Μόρφω Παπανικολάου: η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου Facebook Twitter
Αρχιτέκτονας και άνθρωπος με κριτικό πνεύμα, η Μόρφω Παπανικολάου είναι μία από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Φωτ.: Κωστής Πάππας

Μόρφω Παπανικολάου: «Η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου»

0

Αρχιτέκτονας και άνθρωπος με κριτικό πνεύμα, η Μόρφω Παπανικολάου είναι μία από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Έργα της που ολοκληρώνονται αυτήν τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη είναι το New Elementary Anatolia College και η Αγορά Μοδιάνο, καθώς και η ανακαίνιση των εσωτερικών χώρων του Electra Palace σε συνεργασία με την Ολίβια Σίσκου. 

— Ας υποθέσουμε ότι κρατάτε ένα ημερολόγιο και μας επιτρέπετε να δούμε μόνο τρεις σελίδες του που «απαθανατίζουν» τρεις στιγμές αρχιτεκτονικής αλήθειας που βιώσατε στην πόλη, σε πολύ διαφορετικά στάδια της ζωής σας. Ποιες θα ήταν αυτές;
Δεν κρατώ ημερολόγιο και δεν μπορώ να σας μιλήσω για στιγμές απόλυτης αλήθειας. Υπήρξαν βιώματα που ασφαλώς δημιούργησαν ίχνη τα οποία στην πορεία του χρόνου μετασχηματίστηκαν, ήρθαν σε επαφή με άλλες εμπειρίες και σήμερα αποτελούν ένα είδος αλήθειας. Τέτοια θα μπορούσαν να είναι κάποια συναισθήματα απορίας και δυσαρέσκειας από βιώματα στη Θεσσαλονίκη της δεκαετίας του ’70, όταν παρατηρούσα την καταστροφή του «παλαιού» ταυτοχρόνως με την πυρετώδη τάση για τον εκμοντερνισμό της. Συγκρατώ ότι η πόλη άλλαζε δυσάρεστα μέρα με τη μέρα. Επίσης, η ζωή μου στη Βενετία και οι ανεξάντλητες εμπειρίες στον αντίποδα. Σημειώνω τον ιδιαίτερο εθισμό που προσφέρει η πόλη στο ωραίο ή στα καθημερινά βιώματα λικνίσματος και ανακλάσεων που δωρίζει γενναιόδωρα το υγρό στοιχείο στους κατοίκους της. Τέλος, οι αστικές αντιθέσεις της Αθήνας: δόσεις μητροπολιτικής εμπειρίας σε συνδυασμό με τα ανεξίτηλα ερεθίσματα που εκπέμπουν τα ερείπιά της. Συγκρατώ ότι αυτές οι αντιθέσεις κινητοποιούν τη σκέψη και ενεργοποιούν τη φαντασία. 

Στην αρχιτεκτονική πιστεύω ότι βοηθά να σχηματίζουμε ερωτήματα με τον νου και να δίνουμε απαντήσεις σχεδιάζοντας. Είναι ένα πολύτιμο δάνειο από τους στοχαστές της σκέψης.

— Από πολύ νεαρή ηλικία παρατηρήσατε το φως και τη σχέση του με τον χώρο. Αναφέρετε ότι το φως είναι αυτό που δημιουργεί το μυστήριο στην ατμόσφαιρα του χώρου. Με ποιους τρόπους πέρασαν αυτά τα στοιχεία στην αρχιτεκτονική σας;
Ένα αρχιτεκτονικό έργο καλείται να συνθέσει και να ισορροπήσει πολλές παραμέτρους και δεδομένα, υλικές και άυλες αξίες. Αυτό που με ενδιαφέρει στο αρχιτεκτονικό έργο είναι η δυνατότητα σκιαγράφησης της ταυτότητάς του. Η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι κυρίως η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου. Και η ατμόσφαιρα ενός χώρου παίρνει ζωή με το φως. Σχεδιάζοντας, το παρακολουθούμε να φιλοξενείται στον χώρο, σχεδιάζουμε υποθετικές διαδρομές, άλλοτε σημειακές άλλοτε διάχυτες ή φιλτραρισμένες, το αναζητούμε σε επαφή με τα υλικά ή με τα χρώματα για να αναδειχθούν οι ποιότητές τους.

Μόρφω Παπανικολάου: η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου Facebook Twitter
H Αγορά Μοδιάνο.

— Στις σπουδές σας επιλέξατε να συνδέσετε την αρχιτεκτονική με την τέχνη ή τη φιλοσοφική σκέψη. Πώς την πετύχατε; Θα μας δώσετε μια αυθόρμητη εικόνα/παράδειγμα για τον τρόπο που η φιλοσοφία ως κοινό κτήμα θα μπορούσε να αλλάξει την καθημερινότητα και τις τελετουργίες της;
Η σχέση μου με την τέχνη και τη φιλοσοφική σκέψη είναι αποσπασματική και πραγματοποιείται κυρίως μέσα από την αρχιτεκτονική και τους δασκάλους μου, μέσω των πιθανών ερεθισμάτων για σκέψεις πάνω στις σκέψεις των ειδικών. Στην αρχιτεκτονική πιστεύω ότι βοηθά να σχηματίζουμε ερωτήματα με τον νου και να δίνουμε απαντήσεις σχεδιάζοντας. Είναι ένα πολύτιμο δάνειο από τους στοχαστές της σκέψης. Επίσης, η στάση, όπως τη διαμόρφωσα σταδιακά, απέναντι στο όμορφο και στον πλούτο του ελάχιστου ίσως είναι μια πιθανή απάντηση στην ερώτησή σας.

Τι θα μπορούσε να γίνει κοινό κτήμα; Η προσπάθεια για αφαίρεση του περιττού που κοινωνικά μας κατακλύζει, η οποία είναι μια δύσκολη διαδικασία τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Όταν όμως αρχίσει να συμβαίνει, βελτιώνει την καθημερινότητα και απομακρύνει τη φθορά.  

— Από το 1982 διατηρούσατε το γραφείο Sparch μαζί με τη Ρένα Σακελλαρίδου. Ποικίλα έργα και διακρίσεις σηματοδότησαν την πορεία της καριέρας σας. Θα μας εξηγήσετε τις μεταβάσεις σε αυτή την πολυετή καριέρα; Τι είναι αυτό που οδηγεί τα βήματα και τις επιλογές σας μέσα στα χρόνια;
Στον δημιουργικό χώρο η επανάληψη είναι βαρετή. Νομίζω ότι χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η εσωτερική επιθυμία για το νέο, επιθυμία που μεταλλάσσει τις προηγούμενες σκέψεις, εικόνες και δημιουργίες και γεννά κάτι νέο.

Μόρφω Παπανικολάου: η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου Facebook Twitter
Aρχιτεκτονική μελέτη και μελέτη σχεδιασμού εσωτερικών χώρων για τους Beetroot. Φωτ.: Βeetroot Design Group

— Φαντάζομαι ότι η επιτυχία δεν χαρίζεται. Ποιες ήταν οι κύριες δυσκολίες που κληθήκατε να υπερκεράσετε;
Όχι, δεν χαρίζεται σε κανέναν δημιουργικό χώρο. Βέβαια, πιστεύω πως υπάρχουν στιγμές «τύχης», μια και είδαμε σε νεαρή ηλικία υλοποιημένα τα έργα μας, γεγονός που επιτάχυνε την απόκτηση εμπειρίας. Είναι αυτονόητο ότι απαιτείται πάρα πολλή δουλειά, κινητικότητα, επιθυμία για διαρκή μάθηση, υποστήριξη του ρόλου της μητέρας, ικανότητα προσαρμογής και συνεργασίας σε ένα ανδροκρατούμενο ακόμη, παρά τις βελτιώσεις, κοινωνικό περιβάλλον.   

— Κατά την άποψή σας, σήμερα η αρχιτεκτονική έχει την απαραίτητη σύνδεση με τον κοινωνικό της χαρακτήρα;
Νομίζω ότι προσπαθεί, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να απαντήσει αποτελεσματικά. Τμήμα της αρχιτεκτονικής σκέψης και πράξης διερευνά και επαναπροσδιορίζει τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Αναφέρομαι ενδεικτικά στους προβληματισμούς που τέθηκαν σε προηγούμενες biennale αρχιτεκτονικής στη Βενετία, σε έρευνες στα πανεπιστήμια ή σε προσπάθειες πόλεων για επεμβάσεις κοινωνικού χαρακτήρα. Λυπάμαι που συμβαίνει, αλλά, τουλάχιστον στη χώρα μας, νομίζω ότι το μεγαλύτερο τμήμα του παραγόμενου έργου απαντά σε αιτήματα γρήγορης διεκπεραίωσης, δεν προστατεύει το αστικό και φυσικό τοπίο, στοχεύει στο «επιχειρείν», αλλά όχι και στο ευ ζην στις πόλεις μας.

Μόρφω Παπανικολάου: η ταυτότητα στον δικό μου κόσμο είναι η ατμόσφαιρα ενός κτιρίου Facebook Twitter
Στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται και το New Elementary Anatolia College.

SPARCH - Μόρφω Παπανικολάου

Η Μόρφω Παπανικολάου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Ως συνιδρύτρια, μαζί με τη Ρένα Σακελλαρίδου, του αρχιτεκτονικού γραφείου Sparch έχει συνυπογράψει έργα ή διαγωνισμούς όπως η επέκταση της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ σε συνεργασία με τον Α.Μ. Κωτσιόπουλο, το Μέγαρο Καρατζά, σε συνεργασία με τους M. Botta και M. Πολλάνη, το επιχειρηματικό κέντρο «Λιμάνι», το Συγκρότημα Εθνικής Ασφαλιστικής στην Αθήνα, σε συνεργασία με τον M. Botta, το Νέο Κτίριο ΕΤΕ ΒΙΠΕΘ, το Astir Palace Πύλη και Στέγαστρο, η βαλκανική Πλατεία, σε συνεργασία με Β. Τσακαλίδου και Α. Παπαδοπούλου, το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων, σε συνεργασία με τη Χ. Μαύρου, το Φουγάρο, το «Eco Coccon» Green Academy και το «Beyond Time, Down to Earth» Rome Poetry Hall. Στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνονται το New Elementary Anatolia College και η Αγορά Μοδιάνο, η ανακαίνιση των εσωτερικών χώρων του Electra Palace (MP Sparch - Olivia Siskou) και ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων του διατηρητέου κτιρίου Ισμαήλ Πασά (MP SPARCH - Beetroot). Στην πορεία της σταθερά αναδεικνύεται η πίστη της στην κοινωνική διάσταση και σημασία της αρχιτεκτονικής, την οποία συναρτά με την τέχνη ή τη φιλοσοφική σκέψη.

Από την ειδική έκδοση ADM/ LiFO x Design Ambassador/ Archisearch

Το νέο τεύχος της LiFO με το Architecture Design Map: Ειδική έκδοση Θεσσαλονίκη δωρεάν στο σπίτι σας με ένα κλικ.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ