Ένα μουσείο-κόσμημα στη Φλόριντα υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας

Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Αφιερωμένο στο χειροτεχνικό κίνημα Arts and Crafts είναι το Αμερικανικό μουσείο MAACM στη Φλόριντα που ολοκληρώθηκε μετά από χρόνια καθυστερήσεων. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
0

Ανάμεσα στο 1880 και το 1920, στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη αναπτύχθηκε το κίνημα Arts and Crafts που εξέφραζε την αποκατάσταση των διακοσμητικών τεχνών που μέχρι τότε ήταν εξαιρετικά υποτιμημένες.

Ήδη από τη δεκαετία του 1860 ο Άγγλος καλλιτέχνης, ποιητής και συγγραφέας Ουίλιαμ Μόρις στράφηκε προς τις διακοσμητικές τέχνες, ιδρύοντας την εταιρεία Morris, Marshall, Faulkner & Co, με αντικείμενο τον σχεδιασμό επίπλων και τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων. Ειδικά οι ταπετσαρίες τοίχου και τα εκκλησιαστικά βιτρό που δημιούργησε είναι σήματα κατατεθέντα μιας ολόκληρης εποχής, ενώ ο ίδιος υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία του κινήματος Arts and Crafts, της ρίζας αυτού που αργότερα ονομάστηκε Art Nouveau.

Το κίνημα που εξαπλώθηκε και στην Ιαπωνία στη δεκαετία του 1920 ως Mingei είχε χαρακτήρα αντιβιομηχανικό και αντιπροσωπεύει μέχρι σήμερα την παραδοσιακή χειροτεχνία που συχνά χρησιμοποιούσε μεσαιωνικά, ρομαντικά ή λαϊκά στυλ διακόσμησης. Αν και εκτοπίστηκε από τον μοντερνισμό τη δεκαετία του 1930 δεν έπαψε να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενιές και μέχρι σήμερα να επανεξετάζεται και τα έργα του να μελετώνται όχι μόνο για τον καλλιτεχνικό αλλά και για τον ιστορικό τους χαρακτήρα.

Αφιερωμένο στο χειροτεχνικό κίνημα Arts and Crafts είναι το αμερικανικό μουσείο MAACM στη Φλόριντα που ολοκληρώθηκε μετά από χρόνια καθυστερήσεων. Με την υπογραφή του Κουβανοαμερικανού αρχιτέκτονα Αλμπέρτο Αλφόνσο, το μουσείο που εκτείνεται σε 42.000 τ.μ. είναι το πρώτο αφιερωμένο στο βρετανικό κίνημα διακοσμητικών και καλών τεχνών που άνθισε σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα.

Μέσα στο ηλιόλουστο τοπίο της Φλόριντα, η συλλογή του μουσείου καλών και διακοσμητικών τεχνών περιλαμβάνει περισσότερα από 800 αντικείμενα που έχουν εκτεθεί, έπιπλα, κεραμικά, πίνακες ζωγραφικής, αγγεία, φωτογραφίες, μεταλλικές κατασκευές και άλλα, η οποία δημιουργήθηκε από το 1900 έως το 1930 περίπου, κατά τη διάρκεια του αμερικανικού κινήματος των Τεχνών και των Χειροτεχνιών.

Το έργο, ύψους 90 εκατομμυρίων δολαρίων, καθυστέρησε και εξαιτίας των απαγορεύσεων του κορωνοϊού, αφού κανένας δεν ήθελε να ανοίξει και να κλείσει ξανά. Τελικά, το MAACM άνοιξε αυτό τον μήνα, όντας και το ίδιο έργο τέχνης, ένα πενταώροφο κτίριο που φιλοδοξεί να γίνει και κέντρο για τους κατοίκους της περιοχής, αφού γειτονεύει με το Μουσείο Salvador Dalí και τη Συλλογή Chihuly που υπογράφει ο ίδιος αρχιτέκτονας.

Μέσα στο ηλιόλουστο τοπίο της Φλόριντα, η συλλογή του μουσείου καλών και διακοσμητικών τεχνών περιλαμβάνει περισσότερα από 800 αντικείμενα που έχουν εκτεθεί, έπιπλα, κεραμικά, πίνακες ζωγραφικής, αγγεία, φωτογραφίες, μεταλλικές κατασκευές και άλλα, η οποία δημιουργήθηκε από το 1900 έως το 1930 περίπου, κατά τη διάρκεια του αμερικανικού κινήματος των Τεχνών και των Χειροτεχνιών.

Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Η εντυπωσιακή σπειροειδής σκάλα του Μουσείου. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM

Το μουσείο συνεργάζεται στενά με τον TRRF, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που το έργο του είναι η απόκτηση, συντήρηση, έκθεση και ερμηνεία του Αμερικανικού Κινήματος Τεχνών και Χειροτεχνίας.

Το κτίριο σχεδιάστηκε έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τη συλλογή στην παρουσίαση πολύτιμων αντικειμένων με σύγχρονο, λειτουργικό και διδακτικό τρόπο. Οι χώροι έχουν φυσικό φως και πολλές αίθουσες είναι έτσι κατασκευασμένες για να αναπαράγουν το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής. Ο συλλέκτης Rudy Ciccarello, ιδιοκτήτης ενός φαρμακευτικού κολοσσού, είναι αυτός που πλούτισε τη συλλογή του μουσείου καθώς έχει τη σημαντικότερη ιδιωτική συλλογή του Αμερικανικού Κινήματος Τεχνών και Χειροτεχνίας στον κόσμο και συγκέντρωσε προσωπικά τα 2.000 αντικείμενα που ανήκουν πλέον στο μουσείο.

Έργα των πρωτοπόρων του κινήματος όπως οι Gustav Stickley, Charles Rohlfs, the Byrdcliffe Colony, the Roycrofters, Tiffany Studios, Dirk van Erp, Grueby Pottery, the Saturday Evening Girls, Rookwood Pottery, Newcomb Pottery, Frederick Hurten Rhead, Adelaide Alsop Robineau, Adelaide Alsop Robineau, Arthur Wesley Dow κοσμούν το μουσείο και το επιβλητικό εσωτερικό του, με τη σπειροειδή σκάλα να κυριαρχεί στο χώρο.

Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Το εστιατόριο Αμβροσία στο εσωτερικό του Μουσείου. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Οι χώροι κατασκευάστηκαν ώστε να αναπαράγουν το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Άποψη των μόνιμων συλλογών του Μουσείου. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Ένα μουσείο - κόσμημα που υμνεί τα έργα της χειροτεχνίας και είναι το μοναδικό στον κόσμο Facebook Twitter
Άποψη των μόνιμων συλλογών του Μουσείου. Φωτο: Joe Brennan/© MAACM
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ