Στα social media και πιο πολύ στο TikTok γίνεται μεγάλος θόρυβος με τα χειροποίητα χαλιά και την τεχνική του tufting. Το hashtag #rugtiktok γνωρίζει μεγάλες δόξες, αφού είναι άπειρα τα βίντεο καλλιτεχνών που ανεβάζουν τα fast forward της δημιουργικής αυτής πρακτικής.
Πρόκειται για τάπητες που μοιάζουν με καμβάδες, μια και πάνω τους μπορείς να βγάλεις ό,τι σχέδιο θες. Έχουν ιδιαίτερο σχήμα, υφή και «τρισδιαστατη αίσθηση». Η διαδικασία δημιουργίας ενός hand-tufted χαλιού διαφέρει από αυτήν του hand-knotted, αφού η πρώτη γίνεται από τεντωμένα μάλλινα νήματα σε ένα πλαίσιο-καμβά με αποτυπωμένο το σχέδιο και υφαίνεται με ένα ειδικό «πιστόλι».
Δύο καλλιτέχνιδες, η μία από την Κύπρο και η άλλη από την Ελλάδα, η καθεμιά με τη δική της αισθητική, τις δικές τις σκέψεις και το δικό της αποτέλεσμα, φτιάχνουν ιδιότυπα κομμάτια επιδαπέδιας κάλυψης και φιλοτεχνούν κομμάτια μοκέτας με έναν πολύ σύγχρονο και εντυπωσιακό τρόπο.
Δύο καλλιτέχνιδες, η μία από την Κύπρο και η άλλη από την Ελλάδα, η καθεμιά με τη δική της αισθητική, τις δικές τις σκέψεις και το δικό της αποτέλεσμα, φτιάχνουν ιδιότυπα κομμάτια επιδαπέδιας κάλυψης και φιλοτεχνούν κομμάτια μοκέτας με έναν πολύ σύγχρονο και εντυπωσιακό τρόπο.
Η Tatiana May είναι fiber artist και εκπαιδευτικός. Η καλλιτεχνική δουλειά της είναι κυρίως βασισμένη στη ζωγραφική. Κατά την πρακτική της δημιουργεί τα σχέδια και έπειτα τα μεταφέρει σε μεγαλύτερη κλίμακα μέσω των fiber arts. Ουσιαστικά, είναι η τέχνη που δημιουργείται με κλωστή ή νήματα φυσικής ή συνθετικής προέλευσης, δίνοντας βάση στο υλικό και τη χειρωνακτική εργασία που απαιτείται στη διαδικασία της δημιουργίας. Κύριο μέσο που χρησιμοποιεί είναι τα textiles, το κέντημα και τα χαλιά.
Όπως η ίδια εξηγεί, «αυτό που με κέρδισε στο tufting είναι η ελευθερία που δίνει. Παράλληλα, ασχολούμαι και με το κέντημα, διερευνώντας έννοιες. Δουλεύω πλέον στο Amphicar Studio που βρίσκεται στην περιοχή μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης».
Μέσα από την πρακτική της, η Τατιάνα φαίνεται να ενδιαφέρεται και να φροντίζει για τη βιωσιμότητά των έργων. «Δυστυχώς, όπως με τα περισσότερα πράγματα, οι πιο διαδεδομένες επιλογές υλικών για την παραγωγή χαλιών έχουν ως βάση τον πολυεστέρα και το ακρυλικό, υλικά τα οποία δεν είναι βιοδιασπώμενα. Η βιομηχανία των κλωστών και υφασμάτων (και συνεπώς της μόδας) αφήνει πολύ μεγάλο αποτύπωμα στο περιβάλλον και είναι ενθαρρυντικό το ότι υπάρχει μια κινητοποίηση προς την τοπική παραγωγή και τη χρήση βιώσιμων υλικών.
Υλικά όπως είναι το μαλλί, το οργανικό βαμβάκι και οι φυτικές βαφές είναι φυσικής προέλευσης. Ακόμα, επειδή είναι οργανικά υλικά είναι και υποαλλεργικά που σημαίνει ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν άφοβα σε παιδικά δωμάτια. Η λήψη μαλλιού δεν πονάει τα πρόβατα και ίσα-ίσα είναι αναγκαία για την υγεία του ζώου.
Στις πρώτες δύο παραγωγές (rug drops) μάθαινα τις τεχνικές του tufting και έτσι χρησιμοποίησα έναν συνδυασμό νημάτων. Όμως οι παραγωγές από εδώ και πέρα θα γίνονται αποκλειστικά με βιώσιμα υλικά όπως είναι το μαλλί και το οργανικό βαμβάκι για τα χαλιά και αντίστοιχα κλωστές με φυτικές ή οργανικές βαφές για τα textiles. Έχω πολλά να μάθω ακόμα αλλά είναι ένας τομέας που με ενδιαφέρει πολύ να διερευνήσω περαιτέρω».
Τα χαλιά της Τατιάνας είναι προς το παρόν διαθέσιμα μέσω της ιστοσελίδας tatianamay.com και στο Instagram shop tatianamay__.
Η Ρία Αλεξάνδρου είναι εικαστικός και ζωγράφος από την Κύπρο. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας επέστρεψε στην πατρίδα της, όπου ζει εδώ και επτά χρόνια.
Η ίδια περιγράφει: «Η δουλειά μου είναι μια διαρκής έρευνα του χώρου και του χρόνου, που επικαλείται τα αρχέτυπα μέσω της αποδόμησης της φιγούρας και της ύλης, προβάλλοντας πολλαπλές εικόνες, υλικά, τεχνικές και διαδικασίες επάνω σε υφάσματα. Έτσι, προέκυψε και το tufting, από περιέργεια και ανάγκη για πειραματισμό, σαν μια νέα γραφή, νέα τεχνική, ένα νέο ζωγραφικό μέσο.
Είναι μια τεχνική που μου δίνει τη δυνατότητα να εξερευνήσω νέους τομείς, είτε εικαστικούς είτε πιο εφαρμοσμένους, όπως η ταπητουργία, το textile design κ.λπ. Είχα ήδη ένα εργαστήριο στο σπίτι, αλλά με το tufting ακόμα ένα δωμάτιο του σπιτιού έγινε εργαστήριο, τώρα είναι γεμάτο με νήματα, σκάλες, ψαλίδια, χαλιά και ένα μεγάλο τελάρο για να δουλεύω.
Η δημιουργία των χαλιών είναι μια διαδικασία συναρπαστική, από τον σχεδιασμό μέχρι το τελείωμα και το κόψιμο του έργου από το τελάρο, όπου από ένα δισδιάστατο σχέδιο μετατρέπεται σε ένα τρισδιάστατο αντικείμενο.
Με την τοποθέτησή του στον χώρο, είτε είναι στο πάτωμα, στον τοίχο, στο ταβάνι ή ακόμα και σε μη οικείους για ένα χαλί εξωτερικούς χώρους, όπως σε αστικά τοπία, αρχαιολογικούς χώρους, βιομηχανικές περιοχές και εγκαταλελειμμένα κτίρια, δημιουργείται ένας διάλογος έντονων χρωμάτων και υφών άλλα ακόμα και προβληματισμών με τη χρήση της φιγούρας, του γυμνού σώματος και των καθημερινών αντικειμένων.
Το sustainabily είναι κάτι που με απασχολεί, Όλοι γνωρίζουμε πως η προστασία του περιβάλλοντος είναι εξαιρετικά σημαντική. Για τα χαλιά μου επιλέγω νήματα από 100% μαλλί. Η απόφαση μου να χρησιμοποιήσω αυτό το υλικό δεν είναι τυχαία, μια και το μαλλί είναι φυσικό υλικό, βιοδιασπώμενο, πολύ ανθεκτικό στη χρήση και τον χρόνο».
Τα χαλιά της Ρίας καθώς και όλες της οι δουλειές είναι διαθέσιμες στο instagram της @ria_plintria