«Λευκός Θόρυβος»: Η απατηλή λάμψη των influencers της Ακροδεξιάς

richard spencer Facebook Twitter
Ο ένας από τους πρωταγωνιστές είναι ο Ρίτσαρντ Σπένσερ, ανερμάτιστο πλουσιόπαιδο με φαντασιώσεις Φύρερ και εμφάνιση νεοναζί δανδή.
0

Ανάμεσα στις πολλές εξαιρετικές ταινίες –παλιές και σύγχρονες–  που μπορεί, αντί ελάχιστου αντιτίμου, να παρακολουθήσει κανείς αυτές τις μέρες, και μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα, στην πλατφόρμα streaming του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, βρίσκεται και αυτό το πολλαπλώς αποκαλυπτικό ταξίδι στα άδυτα του alt-right κινήματος που ενίσχυσε (και ενισχύθηκε από) τον Τραμπ, εισβάλοντας θεαματικά και εμπρηστικά στον δημόσιο διάλογο.

Καταρχάς στις ΗΠΑ, αλλά και παντού, όπως γίνεται όλο και περισσότερο φανερό κάθε μέρα που περνάει, καθώς διαπιστώνουμε μουδιασμένοι να έχει αποενοχοποιηθεί πλήρως σχεδόν ακόμα και η πιο ακραία ρατσιστική / φασιστική ρητορική σε κανάλια, πλατφόρμες και social media.

Το «White Noise» είναι συναρπαστικό –και ανησυχητικό– επειδή για μιάμιση ώρα δεν συναναστρεφόμαστε «περιθωριακές» προσωπικότητες αλλά «χαρισματικά» άτομα που κρύβουν τη βαριά παθολογία τους πίσω από μια επίφαση λαμπερής κανονικότητας.  

Tα γυρίσματα κράτησαν σ’ όλη τη διάρκεια της θητείας Τραμπ που συνέπεσε με την εξέλιξη και τις διάφορες μεταλλάξεις του alt-right φαινόμενου, το οποίο ανέδειξε τους τρεις κεντρικούς πρωταγωνιστές αυτού του ντοκιμαντέρ σε σούπερ σταρ του «κινήματος». 

Η ταινία είναι παραγωγή του 2020 (πρόκειται μάλιστα για την πρώτη κινηματογραφική παραγωγή του έγκριτου περιοδικού The Atlantic) αλλά τα γυρίσματα κράτησαν σ’ όλη τη διάρκεια της θητείας Τραμπ που συνέπεσε με την εξέλιξη και τις διάφορες μεταλλάξεις του alt-right φαινομένου, το οποίο ανέδειξε τους τρεις κεντρικούς πρωταγωνιστές αυτού του ντοκιμαντέρ σε σούπερ σταρ του «κινήματος». 

Daniel Lambroso director Facebook Twitter
O σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Ντάνιελ Λαμπρόζo.

Ο ένας είναι ο Ρίτσαρντ Σπένσερ, ανερμάτιστο πλουσιόπαιδο με φαντασιώσεις Φύρερ και εμφάνιση νεοναζί δανδή, τον οποίον βλέπουμε αρχικά να απευθύνει πανηγυρικό λόγο ενώπιον οπαδών του στην Ουάσιγκτον, αμέσως μετά από την επικράτηση του Ντόναλντ Τραμπ, κατά τη διάρκεια του οποίου επιτίθεται στα «καθεστωτικά» media χρησιμοποιώντας τον όρο του Χίτλερ για τον «ψεύτικο Τύπο» (lügenpresse), για να καταλήξει αναφωνώντας «Χάιλ Τραμπ!» σε ένα στιγμιότυπο που είχε γίνει viral εκείνες τις μέρες.

Ο σκηνοθέτης του «White Noise», Ντάνιελ Λαμπρόζο, βρισκόταν εκεί με το συνεργείο του, καταγράφοντας λίγο αργότερα τον Σπένσερ σε ιδιωτική στιγμή να λέει στην κάμερα τον καημό του: «Έχω ζήσει μέσα σ’ αυτό το πολυπολιτισμικό χάλι όλη μου τη ζωή, και προσπαθώ να διαφύγω».  

Μερικούς μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 2017, θα τον εγκαλούσαν ως ηθικό υπεύθυνο του θανάτου της νεαρής Χέδερ Χάγιερ, η οποία χτυπήθηκε από αυτοκίνητο οπαδού του, ο οποίος έπεσε επίτηδες πάνω στον κόσμο που διαδήλωνε κατά της εκδήλωσης που είχε διοργανώσει ο Σπένσερ με τίτλο-αίτημα την ένωση της δεξιάς («Unite the Right»).

Ο άλλος είναι ο MάικΤσέρνοβιτς, ο οποίος είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως αντιδραστικού προβοκάτορα, ως γκουρού του αντιφεμινισμού, για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε θεωρητικό της συνωμοσιολογίας και σε προαγωγό ψευδών ειδήσεων (ήταν εκείνος που είχε διασπείρει την είδηση ότι η Χίλαρι Κλίντον πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον) ενώ τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί το κοινό που απέκτησε ενθαρρύνοντας την alt-right παράνοια για να πουλήσει τη γραμμή αντρικών καλλυντικών και lifestyle αξεσουάρ που έχει δημιουργήσει. 

white noise Facebook Twitter
Η επιφανής Καναδή YouTuber, δημοσιογράφος και σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ, Λόρεν Σάουθερν με συντονιστή τον συνιδρυτή του ομίλου Vice Media, Γκάβιν Μακίνες, ο οποίος έχει αναδειχθεί σε χίπστερ γκουρού του alt-right κινήματος.

Αυτή όμως που σου παγώνει το αίμα, και συγχρόνως αναρωτιέσαι μήπως έχει κάποια ελπίδα να ξεφύγει από το brand που η ίδια επιμελώς έχτισε από πολύ μικρή ηλικία, είναι η επιφανής Καναδή YouTuber, δημοσιογράφος και σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ, Λόρεν Σάουθερν, μια μικρή Γκουίνεθ Πάλτροου της ακροδεξιάς. Ίσως επειδή είναι η πιο «εξανθρωπισμένη» από τους τρεις στην ταινία, παρά τα τερατώδη πράγματα που υποστηρίζει.

Μαζί της ταξιδεύουμε μέχρι τις Βρυξέλλες, όπου φιλοξενείται σε φόρουμ του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, το Παρίσι (το οποίο χαρακτηρίζει «άθλιο») και τη Μόσχα, η οποία, όπως λέει, είναι το μόνο μέρος στον κόσμο όπου νιώθει νορμάλ ανάμεσα στα στελέχη της νεολαίας Πούτιν. Την ακολουθούμε και σε μια εκδήλωση με συντονιστή τον συνιδρυτή του ομίλου Vice Media, Γκάβιν Μακίνες, ο οποίος έχει αναδειχθεί σε χίπστερ γκουρού του alt-right κινήματος. «Είμαι ένας δυτικός σωβινιστής», προσφωνεί ο ίδιος τον εαυτό του, «και αρνούμαι να απολογηθώ για τη δημιουργία του σύγχρονου κόσμου». Λίγο αργότερα, καταλαβαίνουμε από τα συμφραζόμενα και από το ύφος της Σάουθερν, καθώς του μιλά στο τηλέφωνο, ότι της την είχε πέσει πολύ άγαρμπα την ώρα του event.  

Αυτό που συνδέει πάντως και τις τρεις αυτές φιγούρες, πέρα από το μαζικό μάρκετινγκ μιας αντίληψης λευκού εθνικισμού, φιλτραρισμένης μέσω της influencer αισθητικής, είναι οι αντιφάσεις ανάμεσα στις ιδέες τους και στη ζωή τους.

Ο Σπένσερ, ο οποίος έχει αποσυρθεί εσχάτως σε μια απίστευτη έπαυλη στη Μαντόνα, όπου ζει με τη μητέρα του, εξομολογείται ότι το όνειρό του ήταν πάντα να γίνει θεατρικός σκηνοθέτης, η νυν σύζυγος του Τσέρνοβιτς, ο οποίος κάποια στιγμή δηλώνει ότι «φυλετική ποικιλότητα ισούται με γενοκτονία των λευκών», είναι ιρανικής καταγωγής, ενώ καταλαβαίνουμε επίσης, παρότι η ίδια δεν θέλει να το συζητήσει, ότι ο σύντροφος και πατέρας του μωρού της Σάουθερν δεν είναι λευκός…

Λεπτομέρειες, ίσως. Ή απλά, στην Αμερική, το χρήμα και η φήμη και ο τρόπος που πουλάς τον εαυτό σου είναι πάνω απ’ όλα. 

Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίζεται online μέχρι τις 14/3.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι φασίστες είναι σαν κι εσένα κι εμένα, με τη διαφορά ότι είναι φασίστες

Δ. Πολιτάκης / Οι φασίστες είναι σαν κι εσένα κι εμένα, με τη διαφορά ότι είναι φασίστες

Είναι ντροπή να τίθεται ζήτημα ελευθερίας του λόγου σχετικά με την προβολή τόσο σκοταδιστικών απόψεων και τόσο σκοτεινών κύκλων που έχουν βγει από το γραφικό καβούκι τους και διεκδικούν (αν δεν έχουν κατακτήσει ήδη) κυρίαρχη θέση στη δημόσια συζήτηση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είναι μια «Karen»; Μεσόκοπες λευκές γυναίκες έξαλλες με όλα ή μία ύπουλη σεξιστική προσβολή;

Ιδέες / Τι είναι μια «Karen»; Μεσόκοπες λευκές γυναίκες έξαλλες με όλα ή μία ύπουλη σεξιστική προσβολή;

Ο νεολογισμός «γεννήθηκε» για να περιγράψει τη λευκή προνομιούχα γυναίκα στα χειρότερά της, όμως, κάτι βαθύτερο συμβαίνει με την ευρεία χρήση του στα social media
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ