Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σπάνια έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων του «Ghost in the Noonday Sun» στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχή του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές.
1

βετεράνος σκηνοθέτης Πίτερ Μέντακ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος και θυμάται στο ντοκιμαντέρ The Ghost of Peter Sellers τα όσα τραγελαφικά έζησε κατά τα γυρίσματα μιας ταινίας που ολοκληρώθηκε επεισοδιακά.

Ουκ ολίγες φορές έχουν δημιουργηθεί ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν με γλαφυρό τρόπο μια πρωτίστως προσωπική και στη συνέχεια ομαδική προσπάθεια να ξεπεραστούν όρια, θεωρητικά πέραν των ανθρωπίνων δυνατοτήτων, με σκοπό τη σύλληψη και την κατασκευή ενός κινηματογραφικού αριστουργήματος.

Έχουμε δει ντοκιμαντέρ σαν το Hearts of Darkness της Έλεανορ Κόπολα, που είδε τον σύζυγό της να καταρρέει οικονομικά και σωματικά μέχρι να ολοκληρώσει το Αποκάλυψη Τώρα!, ή την Κόλαση του Ανρί Ζορζ Κλουζό που πετούσε στα έκπληκτα μάτια μας μια αδιανόητα ερωτική Ρόμι Σνάιντερ στο σπάνιας ομορφιάς υλικό που ξέμεινε από το έργο που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει ποτέ ο Γάλλος σκηνοθέτης.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης, ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο.

Η πρόκληση λοιπόν για κάτι ξεχωριστό που μπορεί να οδηγήσει τον δημιουργό στην τρέλα και που πολλές φορές τον ταυτίζει με τους ήρωές του, σαν το Φιτζκαράλντο του Βέρνερ Χέρτζογκ, μπορεί κάλλιστα να καταγραφεί και να μελετηθεί. Σπάνια όμως έχουμε δει περιπτώσεις σαν την ιστορία των γυρισμάτων μιας πειρατικής κωμωδίας στην Κύπρο, από έναν ήδη αναγνωρισμένο σκηνοθέτη και με πρωταγωνιστή έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής του, όπου συνέβησαν αναρίθμητες καταστροφές, όχι γιατί γυρίζονταν ένα σπουδαίο φιλμ, αλλά γιατί ήταν από την αρχή μια πολύ κακή ιδέα που κανείς δεν είχε το θάρρος να την σταματήσει.

Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό Ruling Class (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές. Προσεγγίστηκε από τον Πίτερ Σέλερς για μια διασκευή του μυθιστορήματος Ghost in the Noonday Sun που έμοιαζε με πειρατική κωμωδία, χωρίς όμως να έχει μετατραπεί ακριβώς σε κινηματογραφικό σενάριο.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο ουγγρικής καταγωγής Μέντακ είχε ήδη στο ενεργητικό του το σατιρικό «Ruling Class» (1972) που του επέτρεπε να έχει έναν λόγο παραπάνω στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία και να μπορεί να επιλέγει τις επόμενες δουλειές.

 Το όνομα του Σέλερς όμως, αλλά και του εξίσου απολαυστικού κωμικού Σπάικ Μίλιγκαν –που θα εμπλέκονταν και στη δημιουργική διαδικασία– οδήγησε στο γρήγορο «ναι» με τους συντελεστές να φεύγουν για το λιμάνι της Κυρήνειας όπου θα γίνονταν το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων.

Άλλωστε βρισκόμασταν στις αρχές των '70s, όπου πολύ πιο τρελές ιδέες έπαιρναν το ΟΚ από κινηματογραφικά στούντιο και αλήθεια είναι πως η παραγωγή αυτή έμοιαζε χαμηλού ρίσκου. Όταν το συνεργείο έφτασε στην Κυρήνεια πρωτοείδε και το πειρατικό πλοίο που θα αποτελούσε το βασικό «σπίτι» των γυρισμάτων, ριγμένο όμως πάνω σε βράχους, εκεί που το έστειλε ο μεθυσμένος Έλληνας καπετάνιος του. Κακό σημάδι, αλλά κανείς δεν πτοήθηκε.

Το ότι ο Πίτερ Σέλερς ήταν ένας δύσκολος συνεργάτης ήταν γνωστό στους παραγωγούς, όμως το ταλέντο του να μπαίνει ουσιαστικά μέσα σε σουρεαλιστικούς χαρακτήρες, σαν τον Κλουζό του Ροζ Πάνθηρα, τον έκανε ακαταμάχητο. Έφερνε χρήματα, μοίραζε ασταμάτητο γέλιο και, τουλάχιστον ακόμη, τα τερτίπια του έμεναν ως ιστορίες που τελείωναν με το «τέλος καλό, όλα καλά» αφού καμιά παραγωγή δεν είχε καταστραφεί με υπαιτιότητά του. Μέχρι που έφτασε στην Κύπρο.

 

Το τρέιλερ του «The Ghost of Peter Sellers»

Ο Σέλερς, μόλις αντιλήφθηκε πως ουσιαστικά δεν υπήρχε σενάριο και ότι ο Μέντακ αδυνατούσε να βγάλει χιουμοριστικό υλικό, έχασε κάθε ενδιαφέρον για την ταινία. Εξαφανίζονταν για ώρες, με αποτέλεσμα από νωρίς η παραγωγή να πηγαίνει πίσω χρονικά, γεγονός που άγχωνε τον Μέντακ και χειροτέρευε ακόμη περισσότερο το υλικό του. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν ο Σέλερς προσποιήθηκε πως έπαθε καρδιακή προσβολή, οδηγήθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο και ενώ όλοι νόμιζαν πως παρέμενε εκεί, ο Μέντακ είδε τυχαία φωτογραφίες του, δυο μέρες μετά, σε εστιατόριο του Λονδίνου.

Εκεί κάπου άρχισαν να αντιλαμβάνονται όλοι πως οδηγούνταν σε αδιέξοδο, με τον Σέλερς να εκλιπαρεί τον φίλο του Σπάικ Μίλιγκαν να γράψει ένα καλύτερο σενάριο για να ξαναρχίσουν, και τον Μέντακ να βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δέχεται όλες τις προσβολές του πρωταγωνιστή του (που τον θεωρούσε ανίκανο να διαχειριστεί μια τέτοια παραγωγή) αλλά παράλληλα να μην παραιτείται καθώς είχε ανάγκη τα χρήματα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πειστούν όλοι πως για το κοινό καλό πρέπει να συνεχίσουν κάτι που επέφερε κύμα σπαρταριστών περιστατικών. Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής (!), ενώ στο τέλος είχε το κουράγιο να πλακωθεί με τον συμπρωταγωνιστή του Τόνι Φρανσιόζα.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Η αφίσα της ταινίας που, αν και δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο το 1985 σε VHS, έχει πλέον αποκτήσει ένα cult στάτους.

Όταν η Columbia πήρε το τελικό υλικό από την καταπονημένη ομάδα της, διαπίστωσε πως η διανομή μιας ταινίας κάκιστης και άρρυθμης μόνο κακό θα της έκανε. Έτσι έβαλε τις μπομπίνες στην αποθήκη και το Ghost in the Noonday Sun κυκλοφόρησε μόνο το 1985 σε VHS, όταν πλέον είχε αποκτήσει ένα cult στάτους. 30 χρόνια μετά, ξαναβγήκε σε DVD και ο Πίτερ Μέντακ, μετά από δεκάδες ταινίες και σειρές, βρήκε την ευκαιρία να θυμηθεί την πιο θλιβερή στιγμή της καριέρας του.

Στο φετινό Ghost of Peter Sellers επέστρεψε στην Κύπρο και ξαναθυμήθηκε τους φρικτούς μήνες που πέρασε προσπαθώντας να συνεννοηθεί με τον Σέλερς αλλά και να δικαιολογηθεί για το ότι δεν πήρε την απόφαση να διακόψει τα γυρίσματα πριν παρεκτραπεί η κατάσταση. «Θέλω να σκοτώσω κάποιον για όσα έγιναν, αλλά δυστυχώς είναι όλοι νεκροί» λέει κάποια στιγμή με χιούμορ, ξορκίζοντας τους δαίμονές του με ένα επώδυνο, ίσως και σαδιστικό τρόπο. 35 χρόνια μετά, η απολογία του μοιάζει συγκινητική, δεν παύει όμως να είναι και ισχυρό τεκμήριο μιας μικρής φιλμικής καταστροφής.

Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Ο δύστροπος Πίτερ Σέλερς έχασε γρήγορα το ενδιαφέρον του για την ταινία. Προφασίστηκε μέχρι και καρδιακή προσβολή για ένα ταξίδι αστραπή στο Λονδίνο.
Πώς ο Πίτερ Σέλερς βούλιαξε μια πειρατική ταινία στα νερά της Κύπρου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.
Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
"Ο Σέλερς ζήτησε, σε ένδειξη καλής θέλησης, από τον Μέντακ να του γυρίσει ένα διαφημιστικό για τσιγάρα που είχε συμφωνήσει να κάνει σε ένα ρεπό του από τα γυρίσματα, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ λέγοντας πως είναι αντικαπνιστής"Όχι ακριβώς. Το διαφημιστικό, όντως, γυρίστηκε στην Κερύνεια και είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=7QKwRTGm22A Περιλαμβάνει τον Peter Sellers, τον Spike Milligan και τον James Villiers. Έπρεπε να γίνει μετατροπή στο σενάριο διότι ο Sellers ενημέρωσε ...προφανώς τελευταία στιγμή, ότι ήταν πρόεδρος του αντικαπνιστικού συνδέσμου (!) και δεν του επιτρεπόταν να αγγίζει τσιγάρα (I'm chairman of the Anti-Smoking League and its in my contract that I'm not allowed to touch cigarettes), ο ταλαίπωρος Medak τότε στράφηκε προς τον Spike, όπου και ο ίδιος τον ενημέρωσε ότι είναι ο αντιπρόεδρος του παραπάνω συνδέσμου (I cant touch the packet either. I'm deputy chairman of the Anti-Smoking League). ...Άλλο “fun fact” αναφορικά με το εν λόγω διαφημιστικό ήταν το γεγονός ότι ο Spike Milligan είχε θέσει ως όρο -για να βουτήξει στο νερό στα πλαίσια του σεναρίου- να μαζέψουν όλα τα φύκια, διότι του θύμιζαν ...κουράδες (turds) οπότε, πριν το γύρισμα, είχαν πέσει δεκάδες ντόπιοι μέσα στο λιμάνι με δίχτυα και μάζευαν τα φύκια...Ο Medak, που μίλησε χτες, μου έδωσε την εντύπωση ενός πολύ ευαίσθητου ανθρώπου, με δύσκολα βιώματα, που η εμπειρία των γυρισμάτων αυτής της ταινίας υπήρξε μάλλον άκρως τραυματική, αν και τελικώς ένα κάποιο μάθημα ζωής.