Kitchen Theory: Η «σκηνοθεσία» ενός γεύματος από την Gruppo Cucine

Kitchen Theory: Η «σκηνοθεσία» ενός γεύματος από την Gruppo Cucine Facebook Twitter
Frame Elegance, Snaidero, 2018
0

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Marc Bretillot μίλησε για «μαγειρικό σχεδιασμό» που ξεπερνούσε την παρουσίαση του πιάτου και έφτανε μέχρι τη σκηνοθεσία του χώρου όπου θα πραγματοποιούνταν το γεύμα. Η αρχιτεκτονική έχει να παίξει μεγάλο ρόλο στην ενορχήστρωση της απόλαυσης των αισθήσεων που προσφέρουν ένα καλό φαγητό και η προετοιμασία του.

Η διαφορά της αρχιτεκτονικής από τη μαγειρική είναι ότι η πρώτη αντιμετωπίστηκε ως επιστήμη από τα πρώτα της βήματα, ενώ η δεύτερη άρχισε να αντιμετωπίζεται επιστημονικά από τα τέλη του δέκατου όγδοου αιώνα. Βέβαια, ο Robert Burton από το 1621 έλεγε ότι «η μαγειρική έγινε τέχνη, μια ευγενής επιστήμη» (απόσπασμα από την Ανατομία της μελαγχολίας). Έτσι, σιγά σιγά η κουζίνα μετατράπηκε από ένα μέρος ετοιμασίας και κατανάλωσης της τροφής σε χώρο έκφρασης συναισθημάτων τα οποία πλέον μοιράζονται και γίνονται αντικείμενο επικοινωνίας στο τραπέζι. Γι’ αυτό, άλλωστε, η «μαγειρική τέχνη» ξεπερνά τα όρια της κουζίνας, περιλαμβάνοντας και όλα όσα παίζουν ρόλο στη διαμόρφωσή της και συμβαίνουν σε μια κουζίνα, π.χ. την επιλογή των ιδιαίτερων υλικών και των σκευών που θα χρησιμοποιηθούν. Η πρόοδος του πολιτισμού είναι συνυφασμένη με αυτήν της κουζίνας.

Η σειρά events «Kitchen Theory» συνέδεσε τον κόσμο της κουζίνας και της προετοιμασίας του φαγητού με την αρχιτεκτονική και την έκφρασή της σε χώρους κάθε κλίμακας, σε βάθος χρόνου και πάντα σε σχέση με τον άνθρωπο και τις «αόρατες» δυνάμεις που προχωρούν την ιστορία. Παρόντες ήταν οι αρχιτέκτονες και βασικός προσκεκλημένος ο Massimo Iosa Ghini.

Ένας Ιταλός μάστερ για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Kitchen Theory: Η «σκηνοθεσία» ενός γεύματος από την Gruppo Cucine Facebook Twitter
Massimo Iosa Ghini. Φωτ.: Mattia Aquila

Ο Massimo Iosa Ghini είναι ένας δάσκαλος που κάθε αρχιτέκτονας θέλει να γνωρίσει. Τελευταίο εν ζωή μέλος του Memphis Group, είναι σήμερα σχεδιαστής της Ferrari και της Lamborghini, εγκέφαλος του φουτουριστικού συστήματος μεταφορών στην Μπολόνια «Marconi Express» ή «People Mover» και αρχιτέκτονας του 64 ορόφων Brickell Flatiron στο Μαϊάμι, μεταξύ άλλων.

«Δεν γίνεται πολύς λόγος για τη νέα ελληνική αρχιτεκτονική. Συνήθως γνωρίζουμε το πολύ ιδιαίτερο έργο του Ιωάννη Ξενάκη ως μουσικού. Πιστεύω ότι εναπόκειται στους νέους αρχιτέκτονες να αναπτύξουν έργα που θα συγκρίνονται με άλλα σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Ξεκινώντας από τη μεγάλη μεσογειακή παράδοση, έχουν πολλά να πουν για τη βιωσιμότητα, ένα βασικό ζήτημα που απασχολεί τη νέα αρχιτεκτονική. Νομίζω ότι η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων είναι μια καλή πρωτοβουλία που προβάλλει νέες προτάσεις», σχολίασε σχετικά με την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και του design στην Ελλάδα.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανάπτυξη που παρατηρείται σήμερα στον τομέα των κατασκευών και στα πρότυπα που δημιουργούνται παγκόσμια. Όσον αφορά τον σχεδιασμό επίπλων κουζίνας, συνέδεσε την αρχιτεκτονική και το design με τη μαγειρική. «Οι άνθρωποι θα θέλουν να ζουν όλο και περισσότερο σε φωτεινά, μεγαλύτερα σπίτια με άμεση επαφή με το πράσινο. Σπίτια που καταναλώνουν ελάχιστη ενέργεια και είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητος ένας σημαντικός μετασχηματισμός στον κατασκευαστικό τομέα που θα ευνοεί υλικά, τεχνικές και συστήματα τα οποία εντάσσονται στο πλαίσιο της βιωσιμότητας. Η κουζίνα ήταν πάντα το κεντρικό μέρος του σπιτιού, είναι η εστία σε όλες τις παραδόσεις, σε όλο τον κόσμο, δεν υπάρχει σπίτι χωρίς αυτή στο κέντρο της. Εναπόκειται σ’ εμάς, τους σχεδιαστές, να ερμηνεύσουμε αυτό το περιβάλλον με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να αντικατοπτρίζει και να ικανοποιεί τις σύγχρονες μεταμορφώσεις και ανάγκες. Ο χώρος της κουζίνας μπορεί να θεωρηθεί θεμελιώδης για το σπίτι και την αρχιτεκτονική συνολικά. Ένα οικιστικό έργο, είτε πρόκειται για ένα μεγάλο σπίτι είτε για μια σειρά διαμερισμάτων, ξεκινά από την κουζίνα και ακολουθούν τα υπόλοιπα».

Kitchen Theory: Η «σκηνοθεσία» ενός γεύματος από την Gruppo Cucine Facebook Twitter
Ο Βασίλης Μπαρτζώκας με τον Γιώργο Λεβεντάκη, CEO και συνιδρυτή της Gruppo Cucine. Φωτ.: COURTESY OF SPYROSHOUND PHOTOGRAPHY / THE DESIGN AMBASSADOR

Στο ίδιο πλαίσιο τοποθετήθηκε ο Γιώργος Λεβεντάκης, CEO και συνιδρυτής της Gruppo Cucine, όσον αφορά τον θεσμό του «Kitchen Theory».

«Εμπιστοσύνη στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και τους επί μέρους κλάδους της δείχνουν διεθνείς προσωπικότητες και brands που έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με την εταιρεία μας. Το "Kitchen Theory" φιλοδοξούμε να γίνει ένας θεσμός που θα παρέχει γνώσεις και εμπειρία στον κλάδο της αρχιτεκτονικής, δίνοντας στην κουζίνα τον κυρίαρχο ρόλο σε επίπεδο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Στόχος μας είναι το “design different”, που αποτελεί και το μότο μας, να σηματοδοτήσει τη διαφορετική φιλοσοφία μας στον σχεδιασμό που δίνει στον χρήστη βασικό ρόλο, λαμβάνοντας υπόψη τα ανθρωποκεντρικά στοιχεία, για να μπορέσουμε να δώσουμε ένα αποτέλεσμα εργονομικό και λειτουργικό».

Η συνέχεια περιλαμβάνει το όνομα του Paolo Pininfarina

Kitchen Theory: Η «σκηνοθεσία» ενός γεύματος από την Gruppo Cucine Facebook Twitter

Η συνέχεια των events αναμένεται να είναι εξίσου εντυπωσιακή, αφού κι άλλα μεγάλα ονόματα θα τα τιμήσουν με την παρουσία τους και θα απευθυνθούν στο ελληνικό κοινό, για να μοιραστούν μαζί του το όραμα και την εμπειρία τους.

Ένα από αυτά αναμένεται να είναι ο Paolo Pininfarina που έχει συνδεθεί με μερικά από τα θαύματα του σύγχρονου design. Η οικογένεια Pininfarina αντλούσε πάντοτε έμπνευση από τις αξίες της δημιουργικότητας και της καινοτομίας, χωρίς βέβαια να ξεχνάει τη δύναμη της παράδοσης. Σήμερα, ο συνεχιστής της δράσης της Paolo καταφέρνει να συνδυάζει με υπέροχο τρόπο τις πιο φουτουριστικές και πρωτοποριακές στυλιστικές μορφές με τις πιο έξυπνες τεχνολογικές λύσεις, στόχος των οποίων είναι η λειτουργικότητα. Αυτό θα είναι το θέμα της πρώτης του ομιλίας στη χώρα μας. 

Κατά τη διάρκεια των events θα συνεχίζεται η ενημέρωση για βασικά θέματα σχεδιασμού της κουζίνας, όπως τα υλικά, η εργονομία, η ποιότητα του αέρα, τα κριτήρια επιλογής συσκευών. Θα παρουσιαστεί επίσης η χρήση τεχνολογιών σαν την Augmented Reality (AR) στη δημιουργία μιας εμπειρίας. Παράλληλα, μια ομάδα καταξιωμένων σεφ θα μοιραστεί τα μυστικά συνταγών τους και ο Αρτέμιος Λαϊνάς, wine experience designer, θα μας ταξιδέψει σε οινοποιεία της Ιταλίας με τον δικό του μοναδικό τρόπο, με ένα wine tasting σχεδιασμένο ειδικά γι’ αυτήν τη σειρά events!

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM