Το πορτραίτο του Γαλιλαίου, ο θόλος της Φλωρεντίας και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

Το πορτραίτο του Γαλιλαίου, ο θόλος της Φλωρεντίας και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων Facebook Twitter
0

 

Τα ντοκιμαντέρ που παρακολουθήσαμε στο Ινστιτούτο Θερβάντες την Κυριακή, 3η μέρα του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας, είχαν ως θέματα τους τον αστρονόμο Γαλιλαίο και δύο θαύματα της ελληνικής αρχαιότητας και της ευρωπαϊκής Αναγέννησης.

 

Aξιοποιώντας τις υπάρχουσες γνώσεις μαθηματικών και αστρονομίας, αποκαλύπτεται πως o μηχανισμός των Αντικυθήρων επρόκειτο για τον πρώτο κομπιούτερ στην ιστορία της ανθρωπότητας, χρήσιμο ως ρολόι και ως οιωνοσκόπιο για τα μελλούμενα βάσει των φάσεων Ήλιου και Σελήνης!

 

 

Στο ελληνικό 40λεπτο Γαλιλαίος: Η Μάχη στην αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης, μια παραγωγή του Ιδρύματος Ευγενίδου, παρακολουθήσαμε τη συναρπαστική βιογραφία του μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Γαλιλαίου Γαλιλέι και κυρίως την πολεμική που του άσκησε η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, αναγκάζοντας τον να αποκηρύξει τις ιδέες του, αλλά ευτυχώς όχι και να σταματήσει τις έρευνες και τα πειράματα του. Τον σκηνοθέτη Πάνο Ανέστη δεν τον γνωρίζω, μαθαίνω όμως ότι δουλειά του έχει διακριθεί σε αμερικανικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους. Μπορώ να το καταλάβω αυτό, κρίνοντας από το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, το οποίο, παρά τη συμβατικότατη τηλεοπτική κατασκευή του, διέθετε καλογυρισμένες και ασυνήθιστες για τα εγχώρια δεδομένα δραματοποιημένες σκηνές ''εποχής'' με τον Αντώνη Βλησίδη στο ρόλο του Γαλιλαίου! Ταιριαστή με το όλο κλίμα και η μουσική του Albinoni. Με δυο λόγια, ένα ντοκιμαντέρ με αρετές που αν δεν καθοδηγούσε τη ''δράση'' ο παρουσιαστής, θα μπορούσε να διαγράψει και αμιγώς κινηματογραφική φεστιβαλική πορεία.

 

 

Στο αμερικανικό ωριαίο Το μεγάλο μυστήριο του Καθεδρικού Ναού (Great Cathedral Mystery), γυρισμένο για το κανάλι της NOVA, γνωρίσαμε το αίνιγμα της κατασκευής του θόλου της Φλωρεντίας και μάθαμε τη λύση του! Ένα από τα μεγαλύτερα κομψοτεχνήματα στην Ιστορία της Τέχνης, κατασκευασμένο από τον χρυσοχόο Brunelleschi, που χωρίς να έχει γνώσεις αρχιτεκτονικής, κατάφερε το ακατόρθωτο! Και για να μη μακρηγορώ, δύο ήταν τα τεχνάσματα του που κατάφεραν να κρατήσουν τον θόλο του Καθεδρικού Ναού ντούρο και ευθυτενή στο πέρασμα των αιώνων: Η τεχνική χτισίματος των τούβλων ''ψαροκόκαλο'' και η αντίστοιχη, ''άνθος'', για τα σχοινιά που μετέφεραν τα υλικά στην κορυφή με ασφάλεια και για την ολοκλήρωση του έργου και για τη ζωή των εργατών. Ωραίο, αλλά φλύαρο, θα μπορούσε να έχει τη μισή διάρκεια.

 

 

Στον, επίσης παραγωγής NOVA, 52λεπτο Αρχαίο Υπολογιστή (Ancient Computer), μαθαίνουμε τι κρύβεται πίσω από τον πανάρχαιο μηχανισμό των Αντικυθήρων και γεμίζουμε εθνική υπερηφάνεια, αφού, σύμφωνα με τους ομιλητές επιστήμονες, η Αθήνα εκτός από λίκνο της δημοκρατίας και των Τεχνών, υπήρξε και λίκνο της τεχνολογικής εξέλιξης. Κάποτε, π.Χ., b.c. που λένε κι οι φίλοι μας οι Άγγλοι, γιατί σήμερα άσ'τα να παν στο διάολο...Τέλος πάντων, με την καταγραφή μιας έρευνας που θυμίζει κινητό χειρουργείο, το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τους επιστήμονες να μεταφέρουν τα μηχανήματα τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουν ότι έχει διασωθεί απ' αυτόν τον μικροσκοπικό πολύπλοκο μηχανισμό. Στο τέλος, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες γνώσεις μαθηματικών και αστρονομίας, αποκαλύπτεται πως επρόκειτο για τον πρώτο κομπιούτερ στην ιστορία της ανθρωπότητας, χρήσιμο ως ρολόι και ως οιωνοσκόπιο για τα μελλούμενα βάσει των φάσεων Ήλιου και Σελήνης! Ένας μηχανισμός που οι αρχαίοι Έλληνες παρέλαβαν από τους Βαβυλώνιους και που εν συνεχεία παρέδωσαν στους Άραβες για να φτιάξουν τους δικούς τους πρώτους αστρολάβους. Εντυπωσιακό, αλλά ομολογουμένως κουραστικό μέσα στην τόση πληροφορία του...

 

* Σήμερα, Δευτέρα 3/11, το πρόγραμμα ξεκινά στις 19.00 και θα προβληθούν οι ταινίες Κάνοντας τα πράγματα πιο κρύα (ΗΠΑ, 57΄), Διεπαφή εγκεφάλου με τον υπολογιστή (Γερμανία, 9΄), Επανασχεδιάζοντας τον εγκέφαλο μου (Αυστραλία, 57΄), Το άθροισμα του κάθε μέρους (ΗΠΑ, 57΄)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα

Οθόνες / Η ανάσταση της καταστροφικής «κωμωδίας» που γύρισε ο Τζέρι Λιούις για το Ολοκαύτωμα

Στο Φεστιβάλ Βενετίας έκανε πρεμιέρα ένα ντοκιμαντέρ που αφηγείται την παράξενη ιστορία της ταινίας «Η μέρα που έκλαψε ο κλόουν», που ο διάσημος κωμικός ήθελε να θαφτεί για πάντα.
THE LIFO TEAM
Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Οθόνες / Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Το έτοιμο να βάλει πλώρη για τα Όσκαρ και γατόφιλο «Flow» και το ιρλανδικό «Oddity», που μας έκοψε τη χολή, θα κάνουν την πανελλήνια πρεμιέρα τους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μήπως ο Τιμ Μπάρτον χρειαζόταν έναν δεύτερο «Σκαθαροζούμη» περισσότερο από εμάς;

The Review / Μήπως ο Τιμ Μπάρτον χρειαζόταν έναν δεύτερο «Σκαθαροζούμη» περισσότερο από εμάς;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου (aka Αλεκσάντερ Πλατς) συζητούν για τη νέα ταινία του Τιμ Μπάρτον, για τη φιλμογραφία του και τις εμμονές του, για τις μεγάλες παρεξηγήσεις γύρω από το πρόσωπο του και για το ειδύλλιό του με τη Μόνικα Μπελούτσι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Θλιμμένης Συζύγου;

Οθόνες / Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στον ρόλο της θλιμμένης συζύγου;

Στο μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, η ηθοποιός μοιάζει να υποδύεται αποκλειστικά όμορφες γυναίκες που υπάγονται σε υψηλές φορολογικές κλίμακες, τις βαρύνουν όμως τα κασμιρένια μαντήλια και το ταραγμένο παρελθόν τους.
THE LIFO TEAM