Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
4

Το 2019 ήταν η χρονιά που, σχεδόν σίγουρα, ολοκληρώθηκαν οι Εκδικητές και, πολύ αμφίβολα, έκλεισε άλλη μια τριλογία του Πολέμου των Άστρων. Η Disney κατατρόπωσε όλα τα αντίπαλα στούντιο, ενορχηστρώνοντας μια ομοβροντία ταινιών/θεαμάτων σε όλο της το ρεπερτόριο, καταλαμβάνοντας έτσι, για πρώτη φορά στα χρονικά, πάνω από το μισό μερίδιο της αγοράς στις εισπράξεις.

Αποσπώντας το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το Πράσινο Βιβλίο απέδειξε πως, παρά τις φιλότιμες ποιοτικές αναβαθμίσεις και τις αλλαγές χρώματος, φύλου και ηλικίας στη σύνθεσή της, η Αμερικανική Ακαδημία παραμένει ένα σώμα με συντηρητικούς εκλέκτορες, αρκετούς για να προτιμήσουν ένα middle of the road αντίδοτο σε οποιοδήποτε Moonlight επιχειρήσει να εκπλήξει και ίσως να ενθουσιάσει – και πάλι καλά που δεν επικράτησε το Bohemian Rhapsody...

Το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Με ελαφρώς πιο ανοιχτό παράθυρο στην προβολή των ταινιών του στις αίθουσες, το Netflix συζητήθηκε εκτεταμένα, θέτοντας το οντολογικό ερώτημα «τι είναι σινεμά», διά στόματος του Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος έριξε λάδι στη φωτιά με την υποτιμητική του δήλωση εναντίον της Marvel, διχάζοντας το κοινό που πλέον παρακολουθεί από το σπίτι του ταινίες και σειρές αντί να κοινωνεί μαζικά, όπως συνήθιζε τον προηγούμενο αιώνα.

Ωστόσο, το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Και μέσα στη φαντασμαγορία μια προδιαγεγραμμένης ψαλίδας, που εκτινάσσει στα ύψη των προτιμήσεων τις εφηβικές υπερπεριπέτειες και συμπιέζει ασφυκτικά τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, όταν αυτές ξεμυτίζουν από τη θαλπωρή των φεστιβάλ, τα Παράσιτα έχτισαν τη φήμη τους, αρχιτεκτονικά και σταδιακά, με καθολική αποδοχή, και σε μια σαφώς μικρότερη κλίμακα, το ακόμη πιο εξωτικό Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος κράτησε την προσοχή και κέρδισε τον θαυμασμό των θαρραλέων.

Αυτή είναι η δεκάδα των αγαπημένων μου ταινιών για τη χρονιά που πέρασε, χωρίς αξιολογική σειρά.

Ο Ιρλανδός

Μάρτιν Σκορσέζε

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Με απανωτά φλασμπάκ, έξοχα ραμμένα στο πνεύμα μιας ελεγείας για την κοινωνία της βίας, ο Σκορσέζε επισκέπτεται μια πολυπρόσωπη χορωδία πρωταγωνιστών και κομπάρσων του εγκλήματος που μοιάζουν με φαντάσματα του ηδονικού, δαιμονιώδους παρελθόντος ‒ του δικού τους αλλά και του αποτυπώματος που είχε επιλέξει ο σκηνοθέτης σε προηγούμενες ταινίες του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Πόνος και Δόξα

Πέδρο Αλμοδόβαρ

 

Ο Ισπανός εμπνέεται από τον Ντάγκλας Σερκ, το στυλιζαρισμένο αμερικανικό σινεμά της κλασικής περιόδου που χάζευε μαγεμένος στην παιδική του ηλικία και, όπως λέει στο «Πόνος και Δόξα», από τις όμορφες ηθοποιούς, όπως η Μέριλιν, που φοβόταν μην του πεθάνουν στη μεγάλη οθόνη, και τις γυναίκες που σημάδεψαν τη ζωή του και ανέπλασε στις ταινίες του. 

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Παράσιτα

Μπονγκ Τζουν Χο

 

Ο Χο ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο. Η ταινία του, ποτισμένη με το γνωστό μαύρο χιούμορ, ωρολογιακά μετρημένη και με αιχμή του δόρατος τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Σονγκ Κανγκ Χο, είναι μια ταξική παραβολή σε μια χώρα διαφημισμένης ευημερίας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Η Ευνοούμενη

Γιώργος Λάνθιμος

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Χρησιμοποιώντας αναμορφικούς φακούς για να δώσει έμφαση στον απροσδιόριστα μεγάλο χώρο σε σχέση με τη μοναξιά και την έλλειψη οικειότητας των «κατοίκων» του, ο Λάνθιμος προσθέτει το δικό του τονικό remix σε μια ιστορία θηλυκών θυμάτων τα οποία αποκτούν εξουσία διαφορετικών ταχυτήτων, έντασης και διάρκειας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Κάποτε στο... Χόλιγουντ

Κουέντιν Ταραντίνο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Το «Κάποτε στο... Χόλιγουντ», που προβλήθηκε σε παγκόσμια πρώτη στις Κάννες και έφυγε από το φεστιβάλ χωρίς βραβείο, είναι σπουδαίο και ξεχωριστό, όχι τόσο για το αίμα που χύνει και τα φιτίλια που ανάβει, αλλά για τον αθέατο κόσμο που ανασύρει από το κλισέ της υπερτιμημένης και τελικά πλαστής αθωότητας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Joker

Τοντ Φίλιπς

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Ο ζόφος του Φίλιπς δεν εφάπτεται με εκείνον του Κρίστοφερ Νόλαν ‒ είναι συναισθηματικά κρουστός και ανθρώπινος σε κλίμακα. Δεν αφήνει τον άβολο θεατή να πάρει ούτε στιγμή τα μάτια του πάνω από τον μανιοκαταθλιπτικό Άρθουρ και το απρόβλεπτο alter ego που δημιούργησε σύμφυτα ο Χοακίν Φίνιξ.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;

Μάριελ Χέλερ

 

Η Μελίσα Μακάρθι σφίγγει τα δόντια και ζυγιάζει μαεστρικά μυριάδες ανασφάλειες και κάποιες τραχιές και τρανταχτές αρετές της Ίσραελ, ενώ ο Ρίτσαρντ Γκραντ, σε ένα απολαυστικό αντίδωρο του «Withnail and I», δίνει λάμψη στο περιθώριο με τα ανώδυνα τσιτάτα του και την απρόβλεπτη, παιδική ψυχή του να αντισταθμίζουν τη δηκτική, προσβλητική ειρωνεία της όψιμης, άσπονδης φίλης του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος

Χου Μπο

 

Με έναν τρόπο σχεδόν μαγικό, άπιαστο για σκηνοθέτη που επιχειρεί πρώτη φορά ένα τόσο φιλόδοξο και τόσο ταπεινό σε επίπεδο τεχνικών μέσων εγχείρημα, διαβάζει τις μύχιες σκέψεις και δεν μένει στο άρρητο και στο άφατο αλλά ποντάρει και στη δράση ‒ είναι πολύ πιθανό, με την ελάχιστη εμπλοκή, ένας υπομονετικός για τα γρήγορα δεδομένα της εποχής θεατής να βρει την ταινία συναρπαστική, εκτός από συνταρακτική στο περιεχόμενο.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ραντεβού στο Belle Epoque

Νικολά Μπεντός

 

Πιο κοντά στο «Truman Show» του Πίτερ Γουίαρ και στο «Game» του Ντέιβιντ Φίντσερ απ' ό,τι προοιωνίζεται η θολή ερωτική μνήμη της μέσης ηλικίας, η δραματική κομεντί του Νικολά Μπεντός δίνει ραντεβού στη χρυσή εποχή της νοσταλγίας και λυτρώνεται από την παγίδα της γλυκόπικρης αναμνησιολογίας, εκτός από τη σβελτάδα της εναλλαγής του χιούμορ με τη συγκίνηση, με γοργό σενάριο και εφευρετική σκηνοθεσία.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

I Lost My Body

Ζερεμί Κλαπέν

 

Έκανε πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών και προβλήθηκε στο Netflix.

Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ