«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
«Ο άνθρωπος που γελά»: Ο ήρωας με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα επιβιώνει ως τρομακτικό αξιοθέατο περιοδεύοντος θιάσου για να βρει τελικά καταφύγιο στην αγάπη μιας τυφλής νεαρής γυναίκας
1

Παρότι συχνά κατατάσσεται ως (κλασική) ταινία τρόμου, «Ο άνθρωπος που γελά», η βωβή ταινία που γύρισε το 1928 ο Πολ Λένι για το στούντιο της Universal με βάση την ομώνυμη νουβέλα του Βίκτορ Ουγκό, είναι ουσιαστικά ένα υποβλητικό ρομαντικό μελόδραμα βουτηγμένο στον γερμανικό εξπρεσιονισμό.

Η επιτυχία της ταινίας πάντως έστρωσε τον δρόμο για τον «Δράκουλα» και τον «Φράνκενσταϊν» (του 1931 αμφότερα) του ίδιου στούντιο και η ερμηνεία του μεγάλου Γερμανού ηθοποιού Κόνραντ Βάιντ στον κεντρικό ρόλο του Γκουίνπλεϊν, του ανθρώπου με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα, γέννησε τον χαρακτήρα του Τζόκερ, ο οποίος έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο πρώτο τεύχος του Batman που κυκλοφόρησε το 1940.

Η ερμηνεία του μεγάλου Γερμανού ηθοποιού Κόνραντ Βάιντ στον κεντρικό ρόλο του Γκουίνπλεϊν, του ανθρώπου με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα, γέννησε τον χαρακτήρα του Τζόκερ, ο οποίος έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο πρώτο τεύχος του Batman που κυκλοφόρησε το 1940.

Ο ήρωας της ταινίας και του βιβλίου (το οποίο ο Ουγκό επιθυμούσε να λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό και ως πολιτική αλληγορία) είναι ο γιος ενός πολιτικού αντιπάλου του Βασιλιά Ιάκωβου Β', που μετά την εκτέλεση του πατέρα του παραδίδεται σε εμπόρους παιδιών που του παραμορφώνουν χειρουργικά το πρόσωπο για να φαίνεται σα να γελάει για πάντα με την ανοησία του πατέρα του και μεγαλώνοντας επιβιώνει ως τρομακτικό αξιοθέατο περιοδεύοντος θιάσου για να βρει τελικά καταφύγιο στην αγάπη μιας τυφλής νεαρής γυναίκας.

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Ο κορυφαίος Γερμανός ηθοποιός του μεσοπολέμου Κόνραντ Βάιντ στο ρόλο του τραγικού ήρωα.
 

Η γενεαλογία του Τζόκερ αποτελεί αντικείμενο συζήτησης εδώ και δεκαετίες, οι δημιουργοί όμως του χαρακτήρα (ο Bob Kane, ο Bill Finger και ο Jerry Robinson) είχαν επιβεβαιώσει από πολύ παλιά ότι το καλούπι υπήρξε σαφώς ο πρωταγωνιστής της ταινίας του Λένι. Παρότι ο Τζόκερ εξελίχθηκε και διαμορφώθηκε ποικιλοτρόπως μέσα στα χρόνια, η επίδραση του Γκουίνπλεϊν, όπως τον υποδύθηκε ο Βάιντ, είναι πάντα εκεί, έντονη και αδιαμφισβήτητη, ειδικά δε στην πιο διάσημη ιστορία του «Κλόουν Πρίγκιπα του Εγκλήματος» που παρουσιάστηκε στο θρυλικό κόμικ των Alan Moore και Brian Bolland, "Batman: The Killing Joke" του 1988. Σχετικά πρόσφατα μάλιστα η αναφορά στην ταινία του 1928 υπήρξε ευθεία με την έκδοση του "Batman: Ο άνθρωπος που γελά" (2005) των Ed Brubaker και Doug Mahnke.

  

Περιέργως, δεν επιχειρήθηκε ποτέ στο Χόλιγουντ ριμέικ της ταινίας παρότι υπήρξαν μία ιταλική και δύο γαλλικές μεταφορές (μάλλον αδιάφορες όλες) του βιβλίου, το 1966, το 1971 και το 2012 αντίστοιχα. Η κληρονομιά του κεντρικού χαρακτήρα όμως παρέμεινε ζωντανή σε διάφορες κινηματογραφικές εκδοχές του σύμπαντος γύρω από τον Μπάτμαν, από το Batman του Τιμ Μπάρτον (1989) με τον Τζακ Νίκολσον στο ρόλο του Τζόκερ και την εμφανέστατη επιρροή του γερμανικού εξπρεσιονισμού στην ταινία, και το Dark Night του 2008 (Τζόκερ ο αείμνηστος Χιθ Λέτζερ) ως τον Τζόκερ του Τζάρεντ Λέτο (ο οποίος τονίζει τη σύνδεση με την ταινία του 1928 ειδικά όποτε κρύβει με το χέρι το πρόσωπο πριν αποκαλύψει το αιώνιο χαμόγελο) στο Suicide Squad του 2016, και το «Τζόκερ» που παίζεται αυτές τις μέρες στα σινεμά του πλανήτη με πρωταγωνιστή τον Χαοκίν Φίνιξ στο ρόλο του απόκληρου κοινωνιοπαθή Άρθουρ Φλεκ ή «Τζόκερ».

Ειδικά το μακιγιάζ κλόουν που «φορά» ο ηθοποιός στην ταινία του Τοντ Φίλιπς είναι σχεδόν πανομοιότυπο με αυτό των κλόουν με τους οποίους έδινε παραστάσεις ο ήρωας της ταινίας «Ο άνθρωπος που γελά». Επικεφαλής τους ήταν ο Ούρσους, ο οποίος σε κάποια στιγμή συμβουλεύει τον Γκουίνπλεϊν: «Πρόσεξε μόνο μη χαλάσεις και γίνεις άνθρωπος».

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Batman: The Killing Joke (1988)
«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Batman: The Man Who Laugh (2005)
«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Ο Χοακίν Φίνιξ (και στην αφίσα στο βάθος ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο) στο φετινό «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς
 

Με στοιχεία από το Hollywood Reporter

 

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

1 σχόλια