Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Τα μεγάλα γυαλιά της, έδιναν στις περσόνες που υποδυόταν μία ακόμη πιο αστεία έκφραση, καθόλου στιλιζαρισμένη, αυθόρμητη και άμεση
0
Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία "Το μυστικό μου λουλούδι" με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, την άλλη μεγάλη της "θηλυκής συμμορίας" του Αλμοδόβαρ

Δεν ήταν καλή εβδομάδα αυτή που πέρασε για τον Πέδρο Αλμοδόβαρ. Πρώτα βρέθηκε εμπλεκόμενος στην υπόθεση των Panama Papers, μετά χρειάστηκε να ακυρώσει όλες τις συνεντεύξεις Τύπου και τις προωθητικές ενέργειες για τη νέα του ταινία με τον τίτλο Julieta, λίγο πριν την ευρωπαϊκή προβολή της και την ίδια εβδομάδα ενημερώνεται για τον θάνατο της Τσους Λαμπρεάβε. Η Λαμπρεάβε που πέθανε τη Δευτέρα στα 85 της ήταν από τις πιο αναγνωρίσιμες ηθοποιούς των ταινιών του Αλμοδόβαρ, κάτι σαν «σήμα κατατεθέν» της κινηματογραφικής του διαδρομής.

Η Λαμπρεάβε έκανε τα πρώτα βήματα της στην υποκριτική στα τέλη της δεκαετίας του ’50, αλλά έγινε ευρέως γνωστή το 1983, όταν ο Αλμοδόβαρ την επέλεξε για τη μαύρη κωμωδία του «Αμαρτωλές Καλόγριες». Πολύ συχνά έπαιζε ρόλους γυναικών σε αρκετά μεγαλύτερη από την πραγματική ηλικία. Η Λαμπρεάβε όταν ξεκίνησε να δουλεύει με τον Αλμοδόβαρ ήταν γύρω στα 50 και ήταν μία πραγματική αποκάλυψη, αφού μπορούσε να «κλέβει» τις σκηνές με την παρουσία, την υποκριτική της δεινότητα και τη μαεστρία να γίνεται ο χαρακτήρας που κάθε φορά της εμπιστευόταν. Για παράδειγμα, κανείς δεν θα ξεχάσει τον ρόλο της στο «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», όπου τάχα της είναι αδύνατον να κακολογήσει κάποιον επειδή είναι… Μάρτυρας του Ιεχωβά.  

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Η "συμμορία" σε σχετική απαρτία στο "Volver"

«Μπορώ να πω την αλήθεια, μόνο την αλήθεια και τίποτα άλλο εκτός από την αλήθεια», είναι μία από τις ατάκες της σε αυτή την ταινία και ο Αλμοδόβαρ  που λατρεύει αυτό τον χαρακτήρα, τον αναπροσαρμόζει στο «Μίλα της» το 2002 και στις «Ραγισμένες Αγκαλιές» το 2009. Σταδιακά, η Λαμπρεάβε γίνεται μέλος της «γυναικείας συμμορίας», των «Κοριτσιών του Αλμοδόβαρ», ενός κλαμπ ισπανόφωνων γυναικών ηθοποιών που αποτελούν τον θηλυκό «στρατό» του σκηνοθέτη σε μία σειρά από μεγάλες ταινίες, μαζί με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, τη Κάρμεν Μάουρα, τη Σεσίλια Ροθ και την Πενέλοπε Κρουζ.  

Γι’ αυτές, ο σκηνοθέτης πάντα κρατά έναν ρόλο στις ταινίες του, κάτι σαν επί μέρους υπογραφή του έργου του. «Όταν την ακούω, ακούω τη μητέρα μου», είχε πει χαρακτηριστικά γι’ αυτήν ο Frederic Strauss στο βιβλίο του “AlmodóvaronAlmodóvar, μία σύνθεση διαλόγων του με τον σκηνοθέτη. «Απ’ όλες τις ηθοποιούς με τις οποίες έχω συνεργαστεί, νομίζω ότι αυτή είναι η αγαπημένη μου», έχει πει χαρακτηριστικά.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του "Matador"

Ήταν τέτοια η συνεισφορά της στις κωμικές σκηνές  - ώριμη κι αυθόρμητη μαζί – που ο Αλμοδόβαρ συνήθιζε να την παρομοιάζει με τον μεγάλο κωμικό του βωβού κινηματογράφου, Μπάστερ Κίτον. Μπορούσε να κυριαρχεί στο σετ ανεξάρτητα από τις σκηνοθετικές οδηγίες, τις ατάκες του ρόλου της, τις καταστάσεις που έπρεπε να αποδώσει. Και δεν ήταν μόνο το αστείο εκφραστικό πρόσωπο της, που γινόταν ακόμη πιο αστείο από τα πατομπούκαλα χοντρά γυαλιά της. Ήταν ότι είχε το ταλέντο να στιλιζάρει η ίδια τους ρόλους της, να τους υπογράφει με ένα κάτι που μόνο οι γνήσιοι κωμικοί ηθοποιοί διαθέτουν.

«Η εκφραστικότητα της οφειλόταν ακριβώς στο ότι δεν έκανε καμία προσπάθεια για να υποδυθεί τον ρόλο της.  Ακριβώς όπως συμβαίνει με συγκεκριμένους Ιάπωνες ηθοποιούς, που το ανέκφραστο πρόσωπο τους μπορεί να βγάλει τεράστια υποκριτική δύναμη, η Τσους ανήκε σ’ αυτή την παραδοσιακή σχολή κωμικών που μπορούσε να εκφράσει τα υψηλότερα νοήματα με το μίνιμουμ της προσπάθειας της», λέει χαρακτηριστικά ο Αλμοδόβαρ στο βιβλίο του Στράους.

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στις "Αμαρτωλές Καλόγριες", το φιλμ στο οποίο συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ

Ο ίδιος θυμάται ότι στην ταινία Volver, η Πενέλοπε Κρουζ, η Λόλα Ντουένιας και η Γιοχάνα Κόμπο αναγκάστηκαν να γυρίζουν μία σκηνή με τη Λαμπρεάβε – που υποδυόταν μία μεγάλη σε ηλικία θεία – περί τις 10 φορές. Ο λόγος ήταν ότι η Λαμπρεάβε με τις γκριμάτσες και τις μούτες της, τις έκανε να ξεσπάνε σε γέλια, πράγματα που έκανε ακόμη πιο δύσκολο το γύρισμα. 

Το 1996, ο Αλμοδόβαρ που δεν είχε δουλέψει ξανά με τη Λαμπρεάβε από το φιλμ «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», την «συνάντησε» ξανά στην ταινία του «Το μυστικό μου λουλούδι».  Εκεί η ηθοποιός έδωσε την πιο συγκινητική, δυνατή, μεγαλειώδη ερμηνεία της.

 Ακριβώς, όπως στο «Μια ζωή ταλαιπωρία» και στο “Volver”,  ο χαρακτήρας δίχως όνομα που υποδύεται η ηθοποιός, έχει μία κενή εκφραστικότητα που αποσπά από τις σκηνές, τις μεγάλες στιγμές τους και τις κάνει δικές της.  Όπως η ίδια συνήθιζε να λέει «σαν αγελάδα, χωρίς κουδουνάκι», μονίμως αποπροσανατολισμένη έβρισκε μόνη τον δρόμο της στις ταινίες του σκηνοθέτη. Η απώλεια της τώρα, ενώνει τον σκηνοθέτη και τους φανατικούς των ταινιών του σε μία κοινή θλίψη.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ