Τα παιδιά Ρομά από τον Δενδροπόταμο που κατέκτησαν τον κόσμο

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Οι Far.Go.Bots στην Νέα Υόρκη το 2016.
0

Στον Δενδροπόταμο της Θεσσαλονίκης, μια απομακρυσμένη και υποβαθμισμένη περιοχή με ελάχιστους επισκέπτες, μια γούβα περιτριγυρισμένη από δρόμους που αποτελεί τον οικισμό των Ρομά, πολλά παιδιά παρατούν το σχολείο νωρίς. Παντρεύονται από τα δεκατρία και οι ευκαιρίες για να εξελιχθούν είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Εκεί υπάρχει από το 2004 ο Φάρος του Κόσμου που έχει βάλει πολλά παιδιά της κοινότητας Ρομά στον κόσμο της εκπαίδευσης. 

Το success story που ξεχώρισε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τα τελευταία χρόνια είναι αυτό της ομάδας Far.Go.Bots, των παιδιών που μέσω της ρομποτικής κατάφεραν να ταξιδέψουν δύο φορές στο Σεν Λούις του Mιζούρι, στην Αμερική, και να συμμετάσχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής της LEGO.

Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για επτά ολόκληρα χρόνια. Ταξίδεψε μαζί τους, μπήκε στην κοινότητά τους στον Δενδροπόταμο και αποτύπωσε την ιστορία τους σε ένα ντοκιμαντέρ που τον περασμένο μήνα προβλήθηκε στο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα

Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.

«Το εγχείρημα ξεκίνησε το 2014, όταν βρισκόμουν στο μοντάζ της προηγούμενης ταινίας μου και διάβασα ένα άρθρο για τα παιδιά του Δενδροπόταμου που είχαν δημιουργήσει μια ομάδα ρομποτικής και με αυτήν προετοιμάζονταν να συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα της Αμερικής», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο κινηματογραφιστής Άγγελος Τσαούσης ακολουθούσε τους πρωταγωνιστές για 7 ολόκληρα χρόνια.

Βάζοντας κάποια χρήματα από την τσέπη του, ο Άγγελος θα ταξίδευε μαζί με τα παιδιά για την Αμερική, όπου για δέκα μέρες έγινε παρατηρητής των ιστοριών τους. Είχε αρχίσει ήδη να δένεται μαζί τους. Ο Αλέξανδρος και ο Θοδωρής επρόκειτο να γίνουν οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας. 

«Επιστρέψαμε στον Δενδροπόταμο, πίσω στην καθημερινότητά τους, και μετά από δύο χρόνια πήγαμε για δεύτερη φορά στην Αμερική, αφού κέρδισαν το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στην Ελλάδα. Για τα παιδιά το πρώτο ταξίδι ήταν κάτι εντελώς πρωτόγνωρο και για πολλά η πρώτη φορά που έβγαιναν από τον Δενδροπόταμο. Συναντήσαμε κι άλλα από διάφορες χώρες, ανταλλάξαμε απόψεις, εμπειρίες κι αυτό ήταν κάτι μαγικό. Τους ακολούθησα και στο δεύτερο ταξίδι, καταγράφοντας και την εξέλιξή τους αλλά και την επίδραση που είχαν όλα όσα ζούσαν πάνω τους», λέει. 

Η φυσιολογική διάρκεια της διαδικασίας υλοποίησης ενός ντοκιμαντέρ, σύμφωνα με τον Άγγελο, είναι τα τρία χρόνια. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Θοδωρής στην Αμερική το 2014.
Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος είναι ο ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές του ντοκιμαντέρ.

«Υπήρχαν σκέψεις να τελειώσω το ντοκιμαντέρ, όμως έλεγα πως κάτι έλειπε. Ήθελα να είναι πολύ εμφανής η αλλαγή και η εξέλιξη των παιδιών. Έτσι αποφάσισα να τα ακολουθήσω από το 2014 μέχρι το 2019 και αυτό μου έδωσε τη δυνατότητα να αποτυπώσω την πορεία τους ώσπου κάποια από αυτά, όπως ο Αλέξανδρος, άρχισαν να σπουδάζουν». 

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Άγγελος θυμάται μια πολύ έντονη σκηνή με τον πατέρα του Αλέξανδρου. «Είναι ξημερώματα και ο πατέρας του μας πηγαίνει με το αυτοκίνητό του στο αεροδρόμιο – ήταν η δεύτερη συμμετοχή μας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Είπε τότε γελώντας: “Τον Αλέξανδρο θα τον παντρέψουμε”, αλλά διόρθωσε αμέσως, “όχι, όχι, ο Αλέξανδρος θα σπουδάσει”». 

Η πρόθεση που υπήρχε στη φράση του πατέρα, να σπάσει το «καθιερωμένο πρωτόκολλο των Ρομά», ήταν για τον Άγγελο ένα σημάδι. Έδειχνε την επίδραση που είχαν η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού όχι μόνο στα ίδια αλλά και στους γονείς τους.

«Πολλοί γονείς, την πρώτη φορά που πήγαμε στην Αμερική, ήταν αντίθετοι, αλλά είδαν πως κι εκείνοι εξελίχθηκαν μέσα από αυτό. Μαζί τους εξελίχθηκα κι εγώ». Πηγαίνοντας για πρώτη φορά στον Δενδροπόταμο ο Άγγελος πάλεψε με τα ταμπού και τις προκαταλήψεις που είχε για την κοινότητα των Ρομά και ανακάλυψε πράγματα που δεν γνώριζε ως τότε. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η ενασχόληση  των παιδιών με τη ρομποτική και η εμπειρία του ταξιδιού επέδρασε, όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και στους ίδιους τους γονείς. Στη φωτογραφία η οικογένεια Σαγκούρη στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το 2014.

«Πρέπει να είσαι ανοιχτός στη διαδικασία αποδοχής του διαφορετικού, γιατί θέλει χρόνο. Μπορεί να πάρει και μια ολόκληρη ζωή, και το πρώτο βήμα είναι να παραμερίσεις τη δική σου οπτική και τις απόψεις και να ακούσεις την πλευρά του άλλου. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι μια συνεχής κοινωνική διαδικασία που νομίζω ότι συγκαταλέγεται στο πλαίσιο αποδοχής του άλλου.

Το βλέπουμε ακόμη και τώρα, με το τελευταίο συμβάν, τον θάνατο του 16χρονου. Πρέπει όλοι μας να κοπιάσουμε για να μπορέσουμε να αλλάξουμε αυτήν την κατάσταση. Πιστεύω ότι έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμα για να αποδεχθούμε το διαφορετικό ως κοινωνία.

Είμαστε εμποτισμένοι με προκαταλήψεις που δυσκολεύουν την αποδοχή και την ενσωμάτωση του διαφορετικού, πόσο μάλλον των παιδιών Ρομά, οι ευκαιρίες των οποίων είναι μηδαμινές. Πιστεύω ότι επίτηδες παραγκωνίζουμε τέτοιες κοινότητες για να μπορούμε να τις δείχνουμε με το δάχτυλο. Γι' αυτό και ο Δενδροπόταμος βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Στην άκρη της πόλης, εκεί όπου πετάμε τα σκουπίδια μας, που δεν θέλεις να ξέρεις τι γίνεται», λέει. 

Far.Go.Bots: Ένα ντοκιμαντέρ για τα παιδιά Ρομά που κατέκτησαν τον κόσμο από τον Δενδροπόταμο Facebook Twitter
Η επένδυση στην εκπαίδευση είναι, για τον Άγγελο, ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. 

Η σχέση του Άγγελου με τα παιδιά είναι ακόμη πολύ καλή. «Νιώθω σαν να είμαι ο πατέρας τους ή σαν να είμαστε φίλοι», σχολιάζει. Είτε μέσω της μουσικής στην Ελλάδα είτε σε πανεπιστήμια στην Αμερική, τα παιδιά χαράζουν τη δική τους πορεία, ενώ η ταινία έχει κάνει ήδη τους πρώτους της σταθμούς.

Μετά την πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης και το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Αθήνα πρόκειται να περάσει από φεστιβάλ της Γαλλίας τον Ιανουάριο, ενώ παράλληλα υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί μια version για εκπαιδευτικές προβολές στην Ελλάδα αλλά και στην Αμερική, για το μοντάζ της οποίας θα ξεκινήσει στο επόμενο διάστημα crowdfunding.

Για τον Άγγελο η επένδυση στην εκπαίδευση είναι ένας τρόπος να καταρρίψουμε τα στερεότυπα γύρω μας. Και η ταινία αυτή μοιάζει να είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17/12 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ- Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

LiFO politics / Ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη: Πρόοδος ή απειλή;

Η Βασιλική Σιούτη συνομιλεί με τον καθηγητή Φυσικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μέλος του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ) Χαρίτωνα Πολάτογλου για την τεχνητή νοημοσύνη, τις απειλές για τη δημοκρατία, τα δικαιώματα και την ανάγκη ψηφιακού και τεχνολογικού εγγραμματισμού από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ