Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019

Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
0

Ο Ιάπωνας Arata Isozaki είναι ο φετινός νικητής του βαρυσήμαντου βραβείου αρχιτεκτονικής Pritzker 2019.

Ο 87χρονος Isozaki, με μακρά πορεία στην αρχιτεκτονική από τη δεκαετία του 1960, θεωρείται ένας οραματιστής του κλάδου του, με χαρακτηριστικό των έργων του την τολμηρή φουτουριστική προσέγγιση και τις καινοτόμες, ανατρεπτικές φόρμες.

Με πάνω από 100 ολοκληρωμένα έργα, ο Isozaki θεωρείται επίσης απίστευτα παραγωγικός και επιδραστικός μεταξύ των συγχρόνων του. Ο Isozaki είναι ο 49ος αρχιτέκτονας και ο όγδοος Ιάπωνας που θα λάβει την τιμή.

Η κριτική επιτροπή που φέτος επέλεξε να τιμήσει το έργο του, λέει για τον ιάπωνα μετρ του φουτουρισμού πως «στην αναζήτηση για δημιουργία σημαντικής αρχιτεκτονικής, δημιούργησε κτίρια εξαιρετικής ποιότητας που μέχρι σήμερα αψηφούν τις κατηγοριοποιήσεις, αντικατοπτρίζουν τη συνεχή εξέλιξή του και είναι πάντα φρέσκα στην προσέγγισή τους».

 

«Έχω πάντα την αίσθηση ότι το πιο σημαντικό πράγμα είναι να βρω έναν τρόπο να ξεφύγω από το πλαίσιο ή την αισθητική συνείδηση με την οποία είμαι επιβαρυμένος», λέει ο νικητής που έχει υπογράψει σχεδιαστικά δεκάδες εμβληματικά έργα ανά την υφήλιο, ανάμεσά τους και την πτέρυγα Μ2 του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης,

Ο Isozaki γεννήθηκε το 1931 στην Oita, μια πόλη στο νησί Kyushu της Ιαπωνίας και η αρχιτεκτονική του επηρεάστηκε βαθιά από τα παγκόσμια γεγονότα της εποχής. Ήταν μόλις 12 χρονών όταν η Χιροσίμα και το Ναγκασάκι είχαν αποδεκατιστεί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πατρίδα του καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου.

«Όταν ήμουν αρκετά μεγάλος για να κατανοώ τον κόσμο, η πατρίδα μου είχε καεί ολοσχερώς. Η ατομική βόμβα έπεσε στη Χιροσίμα και έτσι μεγάλωσα στο έδαφος μηδέν. Ήμουν ανάμεσα στα ερείπια και δεν υπήρχε αρχιτεκτονική, κτίρια, ούτε πόλη. Έτσι, η πρώτη μου εμπειρία στην αρχιτεκτονική ήταν το κενό της αρχιτεκτονικής και άρχισα να εξετάζω πώς οι άνθρωποι θα μπορούσαν να ανοικοδομήσουν τα σπίτια και τις πόλεις τους».

Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
Αrk Nova - H «φουσκωτή» όπερα που δημιούργησε σε συνεργασία με τον Anish Kapoor
Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
Το εθνικό συνεδριακό κέντρο του Κατάρ

Ο Isozaki πήρε μαζί του αυτήν την κοσμοθεωρία στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο, όπου αποφοίτησε από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Μηχανικής το 1954. Ξεκίνησε την αρχιτεκτονική του καριέρα στο γραφείο του διάσημου Kenzo Tange. Ο Isozaki έγινε γρήγορα προστατευόμενος του Tange και μαζί ολοκλήρωσαν πολλά πρότζεκτ, πριν εγκαταλείψει το γραφείο το 1963.

Η Ιαπωνία τότε ήταν σε μια περίοδο κομβική που σηματοδοτούσε την αλλαγή σελίδας καθώς είχε απελευθερωθεί από τη Συμμαχική Κατοχή μόλις πριν από μια δεκαετία και η χώρα εξακολουθούσε να αναπτύσσεται αφήνοντας πίσω της τις συνέπειες του παγκόσμιου πολέμου και της κατοχής. Το μέλλον της Ιαπωνίας έγινε το κυρίαρχο όραμα όλων των έργων του, ακολουθώντας τον μέχρι σήμερα.

Η πρώιμη δουλειά του Isozaki είναι αξιοσημείωτη για την αποφασιστικά φουτουριστική προσέγγισή του την οποία διατηρεί αναλλοίωτη. Τα έργα του έχουν πάντα ένα κρυμμένο στοιχείο από το παρελθόν, μια νοσταλγία για την χαμένη του πατρίδα, αλλά και την αισιοδοξία του μέλλοντος.

Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
Η βιβλιοθήκη του Kitakyushu στην Ιαπωνία
Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
Το κτίριο της συμφωνικής ορχήστρας της Σανγκάης

«Το έργο του Isozaki έχει περιγραφεί ως ετερογενές και περιλαμβάνει αναφορές από την λαϊκή κουλτούρα μέχρι την υψηλή τεχνολογία. Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι δεν ακολουθούσε τις τάσεις αλλά σφυρηλατούσε το δικό του μονοπάτι», λέει η επιτροπή του Pritzker.

«Όπως και το σύμπαν, η αρχιτεκτονική ξεκινά από το τίποτα, γίνεται κάτι και καταλήγει πάλι στο τίποτα. Αυτός ο κύκλος ζωής από τη γέννηση μέχρι το θάνατο είναι μια διαδικασία που θέλω να επιδείξω στα έργα μου», είχε πει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα New York Times o Isozaki.

Ο Isozaki έχει λάβει πολλά βραβεία κατά τη διάρκεια της καριέρας του και το Pritzker έρχεται ως κορύφωση αναγνώρισης του συνολικού του έργου. Η τελετή απονομής του Βραβείου Pritzker 2019 θα πραγματοποιηθεί στο Chateau de Versailles της Γαλλίας τον Μάιο και θα συνοδεύεται από μια δημόσια διάλεξη του Isozaki στο Παρίσι.

Arata Isozaki: O Ιάπωνας δάσκαλος του αρχιτεκτονικού φουτουρισμού κέρδισε το Pritzker 2019 Facebook Twitter
Domus: La Casa del Hombre, Λα Κορούνια, Ισπανία
Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ