ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΑΜΗΣ
1/ W57 [VIA AT WEST 57TH STREET] - BIG – Νέα Υόρκη
Τύπος: μεικτή χρήση
Μέγεθος: 80.000 m2
Μια πρωτοποριακή πρόταση στον αστικό ιστό της Ν.Υόρκης που σίγουρα θα αποτελέσει επιρροή για την εξέλιξη και διαμόρφωση της τυπολογίας της πόλης. Μία υβριδική απόδοση μεταξύ του ευρωπαϊκού μοντέλου συγκροτημάτων και του τυπικού ουρανοξύστη, φιλτραρισμένη μέσω της χαρακτηριστικής προσέγγισης του Bjarke Ingel περί ιδιωτικότητας, διείσδυσης του φωτός, φυσικών & βιομηχανικών υλικών και της θέασης προς το τοπίο & το αστικό περιβάλλον, για την ανάδειξη ενός μεταβατικού πρότυπου κτιρίων μικτής χρήσης. Εύπλαστη διαχείριση της κλίμακας, μέσα από ένα εύγλωττο ψηφιακό διάλογο της ανύψωσης & περιστροφής του κατακόρυφου & οριζόντιου άξονα για την διαμόρφωση αρχιτεκτονικής φόρμας & χώρου.
______________
2/ Garage Museum of Contemporary Art - OMA – Μόσχα, Ρωσία
Τύπος: μουσείο
Μέγεθος: 54.000 m2
Η αναβίωση της Σοβιετικής κουλτούρας μέσω του Δυτικού πολιτισμού. Ένα «κολάζ» υφών, διαδρομών, χρωμάτων, συνειρμών και αναμνήσεων μέσα από ένα νέο χωρικό πρόγραμμα & ένα νέο δομικό φλοιό να τα περιβάλλει και να τα ορίζει. Ο Rem Koolhaas αποποιείται την μορφολογική «ειρωνεία» που τον χαρακτηρίζει και επιδιώκει να διατηρήσει την Σοβιετική δομή ως πειραματικό σκηνικό. Υπάρχει μία λεπτότητα και ακρίβεια στο τρόπο που το ιστορικό βάρος και η δομική μάζα του κτιρίου μελετήθηκαν προκειμένου να «αποκαλυφθούν» και να ενεργοποιήσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ του παρόντος με το παρελθόν.
______________
3/ E.1027 - Eileen Gray & Jean Badovici - Roquebrune-Cap-Martin, Alpes Maritimes, Γαλλία
Τύπος: ιδιωτική κατοικία
Η χωρική αναβίωση ενός αρχιτεκτονικού μύθου του 20ου αιώνα, μίας δημιουργικής γυναίκας, μίας θλιβερής μνήμης, μίας ερωτικής ιστορίας. Μία κατάλευκη μοντέρνα θερινή βίλα με το χαρακτηριστικό όνομα Ε.1027 να προδίδει το εκκεντρικό παρελθόν της, χτισμένη πάνω σε μία πλαγιά του Roquebrune-Cap-Martin στο Côte d'Azur, που σχεδιάστηκε για να φιλοξενήσει την ίδια της τη ζωή. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης & την παράδοση της στο κοινό στις 13 Δεκεμβρίου, η ίδια η Εileen και το έργο της επανέρχεται στο προσκήνιο για να επιβεβαιωθεί και να αναγνωριστεί ίσως για πρώτη φορά δημόσια. Ταυτόχρονα, μέσα από την ταινία «The Price of Desire», η υπαινικτική αφήγηση του Le Corbusier έρχεται να δικαιώσει την δυναμική της ως τη πιο σημαντική αρχιτέκτονα της γενιάς αυτής. Χώρος, χρόνος, συναίσθημα και ατμόσφαιρα διεκδικούν να δημιουργήσουν την ίδια την ιστορία, την κατοικία.
______________
4/ Μουσείο Ψευδάργυρου - Peter Zumthor - Allmannjuvet, Νορβηγία
Τύπος: Μουσείο
Ύμνος στην προσήλωση του Zumthor στην τελειότητα. Ο Zumthor δεν συμβιβάζεται και δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Διακρίνεται για την εμμονή στη λεπτομέρεια με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δύο χρόνια που χρειάστηκαν για τη μελέτη των επιψευδαργυρωμένων θυρών και την ανανέωση των τοπικών σχεδίων των πλεκτών ώστε να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του επισκέπτη. Αυτός ο έλεγχος δίνει στον επισκέπτη μια βιωματική εμπειρία, που στο συγκεκριμένο έργο είναι απαραίτητη. Σου δίνει την αίσθηση του "ήταν πάντα εκεί". Έχει καταφέρει να εντάξει το μουσείο στο χωροχρόνο του ορυχείου. Κανείς βέβαια δεν περίμενε κάτι λιγότερο από τον Zumthor. Η επιλογή έγινε διότι ο Zumthor παραμένει πιστός στις αρχές του υπό κάθε συνθήκη.
_______________
5/ Herzog & de Meuron: Unterlinden Museum, Κολμάρ, Γαλλία
Τύπος : Μουσείο
Μέγεθος: 8.000 m2
Η υψηλή ραπτική στην αρχιτεκτονική. Οι Herzog & de Meuron έχουν κάνει κάτι πολύ σπουδαίο, αλλά το έχουν κάνει ήσυχα, ταπεινά. Έχουν μειώσει το εγώ τους και προσπαθούν να αγγίξουν τον Kahn. Σου θυμίζουν ότι ένα μουσείο γίνεται για να στεγάσει, να προφυλάξει και να αναδείξει κάποια έργα, όχι να αναδειχθεί το ίδιο και δια μέσω αυτού ο δημιουργός του. Το μουσείο πρέπει να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την σωστή προβολή των δημιουργημάτων, όχι να τους αφαιρεί την αίγλη τους.
_____________
6/ The Infinite Bridge - Gjøde & Povlsgaard Arkitekter – 'Ωρχους, Δανία
Τύπος: γέφυρα /εγκατάσταση
Μέγεθος: 60m διάμετρος
Ένα έργο αρχιτεκτονικά «ακέραιο» με έντονο ποιητικό χαρακτήρα. Σχεδόν άυλο ως προς την παρέμβαση του στο τοπίο και ταυτόχρονα απόλυτα δυναμικό ως προς την συνδιαλλαγή του με αυτό. Η κίνηση της γέφυρας, σχεδόν «υπόκωφα» ανακαλεί μνήμες και εκλεπτισμένους συσχετισμούς με ίχνη του παρελθόντος, ενώ ο κύκλος ισορροπεί πάνω από τη στάθμη της θάλασσας για να συνδέσει αβίαστα την ασυνέχεια υγρού & στερεού στοιχείου. Η ίδια η διαδρομή στοιχειοθετεί την ανθρώπινη κλίμακα μέσα στο υποκείμενο της φύσης, ενώ ήχοι, υφές και μυρωδιές ενεργοποιούνται υποσυνείδητα στο βίωμα του επισκέπτη.
______________
7/ Ανάπλαση Νέας Παραλίας - Nikiforidis / Cuomo - Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
Τύπος: Αστικός σχεδιασμός
Μέγεθος: 77.000 m2
Παρόλο που το έργο ολοκληρώθηκε το 2014, ο κόσμος βίωσε, εξοικειώθηκε και αντιλήφθηκε την χρηστική του αξία μέσα στο 2015. Πολυαναμενόμενη και αναγκαία αστική παρέμβαση για την αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης. Μια μετάβαση από την πόλη στη θάλασσα και εξύψωση αυτής με μια αυστηρή διαχώρηση των ορίων. Η θάλασσα εκλαμβάνεται ως ένα συνεχές μεταβαλλόμενο τοπίο και η παραλία σαν σημείο αναφοράς. Επίσης πρέπει να είναι παράδειγμα προς μίμηση για πολλές παραθαλάσσιες ελληνικές πόλεις. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τη θάλασσα προς όφελός μας. Η δυναμική υπάρχει.
_____________
8/ Fondazione Prada – OMA - Μιλάνο, Ιταλία
Τύπος : Πολυχώρος τέχνης
Μέγεθος: 18.000 m2
Ένα κτήριο το οποίο μου προξένησε ερωτήματα και με ώθησε να θέλω να το ερευνήσω περισσότερο. Εκδηλώνεται μία ειρωνεία και φλυαρία σε όλα τα επίπεδα. Ο Koolhaas έχει κάνει συνειδητές επιλογές οι οποίες έχουν βαθύτερο νόημα από αυτό που γίνεται αρχικά αντιληπτό. Η χρυσή μπογιά, οι ανακλάσεις στην έκθεση των αγαλμάτων, η τοποθέτηση των γλυπτών του Baldessari δεν είναι τυχαίες επιλογές. Υπάρχει ένα κολάζ αρχιτεκτονικών στοιχείων το οποίο του προσδίδει μία εξέχουσα ειρωνεία.
______________
9/ Philharmonie de Paris - Jean Nouvel - Παρίσι, Γαλλία
Τύπος : Φιλαρμονική
Μέγεθος: 20.000 m2
Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής καινοτομίας που βάλλεται από την κρίση και φέρνει τους αρχιτέκτονες αντιμέτωπους με τις αξίες τους. Είναι ένα μεγαλοπρεπές έργο που για χάρη της εμπορευματοποίησης έγιναν εκπτώσεις στο όραμα του αρχιτέκτονα. Το ίδιο έγινε και με τον Chipperfield στο Città delle Culture στο Μιλάνο. Όταν πλησιάζεις έναν αρχιτέκτονα και του ζητάς να σου σχεδιάσει ένα μεγαλεπήβολο έργο χρειάζεται να του αφήσεις την ελευθερία να δημιουργήσει. Η αρχιτεκτονική καινοτομία και η καλή αρχιτεκτονική είναι δυο τελείως διαφορετικά πράγματα. Δυστυχώς το πρώτο χρειάζεται χρήμα.
____________
10/ Grace Farms – SANAA - Κονέκτικατ, ΗΠΑ
Τύπος : Πολυχρηστικό κτήριο
Μέγεθος: 7.700 m2
Η ρευστότητα της μορφής, χαρακτηριστικό γνώρισμα των Sanaa, είναι έκδηλη. Το κτήριο ακολουθεί το τοπίο και ελίσσεται για να αποφύγει και ταυτόχρονα να αγκαλιάσει τα εμπόδια. Ιδέες δανεισμένες από το Serpentine Pavillion που σχεδίασαν οι ίδιοι, εφαρμοσμένες πρώτα στο Okayama University Café έρχονται εδώ να τελειοποιηθούν και να εναρμονιστούν με το φυσικό περιβάλλον. Το αποτέλεσμα είναι ένα σύμπλεγμα χώρων, παρά ένα κτήριο, με απώτερο σκοπό να το φέρουν στο προσκήνιο. Οι Ιάπωνες αρχιτέκτονες εξέλιξαν την παραδοσιακή τους αρχιτεκτονική, δεν εναντιώθηκαν σε αυτή. Αυτή την σύνδεση με τη φύση, τους ιαπώνικους κήπους, δεν την εγκατέλειψαν ποτέ. Ανεξάρτητα με την κλίμακα του έργου είναι εμφανής σε κάθε επίπεδο.
___________
Ο συγγραφέας του άρθρου: