Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
Αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε έναν ανεξάρτητο προσωπικό χώρο που θα προβάλλει το νέο πρόσωπο του ελληνικού κινηματογράφου και ίσως στο μέλλον να επεκταθούμε περισσότερο προς την περιοχή του Αιγαίου... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

Με μια πρώτη ματιά, ο Jacob Moe και η Cassandra Celestin μοιάζουν να έχουν πολλά κοινά. Είναι συνομήλικοι, φίλοι, έχουν σπουδάσει και οι δυο στην Αμερική, αγαπούν πολύ τον κινηματογράφο, μιλούν πολύ καλά ελληνικά και νιώθουν τη Σύρο σαν δεύτερο σπίτι τους, αφού έχουν περάσει σχεδόν κάθε καλοκαίρι της ζωής τους εκεί. «Και για τους δυο μας η Σύρος σημαίνει πολλά. Κάθε καλοκαίρι πηγαίνουμε για δύο μήνες εκεί. Έχουμε φίλους, οικογένεια, είμαστε δεμένοι με το νησί» λέει η Cassandra όταν τη ρωτάω για τη σχέση της με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.


Με σπουδές στον κινηματογράφο και απασχόληση σε εταιρείες παραγωγής στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, έχουν αναπτύξει και οι δυο μια ιδιαίτερη σχέση με τον κινηματογράφο. Αυτή η σχέση τούς οδήγησε πριν από δύο χρόνια στη σκέψη να αλλάξουν, όπως λένε, το τοπίο του σινεμά στη Σύρο και πέρσι το καλοκαίρι ήταν που κατάφεραν να διοργανώσουν το πρώτο Syros International Film Festival. Ένα διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ που συνδυάζει τις προβολές ταινιών με τα όμορφα τοπία του κυκλαδίτικου νησιού. «Τα τοπία είναι τόσο εντυπωσιακά και όμορφα στη Σύρο, που μας ήρθε η ιδέα ν' αλλάξουμε και το τοπίο του σινεμά εκεί. Να μη γίνονται μόνο τα κλασικά, θερινά πράγματα που βλέπουμε κάθε καλοκαίρι» εξηγεί ο Jacob και συνεχίζει: «Ο Aaron Khandros, καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, είπε πρόσφατα σε μια εκπομπή κάτι πολύ ωραίο. Πως η Σύρος είναι ένα νησί που σε εμπνέει χάρη στα διάφορα επίπεδα της ιστορίας της. Στοιχεία από την αρχαιότητα συνδυάζονται με τη νεοκλασική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα, σε ένα τοπίο πανέμορφο, μοναδικό, που προσφέρεται για εξωτερικές προβολές σε διάφορα μέρη, όπως ο μόλος, το ναυπηγείο του Ταρσανά, μέρη που συνδέονται και πολύ έντονα με την ιστορία του νησιού». Ποια ήταν, όμως, η αντιμετώπιση που είχαν από τους ντόπιους και την κοινωνία του νησιού; «Είχαμε μεγάλη βοήθεια από την τοπική κοινωνία. Παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στο Ναυπηγείο του Ταρσανά.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
House with Small Windows, 2013 (Turkey), 16'


Πήγαμε μια μέρα και τους ρωτήσαμε αν θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τον χώρο δωρεάν για να προβάλλουμε ταινίες. Δέχτηκαν αμέσως και η μόνη ερώτηση που έκαναν ήταν αν θα καθαρίζαμε μετά» λέει η Cassandra και συμφωνεί και ο Jacob: «Ήταν πολύ ανοιχτοί. Ήταν φοβερό! Η προβολή στο Ναυπηγείο ήταν πραγματικά μία από τις μαγικές στιγμές της περσινής χρονιάς και μία από εκείνες που με έκαναν να θέλω να το ξανακάνω φέτος. Φαντάσου να γίνεται η προβολή μιας ελληνικής ταινίας σε έναν χώρο όπως το Ναυπηγείο και να την παρακολουθούν εργαζόμενοι από εκεί που μπορεί και να μην είχαν δει ποτέ αντίστοιχο ντοκιμαντέρ, οικογένειες, φίλοι από το φεστιβάλ, όλοι μαζί. Από το τίποτα δημιουργήθηκε μια μικρή κοινότητα κινηματογραφόφιλων».


Μετά την περσινή, πρώτη διοργάνωση ήρθε φέτος η σειρά της δεύτερης και έτσι από 26/7 μέχρι 1/8 η Σύρος θα ζει και θα κινείται στους ρυθμούς του 2oυ Syros International Film Festival.Το φετινό φεστιβάλ πραγματεύεται το θέμα των συνόρων, όρος που, όπως αναφέρουν και στον κατάλογο του φεστιβάλ, επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες και παραπέμπει στα γεωγραφικά και κοινωνικά σύνορα, στις αλλαγές που βιώνει ο κινηματογράφος ως μέσο, στα σύνορα που υπάρχουν ανάμεσα στις ταινίες και σε άλλα είδη τέχνης, στους περιορισμούς που υφίστανται στην ίδια την παραγωγή των ταινιών, ακόμα και στις προσδοκίες σχετικά με το πώς πρέπει να είναι ένα φεστιβάλ κινηματογράφου.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
Ballkoni/ Balcony, 2013 (Kosovo), 20'


Φέτος το πρόγραμμα είναι μεγαλύτερο και πιο πλούσιο από το περσινό και ίσως αυτό να είναι και μια απόδειξη πως μεγαλώνει ακόμα περισσότερο ως θεσμός. Το κυρίως μέρος του αποτελείται από δύο διαγωνιστικά τμήματα, όπου δίνεται έμφαση στον ανερχόμενο και τοπικό κινηματογράφο (ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Τουρκία), κι ακόμα από ταινίες νέων Ελλήνων δημιουργών, πολλές από τις οποίες θα προλογίσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί, γενικές προβολές επιλεγμένων ταινιών και ντοκιμαντέρ που έπαιξαν σε διάφορα φεστιβάλ τη φετινή και την περασμένη σεζόν, αλλά και από αποκλειστικές πρεμιέρες. Οι ταινίες του προγράμματος προέρχονται συνολικά από 21 χώρες. To κυρίως μέρος πλαισιώνεται, για πρώτη φορά φέτος, από ένα γεμάτο παράλληλο πρόγραμμα που περιλαμβάνει δύο masterclasses από τον φωτογράφο Πλάτωνα Ριβέλλη, που διερευνά το κινηματογραφικό έργο δύο σημαντικών Ελλήνων κινηματογραφιστών, του Ελία Καζάν και του Τζον Κασσαβέτη, την προβολή τεσσάρων ταινιών του εικαστικού Στέφανου Τσιβόπουλου [Land (2006), The Remake (2007), Lost Monument (2009) και History Zero (2013)], μία προβολή που θα ακολουθήσει τις συζητήσεις μεταξύ του ιστορικού Mark Mazower και του Δημήτρη Αντωνίου, επιλεγμένες ταινίες από το σύμπαν του βωβού κινηματογράφου, ένα πρόγραμμα ελληνογαλλικών πειραματικών ταινιών μικρού μήκους σε επιμέλεια του Τεό Δεληγιάννη που αναφέρεται σε Έλληνες σκηνοθέτες που έφυγαν από τη χώρα τους και δημιούργησαν ταινίες στο εξωτερικό, την προβολή του ντοκιμαντέρ Κισμέτ σε συνεργασία με το Cine Doc Hermoupolis, καθώς και μια σειρά παρεμβάσεων και δράσεων στο νησί της Σύρου που θα πραγματοποιηθούν με τη βοήθεια του artist-run space 3137.


Η προσπάθεια που έχουν ξεκινήσει αυτά τα δύο νέα παιδιά σε μια ξένη χώρα, και μάλιστα μια εποχή που δεν ευνοεί τα νέα ξεκινήματα, είναι ελπιδοφόρα και ίσως για κάποιους συγκινητική. Πόσο μάλλον όταν οι περισσότεροι συνομήλικοί τους στην Ελλάδα ψάχνουν διέξοδο φεύγοντας στο εξωτερικό. Όταν τους το επισημαίνω, δεν δείχνουν να εκπλήσσονται ή να το ακούνε για πρώτη φορά. «Το ακούμε συχνά. H δική μου αντίδραση σε όλους αυτούς που μας λένε ότι πάμε κόντρα στο ρεύμα είναι "join us". Υπάρχουν τόσο πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούν να συνεργαστούν μαζί μας και να κάνουμε πράγματα» λέει ο Jacob.

Ο Jacob και η Cassandra αγαπούν τη Σύρο και το σινεμά Facebook Twitter
A Day that Wasn't, 2014 (Greece), Fiction 48'


Σε σχέση με πέρσι, το φεστιβάλ έχει μεγαλώσει φέτος και είναι λογικό η επόμενη ερώτηση να αφορά τα όνειρα και τα σχέδιά τους για το μέλλον. Θα ήθελαν το Syros International Film Festival να γίνει ένας θεσμός που θα κρατήσει πολλά χρόνια; «Αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε έναν ανεξάρτητο προσωπικό χώρο που θα προβάλλει το νέο πρόσωπο του ελληνικού κινηματογράφου και ίσως στο μέλλον να επεκταθούμε περισσότερο προς την περιοχή του Αιγαίου» μου απαντάει αμέσως ο Jacob και παρόμοιες προσδοκίες από το μέλλον μοιάζει να έχει και η Cassandra: «Θέλουμε να συμπεριλάβουμε όσο περισσότερους νέους ανθρώπους μπορούμε. Να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα για τους νέους και ανερχόμενους σκηνοθέτες. Να κάνουμε κάτι μοναδικό».

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ