Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum

Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum Facebook Twitter
0

Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum Facebook Twitter

H ομάδα Tangerine παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ Spectrum, που έκανε μόλις πρεμιέρα στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. (Είναι ανάμεσα στα 72 ελληνικά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ.) Το Spectrum προβάλλει τις εσωτερικές συγκρούσεις των πρωταγωνιστικών προσώπων, που εκπροσωπούν διαφορετικές πτυχές του φάσματος της ταυτότητας φύλου, φέρνοντας στην επιφάνεια τα προβλήματα επιβίωσης όλων όσοι δε συμμορφώνονται με την κοινωνική κατασκευή των λεγόμενων «δύο φύλων». Η επόμενη προβολή του είναι το Σάββατο 19/03 στις 23:00 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

 

Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum Facebook Twitter


Μιλήσαμε με τις Χαρά Καλλιοντζή, Ιωάννα Παπαϊωάννου, Διώνη Τέγου, και Δήμητρα Τσαλκιτζόγλου, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη σκηνοθεσία και την παραγωγή του φιλμ. 

  

Για ποιο λόγο θέλατε να κάνετε ταινία με τους τρανς και genderqueer ανθρώπους στην Ελλάδα;

Επιλέξαμε το συγκεκριμένο θέμα, γιατί το ζήτημα της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας του φύλου δεν είναι ευρέως γνωστό στην ελληνική κοινωνία. Επίσης, γύρω από το θέμα των τρανς και queer ανθρώπων υπάρχουν πάρα πολλά απαράδεκτα στερεότυπα ακόμη και σήμερα. Εμείς επιλέξαμε να προσεγγίσουμε αυτό το θέμα μέσα από τα λεγόμενα των ίδιων των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα, τα οποία ξεκινούν, από γραφειοκρατικές δυσκολίες και φτάνουν μέχρι τη ρατσιστική αντιμετώπιση.

Θεωρούμε ότι πρέπει να θίγονται περισσότερο τέτοια ζητήματα στο δημόσιο λόγο, κυρίως από τους ίδιους τους ανθρώπους που τα αντιμετωπίζουν.

Φυσικά, όμως, ένα τέτοιο ζήτημα δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο τους τρανς και queer ανθρώπους. Μας αφορά όλες και όλους γιατί τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά. Πρόκειται για μία εδραιωμένη κατάσταση που προκύπτει από την κουλτούρα της πατριαρχίας και την κυριαρχία του ετεροκανονικού διπόλου άντρας- γυναίκα, τα οποία πρέπει να καταδείξουμε και να πολεμήσουμε με κάθε μέσο, κάθε στιγμή. To ότι εναντιωνόμαστε στη δυναστεία της πατριαρχίας είναι και ένας ακόμη λόγος που αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με αυτή τη θεματολογία.

  

Ποια ήταν η προσωπική σας εμπειρία με τρανς ατομα πριν να κάνετε αυτήν την ταινία;

Υπήρχαν κάποια ερεθίσματα πριν ξεκινήσουμε την έρευνα και ήταν ένα θέμα που μας προβλημάτιζε ήδη χωρίς να έχουμε σαν κίνητρο κάποια προσωπική υπόθεση που να μας αφορούσε άμεσα. Καθεμιά μας είχε διαφορετική επαφή με το θέμα. Ενδεικτικά η Ιωάννα ήταν παρούσα σε ένα σκηνικό όπου προσέβαλαν μια τρανς κοπέλα και η Δήμητρα είχε κάνει ένα ρεπορτάζ για τη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζουν τα τρανς άτομα στη Δανία.

Πώς αποφασίσατε να κάνετε την ταινία μαζί;

Το ντοκιμαντέρ ξεκίνησε με αφορμή τη διπλωματική εργασία μας για το τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ. Ήδη από τα πρώτα έτη, παρακολουθήσαμε σχετικό μάθημα της σχολής μας για τα είδη του ντοκιμαντέρ, σε θεωρητικό όμως επίπεδο. Έχοντας μεγάλη αγάπη για τον κινηματογράφο και για τα ντοκιμαντέρ, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε και σε πρακτικό επίπεδο όταν ήρθε η στιγμή να επιλέξουμε το είδος της πτυχιακής μας εργασίας. Κι επειδή ένα ντοκιμαντέρ δε γίνεται από ένα άτομο, η συνεργασία μεταξύ μας κρίθηκε απαραίτητη. Αυτήν την επιλογή μας στήριξε και ο επιβλέπων καθηγητής της πτυχιακής μας, Νίκος Παναγιώτου.

Ως ομάδα συνεργαστήκαμε και σε προηγούμενες εργασίες μαθημάτων της σχολής. Γνωρίζαμε πώς δουλεύει η καθεμία και από πολύ νωρίς χτίσαμε σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ μας. Γι’ αυτό το λόγο, στη συνεργασία μας δεν υπήρξαν δυσκολίες.

 

Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum Facebook Twitter

Πώς διαμορφώθηκε ή άλλαξε η στάση σας απέναντι σε κάποια θέματα φτιάχνοντας την ταινία;

Μέσα από συνεντεύξεις και συζητήσεις που κάναμε με ανθρώπους που είτε είναι τρανς είτε είναι γνώστες του θέματος, διαπιστώσαμε πόσο λίγα γνωρίζαμε γι’ αυτό το θέμα πριν ξεκινήσουμε την έρευνά μας. Ήδη ήμασταν αλληλέγγυες σε αυτά τα ζητήματα, ωστόσο δεν γνωρίζαμε ακριβώς ποια ήταν τα νομικά προβλήματα που περιορίζουν τους τρανς ανθρώπους, όπως το γεγονός ότι δεν αναγνωρίζεται νομικά η ταυτότητα φύλου τους.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο ή βαθύτερο πρόβλημα που εκφράζουν οι άνθρωποι που πήρατε συνέντευξη;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι φυσικά ο ρατσισμός, ο οποίος προέρχεται από όλες τις πλευρές. Από το κράτος που δεν τους αναγνωρίζει, από την κοινωνία που δεν τους αποδέχεται, από τους γιατρούς που συνήθως τους αντιμετωπίζουν ως ψυχικά ασθενείς… Η αναγνώριση της ταυτότητας φύλου που μπορεί πολύ απλά να γίνει με την ψήφιση ενός νόμου, θα έλυνε ένα μέρος του προβλήματος. Η δυσκολία έγκειται περισσότερο στην αλλαγή στάσης της κοινωνίας, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν αποδομηθούν τα στερεότυπα που είναι ριζωμένα στην ελληνική νοοτροπία, πράγμα που απαιτεί σωστή και επίμονη πληροφόρηση αλλά και μη ανοχή στις ρατσιστικές συμπεριφορές που συναντά καθεμία και καθένας μας.

Ένας τρανς άνθρωπος για να αλλάξει τα στοιχεία της ταυτότητάς του και να βάλει το όνομα που χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του, πρέπει να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου. Με άλλα λόγια πρέπει να κάνει στείρωση, μία διαδικασία που αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Κατά πόσο πιστεύετε οτι η ταινία μπορεί να βοηθήσει για να αλλάξουν νοοτροπίες;

Στην ουσία, αυτός είναι ο στόχος του ντοκιμαντέρ, να αλλάξει τη νοοτροπία που επικρατεί. Μέσα στην ταινία υπάρχει μία φράση που λέει: «Τα ζητήματα σεξουαλικότητας ή ταυτότητας φύλου δεν είναι ασπρό ή μαύρο, δεν είναι ομοφυλόφυλος- ετεροφυλόφυλος, δεν είναι άντρας- γυναίκα. Αλλά υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ποικιλομορφία». Υπάρχει δηλαδή ένα φάσμα. Εξού και ο τίτλος της ταινίας μας, Spectrum. Όμως η άποψη αυτή δεν γίνεται αποδεκτή από την πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας εξαιτίας της λανθασμένης ενημέρωσης, της στερεοτυπικής αναπαραγωγής συγκεκριμένων προτύπων για το φύλο, του συντηρητισμού, του καθωσπρεπισμού και των προκαταλήψεων που προπαγανδίζει μεταξύ άλλων και η εκκλησία, η οποία ασκεί πολύ μεγάλη επιρροή στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Το Spectrum όμως, όπως και άλλα σχετικά ντοκιμαντέρ για ζητήματα φύλου, όσο προβάλλονται δημόσια, μπορούν να βοηθήσουν να αλλάξει αυτή η νοοτροπία. Το ζητούμενο δεν είναι η ευαισθητοποίηση αλλά η έμπρακτη αλληλεγγύη.

Τι ήταν αυτό που σας έκανε περισσότερη εντύπωση κατά την διάρκεια της έρευνας και τα γυρίσματα της ταινίας;

Αυτό που μας έκανε εντύπωση όσον αφορά την έρευνα ήταν ότι ένας τρανς άνθρωπος για να αλλάξει τα στοιχεία της ταυτότητάς του, δηλαδή να αλλάξει το όνομα που αναγράφεται στην αστυνομική του ταυτότητα και να βάλει το όνομα που χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του, πρέπει να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου. Με άλλα λόγια πρέπει να κάνει στείρωση, μία διαδικασία που αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι ένα μέρος των τρανς άνθρωπων δεν επιθυμεί να υποβληθεί σε εγχείρηση, γιατί πολύ απλά είναι ικανοποιημένοι με το σώμα τους. Συνεπώς, το να υποχρεώνονται να κάνουν την εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου για να μπορούν να αποκτήσουν την ταυτότητα όπου θα αναγράφεται το επιθυμητό τους φύλο δεν έχει κάποια λογική. Η νομοθεσία στην ουσία επιβάλλει σε έναν άνθρωπο να υποβληθεί σε μια ιδιαίτερα επώδυνη εγχείρηση, για να δεχτεί να την/τον αναγνωρίσει για αυτό που είναι.

 

Οι Ντένυ, Νανά και Άννα πρωταγωνιστούν στο γενναίο ντοκιμαντέρ Spectrum Facebook Twitter

Πόσο καιρό δουλεύετε την ταινία σας;

Δουλέψαμε περίπου πέντε μήνες για να παραδώσουμε την αρχική μορφή του ντοκιμαντέρ ως διπλωματική εργασία, δηλαδή από το Σεπτέμβριο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2015. Συνεχίσαμε να ασχολούμαστε με την ταινία και τους επόμενους μήνες, μέχρι τον Ιανουάριο του 2016 όπου και καταλήξαμε στην τελική της μορφή.

  

Πιστεύετε οτι θα συνεχίσετε την πορεία σας ως σκηνοθετική ομάδα μαζί;

Ναι, θα το θέλαμε πολύ, γιατί δεν είναι εύκολο να βρεις ανθρώπους με τους οποίους μπορείς να συνεργαστείς με επιτυχία.

 

*Το Spectrum στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Σάββατο 19/03 στις 23:00 στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης», στην Αποθήκη 1 του Λιμανιού. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM