Ο 26χρονος εικονογράφος του Bod Studio προσέφερε τη βοήθειά του στην πραγματοποίηση μιας πολύ σημαντικής έρευνας. Τα τελευταία δύο χρόνια διεξάγεται μια έρευνα με σκοπό να υπολογιστεί η ανάγκη εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στοιχείων σε κατοικίες αγροτικών περιοχών της Γουινέας-Μπισσάου στην Αφρική, που στερούνται την πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια. Υπεύθυνη για τη συγκεκριμένη έρευνα ήταν η Μαρία Απέργη, η οποία κάνει το διδακτορικό της στο London School of Economics και συνεργάστηκε με την TESE - Associação para o Desenvolvimento, μια πορτογαλική ΜΚΟ, η οποία ασχολείται με έργα υποδομής στην περιοχή.
Η Μαρία ζήτησε τη βοήθεια του Χρήστου ώστε να φτιάξουν τα κατάλληλα γραφικά για την έρευνα, δηλαδή εικόνες που περιγράφουν τη γενική κατάσταση της περιοχής, το ίδιο το προϊόν με τις λειτουργίες και τα πλεονεκτήματά του, καθώς και τους τρόπους απόκτησής του. Το βασικό ζητούμενο ήταν να μεταδοθεί, μέσα από τις εικόνες, η πληροφορία όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται, με όσο το δυνατόν λιγότερη χρήση κειμένου, εξαιτίας των υψηλών ποσοστών αναλφαβητισμού σε ολόκληρη την περιοχή. Επίσης, όλα τα στοιχεία που σχεδίασε ο Χρήστος Ζαφειριάδης βασίζονταν σε αντικείμενα που χρησιμοποιούν καθημερινά οι άνθρωποι της περιοχής, ώστε να γίνουν άμεσα αντιληπτά από τους ίδιους.
Πάντα, σε κάθε πρότζεκτ που δουλεύεις, υπάρχει κάτι καινούργιο να μάθεις.
— Πώς σου έγινε η πρόταση να κάνεις εσύ την εικονογράφηση της έρευνας και πώς ένιωσες;
Με τη Μαρία γνωριζόμαστε αρκετά χρόνια, οπότε, όταν χρειάστηκε κάποιον για να σχεδιάσει τα γραφικά της έρευνας, ήμουν ο πρώτος που προσέγγισε. Φυσικά, δέχτηκα αμέσως γιατί ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ και πολύ διαφορετικό απ' όσα είχα δουλέψει μέχρι τότε.
— Μπορείς να μας περιγράψεις τη διαδικασία πραγματοποίησης αυτής της πρότασης-πρόκλησης;
Αρχικά, σχεδίασα μια σειρά από στοιχεία και κάρτες, με τα οποία η Μαρία έκανε μια δοκιμαστική έρευνα στην περιοχή, συλλέγοντας πληροφορίες σχετικά με την αναγνωσιμότητά τους. Αφού συζητήσαμε και αναλύσαμε τα αποτελέσματά της, προχώρησα στον τελικό σχεδιασμό των καρτών. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό, αφού στην τελική έρευνα σχεδόν όλοι όσοι ερωτήθηκαν ήταν σε θέση να αντιληφθούν τα δεδομένα και να επιλέξουν αυτό που πίστευαν ότι τους αντιπροσώπευε. Η έρευνα δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα, ωστόσο ένα γενικό συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για φωτοβολταϊκά στην περιοχή και ότι η διάθεσή τους είναι εφικτή.
— Πιστεύεις ότι μέσω των εικονογραφήσεών σου θα γίνεις μέρος της λύσης ενός σημαντικού προβλήματος, όπως η έλλειψη ηλεκτροδότησης;
Ίσως, αλλά μικρό. Το έργο και η προσπάθεια που καταβάλλουν αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ μεγαλύτερα. Είμαι χαρούμενος που κατάφερα, μέσω των εικαστικών μου, να φέρω πιο κοντά επικοινωνιακά αυτές τις δύο ομάδες και να διευκολύνω το έργο τους.
— Θα ήθελες να συμμετέχεις σε περισσότερες τέτοιες δουλειές;
Εννοείται! Είναι πολύ ωραία η αίσθηση να συνεργάζεσαι με ομάδες και άτομα ευαισθητοποιημένα σε προβλήματα που θα έπρεπε να αφορούν όλους μας.
— Τι σου αρέσει περισσότερο να σχεδιάζεις;
Είμαι παθιασμένος με την εικονογράφηση και τη συσκευασία. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο Bob Studio, γιατί από την πρώτη στιγμή που μπήκα στην ομάδα είχα την ευκαιρία να εργαστώ σε αρκετά πρότζεκτ που περιλάμβαναν και τα δύο.
— Ποιες δουλειές σου ξεχωρίζεις ως τώρα;
Από τα πρώτα πρότζεκτ που δούλεψα στο Bob Studio ήταν το Stories of Greek Origins. Πρόκειται για μια οικογένεια premium ελληνικών τροφίμων που περιέχει διάφορα προϊόντα, όπως έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, οργανικά παξιμάδια και μπισκότα, βιολογικό μέλι, βιολογικά βότανα και άλλα. Η ταυτότητα που δημιουργήσαμε βασίζεται σε μια σειρά εικονογραφήσεων που έφτιαξα και απεικονίζουν γεωργικές δραστηριότητες από την ελληνική αγροτική ζωή, εμπνευσμένες από την παραδοσιακή λαϊκή τέχνη. Αποτελούνται από τρία το πολύ χρώματα και λειτουργούν ως επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Το πρότζεκτ είχε μεγάλη επιτυχία, αφού απέσπασε το Χρυσό στα European Design Awards, βραβείο ΕΒΓΕ και δημοσιεύτηκε διεθνώς σε αρκετά βιβλία για design και design blogs.
Άλλο ένα αγαπημένο πρότζεκτ ήταν ο σχεδιασμός του περιορισμένης σειράς βιολογικού κρασιού της οικογένειάς μου, που παράγεται με παραδοσιακό τρόπο. Αρχικά, έφτιαξα μια εικονογράφηση που περιγράφει όλη τη διαδικασία παραγωγής κρασιού, από τον τρύγο ως την εμφιάλωση, συνοδευόμενη από όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Ύστερα τύπωσα αυτό το σχέδιο με μεταξοτυπία σε λεπτά χαρτιά, τα οποία τύλιξα γύρω απ' τα μπουκάλια. Έτσι, μέσα από την ίδια τη συσκευασία κατάφερα να μεταφέρω όλη την αίσθηση της χειρωνακτικής παραγωγής και την αγάπη για το προϊόν. Αυτό ήταν ένα επίσης πετυχημένο πρότζεκτ, με βραβείο ΕΒΓΕ και διεθνείς δημοσιεύσεις.
— Ποιοι είναι οι στόχοι σου για το μέλλον;
Να προσπαθώ να εξελίσσομαι και να μη μένω ποτέ στάσιμος. Πάντα, σε κάθε πρότζεκτ που δουλεύεις, υπάρχει κάτι καινούργιο να μάθεις.