"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός"

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
0

Δεινός κινηματογραφιστής, μέγας αιρετικός, ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου, και πάντοτε απρόβλεπτος:Ο δανός δημιουργός Λαρς φον Τρίερ έχει την τιμητική του αυτή την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, μέσα από το αφιέρωμα "Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός".


Το αφιέρωμα, το οποίο ξεκινάει αυτή την Πέμπτη και θα διαρκέσει μέχρι και την Κυριακή 1η Φεβρουαρίου, περιλαμβάνει τέσσερις ταινίες που αποτελούν σημαντικούς σταθμούς στην πορεία του σκηνοθέτη:

Το στοιχείο του εγκλήματος (1984), Europa (1991), Οι ηλίθιοι (1998) και Χορεύοντας στο σκοτάδι (2000).


"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter


Τα φιλμ του αφιερώματος με μία ματιά:

  • "Το στοιχείο του εγκλήματος", είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του τότε 28χρονου Λαρς φον Τρίερ.
  • Η ταινία "Οι ηλίθιοι", είναι γυρισμένη ολοκληρωτικά με βάση τους κανόνες του καλλιτεχνικού μανιφέστου "Δόγμα '95", πρωτεργάτης του οποίου υπήρξε ο Τρίερ:
    Kάμερα στο χέρι, γυρίσματα αποκλειστικά σε φυσικούς χώρους, όχι κατασκευασμένα ντεκόρ, όχι τεχνητοί φωτισμοί, κανενός είδους εφέ κ.λπ. Επίσης, η ταινία είναι ανυπόγραφη σκηνοθετικά, σύμφωνα πάντα με τις αρχές του "Δόγματος".
  • Την παράσταση στην ταινία "Χορεύοντας στο σκοτάδι" έκλεψε αδιαμφισβήτητα η τρομερή Ισλανδή Bjork, όχι μόνο για την εξαιρετική ερμηνεία της που τιμήθηκε στο φεστιβάλ Καννών, αλλά και για τη μουσική που έγραψε για το φιλμ. Δίπλα της η ντίβα Κατρίν Ντενέβ, σε ρόλο φτωχής εργάτριας.
"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Το στοιχείο του εγκλήματος (1984)

Οι ταινίες αναλυτικά:

Το στοιχείο του εγκλήματος (1984)
O Φίσερ ανακαλείται από το Κάιρο στην Ευρώπη για να λύσει μια σειρά ανεξιχνίαστων τελετουργικών φόνων. Εφαρμόζοντας μια μέθοδο βασισμένη στο βιβλίο "Το στοιχείο του εγκλήματος", ο Φίσερ θα προσπαθήσει να ανακαλύψει τον δολοφόνο μπαίνοντας σε μια επικίνδυνη διαδικασία ταύτισης μαζί του, προσπαθώντας δηλαδή να διεισδύσει στο μυαλό του δολοφόνου.

 

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Το στοιχείο του εγκλήματος (1984)


"Το στοιχείο του εγκλήματος" είναι μια ταινία απόλυτου φορμαλισμού, ενορατικής κινηματογραφικής γραφής και μεγάλης οπτικής δύναμης, που διαδραματίζεται σ' ένα παρακμιακό ντεκόρ, όπου όλες οι χώρες έχουν το ίδιο όνομα: Ευρώπη.

Μια ήπειρος-πόλη, πλημμυρισμένη στο νερό, που είναι αδύνατον να χαρτογραφηθεί, μια νεκρή ζώνη χωρίς ορίζοντα, με μοναδική πηγή φωτός την τηλεοπτική οθόνη. [...] Ο υπνωτισμένος (από την αρχική κιόλας σκηνή) Φίσερ προσπαθεί να ανακαλύψει το χαμένο κομμάτι ενός παζλ που θα παραμείνει μέχρι τέλους ανολοκλήρωτο.

"Γιατί να ψάχνουμε το στοιχείο του εγκλήματος στην κοινωνία και όχι μέσα στην ανθρώπινη φύση;" αναρωτιέται ο δάσκαλός του, Όσμπορν. [...] Το στοιχείο του εγκλήματος, πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του τότε 28χρονου δανού σκηνοθέτη, είναι ένα μοναχικό και εκθαμβωτικό κινηματογραφικό πυροτέχνημα, μια "απελπισμένη ζωγραφική του Λόγου", ένα trance-movie που υπνωτίζοντας το βλέμμα του θεατή τον οδηγεί κατευθείαν στην "καρδιά του σκοταδιού".


Europa (1991)
Αμέσως μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, o Λέοπολντ Κέσλερ, ένας ιδεαλιστής αμερικανός με γερμανικές ρίζες, φτάνει στην υπό Αμερικανική κατοχή Γερμανία, θέλοντας να συμμετάσχει στην προσπάθεια ανοικοδόμησης της ηττημένης χώρας.

Ο θείος του θα του βρει δουλειά ως οδηγός νυχτερινού τρένου στις γραμμές Zentropa. Όσο θα ταξιδεύει, γνωρίζοντας την κατεστραμμένη κατεχόμενη Γερμανία, ερωτεύεται την Καταρίνα, κόρη του Μαξ Χάρτμαν, ιδιοκτήτη της Zentropa. Παράλληλα, ο Λέοπολντ δεν θέλει να πάρει μέρος στη διαμάχη ανάμεσα στους συμμάχους και τους Γερμανούς.

Όταν όμως ο Λέοπολντ πληροφορείται για την ύπαρξη μιας φιλοναζιστικής τρομοκρατικής ομάδας ονόματι "Werewolves" με την οποία σχετίζεται η Καταρίνα αναγκάζεται να πάρει θέση...

 

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Europa (1991)


Με το "Europa"ο Τρίερ ολοκληρώνει την τριλογία πάνω στην πνευματική και ηθική παρακμή της Ευρώπης. Πρόκειται για μια προφητική αλληγορία, ένα είδος πολιτικής δυστοπίας, όχι μόνο πάνω στο δυσοίωνο μέλλον της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και στις πιο σκοτεινές πτυχές του ανθρώπινου ψυχισμού.
Εξ' αρχής [...] η ταινία εγκαταλείπει τάχιστα την κινηματογραφική χώρα του ρεαλισμού. Η μεταπολεμική Ευρώπη του φιλμ μοιάζει να βρίσκεται σε μια νέα, υπόγεια και αινιγματική εμπόλεμη κατάσταση, γι' αυτό και η βούληση του κεντρικού ήρωα να παραμείνει ουδέτερος τον βουλιάζει όλο και βαθύτερα στην κινούμενη άμμο μιας ιστορίας που μοιάζει με ιστό της αράχνης.

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Europa (1991)


Οι ήρωες κινούνται σαν υπνωτισμένοι και κινηματογραφούνται σε πρώτο πλάνο, ενώ στο πίσω μέρος της εικόνας μεγεθυμένες προβολές και οπτικές διαφάνειες τους κάνουν να μοιάζουν με ανθρώπους-έντομα παγιδευμένα μέσα σε γυάλινο τούνελ. [...] Η ταινία Europa, ακραία αντι-νατουραλιστική, οραματική, ονειρική και λαβυρινθώδης αφηγηματικά, ακυρώνει τον ιστορικό της χρόνο και αποκτά το χαρακτήρα ενός ενυπνίου που λαμβάνει χώρα στις παρυφές της πραγματικότητας και στα βάθη του ασυνείδητου.
Πρόκειται, ίσως, για την πιο προωθημένη, φορμαλιστικά, αισθητική πρόταση του δανού δημιουργού – εφάμιλλη ενός αυθεντικού καφκικού εφιάλτη.

Οι ηλίθιοι (1998)

Mια παρέα νεαρών αστών ζουν με κοινοβιακό τρόπο σε μια μεγάλη μονοκατοικία, και μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον για την ηλιθιότητα. Η ομάδα, θέλοντας να ανακαλύψει την ευτυχία μέσα από την "αθωότητα του χαζού" εγκαθίσταται σε μια συνοικία πλουσίων της Κοπεγχάγης και αρχίζει να συμπεριφέρεται όπως τα άτομα με χαμηλή νοημοσύνη και νοητική υστέρηση.

Αυτή όμως, η "απελευθερωτική" δράση, λαμβάνει χώρα μονάχα όταν βρίσκονται σε δημόσιους χώρους και μέσα από τη σιγουριά της ομάδας.

Όταν η Κάρεν - μια βασανισμένη νεαρή γυναίκα - γίνεται μέλος της ομάδας, τα πράγματα θα πάρουν μια απρόβλεπτη τροπή, καθώς θα είναι η μόνη που θα κάνει ένα βήμα παραπέρα...

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Οι ηλίθιοι (1998)

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Οι ηλίθιοι (1998)

"Οι ηλίθιοι", είναι γυρισμένη ολοκληρωτικά με βάση τους κανόνες του «Δόγματος '95», το οποίο αποτελεί ένα καλλιτεχνικό μανιφέστο-αντίδραση στην κουλτούρα του Χόλιγουντ, προϊόν έμπνευσης μιας ομάδας νέων δανών σκηνοθετών με πρωτεργάτη τον Τρίερ.
Οι ηλίθιοι παραμένουν, ακόμα και σήμερα, ένα από τα πιο πειραματικά, ριψοκίνδυνα, αμφιλεγόμενα και αντιφατικά εγχειρήματα του Δανού σκηνοθέτη. Πρόκειται για ένα σύγχρονο "Μωρίας εγκώμιον", το οποίο μέσα από τον ακραίο χλευασμό του πολιτικά ορθού και μέσω μιας προκλητικής (στα όρια του δυσάρεστου και του ανυπόφορου) κινηματογράφησης, έχει ως στόχο να αφυπνίσει με τρόπο ανορθόδοξο και εκκεντρικό τις μικροαστικές συνειδήσεις.

Οι ηλίθιοι επιδιώκουν να αποκαλύψουν την υποκρισία και τη βλακεία που ενυπάρχει μέσα σε ότι ονομάζουμε φυσιολογικότητα και καθωσπρεπισμό.

Η ταινία, η οποία είναι ανυπόγραφη σκηνοθετικά σύμφωνα πάντα με τις αρχές του "Δόγματος '95", δίχασε τους θεατές όπου κι αν προβλήθηκε.

Χορεύοντας στο σκοτάδι (2000)

Η Σέλμα μια φτωχή Τσεχοσλοβάκα μετανάστρια στην Αμερική της δεκαετίας του '60, με πρόβλημα σταδιακής τύφλωσης (Bjork), ζει με το μικρό γιο της και δουλεύει νυχθημερόν προσπαθώντας να μαζέψει χρήματα για να χειρουργηθεί το παιδί της, που έχει την ίδια πάθηση.

Η Σέλμα κρατά την κατάστασή της μυστική, καθώς αν έχει ήδη φτάσει πολύ κοντά στο τελικό στάδιο παριστάνει πως βλέπει κανονικά προκειμένου να συνεχίσει να δουλεύει και να συγκεντρώσει το ποσό που απαιτείται για την εγχείρηση του παιδιού της.

Μοναδική διέξοδος και διασκέδαση στην άχαρη ζωή της είναι η παθιασμένη της αγάπη για τα χολιγουντιανά μιούζικαλ. Κάποια στιγμή, όμως, ένας γείτονας την κατηγορεί ότι του έχει κλέψει τις οικονομίες του, και τότε η οργισμένη της αντίδραση θα έχει τραγικές συνέπειες...

 

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Χορεύοντας στο σκοτάδι (2000)

Ταινία που καταξίωσε οριστικά τον Λαρς φον Τρίερ στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη, το "Χορεύοντας στο σκοτάδι", βραβευμένο με το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, είναι ένα σπαραχτικό δραματικό μιούζικαλ.

Ξαναπιάνοντας το νήμα της προβληματικής του φιλμ Δαμάζοντας τα κύματα, ο Τρίερ μιλά και πάλι, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό κινηματογραφικό τρόπο, για τη δύναμη της αγάπης, την καρτερικότητα, την αυτοθυσία και την αξία της συγχώρεσης.

Ο δανός δημιουργός καταφέρνει να αποτυπώσει στην οθόνη μια τρικυμία συναισθημάτων μεγάλης έντασης που κατακλύζουν και δονούν την ψυχή του θεατή.

"Λαρς φον Τρίερ: Ο Δαιμόνιος Δανός" Facebook Twitter
Χορεύοντας στο σκοτάδι (2000)

Η ταινία είναι κινηματογραφημένη σε δύο επίπεδα που εναλλάσσονται χωρίς να διασταυρώνονται, παρά μόνο στο εκπληκτικό φινάλε: από τη μια μεριά η ωμή καταγραφή της πραγματικής ζωής, σύμφωνα με τους κανόνες του "Δόγματος '95" και από την άλλη η πολύχρωμη έκρηξη και η σουρεαλιστική φαντασία της Σέλμα.

Στις σκηνές αυτές, ο Τρίερ και ο σπουδαίος διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπι Μίλερ χρησιμοποίησαν έως και εκατό ψηφιακές βιντεοκάμερες ταυτόχρονα.

*Τα κείμενα για τις ταινίες "Το στοιχείο του εγκλήματος" και "Europa" υπογράφει ο Θωμάς Λιναράς.

____________________________________________


Πόυ: Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α', Λιμάνι)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη)

Πρόγραμμα προβολών:
Πέμπτη 29/1
18.30 Οι ηλίθιοι
21.00 Europa

Παρασκευή 30/1
18.30 Χορεύοντας στο σκοτάδι
21.00 Το στοιχείο του εγκλήματος

Σάββατο 31/1
18.30 Europa
21.00 Χορεύοντας στο σκοτάδι

Κυριακή 1/2
18.30 Το στοιχείο του εγκλήματος
21.00 Οι ηλίθιοι

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ταινίες που εξασφαλίζουν δέκα ξεχωριστές προβολές, απαραίτητες για κάθε σινεφίλ, από συγκινητικά δράματα και γαλλικά policier μέχρι καλαίσθητα ντοκιμαντέρ και ατμοσφαιρικά θρίλερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες μας σε μια χορταστική συνέντευξη για τη ζωή, το έργο και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει εδώ και έξι δεκαετίες πίσω από την κάμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ