Λειτουργική/ χρηστική ομορφιά Facebook Twitter
Ιδρυτής και creative director του Semiotic Design Agency, ο Δημήτρης Κολιαδήμας μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Νέας Υόρκης και Θεσσαλονίκης. Φωτ.: Πάνος Τσομάκος

Δημήτρης Κολιαδήμας: «Στη Θεσσαλονίκη υλοποιείται το συντακτικό της συνύπαρξης»

0

Ο Δημήτρης Κολιαδήμας είναι ιδρυτής και creative director του Semiotik Design Agency. Σήμερα μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Νέας Υόρκης και Θεσσαλονίκης, την οποία, ως κοσμοπολίτης, θεωρεί ορμητήριο για τις εξερευνήσεις του.

— Ποια είναι η φιλοσοφία του γραφείου σας;
Για κάθε έργο που αναλαμβάνουμε αμφισβητούμε υποθέσεις, εξάγουμε ιδέες, εξετάζουμε τις διαφορετικές γωνίες, κάθε σημείο επαφής αλλά και κάθε ευκαιρία. Σχεδιάζουμε την έρευνα και έπειτα την πραγματοποιούμε, συλλέγοντας και τεκμηριώνοντας. Ακολουθεί η αξιολόγηση και στη συνέχεια η εφαρμογή των ευρημάτων στη διαδικασία σχεδιασμού. Αυτή η μεθοδολογία ορίζεται για εμάς ως εξερεύνηση, η οποία ανοίγει τον διάλογο και αμφισβητεί τις υπάρχουσες μορφές έκφρασης. Η εξέλιξη αυτής της διαδικασίας συνδέεται στενά με το συνεχώς εξελισσόμενο περιβάλλον που τροφοδοτεί τις εξερευνήσεις μας. Στο γραφείο μας η τεχνολογία, η αρχιτεκτονική και οι τέχνες ως μέρος κάθε κοινωνικής εξέλιξης είναι τομείς με τους οποίους χτίζουμε πάντα ισχυρές συνδέσεις. Ο ανοιχτός διάλογος μεταξύ της μορφής και της έκφρασής της ανοίγει ατελείωτες δυνατότητες γι’ αυτό που θα περιέγραφα ως «λειτουργική/χρηστική» ομορφιά.

Στο γραφείο μας η τεχνολογία, η αρχιτεκτονική και οι τέχνες ως μέρος κάθε κοινωνικής εξέλιξης είναι τομείς με τους οποίους χτίζουμε πάντα ισχυρές συνδέσεις. Ο ανοιχτός διάλογος μεταξύ της μορφής και της έκφρασής της ανοίγει ατελείωτες δυνατότητες γι’ αυτό που θα περιέγραφα ως «λειτουργική/χρηστική» ομορφιά.

— Καθένας έχει μια διαφορετική σημειολογία για τη Θεσσαλονίκη στο μυαλό του. Ποια είναι η δική σας;
Στη Θεσσαλονίκη υλοποιείται το συντακτικό της συνύπαρξης. Για κάποιον λόγο όλες οι αντιφάσεις της βρίσκουν έναν τρόπο να συνυπάρξουν και να στερήσουν από τον τόπο αυτό που θα λέγαμε ομοιογένεια. Εδώ η ανομοιογένεια έχει βρει τον ρόλο της και εξελίσσει την πόλη. Το ζήτημα είναι αν σου αρέσει η ανομοιογένεια. Προσωπικά, έχω μάθει να παίρνω το καλό απ’ όλα τα πράγματα και μέσα από την ανομοιογένεια επιλέγω τα στοιχεία που μου αρέσουν για να πάω παρακάτω.

Λειτουργική/ χρηστική ομορφιά Facebook Twitter
Φωτ.: Semiotik Design Agency

— Ποια στοιχεία σάς εμπνέουν όσον αφορά τη «λειτουργική/χρηστική» ομορφιά που προαναφέρατε;
Η ουσία και η ομορφιά θα σώσουν τον κόσμο. Η αναζήτηση αυτών των αξιών είναι ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας σχεδιασμού μας. Η έμπνευση, ως παρατήρηση και κατανόηση, προέρχεται από την έρευνα. Οτιδήποτε έχει ως προτεραιότητά του τη λειτουργία μπορεί να οριστεί ως μορφή ή αντικείμενο που έχει σκοπό. Αυτός ο σκοπός σε σχέση με την αισθητική φανερώνει την προσέγγισή μας. Η τυπογραφική έκφραση και η σχέση της με τη μορφή και το χρώμα καθορίζει τη δουλειά μας. Ένα σύστημα που έχει σκοπό, έχει ουσία και ομορφιά.

— Ας υποθέσουμε ότι έχετε τρεις ευχές στη διάθεσή σας για να αλλάξετε τη Θεσσαλονίκη, να την εμπλουτίσετε, να την αναδείξετε, να τη μεταμορφώσετε.
Προσωπικά, θα ήθελα το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να έχει ακόμα μεγαλύτερο χώρο για να εκθέσει την πολύ πλούσια συλλογή του. Του αξίζει, μια και διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές Ρωσικής Πρωτοπορίας στον κόσμο. Θα ήταν πολύ καλό να ενθαρρυνθούν οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης, π.χ. με ποδήλατο. Τέλος, θα με ενδιέφερε να δω τη Θεσσαλονίκη ως μια πόλη όπου η συμπερίληψη γίνεται πραγματικότητα, ανοιχτή, που αγκαλιάζει τους ανθρώπους πέρα από την τουριστική φιλοξενία. Μια πόλη που δεν είναι «one night stand» αλλά ανακαλύπτει και προσφέρει νέους ρόλους για να μπορεί να τους κρατήσει.

Λειτουργική/ χρηστική ομορφιά Facebook Twitter
Γλυπτά της εικαστικού Joan Jonas στο πολιτιστικό κέντρο Dia Beacon. Φωτ.: Semiotik Design Agency
Λειτουργική/ χρηστική ομορφιά Facebook Twitter
Από την έκθεση του φωτογράφου Wolfgang Tillmans στο MoMA. Φωτ.: Semiotik Design Agency

— Ζεις πλέον και στη Νέα Υόρκη. Πολιτισμικό σοκ;
Η Θεσσαλονίκη είναι η βάση μου και το ορμητήριό μου για τις εξερευνήσεις μου στον κόσμο. Η Νέα Υόρκη είναι γενέτειρα πραγμάτων που αργότερα συναντάς σε άλλα μέρη του κόσμου με διάφορες μορφές, είτε ως φυσική παρουσία είτε μέσα από τις αφηγήσεις όσων τα έχουν βιώσει. Ένας από τους καλούς και αγαπημένους μου φωτογράφους είναι ο Wolfgang Tillmans, του οποίου την έκθεση παρακολούθησα στο MoMA· τη δεκαετία του 1970 ταξίδεψα μέσα από την έκθεση της Joan Jonas στο πολιτιστικό κέντρο Dia Beacon· στο Noguchi Museum, δίπλα στα γλυπτά του ομώνυμου εικαστικού, εκτέθηκε η δουλειά των Ελλήνων αρχιτεκτόνων και αγαπημένων φίλων Λεωνίδα Τραμπούκη και Ελένης Πεταλωτή· στο Poster Museum γνώρισα την καταπληκτική ιστορία του Μαχαραγιά, της μασκότ της Air India, μέσα στα χρόνια. Όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε συμπυκνωμένο χρόνο. 

Λειτουργική/ χρηστική ομορφιά Facebook Twitter
Στο Noguchi Museum, δίπλα στα γλυπτά του ομώνυμου εικαστικού, εκτέθηκε η δουλειά των Ελλήνων αρχιτεκτόνων Λεωνίδα Τραμπούκη και Ελένης Πεταλωτή. Φωτ.: Semiotik Design Agency

Από την ειδική έκδοση ADM/ LiFO x Design Ambassador/ Archisearch

Το νέο τεύχος της LiFO με το Architecture Design Map: Ειδική έκδοση Θεσσαλονίκη δωρεάν στο σπίτι σας με ένα κλικ.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πρόδρομος Νικηφορίδης: «Πρέπει να στεκόμαστε ταπεινοί απέναντι στις πόλεις»

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Πρόδρομος Νικηφορίδης: «Πρέπει να στεκόμαστε ταπεινοί απέναντι στις πόλεις»

Ο αρχιτέκτονας της Νέας Παραλίας εξηγεί πώς οι αρχιτέκτονες αλλά και οι πολίτες πρέπει να αντιμετωπίζουν τις πόλεις-παλίμψηστα σαν τη Θεσσαλονίκη στην εποχή της κλιματικής αλλαγής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
helexpo

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Μαρία Δέδα: «Αρχιτεκτονική δεν σημαίνει ότι εμπνέεσαι και σχεδιάζεις χωρίς τίποτα να σε περιορίζει»

Με αφορμή τρία νέα έργα που θα παρουσιαστούν σύντομα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, η επικεφαλής του Deda & Architects μιλά για τη βιωσιμότητα και την επίτευξή της στην αρχιτεκτονική, για τη σημασία της διαχρονικότητας και της ευελιξία στους χώρους όπου εργαζόμαστε και κατοικούμε, για την τάση των κτιρίων-ορόσημων και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες αρχιτέκτονες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Δελούδης: Οι κορυφαίοι του σύγχρονου design σε ένα εντυπωσιακό showroom στη Θεσσαλονίκη

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Δελούδης: Οι κορυφαίοι του σύγχρονου design σε ένα εντυπωσιακό showroom στη Θεσσαλονίκη

Εδώ και 50 χρόνια, το όραμα της Δελούδης παραμένει πιστό στο να συγκεντρώνει και να προσφέρει σε κάθε κατάστημά της brands που εκπροσωπούν όλες τις σύγχρονες τάσεις του σχεδιαστικού κόσμου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ