Είναι δύσκολο να κατατάξεις σε κατηγορία την αρχιτέκτονα Ελίζα Μάνωλα. Με σπουδές στο Faculté d’architecture de l’ULB στις Βρυξέλλες και μεγάλη αγάπη στον αθηναϊκό μοντερνισμό πρωτοπόρων αρχιτεκτόνων όπως ο Βαλσαμάκης και ο Ζενέτος, η Ελίζα γύρισε στην Αθήνα το 2000 και έγινε γνωστή με τα δύο ξενοδοχεία που σχεδίασε, το Orloff Resort στις Σπέτσες και το Ammos Hotel στην Κρήτη. Συνέχισε μια πετυχημένη καριέρα με έργα ανακαινίσεων στο κέντρο της Αθήνας, κατοικίες στην Ανάβυσσο και την Κηφισιά αλλά και έργα στη Σίφνο, τη Λευκάδα και τις Σπέτσες, όπου ασχολήθηκε τόσο με τον σχεδιασμό νεόκτιστων κατοικιών όσο και με την ανακαίνιση επιβλητικών αρχοντικών.
Η Ελίζα είναι γνωστή για τον ευρηματικό εργονομικό σχεδιασμό που αποφεύγει trendy φλυαρίες, την ιδιότυπη αίσθηση των υλικών και των χρωμάτων, όπως και επίσης και για την ολιστική προσέγγισή της σε κάθε έργο. Είναι από τους λίγους αρχιτέκτονες που ασχολούνται οι ίδιοι, σχεδόν εμμονικά, με όλες τις πλευρές μιας μελέτης, φτάνοντας μέχρι τον σχεδιασμό επίπλων, υφασμάτων και φωτισμού.
«Το σχέδιό μας ήταν να φέρουμε φως και ενέργεια στους εσωτερικούς χώρους μέσω της χρήσης σύγχρονων υλικών και χρωμάτων, με σεβασμό στην αρχική διάταξη και τον χαρακτήρα του σπιτιού».
Έφυγε από την Αθήνα το 2016, όταν αισθάνθηκε ότι είχε κλείσει έναν κύκλο. Εγκαταστάθηκε στην Αγγλία μαζί με τον άνδρα και την κόρη της και σχεδόν αιφνίδια ερωτεύτηκε τα old country houses (παλαιά εξοχικά σπίτια) της βρετανικής υπαίθρου. Άρχισε να τα αγοράζει και να τα ανακαινίζει, δίνοντάς τους μια δεύτερη ζωή.
Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Ελίζα προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό. Εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ που συνδυάζει τον φλαμανδικό μινιμαλισμό (κατάλοιπο των σπουδών της) με τη μεσογειακή πληθωρικότητα υλικών, σχεδίων και χρωμάτων. Το τελευταίο της έργο, The Priory, είναι το πιο απαιτητικό μέχρι σήμερα – ίσως γιατί πρόκειται και για το σπίτι στο οποίο τελικά αποφάσισε να μείνει με την οικογένειά της.
Το The Priory βρίσκεται στην πόλη Godalming στο Surrey, σε μια εμβληματική θέση στην Church Street, έναν κεντρικό δρόμο του 17ου αιώνα με γκαλερί τέχνης, μαγαζιά με αντίκες και παμπ – ένα σκηνικό τόσο γραφικό που εμφανίστηκε στο «The Holiday», μια κωμωδία με πρωταγωνίστριες την Κάμερον Ντίαζ και την Κέιτ Γουίνσλετ. Το The Priory, ένα μακρύ, διατηρητέο σπίτι Grade II από κόκκινο τούβλο, που χτίστηκε αρχικά γύρω στο 1650, χρησίμευσε ως κατοικία, παμπ και ιατρείο, πριν τελικά χωριστεί σε δύο ακίνητα.
Το σπίτι έχει δύο διακριτές πλευρές: την πρόσοψη, που βλέπει στον δρόμο, και στο πίσω μέρος τα δωμάτια, τα οποία βλέπουν σε έναν εσωτερικό κήπο με νότιο προσανατολισμό, που βλέπει σε μια λίμνη. «Το σχέδιό μας ήταν να φέρουμε φως και ενέργεια στους εσωτερικούς χώρους μέσω της χρήσης σύγχρονων υλικών και χρωμάτων, με σεβασμό στην αρχική διάταξη και τον χαρακτήρα του σπιτιού», εξηγεί η Ελίζα. «Θέλαμε να διατηρήσουμε το στυλ της αγγλικής εξοχής, αλλά σε έναν διάλογο "δημιουργικής αντίθεσης", με έντονα χρώματα, γήινα υλικά, σκανδιναβικά και ιταλικά έπιπλα».
Η απροσδόκητη κίτρινη πόρτα υπαινίσσεται το ασυνήθιστο για τη μουντή αγγλική εξοχή φως και τη λάμψη του χρώματος που ακολουθεί και διατρέχει το σπίτι. Ένα δάπεδο ψαροκόκαλο από γυαλιστερή, κίτρινη πέτρα λάβας της Made a Mano στην είσοδο, ενώ μια υπέροχη σκάλα με ζωγραφισμένο δρομέα οδηγεί στον πρώτο όροφο. Η κουζίνα, που ήταν κρυμμένη στο πίσω μέρος του κτιρίου, μεταφέρθηκε στην καρδιά του σπιτιού, κοντά στο βουητό του δρόμου. Οι πράσινοι μαρμάρινοι πάγκοι προέρχονται από την Τήνο. Βαμμένες οροφές, γεωμετρικά πλακάκια μπάνιου, κεραμικά της Ελένης Βερναδάκη, ρυθμιζόμενα φωτιστικά τοίχου από τη Charlotte Perriand.
«Αυτό το σπίτι ήταν μια ευκαιρία να επεκτείνουμε τις γνώσεις μας στον σχεδιασμό και την ανακαίνιση διατηρητέων σπιτιών», λέει η Ελίζα, η οποία συνεργάστηκε με τον σύζυγό της, ειδικό στις κατασκευές ακινήτων, στη μετατροπή του The Priory, στο οποίο ζουν εδώ και έναν χρόνο με τη δωδεκάχρονη κόρη τους. «Είναι πιο δύσκολο για έναν αρχιτέκτονα να σχεδιάσει το δικό του σπίτι, αλλά είμαι χαρούμενη που τελικά καταφέραμε να φτιάξουμε ένα σπίτι στην αγγλική εξοχή με ελληνικό joie de vivre!».