια στιγμή που ο ήρωας ψάχνει έναν ραβίνο ανάμεσα στους μελλοθάνατος και τους συνεργάτες του Sonderkommandos, για να θάψει ένα αγόρι που μάλλον εσφαλμένα νομίζει πως πρόκειται για τον γιο του, ο θάνατος συμβαίνει, και μια γενοκτονία συντελείται, πολύ πιο αποτελεσματικά και στοιχειωτικά από μια κλασσική splatter αναπαράσταση.

Πάντα στη λογική της υπερευαισθησίας γύρω από το Ολοκαύτωμα των εβραϊκών κοινοτήτων αλλά και των υπόλοιπων από εμάς, των ουμανιστών έστω, που έχουμε αναπτύξει εντονότερα συνείδηση για το πόσο μια πρωτότυπη, ως και ρεβιζιονιστική ιδέα μπορεί να προσβάλει ανίερα ένα θεσμοθετημένο ταμπού, ο Γιος του Σαούλ όχι μόνο δεν αντιβαίνει την ουσία των γεγονότων, αλλά τα υπερβαίνει με την πνευματικότητα και την ποιητική του προσέγγιση, κάνοντας πολύπλοκες λογοτεχνικές και φιλοσοφικές αναφορές (από τον Βιργίλιο ως τον Αντόρνο) μέσα από μια λιτότατη σεναριακή γραμμή αφήγησης, πάνω και πίσω από τον ώμο του Σαούλ, όταν δεν βλέπουμε το άσπρο σαν το πανί πρόσωπο του και την πλάτη-στόχο. Αν αυτό λέει κάτι, ο Λανζμάν, 90 ετών σήμερα, έδωσε τις ευλογίες του στην ταινία αμέσως μετά την πρεμιέρα στις Κάννες, συντασσόμενος με την θετική κρίση της συντριπτικής πλειοψηφίας. Υπήρξαν έντονες, πολωτικές αντιρρήσεις στην αρχή: κάποιοι σινεφίλ απέρριψαν την κάμερα στο χέρι ως ένα κατασκευαστικό κόλπο που υποβαθμίζει το επιδιωκόμενο gravitas, ενώ η Μανόλα Ντάρτζις των New York Times χαρακτήρισε το φιλμ ιδεολογικά απεχθές, αποτιμώντας το μάλλον περιγραφικά και χωρίς να μπει στον κόπο να μας εξηγήσει πού στηρίζει τον κατεβασμένο αντίχειρα της- μήπως στην παρόμοια, δεδηλωμένη αντιπάθεια που είχε εκφράσει και η Χάνα Άρεντ προς το αμφίβολης δράσης "τάγμα" των Sonderkommando, ή στην κινηματογραφική δεξιότητα του Νέμες, ο οποίος μας οδηγεί εκεί που αυτός θέλει, με τον τρόπο που επιλέγει, σε ένα θύμα που ωστόσο συνεργεί στον φόνο, χωρίς πολιτική ανησυχία και συνειδητοποίηση της καταγωγής του; Ένα είναι σίγουρο: ο Νέμες προκάλεσε αναπάντεχα το ενδιαφέρον για ένα θέμα θεωρητικά κορεσμένο και όχι ακριβώς τρέχον. Το Ολοκαύτωμα δεν είναι της μόδας, με τα πολιτικά θέματα να έχουν μετατοπιστεί σε άλλα μέτωπα, και το κοινό να έχει παραδοθεί σε δημογραφικά στοχευμένη διασκέδαση στο σινεμά, όποτε αποφασίζει να εγκαταλείψει τον άνετο καναπέ με την πληθώρα των επικών τηλεοπτικών σειρών. Έχουμε ξανασημειώσει πως η πιο ανείπωτη τραγωδία του 20ου αιώνα έχει απεικονισθεί πλειστάκις, σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και η ανεξάντλητη ιστορική ανεκδοτολογία έμοιαζε κάποια στιγμή στερεμένη και επαναλαμβανόμενη- από το "The Boy with the Striped Pajamas" και το "Defiance" μέχρι το "Black Book" και το ελληνικό "Ουζερί Τσιτσάνης".


Όντως, το επερχόμενο δράμα, έπος για τα ελληνικά δεδομένα, που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη από το 2001, χρησιμοποιεί το ομώνυμο νυχτερινό κέντρο της Θεσσαλονίκης όπου εκτέλεσε τις πρώτες του μεγάλες επιτυχίες ο Βασίλης Τσιτσάνης, την ίδια στιγμή που στην κατεχόμενη πόλη έφευγαν τα πρώτα τρένα με τους Εβραίους, με προορισμό την εξολόθρευση τους. Αν και το υλικό προσκαλεί σε μια βαθιά αντιμετώπιση μιας άγνωστης πτυχής της ελληνικής ιστορίας και κυρίως του αμφιλεγόμενου, και για πολλούς, οδυνηρού ρόλου του αρχιραββίνου της Θεσσαλονίκης Τσβι Γκόρετς (αξίζει να ψάξετε τη σχετική βιβλιογραφία και ένα τηλεοπτικό αφιέρωμα του Βασίλη Βασιλικού), αποδιοπομπαίου τράγου ή καταστροφικού συνεργάτη των Γερμανών, ανάλογα με την πλευρά που υποστηρίζουν τα δύο άκρα της ιδεολογικής διαμάχης που ξέσπασε, το φιλμ εστιάζει στον ασύμβατο έρωτα της Εβραίας με τον Χριστιανό και στέλνει τη μεγάλη εικόνα του θέματος στο φόντο, περιγράφοντας το επιδερμικά αντί να το αναδείξει.

Στις αρχές της δεκαετίας του' 90, η Τώνια Μαρκετάκη, σε σενάριο της Μαλβίνας Κάραλη, είχε επίσης πραγματευθεί τον έρωτα ενός Εβραίου με μια Γερμανίδα, με ποιητικότερο και πολιτικότερο τρόπο, στις "Κρυστάλλινες Νύχτες". Οι σχετικές ελληνικές ιστορίες που αξίζει να ειπωθούν είναι πολλές αλλά σκοντάφτουν στην αργή απενοχοποίηση της εγχώριας κινηματογραφίας από το ταμπού της εμπορικής αφήγησης, και τον αργοπορημένο εναγκαλισμό του με τα είδη. Ο Μανούσος Μανουσάκης, προς τιμήν του, δεν έχει κανένα πρόβλημα να πει την ιστορία του χωρίς περιττές αρτιστίκ φιλοδοξίες, αλλά υστερεί τόσο πολύ σε σύγκριση με τις αντίστοιχες ταινίες που έχουμε δει κατά καιρούς, σε δύναμη, πρωτοτυπία και sophisticated προσέγγιση, που φαντάζει γενικόλογη υποσημείωση.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ενώ αναφέρετε τον Kubric δεν παρατίθετε tην κριτική που άσκησε στην αηδία του Spielberg, όχι φυσικά γιατί θαμπώθηκε από το φιλμ του Spielberg αλλά το αντίθετο Ο Kubric εγκατέλειψε το σχέδιο για ταινία με το ίδιο θέμα όχι γιατί νόμιζε ότι ο Spielberg είπε ότι ήθελε να πει ο ίδιος ο Kubric (!!!) αλλά γιατί είδε τον Spielberg να πέφτει με τα μούτρα σε παγίδες που ο ίδιος δεν γνώριζε πως θα μπορούσε (αλλά θέλοντας οπωσδήποτε, όντας γαρ μη χυδαίος) να αποφύγει. Και να τι πραγματικά είπε ο Kubric για το 'Schindler's List':“Think [Schindler’s List] is about the Holocaust?...No, it was about success, wasn’t it? The Holocaust is about six million people who get killed. Schindler’s List is about 600 who don’t.”Εγώ πάντως δεν είχα ούτε έναν καθηγητή η καθηγήτρια στην Βρετανία που να μην χρησιμοποιούσαν την ταινία του Spielberg ως παράδειγμα για το πως να αποφεύγουμε να προσεγγίζουμε, σκεφτόμαστε η αναπαριστούμε το Άουσβιτς (όρος που χρησιμοποιείται συνεκδοχικά για την εξορθολογισμένη-βιομηχανοποιημένη μαζική δολοφονία εκατομμυρίων ανθρώπων . Ο Ελληνικός όρος 'Ολοκαύτωμα' όπως και ο Εβραϊκός 'Shoah' θεωρούνται προβληματικότατοι καθώς έχουν θρησκευτικές καταβολές). Είναι επίσης λάθος από κάθε άποψη (αλλά και φρικαλέα αστείο) να νομίζετε ότι όσοι έχουν 'Εβραϊκές' καταβολές έχουν κάποια λευκή επιταγή να μιλάνε η να κάνουνε ταινίες για το Άουσβιτς η ο λόγος τους έχει αυτομάτως μεγαλύτερη βαρύτητα. .Η ταινία του Spielberg σε όλα τα Holocaust Studies θεωρείται ως εφιαλτικά κακοήθης και αχρεία, και ως παράδειγμα της βιομηχανίας του θεάματος που όλα τα μετατρέπει σε διασκέδαση.
Ο γιος του Σαούλ είναι όντως πολύ καλή ταινία.Είναι καλογυρισμένη,σχεδόν με ακρίβεια χορευτικού.Επιδεικνύει μια ξεχωριστή οπτική προσέγγισης του θέματος,κυριολεκτικά και μεταφορικά.Αδυνατώ να βγάλω απ΄το μυαλό μου μια συγκεκριμένη σκηνή,ακόμη τώρα.Και μάλλον δε θα τα καταφέρω.