«Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
«Δεν έχω παραγωγούς που να μου λένε τι μπορώ και τι δεν μπορώ να κάνω, ποιους ηθοποιούς θα χρησιμοποιήσω. Έχω την πολυτέλεια να κάνω ό,τι θέλω κι ό,τι θεωρώ καλύτερο, χωρίς την πίεση των παραγωγών του mainstream εμπορικού σινεμά».
0

Στο ταξιδιωτικό βιβλίο του Σόμερσετ Μομ «The Gentleman in the Parlour» ο συγγραφέας, αστειευόμενος με τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών, αναφέρεται στη συνάντησή του στη Βιρμανία με έναν Άγγλο, ο οποίος, θέλοντας να αποδράσει από τον επικείμενο γάμο του, ακολουθεί τη διαδρομή των Βρετανών του 19ου αιώνα, διασχίζοντας την Ασία και καταλήγοντας στην Άπω Ανατολή.

Ο σκηνοθέτης Μιγκέλ Γκόμες («Αραβικές νύχτες», «Χαμένος παράδεισος») πήρε αυτήν τη σύντομη ιστορία και έκανε μια χιουμοριστική ταινία στην οποία ο Έντουαρντ, υπάλληλος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας τοποθετημένος στο Ραγκούν, εγκαταλείπει πανικόβλητος την πόλη τη μέρα που φτάνει η αρραβωνιαστικιά του, Μόλι, για να παντρευτούν. Εκείνη δεν πτοείται και ακολουθεί τα ίχνη του. Οι δυο τους κάνουν την ίδια διαδρομή, Σιγκαπούρη, Σαϊγκόν, Μανίλα, Οσάκα, Σαγκάη, χωρίς ποτέ να συναντιούνται.

Η ταινία «Grand Tour» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών. Παρελθόν ανάκατα με παρόν, σκηνές από το μακρινό 1918 γυρισμένες σε στούντιο μπλέκονται με εικόνες από τη σύγχρονη ζωή, ασπρόμαυρες εικόνες μιας αποικιοκρατικής εποχής σε αντιπαράθεση με λούνα παρκ, δημόσιες αγορές, πολύχρωμα φώτα και κινητά τηλέφωνα από το σήμερα.

Πιστεύω ότι ο κινηματογράφος πρέπει να θυμίζει κινηματογράφο. Με αυτό εννοώ να μην παραπλανεί τους θεατές ότι πρόκειται για τη ζωή, γιατί αυτό δεν ισχύει. Οπότε, ο κινηματογράφος για εμένα μπορεί να είναι όσο θεατρικός, μη ρεαλιστικός, μη νατουραλιστικός θέλει. Με βρίσκει σύμφωνο.

― Στην ταινία σας παρακολουθούμε την ιστορία μέσω πολλαπλών αφηγήσεων, καθώς σε κάθε περιοχή από όπου περνάνε οι δυο χαρακτήρες το voice over είναι σε διαφορετική γλώσσα. Γιατί; Είναι πολιτική επιλογή; 
Καταρχάς ήταν μια τυχαία επιλογή για πρακτικούς λόγους. Γράφαμε την αφήγηση συγχρόνως με το μοντάζ, το οποίο γινόταν στο editing room της εταιρείας παραγωγής. Κάθε φορά που τελειώναμε μια σκηνή, χρειαζόμασταν κάποιον να τη διαβάσει ώστε να την ηχογραφήσουμε και να δούμε αν λειτουργεί. Ανοίγαμε την πόρτα και παίρναμε όποιον ήταν διαθέσιμος. Καθώς κάθε φορά διαλέγαμε τυχαία όποιον βρίσκαμε, άντρα, γυναίκα, καταλήξαμε να έχουμε μια σύνθεση πολλών διαφορετικών φωνών. Όχι έναν αφηγητή, αλλά πολλαπλούς αφηγητές. Τότε σκεφτήκαμε ότι θα ήταν καλή ιδέα να χρησιμοποιήσουμε αντίστοιχα πολλούς αφηγητές σε διαφορετικές γλώσσες, ανάλογα με το σε ποια χώρα βρίσκεται ο κάθε ένας τους στην ταινία. Συνειδητοποιήσαμε ότι είχε ενδιαφέρον να συμπεριλάβουμε αφηγητές που μιλούν ασιατικές γλώσσες και χειρίζονται τους κεντρικούς χαρακτήρες, τον Έντουαρτ και τη Μόλι, σαν μαριονέτες − Ασιάτες μαριονετίστες και Ευρωπαίες μαριονέτες. Εν τέλει ήταν πολιτική επιλογή, αλλά και εντελώς πρακτικής φύσης.

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
«Ως κινηματογραφιστής θέλω αυτό που κάνω να μοιάζει με σινεμά και όχι με τη ζωή».

― Παρακολουθούμε πολύ ασιατικό θέατρο: σκιών, ζωντανό θέατρο, κουκλοθέατρο. Νομίζω έχετε πει ότι ο τρόπος που οι Ασιάτες μαριονετίστες χειρίζονται τις μαριονέτες, χωρίς να κρύβονται, συνδέεται με την άποψή σας για τον κινηματογράφο, ότι οφείλει να μην παραπλανά το κοινό και να υπογραμμίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
Θεωρώ ότι ο κινηματογράφος στις μέρες μας μπαίνει σε δύο κατηγορίες. Στη μία έχουμε ταινίες υπερηρώων, έναν εντελώς μη ρεαλιστικό κινηματογράφο, που δεν συνδέεται με τη  ζωή και την πραγματικότητα, υπάρχει μέσα σε μια φούσκα, και στην άλλη έχουμε ρεαλιστικές ταινίες, νατουραλιστικά παιγμένες, που προσποιούνται ότι αναπαριστούν την πραγματική ζωή − κάτι εντελώς ανόητο. Πιστεύω ότι ο κινηματογράφος πρέπει να θυμίζει κινηματογράφο. Με αυτό εννοώ να μην παραπλανεί τους θεατές ότι πρόκειται για τη ζωή, γιατί αυτό δεν ισχύει. Οπότε, ο κινηματογράφος για εμένα μπορεί να είναι όσο θεατρικός, μη ρεαλιστικός, μη νατουραλιστικός θέλει. Με βρίσκει σύμφωνο. Για πολλά χρόνια ο κινηματογράφος αυτό ήταν. Κι αυτό το είδος κινηματογράφου θέλω να διασώσω στα δικά μου φιλμ. Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή, γιατί το σινεμά δεν είναι αυτό. Ως τέτοιο θέλω να το κρατήσω κι ελπίζω ότι ο κόσμος θα συνδέεται μέσω αυτού με τη ζωή. Ο σκοπός του θεάματος όπως το κουκλοθέατρο και το θέατρο γενικότερα δεν πρέπει να είναι η ζωή, αλλά το να μας βοηθάει να συνδεθούμε με αυτήν.

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
O Μιγκέλ Γκόμες (κέντρο) με συνεργάτες του στα γυρίσματα της ταινίας «Arabian Nights: Volume 1 - The Restless One» (2015).

― Αυτός είναι ο λόγος που έχετε επιλέξει μια τόσο ποιητική γλώσσα;
Όπως είπα, ως κινηματογραφιστής θέλω αυτό που κάνω να μοιάζει με σινεμά και όχι με τη ζωή. Ωστόσο θέλω και το ρεαλιστικό στοιχείο, γιατί το σινεμά έχει τη δυνατότητα να κάνει διάφορα. Μπορεί να αποτυπώσει πράγματα από τη ζωή που δεν χρειάζονται ούτε πλοκή ούτε τίποτα. Μπορείς απλώς να τοποθετήσεις την κάμερα κάπου και να κινηματογραφήσεις ανθρώπους να κάνουν οτιδήποτε, αυτό είναι εκπληκτικό. Το σινεμά έχει αυτή την ιδιότητα, να παίρνει κομμάτια ζωής και να τα καταγράφει σε φιλμ. Οι Λουμιέρ αυτό έκαναν στα πρώτα βήματα του κινηματογράφου. Είναι καταπληκτικό ότι αποτύπωσαν την πραγματικότητα και έναν αιώνα μετά μπορούμε να δούμε όλα αυτά που κινηματογράφησαν.

Από την άλλη, ο κινηματογράφος μπορεί να δημιουργήσει τον κόσμο, να τον επανεφεύρει. Έναν κόσμο που βγάζει νόημα μόνο στην οθόνη και δεν μοιάζει καθόλου της ζωής. Οπότε διαθέτουμε δύο διαφορετικούς κανόνες κι αυτό είναι επίσης εκπληκτικό. Δύο επιλογές που με ενδιαφέρουν πολύ και προσπαθώ να κινηματογραφώ εναλλάξ την κάθε μία, συνδέοντας τη μία με την άλλη. Αυτή η σύνδεση σημαίνει ότι όποτε τα τοποθετείς μαζί αυτά τα δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα, ελπίζεις ότι το ένα οδηγεί στο άλλο. Από την πραγματικότητα στην εντελώς υποθετική μυθοπλασία κι από την υποθετική μυθοπλασία στην πραγματικότητα, κι αυτά τα δύο συνδέονται μεταξύ τους. Αυτό που αναζητώ στον κινηματογράφο είναι το πώς να το πετύχω αυτό, πώς να μεταπηδήσεις από την πραγματικότητα στον μύθο και από τον μύθο στην πραγματικότητα. 

― Η Ασία και η Αφρική είναι τόποι που προσφέρονται για απέραντη και δημιουργική φαντασία;
Ναι, είναι τόποι απέραντης φαντασίας, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι είναι μεγαλύτεροι από μια εξοχή στην Πορτογαλία ή οπουδήποτε κινηματογραφώ. Όταν γυρίζω ταινία, φεύγω μακριά από το σπίτι μου. Μπορεί να είμαι στην Ασία αλλά και ένα χιλιόμετρο μακριά από το σπίτι μου, γιατί πάντα αναζητώ το ίδιο πράγμα, το οποίο είναι η δύναμη του κινηματογράφου να συλλάβει πράγματα που σε κάθε ταινία είναι διαφορετικά. Έχω αποφασίσει να αναζητώ έναν κόσμο διαφορετικό από την καθημερινή ζωή. Αυτός μπορεί να εντοπιστεί πολύ μακριά από την Πορτογαλία ή μπορεί να είναι και στη Λισαβόνα, όπου ζω. Δεν εξαρτάται από την απόσταση. Υπάρχει πάντα κάτι να ανακαλύψεις παντού. 

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
Η ταινία «Grand Tour» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών.

― Ωστόσο η διεύθυνση φωτογραφίας και η ατμόσφαιρα συμβάλλουν σε μια ποιητική ταινία, ένα λυρικό οδοιπορικό ενός Δυτικού στα βάθη της Άπω Ανατολής. Ένα σύμπαν που θυμίζει εκείνο του Γουόνγκ Καρ Γουάι ή του Απιτσατπόνγκ Βεερασεθάκουλ.
Ναι, η ταινία έχει να κάνει με αυτές τις επαφές. Χρησιμοποιούμε κλισέ για την Άπω Ανατολή, όπως μάντισσες, τραγουδιστές καραόκε, δασκάλους του κουνγκ φου, αλλά ελπίζω ότι μέσα στο πλαίσιο της ταινίας δεν φαίνονται τόσο επιφανειακά. Όσον αφορά τον Γουόνγκ Καρ Γουάι και τον Απιτσατπόνγκ Βεερασεθάκουλ, είναι δύο σκηνοθέτες που σέβομαι και κατά κάποιον τρόπο δουλεύουμε με τον ίδιο τρόπο. Ασιάτες και Ευρωπαίοι προσπαθούμε να καταγράψουμε κάτι που σχετίζεται, λίγο πολύ, με την παγκόσμια αντίληψη που έχουν οι άνθρωποι για την Ταϊλάνδη ή το Χονκ Κονγκ και γενικότερα για την Ασία. Στερεότυπα που προσπαθούμε να τα κάνουμε κάτι, με διαφορετικό τρόπο ο καθένας. Χαίρομαι που τους ανέφερες πάντως, γιατί συνδέομαι μαζί τους και με τον κινηματογράφο τους κι ας έχω διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο. Συνδέομαι με αυτά τα τόσο διαφορετικά σύμπαντα. 

― Ένας Ιάπωνας στην ταινία λέει ότι ένας Δυτικός δεν θα μπορέσει ποτέ να καταλάβει την Ανατολή. 
Ναι, αλλά είναι τοξικομανής, καπνίζει όπιο. Μην παίρνεις ποτέ στα σοβαρά όσα λένε στο σινεμά. Να είσαι καχύποπτος μαζί τους. Αυτό είναι ένα ακόμα κλισέ, ότι οι Δυτικοί δεν καταλαβαίνουν άλλες κουλτούρες. Αν και κατά μία έννοια είναι αλήθεια, ίσως οι λευκοί δεν καταλαβαίνουν ούτε τη δική τους κουλτούρα. Ίσως, αν και είναι κάπως παρακινδυνευμένο αυτό που θα πω, ούτε οι Ασιάτες να καταλαβαίνουν την ασιατική κουλτούρα. Όλη αυτή η άποψη ότι καταλαβαίνεις την κουλτούρα του τόπου σου ίσως να είναι κάπως αφελής, μία αφόρητη άποψη, καθώς δεν οφείλουμε να καταλαβαίνουμε τα πράγματα με τα οποία δεν συνδεόμαστε.

Ένας Ταϊλανδός να μπορεί να καταλάβει όλα όσα είναι δεδομένα στη χώρα του. Ίσως είναι υπερβολικά φιλόδοξο να περιμένουμε από έναν Ευρωπαίο να πρέπει να καταλάβει άλλες κουλτούρες. Βρίσκω πολύ αφελές ότι η ταυτότητά μας είναι συνδεδεμένη με την εθνική μας κουλτούρα και δεν μπορούμε να καταλάβουμε άλλες. Ίσως δεν υπάρχουν πολλά να καταλάβεις και ίσως πρέπει να επιδιώξουμε να έχουμε λιγότερο φιλόδοξους στόχους, να προσπαθήσουμε να λύσουμε τα προβλήματα του σπιτιού μας και της γειτονιάς μας. Όλη αυτή η συζήτηση με τις ταυτότητες έχει ξεφύγει. Ένας Ιάπωνας είναι λιγότερο ικανός να κατανοήσει την ελληνική τραγωδία από έναν Έλληνα; Δεν είμαι βέβαιος ότι οι Έλληνες είναι οι ικανότεροι να μιλήσουν για τον Σοφοκλή. Μπορεί ένας Ταϊλανδός να είναι πιο ικανός.

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
Η Crista Alfaiate στο «Grand Tour» (2024).
Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
Ο Gonçalo Waddington στο «Grand Tour» (2024).

― Στις ταινίες σας η μία ιστορία περνάει στην επόμενη ενώ η προηγούμενη μένει πίσω, όπως ο Έντουαρντ που χάνεται μέσα στον χρόνο. Αποτελεί χαρακτηριστικό σας στοιχείο. 
Δεν έχω παραγωγούς που να μου λένε τι μπορώ και τι δεν μπορώ να κάνω, ποιους ηθοποιούς θα χρησιμοποιήσω. Έχω την πολυτέλεια να κάνω ό,τι θέλω κι ό,τι θεωρώ καλύτερο, χωρίς την πίεση των παραγωγών του mainstream εμπορικού σινεμά. Το θέμα του πώς αφηγείσαι μια ιστορία και τι έχει ενδιαφέρον για τον θεατή στην περίπτωση της τελευταίας μου ταινίας είναι ότι όλα όσα συμβαίνουν το 1918 είναι γυρισμένα σε στούντιο, αλλά υπάρχουν σκηνές που μεταπηδούν στο παρόν. Διαδραματίζονται στην ίδια περιοχή, οπότε ο θεατής βλέπει κάποια τοπία, αλλά ο κόσμος σήμερα είναι διαφορετικός, σαν να είναι το μέλλον των χαρακτήρων. Βλέπεις όσα υποτίθεται ότι κάνουν και μετά απλώς βλέπεις τα ίδια μέρη σήμερα. Η διαφορά είναι το πώς το πετυχαίνεις κάθε φορά. Είναι διαφορετικό, αλλά έχεις τον αφηγητή που εξηγεί τι συμβαίνει. Για μένα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, επειδή στο σινεμά υπάρχουν πράγματα που βλέπεις και πράγματα που δεν βλέπεις.

Στη λογοτεχνία πρέπει να φανταστείς τα πάντα, πώς μοιάζουν οι ήρωες, τι κάνουν. Οπότε, το να βλέπεις τους χαρακτήρες μέχρι το σημείο που δεν τους βλέπεις, αλλά στη θέση τους βλέπεις άλλες εικόνες, ενώ η αφήγηση λέει την ιστορία τους, σε βάζει σε μια άλλη συνθήκη και αυτό το βρίσκω ενδιαφέρον. Δηλαδή το να βλέπεις κάτι και να φαντάζεσαι κάτι άλλο. Να αποδίδεις σε αυτό που βλέπεις αυτό που ακολουθεί. Μόλις πριν από λίγες μέρες σε μια προβολή στο Παρίσι, στη συζήτηση που είχα με το κοινό, κάποιος με ρώτησε πώς ήταν δυνατόν ο Έντουαρντ να μιλάει σε κινητό το 1918. Προς στιγμήν μπερδεύτηκα∙ αυτό που είχε συμβεί ήταν ότι σε μια σκηνή ένας Κινέζος όντως μιλάει στο κινητό, αλλά είναι από υλικό του 2022, όταν γυρίζαμε την ταινία, ενώ η αφήγηση αναφέρεται στον Έντουαρντ. Αλλά αυτό είναι η ουσία και ο λόγος για τον οποίο κάναμε αυτή την ταινία. Ότι κάποιες φορές βλέπεις τους χαρακτήρες και κάποιες φορές συνδέεις τους χαρακτήρες με οτιδήποτε βλέπεις. 

― Είναι αλήθεια ότι ένα μέρος γυρίστηκε στην Κίνα από απόσταση;
Είχαμε ξεκινήσει γυρίσματα 7 εβδομάδων και μετά από 5 εβδομάδες στην Ιαπωνία ετοιμαζόμασταν να πάμε στην Κίνα, όταν ο παραγωγός μάς είπε ότι υπάρχει πρόβλημα. Ήταν η αρχή της πανδημίας. Επιστρέψαμε στην Πορτογαλία και τις σκηνές της Κίνας τις γυρίσαμε δύο χρόνια αργότερα. Βρισκόμουν σε ένα σπίτι στη Λισαβόνα και από εκεί έδινα εντολές στο κινεζικό συνεργείο λες και βρισκόμουν εκεί. Έλεγα στον χειριστή της κάμερας ποιον φακό να χρησιμοποιήσει, πού να τη στρίψει, τι να κάνει. Χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά.

Μιγκέλ Γκόμες Facebook Twitter
«Μην παίρνεις ποτέ στα σοβαρά όσα λένε στο σινεμά. Να είσαι καχύποπτος μαζί τους».

― Θεωρείτε ότι κάνετε ένα σχόλιο επάνω στην αποικιοκρατία; 
Ακόμα και να μη θέλεις να κάνεις, δεν μπορείς να το αποφύγεις, εφόσον γυρίζεις ταινία σε έναν αποικιοκρατικό μέρος του κόσμου. Κάτι κάνεις. Ο κόσμος περιμένει από εσένα να το σχολιάσεις, κι ελπίζω ότι ο σχολιασμός μου είναι τέτοιος που δεν θυμίζει προπαγάνδα. Στην περίπτωση του «Grand Tour», πολλοί λένε είναι ότι είναι ξεκάθαρα μια αντιαποικιοκρατική ταινία και άλλοι ότι είναι υπέρ της αποικιοκρατίας. Αυτό μου επιβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται για προπαγανδιστική ταινία, γιατί ακριβώς, αν ήταν, όλοι θα συμφωνούσαν σε αυτό. Εφόσον διίστανται οι απόψεις, χαίρομαι. 

― Εξακολουθεί η σύγχρονη Πορτογαλία να έχει ενοχές για το αποικιοκρατικό της παρελθόν; 
Υπάρχει μια δημόσια συζήτηση, όπως στις περισσότερες χώρες με ανάλογο παρελθόν. Προσωπικά δεν νιώθω καμία ενοχή, δεν είμαι Καθολικός για να νιώθω το συναίσθημα της ενοχής σχετικά με πράγματα που έκαναν άλλοι κι όχι εγώ. Επίσης δεν πιστεύω ότι ο κινηματογράφος υπάρχει για να διορθώνει τα προβλήματα του παρελθόντος της κοινωνίας. Ως εκ τούτου, δεν πιστεύω ότι ο κινηματογράφος οφείλει να λειτουργήσει ως δικαστήριο, να τιμωρήσει κάποιους ή τους θεατές. Ο κινηματογράφος πρέπει να ασχολείται με πράγματα που σου αρέσουν και θέλεις να μοιραστείς με άλλους. Φυσικά πρέπει να σου είναι ξεκάθαρο ποιο είναι καλό πολιτικό σύστημα και ποιο άδικο και βάναυσο. Δεν είμαι αποικιοκράτης, αν και δεν με ενδιαφέρει τι πιστεύουν οι άλλοι για εμένα. Έχω κάνει τις επιλογές μου και δεν θέλω να κάνω κήρυγμα.  

― Τι άλλαξε μετά το βραβείο στις Κάννες; 
Το βραβείο ήταν καλό που ήρθε. Για να δούμε τι θα γίνει. Πάντως, πριν κάνω το «Grand Tour» ετοίμαζα μια ταινία βασισμένη σε ένα χρονικό του πολέμου στα τέλη του 19ου αιώνα στη Βραζιλία. Θα ήταν παράλληλα το προφίλ της Μπαΐα, όπου διεξήχθη, και των ανθρώπων που ζουν εκεί. Δυστυχώς η κυβέρνηση Μπολσονάρο ήταν αρνητική και μπλόκαρε κάθε χρηματοδότηση. Τώρα, μετά το βραβείο, το ενδιαφέρον επανήλθε και ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε γυρίσματα.

Το «Grand Tour» του Μιγκέλ Γκόμες είναι η ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Η ταινία θα αρχίσει να προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από 13 Φεβρουαρίου 2025.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, περιλαμβάνει τρεις ταινίες από διαφορετικές χώρες που εξερευνούν queer θεματικές.
LIFO NEWSROOM
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ταινίες που εξασφαλίζουν δέκα ξεχωριστές προβολές, απαραίτητες για κάθε σινεφίλ, από συγκινητικά δράματα και γαλλικά policier μέχρι καλαίσθητα ντοκιμαντέρ και ατμοσφαιρικά θρίλερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ