Πρέπει να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος»;

Πρέπει να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος»; Facebook Twitter
Βίβιαν Λι και Χάτι Μακντάνιελ στο «Όσα παίρνει ο άνεμος»
0



Η ΟΡΜΗΤΙΚΗ, ΑΥΣΤΗΡΑ ΔΙΑΤΥΠΩΜΕΝΗ προτροπή του Τζον Ρίντλεϊ, μια εσπευσμένη ευχή να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος», εκπληρώθηκε τάχιστα. Η πλατφόρμα HBO Max κατέβασε το έπος των 8+2 Όσκαρ μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και τις μαζικές διαδηλώσεις στις ΗΠΑ, σε μια woke κίνηση που προκαλεί αντιδράσεις και θέτει ζήτημα συγκαλυμμένης, αναδρομικής λογοκρισίας.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναριογράφος του «12 Χρόνια Σκλάβος» φιλοξενήθηκε στους «Los Angeles Times» και στο έκτακτο άρθρο του επισήμανε κάτι ήδη γνωστό, αν και πλέον εξαιρετικά επίκαιρο, ότι το φιλμ «δοξολογεί τον αμερικανικό Νότο μετά τον Εμφύλιο και στις σκηνές που δεν αγνοεί επιδεικτικά τη φρίκη της δουλείας, κάνει παύση για να διαιωνίσει επώδυνα φυλετικά στερεότυπα».

Άνω τελεία, για μια περιεκτική αναδρομή σε άγνωστες, κομβικές λεπτομέρειες γύρω από την ταινία. Εκτός από τις καλές κριτικές και το ιστορικό Όσκαρ της, το πρώτο που δόθηκε ποτέ σε Αφροαμερικανό, η Χάτι ΜακΝτάνιελ δεν προσγειώθηκε στα πούπουλα, ούτε απόλαυσε την αμέριστη συμπαράσταση από τη φυλή της, την οποία ανέφερε στον ευχαριστήριο λόγο της. Όχι μόνο έπρεπε να ανεχτεί την ντροπή της εποχής, δηλαδή να στριμωχτεί μαζί με τους υπόλοιπους ομόχρωμους συντελεστές της ταινίας και τον σύζυγό της σε ένα απομακρυσμένο από τη σκηνή και τα φώτα του Coconut Grove τραπέζι, πριν ακουστεί το όνομά της και ως νικήτρια διασχίσει το κλαμπ όπου πραγματοποιούνταν η τελετή για να παραλάβει το Όσκαρ της, αλλά μεγάλη μερίδα του Τύπου και οργανωμένες ομάδες την κατέκριναν γιατί επανέλαβε σε βαθμό τελειότητας τον στερεοτυπικό χαρακτήρα της Μέιμι, της «υποστηρικτικής υπηρέτριας της κακομαθημένης κυρίας», της Σκάρλετ Ο'Χάρα εν προκειμένω.

Η ΜακΝτάνιελ επί χρόνια δήλωνε πως είναι πολύ καλύτερο να παίζει την υπηρέτρια από το να δουλεύει ως υπηρέτρια. Ήταν από εκείνους που πίστευαν πως οι αλλαγές έρχονται σταδιακά και πως η σταθερή εργασία σε ρόλους αποτελεί κρίσιμη αναβάθμιση σε σχέση με το καθεστώς του κομπάρσου ή την ολική αγνόηση και την ανεργία.

Η αλήθεια είναι ότι η Μακντάνιελ επιχείρησε μια παραλλαγή στο «mammyism», το γυναικείο αντίστοιχο του «μπαρμπαθωμαδισμού», προβάλλοντας αντίσταση στην παραδοσιακά καλόβολη φύση της δούλας που κανονικά δεν εκφράζει αντιρρήσεις, και λογικά αυτή η διαφοροποίηση έπαιξε σημαντικό ρόλο στις βραβεύσεις της. Η ΜακΝτάνιελ επί χρόνια δήλωνε πως είναι πολύ καλύτερο να παίζει την υπηρέτρια από το να δουλεύει ως υπηρέτρια. Ήταν από εκείνους που πίστευαν πως οι αλλαγές έρχονται σταδιακά και πως η σταθερή εργασία σε ρόλους αποτελεί κρίσιμη αναβάθμιση σε σχέση με το καθεστώς του κομπάρσου ή την ολική αγνόηση και την ανεργία. Τουλάχιστον, κέρδισε το Όσκαρ για μια ταινία που έκανε πρεμιέρα στην Ατλάντα, στην οποία δεν προσκλήθηκε ποτέ, με τη συγγραφέα Μάργκαρετ Μίτσελ να της στέλνει θερμούς χαιρετισμούς και τους διαδηλωτές να ενίστανται με πλακάτ έξω από την αίθουσα.

Ο παραγωγός Ντέιβιντ Ο'Σέλζνικ, ο άνθρωπος στον οποίο ουσιαστικά πιστώνεται το «Όσα παίρνει ο άνεμος» (και όχι τόσο στον σκηνοθέτη Βίκτορ Φλέμινγκ), είχε προνοήσει, καλού κακού, να τυπώσει δύο διαφορετικά προγράμματα, το ένα με τη φωτογραφία της ΜακΝτάνιελ σε εμφανές σημείο και το άλλο χωρίς εκείνην. Το μυαλό του ήταν σίγουρα στην απόσβεση μιας επένδυσης 4 εκατομμυρίων δολαρίων, εκτός από το ποθούμενο πρεστίζ του στη βιομηχανία.

Ωστόσο, στο μέτωπο της διατήρησης των ισορροπιών είχε αποδεχτεί τον διάλογο με μαύρους ηθοποιούς και εκπροσώπους του οργανισμού NAACP στις σεναριακές παρεμβάσεις και συναίνεσε στην απαλοιφή του χαρακτηρισμού «nigger» – πολύ πριν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο από τη μαύρη κοινότητα ως φιλική διάκριση οικειότητας, σε αντιδιαστολή με τον όρο «νέγρος», που ήταν η πολιτικά ορθή τότε.

 

Η Χάτι ΜακΝτάνιελ κερδίζει το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της ως Μέιμι στο «Όσα παίρνει ο άνεμος»

Η ΜακΝτάνιελ πάσχισε να βρει ρόλους έξω από την τυποποίηση, αλλά δεν τα κατάφερε. Η μοναδική της κατάκτηση ήταν η θέση της παρουσιάστριας σε ραδιοφωνικό κωμικό πρόγραμμα (το μέσον από το οποίο είχε ξεκινήσει), και μάλιστα αντικαθιστώντας έναν λευκό άνδρα! Η νίκη της θεωρείται ακόμη αμφιλεγόμενη στους σκληροπυρηνικούς κύκλους της σωστής προώθησης της «μαύρης» εικόνας στην κοινωνία, από τους ακτιβιστές που εγκρίνουν μόνο τη ρήξη και όχι την ήπια διείσδυση.

Αμέσως μετά την καθόλου διακριτική εξαφάνιση του «Όσα παίρνει ο άνεμος» από το μενού του HBO Max, η συζήτηση άνοιξε για τα καλά και τα επιχειρήματα ποικίλλουν. Το προηγούμενο της «Γέννησης ενός έθνους» του Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ, του πρώιμου αριστουργήματος που δεν είχε κανένα πρόβλημα με την Κου Κλουξ Κλαν, αλλά και τα πολύ πρόσφατα παραδείγματα της απόσυρσης της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Cops» (για λόγους ευαισθησίας από τα κρούσματα αστυνομικής βίας), καθώς και η συνέχιση των κλασικών καρτούν της Warner, με τον λαγοκυνηγό Έλμερ Φαντ και τον τρελοπιστολά Σαμ να μη φέρουν πλέον όπλα, δείχνουν πως δεν αρκεί η σύσταση ή η επιχειρηματολογία πως καθετί ανήκει στην κοινωνία που το γέννησε και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο.

Το ερώτημα είναι πόσα από τα πρόσφατα και παλιότερα μνημεία της ψυχαγωγίας θα διατηρήσουν ατόφια τα επικίνδυνα κτερίσματά τους για να μην προτρέπουν τις επόμενες γενιές στο μίσος και τον διχασμό. Στον αέρα της εκπομπής τους, η Γούπι Γκόλντμπεργκ, η δεύτερη Αφροαμερικανίδα μετά την ΜακΝτάνιελ που πήρε Όσκαρ, για τον «Αόρατο Εραστή», δεν συμφωνεί με την κάθετη εκτόπιση, αν και καταλαβαίνει τη σημειολογία της, θεωρώντας πως ο δρόμος αυτός είναι ολισθηρός και η λίστα των ταινιών που θα μπουν στο ράφι, συμπεριλαμβανομένων και μερικών με μαύρη θεματολογία από τα '70s, είναι πολύ μεγάλη, ενώ η Μέγκαν Κέλι αναρωτήθηκε αν θα πρέπει να απαγορευτούν, τρόπον τινά, τα «Φιλαράκια», οι κωμωδίες του Τζον Χιουζ ή ολόκληρη η φιλμογραφία του Γούντι Άλεν – κοσμαγάπητες μαρτυρίες λευκών συντελεστών με παντελή απουσία μαύρων στη σύνθεση της καθημερινότητας που πραγματεύονται.

Το HBO θα επαναφέρει σύντομα το τετράωρο μελόδραμα του 1939 με τη στρεβλή κοινωνικοπολιτική θεώρηση, τροποποιώντας το πλαίσιό του με μελετημένη προειδοποίηση, καθώς η ταινία είναι κατάλληλη για παιδιά που δεν προϋποτίθεται πως γνωρίζουν τι είχε συμβεί και τι είχε παραλειφθεί. Αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνοδεύσουν την προβολή με διαφωτιστικό σχόλιο για τις επίμαχες σκηνές των «λαθών», κάτι που σίγουρα παρεμβαίνει στην αρχική αφήγηση.

Σε οτιδήποτε έχει συμβεί πρόσφατα στις ΗΠΑ, οι αντιδράσεις εμπεριέχουν αναδρομικές τύψεις και οι πράξεις επανόρθωσης γίνονται άμεσα. Από το mea culpa της Άνα Γουίντουρ για τον ελάχιστο χώρο που αφιέρωσε σε ανθρώπους χρώματος επί της διεύθυνσής της μέχρι το ξήλωμα του Ρόμαν Πολάνσκι από την Ακαδημία, του Γούντι Άλεν από τις αμερικανικές αίθουσες και του Χάρβεϊ Γουάινστιν από προσώπου γης, εκτός από την ατζέντα της βιομηχανίας του θεάματος, το σχοινί τεντώνεται μέχρι να έρθει στα ίσα του.

Το δύσκολο κομμάτι είναι να γίνει πραγματική δουλειά επί του θέματος, να βελτιωθούν τα ποσοστά του inclusivity, να δοθούν ευκαιρίες σε μη λευκούς σε καίριες θέσεις και, κυρίως, να δημιουργηθούν μυθοπλασίες που να ενδιαφέρουν τους θεατές, έτσι ώστε να ικανοποιηθούν και οι τσέπες των παραγωγών που θα αλλάξουν το περίφημο πλαίσιο, για να μην πέσει στο κενό η επιχείρηση. Το ατόπημα θα είναι η έγνοια για την ποσότητα και όχι για το περιεχόμενο. Δηλαδή, να συμβεί αυτό που φοβούνται όσοι αγωνίζονται αυτήν τη στιγμή, εκμεταλλευόμενοι το momentum: να στήνονται ταινίες «χρώματος» και όχι χαρακτήρων.

Λίγα χρόνια πριν φύγει από τη ζωή, ο Τζον Σίνγκλετον είχε δώσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις με αφορμή το εντυπωσιακό του ντεμπούτο το 1991 με το «Boyz n the Hood». Ήταν ο πρώτος μαύρος σκηνοθέτης που προτάθηκε για Όσκαρ στην κατηγορία αυτή, πολύ πριν από τον Λι Ντάνιελς και τον Σπάικ Λι. Συνέπεσε με τη δεύτερη έκρηξη του μαύρου σινεμά, μετά το blacksploitation των '70s στη μουσική και τον κινηματογράφο, και, παρά την άνιση πορεία του, τέθηκε επικεφαλής της. Συνέχισε με το «Poetic Justice» κι ένα remake του «Shaft», λέγοντας πως, όταν ξεκίνησε, δεν είχε ιδέα από κάμερες και πλατό και μάθαινε τη δουλειά όσο περνούσαν τα χρόνια.

Παραδόξως, αναφέρθηκε –καλή ώρα– στο σινεμά του Τζον Χιουζ ως ζωτική επίδραση στο περιεχόμενο των ταινιών του – πώς είναι δυνατόν ένας τόσο συνειδητοποιημένος δημιουργός να εμπνέεται από έναν τόσο λευκό σκηνοθέτη, που αρίστευσε στις '80s κωμωδίες; Η απάντηση είναι ορθή, πέραν πάσης πολιτικής σκοπιμότητας: «Μου αρέσει το σινεμά του Χιουζ. Σίγουρα δεν βλέπω τον εαυτό μου στις ταινίες του, αλλά έχω ενσωματώσει πολλά στοιχεία από την εφηβική αγωνία των ηρώων του στις δικές μου. Το "Boyz n the Hood" παραμένει μια εφηβική ταινία».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μea culpa από την Άννα Γουίντουρ για το ρατσισμό στη Vogue: «Δε δώσαμε αξία και χώρο στους μαύρους»

Πολιτισμός / Μea culpa από την Άννα Γουίντουρ για το ρατσισμό στη Vogue: «Δε δώσαμε αξία και χώρο στους μαύρους»

Εν μέσω μαζικών και οργισμένων διαδηλώσεων σε όλο τον κόσμο για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, η επί 32 χρόνια σιδηρά κυρία τού πιο επιδραστικού περιοδικού μόδας στον κόσμο, έκανε την αυτοκριτική της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ