Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Νομίζω πως κάνω αυτήν τη δουλειά για να τιμήσω τους συναδέλφους μου. Φωτ.: Getty Images/ ideal Image
0

Ο ΚΟΤΖΙ ΓΙΑΚΟΥΣΟ είναι ζωντανός μύθος της υποκριτικής, ο Τοσίρο Μιφούνε της γενιάς του, ένας ηθοποιός που έχει σπάσει ρεκόρ βραβείων, συγκεντρώνοντας πάνω από 20 υποψηφιότητες στα Όσκαρ της Ιαπωνίας, και έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της χώρας του, τον Κορεέντα, τον Μιίκε, τον Κιγιόσι Κουροσάβα, και τον δις βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα, Σοέι Ιμαμούρα.

Τον πρωτογνωρίσαμε στο «Χέλι», το 1997 στις Κάννες∙ εκείνη την εποχή είχε γίνει διάσημος εντός των συνόρων με το εμπορικό σουξέ «Shall We Dance».

Εργάστηκε πολύ στο σινεμά και την τηλεόραση, λίγο σε αγγλόφωνες παραγωγές υψηλού προφίλ, όπως στη «Βαβέλ» του Ινιάριτου και τις «Αναμνήσεις μιας γκέισας» του Μάρσαλ, αλλά το μεγάλο break, και ίσως η κορυφαία στιγμή μιας πλούσιας σε ποικιλία και διάρκεια καριέρας ήρθε πέρυσι, με τις «Υπέροχες Μέρες» («Perfect Days») του Βιμ Βέντερς, που του χάρισαν το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών για τον ρόλο του καθαριστή σε δημόσιες τουαλέτες, Χιραγιάμα, ενός μοναχικού άνδρα με τελετουργική καθημερινότητα και αναλογικές συνήθειες: να ακούει μουσική από τη συλλογή του από κασέτες, να διαβάζει τα βιβλία του μέσα στο μικρό του διαμέρισμα και κυρίως να φωτογραφίζει σε φιλμ το φως που ξεπροβάλλει ανάμεσα στα φύλλα των δένδρων του πάρκου, το περίφημο komorebi, όπως το αποκαλούν εκεί.

«Bγαίνοντας από την ταινία, θα επιθυμούσα οι θεατές να επισκεφθούν τις τουαλέτες για να γνωρίσουν από κοντά έναν Χιραγιάμα, τόσο αληθινή υπήρξε η εμπειρία για μένα!»

Οι «Υπέροχες Μέρες» είναι υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας και ο Γερμανός σκηνοθέτης δήλωσε πως η Ιαπωνία τού έκανε την τιμή να προτείνει τη δική του ταινία έναντι του Μιγιαζάκι ή του Χαμαγκούτσι, για παράδειγμα, επειδή αγαπούν ως ήρωα τον Κότζι και ήθελαν να τον προβάλλουν περισσότερο! Ο Κότζι Γιακούσο μάς παραχώρησε μια αποκλειστική για την Ελλάδα δεκάλεπτη συνέντευξη, όπου μιλά για τις αρχικές επιφυλάξεις του για τον Βέντερς, τον ρόλο ζωής, τα όνειρα και τον δικό του ορισμό για την τέλεια μέρα.

Koji Yakusho: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Σε ρεπό, σε διακοπές, όταν δεν δουλεύω, μου αρέσει να σηκώνομαι αργά από το κρεβάτι, να σκέφτομαι τι να κάνω και την επόμενη στιγμή να μου έρχεται στο μυαλό μια άλλη ιδέα για δραστηριότητα, ώσπου να σουρουπώσει και να συνειδητοποιήσω πως ακόμη φορώ τις πιτζάμες μου.

— Γνωρίζω πως ο Βιμ Βέντερς έγραψε τις «Υπέροχες Μέρες» έχοντας εσάς υπόψη του. Είχατε ωστόσο κάποιες αμφιβολίες για το κατά πόσο ένας Γερμανός σκηνοθέτης, όσο αναντίρρητης αξίας κι αν είναι, και όση αγάπη και γνώση κι αν έχει για τη χώρα, μπορεί να προσεγγίσει ορθά μια τόσο ιαπωνική ιστορία;
Η αλήθεια είναι πως ανησυχούσα, κυρίως στο επίπεδο της επικοινωνίας μεταξύ μας. Από την πρώτη κιόλας μέρα όλα κύλησαν ομαλά, χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα. Φυσικά γνώριζα ποιος είναι, έχω δει αρκετές ταινίες του.

— Τι σημαίνει για σας ο ρόλος του Χιραγιάμα και ποιο ειδικό βάρος έχουν οι καθαριστές τουαλέτας στο Τόκιο, που σ’ εμάς φαντάζει κάπως εξωτικό, αλλά είμαι σίγουρος πως δεν έχει την ίδια σημειολογία σε εσάς;
Η απαρχή αυτής της ταινίας ουσιαστικά είναι το Tokyo Toilet Project που χρηματοδοτείται από τον κύριο Κότζι Γιανάι. Η δική του επένδυση βοήθησε απόλυτα στην υλοποίηση της ταινίας μας. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτό το project έχει άμεση σχέση με τους καθαριστές στο Τόκιο στο σύνολό τους, αλλά όσοι εργάζονται εκεί διακρίνονται για τον επαγγελματισμό τους, ίσως επειδή εκπαιδεύτηκαν σωστά, τότε, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων που τελέστηκαν το 2021.

Σχεδιάστηκαν να συμβολίζουν την ιαπωνική φιλοξενία. Οι δημόσιες τουαλέτες βέβαια λερώνονται πολύ και το θέμα είναι πώς θα πείσουμε αυτούς που δουλεύουν να τις κρατούν σταθερά καθαρές − αυτή ήταν η ιδέα που θέλαμε να θίξουμε στις «Υπέροχες Μέρες». Ο κύριος που με καθοδήγησε σε όλη την προετοιμασία και μου έδειξε πώς γίνεται όλο αυτό ήταν απλά φανταστικός. Ταυτόχρονα, με διαφώτισε ως προς τον ρόλο: βγαίνοντας από την ταινία, θα επιθυμούσα οι θεατές να επισκεφθούν τις τουαλέτες για να γνωρίσουν από κοντά έναν Χιραγιάμα, τόσο αληθινή υπήρξε η εμπειρία για μένα!

— Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για το παρελθόν του Χιραγιάμα. Ως ηθοποιό, σας ενοχλεί να μην έχετε το προφίλ του; Τι κάνετε σε τέτοιες περιπτώσεις;
Άλλοι σκηνοθέτες φτιάχνουν την ιστορία του χαρακτήρα και άλλοι όχι. Στη δεύτερη περίπτωση, δουλειά ενός ηθοποιού είναι να συμπληρώσει τα κενά, ιχνογραφώντας το παρελθόν όπως το φαντάζεται. Ο Βιμ Βέντερς δεν μου είχε δώσει σημειώσεις στο ξεκίνημα, οπότε σκέφτηκα εγώ κάποια πράγματα, ωστόσο κάποια στιγμή, προς το μέσον των γυρισμάτων, μου έδωσε ένα memo γεμάτο λεπτομέρειες. Κυρίως, ο χαρακτήρας έδειχνε να προκύπτει από την ανάγκη να αποτυπώσει το komorebi, πράγμα που με ικανοποίησε πολύ. Το memo του ήταν εξαιρετικά καλογραμμένο και βοήθησε καταλυτικά στα υπόλοιπα γυρίσματα.

— Για τον Χιραγιάμα, η υπέροχη μέρα έρχεται όταν ο ήλιος εμφανίζεται από τις φυλλωσιές των δένδρων και γαληνεύει αρμονικά με τη φύση. Για εσάς ποια είναι η «perfect day»;
Σε ρεπό, σε διακοπές, όταν δεν δουλεύω, μου αρέσει να σηκώνομαι αργά από το κρεβάτι, να σκέφτομαι τι να κάνω και την επόμενη στιγμή να μου έρχεται στο μυαλό μια άλλη ιδέα για δραστηριότητα, ώσπου να σουρουπώσει και να συνειδητοποιήσω πως ακόμη φορώ τις πιτζάμες μου. Αυτές είναι οι αγαπημένες μου μέρες.

— Οι Ιταλοί έχουν επινοήσει τη σωστή έκφραση, «dolce far niente» («γλυκό το χασομέρι»). Θα μου έκανε τρομερή εντύπωση αν σας άρεσε η τεχνολογία.
Δεν έχω ιδιαίτερη σχέση (χαμογελάει).

Koji Yakusho: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας έδειχνε να προκύπτει από την ανάγκη να αποτυπώσει το komorebi, πράγμα που με ικανοποίησε πολύ.

— Είστε ζωντανός θρύλος στη χώρα σας. Ποια ήταν τα όνειρά σας ξεκινώντας την υποκριτική; Τα έχετε εκπληρώσει;
Δεν ήξερα τι τομέα να ακολουθήσω, αλλά ανέκαθεν με μαγνήτιζαν οι ηθοποιοί στο θέατρο, πώς ίδρωναν στη σκηνή, τι πάθος εξέπεμπαν. Συνέχισα στο σινεμά και την τηλεόραση, αλλά ποτέ δεν ξέχασα εκείνες τις εικόνες, τη σωματική μεταδοτικότητα που συνόδευε τη μεταμόρφωση. Νομίζω πως κάνω αυτήν τη δουλειά για να τιμήσω τους συναδέλφους μου.

— Συγχαρητήρια για το βραβείο σας στις Κάννες, το αξίζατε.
Πολύ ευγενικό εκ μέρους σας.

— Τι σημαίνει για εσάς; Πέρυσι ρώτησα τον Μπενουά Μαζιμέλ, που είχε τιμηθεί παλιότερα για τη «Δασκάλα του πιάνου», και μου απάντησε πως οφείλεις να το απολαύσεις γιατί χάνεται γρήγορα, σαν να μη συνέβη ποτέ.
Οι Γάλλοι έχουν μια ποιητική διάθεση ακόμη και σε πράγματα που δεν περιμένεις. Για μένα αποτελεί διαβατήριο για το εξωτερικό, για να δουν περισσότεροι θεατές την ταινία, τουλάχιστον αυτό ελπίζω.

— Καλή επιτυχία και στα Όσκαρ. Ιδιαίτερη χρονιά για την Ιαπωνία η φετινή, με τις υποψηφιότητες της δικής σας ταινίας, του φιλμ «Το Αγόρι και ο Ερωδιός» στα κινούμενα σχέδια και τον «Godzilla Minus One», που έχει την 70ή του επέτειο, στα οπτικά εφέ…
Ναι, ενδιαφέρουσα βραδιά όντως. Σας ευχαριστώ!

Perfect Days Official Trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ