Πρέπει να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος»;

Πρέπει να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος»; Facebook Twitter
Βίβιαν Λι και Χάτι Μακντάνιελ στο «Όσα παίρνει ο άνεμος»
0



Η ΟΡΜΗΤΙΚΗ, ΑΥΣΤΗΡΑ ΔΙΑΤΥΠΩΜΕΝΗ προτροπή του Τζον Ρίντλεϊ, μια εσπευσμένη ευχή να αποσυρθεί το «Όσα παίρνει ο άνεμος», εκπληρώθηκε τάχιστα. Η πλατφόρμα HBO Max κατέβασε το έπος των 8+2 Όσκαρ μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και τις μαζικές διαδηλώσεις στις ΗΠΑ, σε μια woke κίνηση που προκαλεί αντιδράσεις και θέτει ζήτημα συγκαλυμμένης, αναδρομικής λογοκρισίας.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναριογράφος του «12 Χρόνια Σκλάβος» φιλοξενήθηκε στους «Los Angeles Times» και στο έκτακτο άρθρο του επισήμανε κάτι ήδη γνωστό, αν και πλέον εξαιρετικά επίκαιρο, ότι το φιλμ «δοξολογεί τον αμερικανικό Νότο μετά τον Εμφύλιο και στις σκηνές που δεν αγνοεί επιδεικτικά τη φρίκη της δουλείας, κάνει παύση για να διαιωνίσει επώδυνα φυλετικά στερεότυπα».

Άνω τελεία, για μια περιεκτική αναδρομή σε άγνωστες, κομβικές λεπτομέρειες γύρω από την ταινία. Εκτός από τις καλές κριτικές και το ιστορικό Όσκαρ της, το πρώτο που δόθηκε ποτέ σε Αφροαμερικανό, η Χάτι ΜακΝτάνιελ δεν προσγειώθηκε στα πούπουλα, ούτε απόλαυσε την αμέριστη συμπαράσταση από τη φυλή της, την οποία ανέφερε στον ευχαριστήριο λόγο της. Όχι μόνο έπρεπε να ανεχτεί την ντροπή της εποχής, δηλαδή να στριμωχτεί μαζί με τους υπόλοιπους ομόχρωμους συντελεστές της ταινίας και τον σύζυγό της σε ένα απομακρυσμένο από τη σκηνή και τα φώτα του Coconut Grove τραπέζι, πριν ακουστεί το όνομά της και ως νικήτρια διασχίσει το κλαμπ όπου πραγματοποιούνταν η τελετή για να παραλάβει το Όσκαρ της, αλλά μεγάλη μερίδα του Τύπου και οργανωμένες ομάδες την κατέκριναν γιατί επανέλαβε σε βαθμό τελειότητας τον στερεοτυπικό χαρακτήρα της Μέιμι, της «υποστηρικτικής υπηρέτριας της κακομαθημένης κυρίας», της Σκάρλετ Ο'Χάρα εν προκειμένω.

Η ΜακΝτάνιελ επί χρόνια δήλωνε πως είναι πολύ καλύτερο να παίζει την υπηρέτρια από το να δουλεύει ως υπηρέτρια. Ήταν από εκείνους που πίστευαν πως οι αλλαγές έρχονται σταδιακά και πως η σταθερή εργασία σε ρόλους αποτελεί κρίσιμη αναβάθμιση σε σχέση με το καθεστώς του κομπάρσου ή την ολική αγνόηση και την ανεργία.

Η αλήθεια είναι ότι η Μακντάνιελ επιχείρησε μια παραλλαγή στο «mammyism», το γυναικείο αντίστοιχο του «μπαρμπαθωμαδισμού», προβάλλοντας αντίσταση στην παραδοσιακά καλόβολη φύση της δούλας που κανονικά δεν εκφράζει αντιρρήσεις, και λογικά αυτή η διαφοροποίηση έπαιξε σημαντικό ρόλο στις βραβεύσεις της. Η ΜακΝτάνιελ επί χρόνια δήλωνε πως είναι πολύ καλύτερο να παίζει την υπηρέτρια από το να δουλεύει ως υπηρέτρια. Ήταν από εκείνους που πίστευαν πως οι αλλαγές έρχονται σταδιακά και πως η σταθερή εργασία σε ρόλους αποτελεί κρίσιμη αναβάθμιση σε σχέση με το καθεστώς του κομπάρσου ή την ολική αγνόηση και την ανεργία. Τουλάχιστον, κέρδισε το Όσκαρ για μια ταινία που έκανε πρεμιέρα στην Ατλάντα, στην οποία δεν προσκλήθηκε ποτέ, με τη συγγραφέα Μάργκαρετ Μίτσελ να της στέλνει θερμούς χαιρετισμούς και τους διαδηλωτές να ενίστανται με πλακάτ έξω από την αίθουσα.

Ο παραγωγός Ντέιβιντ Ο'Σέλζνικ, ο άνθρωπος στον οποίο ουσιαστικά πιστώνεται το «Όσα παίρνει ο άνεμος» (και όχι τόσο στον σκηνοθέτη Βίκτορ Φλέμινγκ), είχε προνοήσει, καλού κακού, να τυπώσει δύο διαφορετικά προγράμματα, το ένα με τη φωτογραφία της ΜακΝτάνιελ σε εμφανές σημείο και το άλλο χωρίς εκείνην. Το μυαλό του ήταν σίγουρα στην απόσβεση μιας επένδυσης 4 εκατομμυρίων δολαρίων, εκτός από το ποθούμενο πρεστίζ του στη βιομηχανία.

Ωστόσο, στο μέτωπο της διατήρησης των ισορροπιών είχε αποδεχτεί τον διάλογο με μαύρους ηθοποιούς και εκπροσώπους του οργανισμού NAACP στις σεναριακές παρεμβάσεις και συναίνεσε στην απαλοιφή του χαρακτηρισμού «nigger» – πολύ πριν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο από τη μαύρη κοινότητα ως φιλική διάκριση οικειότητας, σε αντιδιαστολή με τον όρο «νέγρος», που ήταν η πολιτικά ορθή τότε.

 

Η Χάτι ΜακΝτάνιελ κερδίζει το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της ως Μέιμι στο «Όσα παίρνει ο άνεμος»

Η ΜακΝτάνιελ πάσχισε να βρει ρόλους έξω από την τυποποίηση, αλλά δεν τα κατάφερε. Η μοναδική της κατάκτηση ήταν η θέση της παρουσιάστριας σε ραδιοφωνικό κωμικό πρόγραμμα (το μέσον από το οποίο είχε ξεκινήσει), και μάλιστα αντικαθιστώντας έναν λευκό άνδρα! Η νίκη της θεωρείται ακόμη αμφιλεγόμενη στους σκληροπυρηνικούς κύκλους της σωστής προώθησης της «μαύρης» εικόνας στην κοινωνία, από τους ακτιβιστές που εγκρίνουν μόνο τη ρήξη και όχι την ήπια διείσδυση.

Αμέσως μετά την καθόλου διακριτική εξαφάνιση του «Όσα παίρνει ο άνεμος» από το μενού του HBO Max, η συζήτηση άνοιξε για τα καλά και τα επιχειρήματα ποικίλλουν. Το προηγούμενο της «Γέννησης ενός έθνους» του Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ, του πρώιμου αριστουργήματος που δεν είχε κανένα πρόβλημα με την Κου Κλουξ Κλαν, αλλά και τα πολύ πρόσφατα παραδείγματα της απόσυρσης της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Cops» (για λόγους ευαισθησίας από τα κρούσματα αστυνομικής βίας), καθώς και η συνέχιση των κλασικών καρτούν της Warner, με τον λαγοκυνηγό Έλμερ Φαντ και τον τρελοπιστολά Σαμ να μη φέρουν πλέον όπλα, δείχνουν πως δεν αρκεί η σύσταση ή η επιχειρηματολογία πως καθετί ανήκει στην κοινωνία που το γέννησε και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο.

Το ερώτημα είναι πόσα από τα πρόσφατα και παλιότερα μνημεία της ψυχαγωγίας θα διατηρήσουν ατόφια τα επικίνδυνα κτερίσματά τους για να μην προτρέπουν τις επόμενες γενιές στο μίσος και τον διχασμό. Στον αέρα της εκπομπής τους, η Γούπι Γκόλντμπεργκ, η δεύτερη Αφροαμερικανίδα μετά την ΜακΝτάνιελ που πήρε Όσκαρ, για τον «Αόρατο Εραστή», δεν συμφωνεί με την κάθετη εκτόπιση, αν και καταλαβαίνει τη σημειολογία της, θεωρώντας πως ο δρόμος αυτός είναι ολισθηρός και η λίστα των ταινιών που θα μπουν στο ράφι, συμπεριλαμβανομένων και μερικών με μαύρη θεματολογία από τα '70s, είναι πολύ μεγάλη, ενώ η Μέγκαν Κέλι αναρωτήθηκε αν θα πρέπει να απαγορευτούν, τρόπον τινά, τα «Φιλαράκια», οι κωμωδίες του Τζον Χιουζ ή ολόκληρη η φιλμογραφία του Γούντι Άλεν – κοσμαγάπητες μαρτυρίες λευκών συντελεστών με παντελή απουσία μαύρων στη σύνθεση της καθημερινότητας που πραγματεύονται.

Το HBO θα επαναφέρει σύντομα το τετράωρο μελόδραμα του 1939 με τη στρεβλή κοινωνικοπολιτική θεώρηση, τροποποιώντας το πλαίσιό του με μελετημένη προειδοποίηση, καθώς η ταινία είναι κατάλληλη για παιδιά που δεν προϋποτίθεται πως γνωρίζουν τι είχε συμβεί και τι είχε παραλειφθεί. Αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνοδεύσουν την προβολή με διαφωτιστικό σχόλιο για τις επίμαχες σκηνές των «λαθών», κάτι που σίγουρα παρεμβαίνει στην αρχική αφήγηση.

Σε οτιδήποτε έχει συμβεί πρόσφατα στις ΗΠΑ, οι αντιδράσεις εμπεριέχουν αναδρομικές τύψεις και οι πράξεις επανόρθωσης γίνονται άμεσα. Από το mea culpa της Άνα Γουίντουρ για τον ελάχιστο χώρο που αφιέρωσε σε ανθρώπους χρώματος επί της διεύθυνσής της μέχρι το ξήλωμα του Ρόμαν Πολάνσκι από την Ακαδημία, του Γούντι Άλεν από τις αμερικανικές αίθουσες και του Χάρβεϊ Γουάινστιν από προσώπου γης, εκτός από την ατζέντα της βιομηχανίας του θεάματος, το σχοινί τεντώνεται μέχρι να έρθει στα ίσα του.

Το δύσκολο κομμάτι είναι να γίνει πραγματική δουλειά επί του θέματος, να βελτιωθούν τα ποσοστά του inclusivity, να δοθούν ευκαιρίες σε μη λευκούς σε καίριες θέσεις και, κυρίως, να δημιουργηθούν μυθοπλασίες που να ενδιαφέρουν τους θεατές, έτσι ώστε να ικανοποιηθούν και οι τσέπες των παραγωγών που θα αλλάξουν το περίφημο πλαίσιο, για να μην πέσει στο κενό η επιχείρηση. Το ατόπημα θα είναι η έγνοια για την ποσότητα και όχι για το περιεχόμενο. Δηλαδή, να συμβεί αυτό που φοβούνται όσοι αγωνίζονται αυτήν τη στιγμή, εκμεταλλευόμενοι το momentum: να στήνονται ταινίες «χρώματος» και όχι χαρακτήρων.

Λίγα χρόνια πριν φύγει από τη ζωή, ο Τζον Σίνγκλετον είχε δώσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις με αφορμή το εντυπωσιακό του ντεμπούτο το 1991 με το «Boyz n the Hood». Ήταν ο πρώτος μαύρος σκηνοθέτης που προτάθηκε για Όσκαρ στην κατηγορία αυτή, πολύ πριν από τον Λι Ντάνιελς και τον Σπάικ Λι. Συνέπεσε με τη δεύτερη έκρηξη του μαύρου σινεμά, μετά το blacksploitation των '70s στη μουσική και τον κινηματογράφο, και, παρά την άνιση πορεία του, τέθηκε επικεφαλής της. Συνέχισε με το «Poetic Justice» κι ένα remake του «Shaft», λέγοντας πως, όταν ξεκίνησε, δεν είχε ιδέα από κάμερες και πλατό και μάθαινε τη δουλειά όσο περνούσαν τα χρόνια.

Παραδόξως, αναφέρθηκε –καλή ώρα– στο σινεμά του Τζον Χιουζ ως ζωτική επίδραση στο περιεχόμενο των ταινιών του – πώς είναι δυνατόν ένας τόσο συνειδητοποιημένος δημιουργός να εμπνέεται από έναν τόσο λευκό σκηνοθέτη, που αρίστευσε στις '80s κωμωδίες; Η απάντηση είναι ορθή, πέραν πάσης πολιτικής σκοπιμότητας: «Μου αρέσει το σινεμά του Χιουζ. Σίγουρα δεν βλέπω τον εαυτό μου στις ταινίες του, αλλά έχω ενσωματώσει πολλά στοιχεία από την εφηβική αγωνία των ηρώων του στις δικές μου. Το "Boyz n the Hood" παραμένει μια εφηβική ταινία».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μea culpa από την Άννα Γουίντουρ για το ρατσισμό στη Vogue: «Δε δώσαμε αξία και χώρο στους μαύρους»

Πολιτισμός / Μea culpa από την Άννα Γουίντουρ για το ρατσισμό στη Vogue: «Δε δώσαμε αξία και χώρο στους μαύρους»

Εν μέσω μαζικών και οργισμένων διαδηλώσεων σε όλο τον κόσμο για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, η επί 32 χρόνια σιδηρά κυρία τού πιο επιδραστικού περιοδικού μόδας στον κόσμο, έκανε την αυτοκριτική της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ