αφροδίτη παναγιωτάκου Facebook Twitter
«Θεωρώ πως ούτε εμείς, ως ίδρυμα, ούτε η Στέγη, ούτε εγώ, ούτε ο Γιώργος υποστηρίζουμε την κανονικότητα γιατί δεν υπάρχει. Δεν μιλάω για τις ασφάλειες που έχουμε ανάγκη στη ζωή μας: την υγεία μας, τη δουλειά, αυτά που χρειαζόμαστε για να είμαστε καλά. Άλλο αυτό και άλλο να θεωρούμε ότι κανονικότητα και ασφάλεια είναι το ίδιο πράγμα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αφροδίτη Παναγιωτάκου, πώς προέκυψε η συνεργασία της Στέγης με τον Γιώργο Μαζωνάκη;

0

Τα ονόματα της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, του συνθέτη και sound designer Μανώλη Μανουσάκη και του Γιώργου Μαζωνάκη στην ίδια πρόταση, μαζί με την έννοια της τεχνητής νοημοσύνης, θα μπορούσαν να προκαλέσουν από μόνα τους ένα σουρεαλιστικό ενδιαφέρον. Αν έπρεπε να τα τοποθετήσεις ως κοινά δεδομένα σε μια μηχανή αναζήτησης, ο αλγόριθμος μάλλον θα μπλόκαρε.

Η πολυπράγμων διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση περνά απροσδόκητα, για πρώτη φορά, στην «άλλη πλευρά», καθώς η μεγαλειώδης έκθεση «You and AI» για την τεχνητή νοημοσύνη, που βρίσκεται ήδη εν εξελίξει στο Πεδίον του Άρεως, περιλαμβάνει, ανάμεσα στα 25 έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που έχουν τοποθετηθεί διάσπαρτα σε όλη την έκταση των 277 στρεμμάτων του πάρκου, και ένα δικό της, μια ηχητική εγκατάσταση που προέκυψε μέσα από τη γνωριμία της με τον λαϊκό-ποπ ερμηνευτή και τις συζητήσεις τους κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Με αυτές τις πολύ βασικές πληροφορίες στο μυαλό μου και πραγματικά μην έχοντας ιδέα για το τι θα αντικρίσω/ακούσω, φτάνω στο «τεχνητά φυσικό» πάρκο της Αθήνας, μέσα στον δριμύ μεσημεριανό καύσωνα της προηγούμενης εβδομάδας, και συναντώ την Αφροδίτη Παναγιωτάκου σε ένα ξέφωτο που ορίζει μια συστάδα δέντρων και μια σειρά από καθρεπτίζοντες «μονόλιθους», που (προϋπήρχαν στο πάρκο και) μου θυμίζουν κάπως την Οδύσσεια του Διαστήματος του Κιούμπρικ, τοποθετημένους σε έναν οβάλ σχηματισμό.

Το σημείο του δικού της έργου βρίσκεται «όπως το πάρεις ευθεία από την κεντρική είσοδο του Πεδίου, και δεξιά, λίγο πριν από τη Γαρδένια» κι εκείνη είναι στο πάρκο καθημερινά, όπως άλλωστε και ένα μεγάλο μέρος του team της Στέγης που συντονίζει αυτό το μεγάλο στοίχημα της πρώτης μετα-πανδημικής εξωτερικής τους δράσης, η οποία στην ουσία αποτελεί τη μεγαλύτερη έκθεση δημοσίου χώρου που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα και περιλαμβάνει εκατοντάδες τετραγωνικά από LED οθόνες και αναρίθμητα ψηφιακά δεδομένα και αλγορίθμους.

Πρόκειται για την πρώτη από μία σειρά παρεμβάσεων της Στέγης στην πόλη, που θα κορυφωθούν το επόμενο διάστημα σε διαφορετικά σημεία (έχει ήδη ανακοινωθεί η συνεργασία με τη θεατρική ομάδα Cartel σε έναν νέο χώρο στου Ρέντη, με την παράσταση του Βασίλη Μπισμπίκη «Κόκκινα φανάρια». Εκεί στεγάζεται και το εικαστικό στούντιο της Λένας Κιτσοπούλου, ενώ προσεχώς θα ανακοινωθεί και η εκ νέου χρήση μιας θρυλικής στοάς της Πατησίων από τη Στέγη, με μια όχι αμιγώς καλλιτεχνική λειτουργία).

Τι θα μου πεις, ότι επειδή αυτό είναι όπερα είναι καλό κι επειδή το άλλο είναι στα μπουζούκια δεν είναι; Έχουμε τελειώσει με αυτά.

Η ίδια είναι χαλαρή και φιλική, όπως συνήθως, μιλά με τον Πρόδρομο Τσιαβό, διευθυντή Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση, και παρακολουθεί τους τεχνικούς υπό τις οδηγίες του συνδημιουργού της σε αυτό το εγχείρημα, του Μανώλη Μανουσάκη των Medea Electronique, να τοποθετούν τις τελευταίες πινελιές στο έργο. Έχει πετάξει σε μια γωνιά τις πλατφόρμες της και τριγυρίζει ξυπόλητη στα χαλίκια, με ενθουσιασμό μικρού παιδιού.

«Να σου πω κάτι; Όλα έγιναν πολύ οργανικά και δεν έχω καταλάβει πώς φτάσαμε ως εδώ. Έχω καταλάβει όμως πώς αρχίσαμε. Υπάρχει μια σχέση ουσιαστική με τον Μανώλη, με τον οποίο συνεργαζόμαστε από την πρώτη μέρα που δημιουργήθηκε η Στέγη. Η Medea Electronique ήταν εκεί, στα εγκαίνια, με έργο, άρα υπήρχε μια σχέση σεβασμού προς το τι κάνουν, μετά χτίστηκε σιγά-σιγά μια φιλία, και του ζήτησα, μήνες πριν, να δουλέψουμε μαζί πάνω σε μία σειρά ηχητικών έργων που θα βασίζονταν σε προσωπικές συζητήσεις που κάνω με ανθρώπους που με γοητεύουν.

Εμένα μου αρέσει να συναντάω ανθρώπους, το ξέρεις, να τους γνωρίζω, μ’ αρέσουν οι άνθρωποι δηλαδή. Για κάποιο λόγο, ίσως επειδή είναι απελευθερωτικό να μιλάς με κάποιον που δεν τον ξέρεις και τόσο καλά –γιατί αυτές οι συζητήσεις δεν γίνονται με φίλους μου, με τους οποίους έτσι κι αλλιώς μιλάμε, αλλά με ανθρώπους που θαυμάζω πραγματικά–, μου ανοίγονται, μάλλον επειδή ανοίγομαι κι εγώ. Θεώρησα ότι όλο αυτό το υλικό μπορεί κάτι να γίνει, όχι όμως συνέντευξη γιατί σε αυτά που λέμε στόχος δεν είναι να προκύψει η πληροφορία. Οι λέξεις, που για μένα έχουν σαφώς ένα περιεχόμενο ουσιαστικό, έχουν κι ένα μεγαλείο ηχητικό από μόνες τους, και αντίστοιχα οι ήχοι έχουν ένα μεγαλείο περιεχομένου, ακόμα κι αν δεν αρθρώνονται ως λέξεις».

μαζωνάκης Facebook Twitter
Evi Kalogiropoulou, I Belong to Me

Από όλες τις συζητήσεις της Αφροδίτης Παναγιωτάκου με ενδιαφέροντες ανθρώπους, όμως, ο Γιώργος Μαζωνάκης ήταν εκείνος που έμελλε να δώσει το υλικό για την «Έξοδο» που μπορούμε να ακούσουμε στο «You and AI». Όχι και τόσο προφανής επιλογή.

«Ήθελα πάντα να γνωρίσω τον Γιώργο. Δεν είμαι ο άνθρωπος που βγαίνει το βράδυ, έχω πάει μιάμιση φορά στη ζωή μου στα μπουζούκια, αλλά η μία ήταν στον Μαζωνάκη. Είναι όμως από τους ανθρώπους που μου “σκάλωνε” σαν συγγενής. Τον παρακολουθώ χρόνια. Εγώ είμαι παιδί πιο πολύ της punk rock σκηνής και ακούω πολλή κλασική μουσική, όμως μου αρέσει και η λαϊκή μουσική, και όχι μόνο τα παλιά – δεν έχω δηλαδή κάποιο nostalgia syndrome. Τι θα μου πεις, ότι επειδή αυτό είναι όπερα είναι καλό κι επειδή το άλλο είναι στα μπουζούκια δεν είναι; Έχουμε τελειώσει με αυτά.

Ένιωθα λοιπόν ότι κάτι θα είχαμε να πούμε, χωρίς να ξέρω τι. Καταλάβαμε αμέσως ότι μοιραζόμαστε πολλές κοινές λέξεις και ήταν ωραίο αυτό. Με τον Μανώλη, εντωμεταξύ, είχαμε ήδη βρει τη μέθοδο και ήξερα ότι θέλω να δημιουργήσουμε έργα όπου θα αισθανόσουν τα ανείπωτα και όπου αυτά που λέγονται θα σε βάζουν στη ζωή του άλλου, όχι από την κλειδαρότρυπα, αλλά εκεί που βλέπεις τον εαυτό σου.

Σε αυτές τις κουβέντες με τον Γιώργο, οι λέξεις που είπε μέχρι το πώς θα καθάριζε τον λαιμό του, είναι όλα ηχητικό περιεχόμενο και προέκυψε ένα ηχοτοπίο με τα λεγόμενα και τα λεχθέντα, τους ήχους του σπιτιού του, τον ήχο από δύο χαρακτηριστικά κοσμήματα που φοράει στο χέρι του, τον ήχο από το ποτήρι του στο τραπέζι της κουζίνας, αλλά και του δικού μου ποτηριού, και του Μανώλη – γιατί ήταν μια διαδρομή που κάναμε οι τρεις μας. Να μη στα πολυλογώ, οι συνθήκες αυτές των συζητήσεων ήταν πάντα πολύ ωραίες και υπάρχει συγκίνηση, μολονότι το έργο τώρα ξεκινά την πορεία του».

Παρά το στάτους του ποπ σταρ, ο Μαζωνάκης είναι ένας άνθρωπος για τον οποίο δεν γνωρίζουμε πολλά, είναι «θωρακισμένος» εδώ και πολλά χρόνια. Η τοποθέτηση, εντωμεταξύ, αυτών των συζητήσεων μέσα στην πανδημία έθεσε εκ των πραγμάτων ένα περίβλημα ενδεχομένως πιεστικό – εξού και «Έξοδος»;

«Καταλαβαίνεις πόσα πράγματα δηλώνει η έννοια της εξόδου. Έχει ένα στοιχείο απελευθέρωσης. Όταν γεννιόμαστε είναι μια έξοδος, υπάρχει η εξόδιος ακολουθία για εκείνους που πιστεύουν, ενώ εδώ έχουμε ένα αρκετά μεταφυσικό έργο, γιατί αυτές είναι οι ανησυχίες του Γιώργου – και όλων μας. Μας αρέσουν οι συνειρμοί, ποτέ δεν υπήρχε μια λογική πορεία στην κουβέντα μας. Μιλήσαμε για τη δική του σχέση με το θείο, την ελεύθερη βούληση, το δικαίωμα να είσαι ό,τι θες στη ζωή σου και οι υπόλοιποι, που έχουν σημασία, να είναι μαζί σου. Οι άλλοι ας μην είναι, για εκείνους “ανήκω σε μένα”. Ο Μαζωνάκης, αγάπη μου, μπήκε εδώ και είπε “πείτε μου”. Δεν ήρθε άρχοντας, δεν ζήτησε να ελέγξει τίποτα».

αφροδίτη παναγιωτάκου Facebook Twitter
«Η κάλυψη των αναγκών δεν είναι επιθυμία. Το να επιθυμείς να καλύψεις τις ανάγκες σου και να μην καλύπτονται δεν είναι δυστοπία, είναι δυστυχία. Το να μην υπάρχει ελπίδα, διεκδίκηση της ελευθερίας, σωματική επαφή, είναι δυστοπία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στο έργο όμως, εκτός από τη φωνή του Γιώργου Μαζωνάκη, υπάρχει και άλλη μία, ίσως ακόμα πιο απρόσμενη συμμετοχή. «Κάποια στιγμή, επειδή έλειπα πολλές ώρες από το σπίτι, είπα στον πρόεδρο (σ.σ. του Ιδρύματος Ωνάση και σύζυγο της Αφροδίτης Παναγιωτάκου) “θέλεις να έρθεις στο στούντιο να δεις τι κάνουμε”;

Έρχεται λοιπόν ο ASP (όπως τον αποκαλούμε όλοι στο Ίδρυμα) και άρχισε να σχολιάζει πράγματα. Ο ίδιος έχει μια αδιανόητη παιδεία, την οποία εμπλουτίζει συνεχώς, ένα εύρος αναγεννησιακού ανθρώπου, μια σκέψη και μια άποψη περί δικαιοσύνης πολύ δική του, οπότε μπορείς να τον ρωτήσεις τα πάντα. Ακούγοντας τα σχόλιά του κοιταχτήκαμε με τον Μανώλη και τον ρωτήσαμε αμέσως αν θέλει να τα επαναλάβει στο μικρόφωνο. Τον κρατήσαμε για ώρες, τον ξαναφέραμε, οπότε ο ΑΙ συνομιλητής του Γιώργου Μαζωνάκη σε αυτό το έργο είναι ο Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου».

Στο κάτω-κάτω, αυτό έκανε ο Ωνάσης, “από εδώ η Μαρία Κάλλας, από εδώ ο Ζαμπέτας”, άρα είμαστε πολύ πιστοί, και το λέω για όλους αυτούς που κατά καιρούς μας λένε “ε, ρε, και να ήξερε ο Ωνάσης πού πηγαίνουν τα λεφτά του”. Αυτά τα κόκαλα του Ωνάση πόσο να τρίξουν πια! Ο τύπος είχε στο ίδιο σκάφος τον Τσόρτσιλ και τον Κόκοτα και δεν είχε πρόβλημα, θα έχω εγώ;

Στο σημείο αυτό, κι ενώ το iPhone μου έχει υπερθερμανθεί λόγω καύσωνα και σταματήσει να ηχογραφεί την κουβέντα μας, η Αφροδίτη βρίσκει ευκαιρία και ρωτά τον Μανώλη Μανουσάκη αν γίνεται να ακούσω την εγκατάσταση – αν είναι έτοιμη, και πραγματικά διακρίνω την αγωνία και τον ενθουσιασμό της, αφού θα είμαι ο πρώτος άνθρωπος εκτός Στέγης που θα βιώσει το έργο. «Κάθε φορά το ζεις διαφορετικά, επειδή μεσολαβούν άλλοι θόρυβοι, όπως το ποδήλατο του φύλακα που ακούμε τώρα. Έχει ένα ενδιαφέρον να το ακούς την ώρα που σκοτεινιάζει. Μετακινήσου, πήγαινε σε όλα τα σημεία!».

36 ηχεία λοιπόν αναπαράγουν το ηχοτοπίο, 26 εκ των οποίων είναι «κατευθυντικά», ώστε ο ήχος να προκύπτει από διαφορετικές γωνίες και η εμπειρία να διαφοροποιείται κατά πολύ, ανάλογα με το σημείο όπου στέκεσαι ή κάθεσαι μέσα στο οβάλ περίβλημα των μονολίθων. Φράσεις σκάνε από 360 μοίρες, απροσδιόριστοι ήχοι έρχονται στο προσκήνιο ή λειτουργούν παρασκηνιακά. Subwoofers και εξωτερικά ηχεία συμπληρώνουν την εγκατάσταση.

«Αρίθα, φτάνει» ακούγεται στην αρχή να λέει ο Μαζωνάκης. «Η Αρίθα είναι μεγάλη φυσιογνωμία, έχει πάρει το όνομά της από την Aretha (σ.σ. Franklin), είναι ο Siri της ζωής του Γιώργου» μου εξηγεί μετά η Αφροδίτη. «Είναι αυτό το πλάσμα που δεν είναι άνθρωπος αλλά ξέρει σίγουρα πολλά περισσότερα για εκείνον από οποιονδήποτε άλλο, γιατί έχει πρόσβαση σε πάρα πολλά δεδομένα. Είναι ο σκύλος του και είναι πάντα εκεί χωρίς να κρίνει. Αυτή είναι και η σχέση όλων σε αυτό το έργο: εμένα, του Μανώλη, του Γιώργου, του Αντώνη, με μία εμπιστοσύνη που δεν συζητήθηκε ποτέ».

«Γιώργο, είναι επικίνδυνο να μιλήσεις με τον Θεό. Μπορεί να σου απαντήσει» ακούω στη συνέχεια να λέει ο Siri/Αντώνης Παπαδημητρίου. «Είμαι ο Γιώργος Μαζωνάκης. Γεννήθηκα 5.400 κιλά, χωρίς λαιμό». Η εμπειρία είναι σχεδόν κατανυκτική. Οι δύο φωνές τους, χαρακτηριστικές από μόνες τους, και με κάποιο τρόπο συγγενείς, τοποθετημένες έτσι όπως είναι, ακούγονται σαν ένα παράδοξο καθημερινό αλισβερίσι του δημιουργήματος με τον δημιουργό, του ανθρώπου με τη μηχανή, του πεπερασμένου με το άπειρο. «Κάνε ό,τι θες στη ζωή σου και είμαστε μαζί σου» καταλήγει το εντεκάλεπτο αφήγημα.

«Το αυθόρμητο είναι το καλύτερα σκηνοθετημένο» θα μου πει, καθώς συνεχίζουμε τη συζήτησή μας. «Καταλαβαίνεις τώρα πόσο προσωπικό είναι. Χθες ακούγονταν καμπάνες και ψαλμωδία από εσπερινό και ήταν όλο ένα. Δεν υπάρχει ψέμα σε αυτή την ιστορία, δεν είναι παράσταση. Ο Γιώργος βέβαια δεν τραγουδάει στο έργο και ούτε που μας πέρασε απ’ το μυαλό να τραγουδήσει – όπως δεν θα τραγουδήσει όταν θα έρθει σπίτι μου, δεν είναι εκεί γι’ αυτό. Ακούγεται μόνο ένα humming του από το τραγούδι “Κρυφά Μονοπάτια” που έχει γράψει ο Μανώλης Μανουσάκης για την τηλεοπτική σειρά που έκανε ο πατέρας του πριν από είκοσι χρόνια. Ακόμα κι αυτό δεν είναι αλγοριθμικά τρελό;».

Exodus Facebook Twitter
Exodus, Manolis Manousakis & Afroditi Panagiotakou. Φωτ.: Στέλιος Τζέτζιας

Η «λοξή» ματιά της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση τελικά μάλλον ταιριάζει πολύ με την αντίστοιχα «λοξή» περσόνα του Μαζωνάκη. «Θεωρώ πως ούτε εμείς, ως ίδρυμα, ούτε η Στέγη, ούτε εγώ, ούτε ο Γιώργος υποστηρίζουμε την κανονικότητα γιατί δεν υπάρχει. Δεν μιλάω για τις ασφάλειες που έχουμε ανάγκη στη ζωή μας: την υγεία μας, τη δουλειά, αυτά που χρειαζόμαστε για να είμαστε καλά. Άλλο αυτό και άλλο να θεωρούμε ότι κανονικότητα και ασφάλεια είναι το ίδιο πράγμα. Εμένα δεν με ενδιαφέρουν οι κανονικοί. Όπως δεν υπάρχει κανονικό, λοιπόν, δεν υπάρχει και λοξό. Είναι αυτό που λέμε “ποιος είναι straight;”. Γι’ αυτό και δεν υπάρχει ρίσκο σε αυτό που συζητάμε.

Διασκεδάζω απίστευτα που τρελαίνουμε τον αλγόριθμο, ο οποίος στηρίζει την ύπαρξή του πάνω σε αυτή την κανονικότητα. Με βάση τα data που του δίνεις, κάθε φορά που γκουγκλάρεις κάτι, για παράδειγμα, προκύπτει ότι σου αρέσουν αυτά, χρειάζεσαι αυτά, πιστεύεις σε αυτά, και όλα σου τα λέει ως βεβαιότητες. Σου λέει “αυτός είσαι”. Εμείς θέλουμε να του πούμε “ε, δεν είμαι”. Δεν δέχομαι την κανονικότητα που θέλει να μου επιβάλει ο αλγόριθμος που εγώ έφτιαξα. Γι’ αυτό και μ’ αρέσει που όταν βάζεις τους ανθρώπους που έχουν συνεργαστεί γι’ αυτό το έργο μαζί, ο αλγόριθμος δεν ξέρει τι να κάνει. Μου έβγαλε το Spotify τις προάλλες “You’ ve been listening to Billie Holiday, Japanese pop and George Mazonakis. We apologize, we have no playlist suggestion for you”. Γιατί δεν έχεις; Γιατί είσαι αλγόριθμος και δεν είσαι ακόμα αρκετά εξελιγμένος, πρέπει να μάθεις να αλλάζεις γνώμη και να μην αργείς.

Ο αλγόριθμος είναι πολύ συντηρητικός γιατί βασίζεται σε αμετακίνητα λιγοστά δεδομένα. Δεν δικαιούμαστε, μετά από τόσο κόπο, να είμαστε μια μονόπαντη αλγοριθμική κοινωνία. Στο κάτω-κάτω, αυτό έκανε ο Ωνάσης, “από εδώ η Μαρία Κάλλας, από εδώ ο Ζαμπέτας”, άρα είμαστε πολύ πιστοί, και το λέω για όλους αυτούς που κατά καιρούς μας λένε “ε, ρε, και να ήξερε ο Ωνάσης πού πηγαίνουν τα λεφτά του”. Αυτά τα κόκαλα του Ωνάση πόσο να τρίξουν πια! Ο τύπος είχε στο ίδιο σκάφος τον Τσόρτσιλ και τον Κόκοτα και δεν είχε πρόβλημα, θα έχω εγώ;».

Τελικά, πόσο διαφορετικό είναι να βγαίνεις μπροστά, με την ιδιότητα του καλλιτέχνη, σε σχέση με τα «μετόπισθεν» της επιμέλειας ενός πρότζεκτ ή της διεύθυνσης ενός πολιτιστικού ιδρύματος; «Ήξερα ότι θα εκτεθώ, δεν είμαι καλλιτέχνης. Πάντα είχα εμπλοκή, αλλά νόμιζα ότι δεν έχω το δικαίωμα. Όχι για να μη με πούνε ψώνιο, για μένα την ίδια. Ο Μανώλης ήταν ο άνθρωπος που μου είπε “θα βάλεις το όνομά σου”. Μα, είναι δυνατόν να βγαίνω να λέω στον κόσμο “μη μασάς” και να φοβάμαι μη μου πούνε “βγήκε τώρα η Αφροδίτη να παριστάνει την καλλιτέχνιδα”; Φέξε μου, ας το πούνε.

Εμένα, έτσι κι αλλιώς, η έκθεση δεν με φοβίζει πια, έχουμε τελειώσει με αυτά τα θέματα – δεν είναι ότι γεννήθηκα έτσι, το χτίζεις και το διεκδικείς. Ο ήχος είναι το στοιχείο μου, αυτή ήταν πάντα η ζωή μου, οι σπουδές μου –όση σημασία μπορεί να έχουν– αυτές ήταν, οι μουσικές είναι η ζωή μου, είμαι από τους ανθρώπους που μπορεί να υποφέρουν με έναν ήχο, το επώδυνο, ας πούμε, του να ακούγεται ένα ψυγείο. Δεν με νοιάζει να παίζει ένα κομμάτι που δεν αντέχω, αλλά το ψυγείο την ώρα που κάποιος ζητάει ησυχία είναι θέμα».

αφροδίτη παναγιωτάκου Facebook Twitter
«Ήξερα ότι θα εκτεθώ, δεν είμαι καλλιτέχνης. Πάντα είχα εμπλοκή, αλλά νόμιζα ότι δεν έχω το δικαίωμα. Όχι για να μη με πούνε ψώνιο, για μένα την ίδια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όση ώρα μου μιλά, μου έρχεται στο μυαλό εκείνο το βίντεο που είχε κάνει προ τριετίας, το #askAfroditi, όπου δυο έφηβοι της έθεταν «δύσκολες» ερωτήσεις αναφορικά με τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα. Ήταν μάλλον η πρώτη φορά που η Αφροδίτη Παναγιωτάκου έδειχνε ατρόμητη να εκτεθεί προσωπικά για όσα πιστεύει και υποστηρίζει.

«Υπάρχει ένα παιδί, ο Στέλιος, που ήρθε και μου είπε “είπα στους γονείς μου τι συμβαίνει στη ζωή μου δείχνοντας αυτό το βίντεο”. Τότε καταλαβαίνεις, και το λες και στον πρόεδρο και στο διοικητικό συμβούλιο, ότι κάτι κάνεις. Ότι κάτι μετακινείται. Επειδή μιλήσαμε για τον Ζακ, μιλήσαμε για τον Φύσσα. Έρχομαι από ένα τέτοιο περιβάλλον. Τέτοια μάνα έχω. Πάντα μάζευε στο σπίτι –και τότε δεν το καταλάβαινα– αυτούς που άλλοι απέφευγαν στον δρόμο ή που κάπως τους κουβέντιαζαν. Δεν είναι μια εκκεντρική φιγούρα, είναι μια ακαδημαϊκός που πήρε τη σύνταξή της και αποφάσισε να πάει να διδάξει στην Αδριανούπολη και τα τελευταία 5 χρόνια ζει στη Βουλγαρία, στη φοιτητική εστία του Βελίκο Τάρνοβο. Νομίζω ότι δεν καταλάβαινα αυτό που οι άλλοι αποκαλούσαν “περιθώριο”. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν στο σπίτι μου, αυτοί είναι οι συγγενείς μου.

Καθόλου ατρόμητη δεν είμαι. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, νιώθω τυχερή που μπορώ να βγαίνω και να τα λέω αυτά, έχοντας την υποστήριξη από έναν φορέα όπως το Ίδρυμα. Δεν ήξερα κανέναν εδώ, όταν πήρα αυτήν τη δουλειά – και το λέω με περηφάνια, όχι απολογητικά. Καταλαβαίνεις, λοιπόν, πόσο φυσικό είναι να συμμετέχει ο Αντώνης Παπαδημητρίου σε αυτό το έργο; Κόστος; Ναι. Κάποτε στεναχωριόμουν πιο πολύ με τα σχόλια, έκλαιγα. Και τι έγινε; Ας εκτεθούμε. Πλέον η κόρη μου μπορεί και εξηγεί τι σημαίνει non binary. Έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμα. Γι’ αυτό φοβάμαι την προτεραιοποίηση της ασφάλειας. Δεν μιλάω φυσικά για τον Covid και τον εμβολιασμό – μιλάω για άλλα. Πρέπει να βάζουμε ως στόχο την ελευθερία, όχι την εξασφάλιση».

Κάποτε στεναχωριόμουν πιο πολύ με τα σχόλια, έκλαιγα. Και τι έγινε; Ας εκτεθούμε. Πλέον η κόρη μου μπορεί και εξηγεί τι σημαίνει non binary. Έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμα. Γι’ αυτό φοβάμαι την προτεραιοποίηση της ασφάλειας. Δεν μιλάω φυσικά για τον Covid και τον εμβολιασμό – μιλάω για άλλα. Πρέπει να βάζουμε ως στόχο την ελευθερία, όχι την εξασφάλιση

Η συνεργασία της Στέγης με τον Γιώργο Μαζωνάκη όμως δεν σταματά στην «Έξοδο». Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου με οδηγεί λίγο παρακάτω, σε ένα άλλο ξέφωτο, ακριβώς πίσω από την προτομή του Νικηταρά, όπου προβάλλεται μέσα από μια LED γιγαντοοθόνη το νέο έργο της Εύης Καλογηροπούλου με τίτλο «Ανήκω σε μένα». Να, που ένα από τα πιο αγαπητά τραγούδια του Μαζωνάκη ενέπνευσε την ταλαντούχα εικαστικό και σκηνοθέτιδα, που πέρσι συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών με την ταινία Motorway 65, για ακόμα ένα ξεχωριστό δημιούργημα.

«Η Εύη είναι πολύ σπουδαία καλλιτέχνιδα και ένας υπέροχος άνθρωπος. Δεν την ήξερα, είδα τα γλυπτά της και τρελάθηκα. Γνωριστήκαμε μέσα από τις αναθέσεις του ENTER, πολύ πριν πάει στις Κάννες. Ευτυχώς είναι ένας άνθρωπος που βουτάει 100% και στις σχέσεις και στις ιδέες. Εγώ αυτό που κάνω καλά, και το ίδρυμα επίσης, είναι ότι είμαστε η κόλλα, ο καταλύτης για να συμβεί η χημική αντίδραση. Έτσι προέκυψε η σχέση της Εύης με τον Γιώργο Μαζωνάκη, συνειδητά, πολύ αφού είχε εξελιχθεί το δικό μας πρότζεκτ. Ήξερα πού θα πάει και πού θα βγει».

«Ανήκω σε μένα» - trailer

Η ταινία θα έχει τρεις βερσιόν, αυτή που μπορούμε να δούμε στο Πεδίο και είναι μονταρισμένη πιο πολύ ως artwork, η δεύτερη που θα διανεμηθεί στην Ελλάδα και η τρίτη στο εξωτερικό. «Η Εύη έχει ένα βλέμμα τρομερό, μια ευθύτητα και μια σαφήνεια ως προς το τι θέλει. Έχει μια πληθωρική προσωπικότητα που όμως δεν παρασύρεται πάνω στη δουλειά. Τα γυρίσματα έγιναν στο Πέραμα, έχει σημασία ο τόπος, αφού ο πατέρας του Γιώργου έχει καρνάγιο εκεί και ο ίδιος ξέρει τα πάντα.

Όλα τα πράγματα τελικά είναι ταξικά. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν έρθει στη χώρα να δουλέψουν κολυμπώντας, φροντίζουν σκάφη και ο ιδρώτας τους δεν έχει καμία σχέση με τον ιδρώτα εκείνων που θα τα οδηγούν στο Αιγαίο. Υπάρχει μια δυστοπία σε απίστευτη ισορροπία με την τρυφερότητα και το άχρονο. Βρίσκονται όλοι εκεί, δεν ξέρεις από πότε, αντιλαμβάνεσαι μια αφόρητα σκληρή και καθόλου εξωραϊσμένη κανονικότητα και αυτοματοποίηση των πάντων, πλην όμως ο Γιώργος, όπως και η Άντζελα Μπρούσκου, σε ρόλο που θυμίζει την Oracle του «Matrix», ο Νέγρος του Μοριά, η Μυρτώ Κοντονή, μπορεί να είναι εκεί από πιο παλιά. Το θέμα είναι ότι δεν μπορούν να αγγιχτούν. Νικά όμως η αισιοδοξία. Ακόμα κι αν περάσουν γενιές αποδοχής της απόστασης, το ένστικτο που οδηγεί στην επιθυμία της επαφής και της σύνδεσης θα υπερισχύει».

Το τραγούδι που ακούγεται στην ταινία συμπληρώνει το σερί των αναπάντεχων συμμετοχών του Μαζωνάκη στο «You and AI»: Το «Ανήκω σε μένα», σε remix από την Kid Moxie, θα κυκλοφορήσει προσεχώς. «Το ενδιαφέρον είναι ότι θα ακούγεται το καλοκαίρι στις ταράτσες και κάποιοι θα έχουν δει την ταινία της Εύης και θα το συνδέουν με ένα καρνάγιο στο Πέραμα».

─ Τελικά, τι είναι για σένα η δυστοπία;

Είπες τη λέξη και ένιωσα ένα άδειασμα, σαν να έβαλες το χέρι σου και να μου έβγαλες τα σπλάχνα. Είναι ο φόβος για οτιδήποτε. Η απουσία του δικαιώματος στην επιθυμία. Δεν έχω χειρότερο από αυτό. Η κάλυψη των αναγκών δεν είναι επιθυμία. Το να επιθυμείς να καλύψεις τις ανάγκες σου και να μην καλύπτονται δεν είναι δυστοπία, είναι δυστυχία. Το να μην υπάρχει ελπίδα, διεκδίκηση της ελευθερίας, σωματική επαφή, είναι δυστοπία.

«Έξοδος» - teaser video

You and AI

Πεδίον του Άρεως

Έως τις 25/7, καθημερινά, 18:00-23:00 (αναμένεται πιθανή παράταση)

Είσοδος ελεύθερη

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Αφροδίτη Παναγιωτάκου, πώς προέκυψε η συνεργασία της Στέγης με τον Γιώργο Μαζωνάκη; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια γιγαντοοθόνη προβάλλει αληθινές και ψεύτικες selfies στο Πεδίον του Άρεως

Εικαστικά / Μια γιγαντοοθόνη προβάλλει αληθινές και ψεύτικες selfies στο Πεδίον του Άρεως

O José Luis de Vicente, επιμελητής της εγκατάστασης «It’s not YOU, it’s me!» του Ilan Manouach, που εντάσσεται στη μεγάλη έκθεση «You and Artificial Intelligence» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, μας λέει περισσότερα γι' αυτή την πρωτότυπη διαδραστική ιδέα που αναζητά τη συμμετοχή του κοινού.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών

Οθόνες / Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών

Η εικαστικός και κινηματογραφίστρια διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα με μια ταινία μικρού μήκους που μιλά γι’ αυτά που ενώνουν και χωρίζουν τους κατοίκους της Ελευσίνας.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η ΣΤΕΓΗ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ EΝΑΝ ΝΕΟ ΚΟΣΜΟ | Εικόνες μιας γειτονιάς που αλλάζει

Πολιτισμός / Ο Νέος Κόσμος αλλάζει: Τα νέα έργα των street artists SAME84 και o Ath1281 στη γειτονιά της Στέγης

Το Ίδρυμα Ωνάση εμπλουτίζει τον αστικό χαρακτήρα της γειτονιάς του Νέου Κόσμου με καθημερινά έργα τέχνης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του OnAthens και παράλληλα ανακαινίζει γήπεδα και παιδικές χαρές σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων.
THE LIFO TEAM
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Δεν έχω σχέση με τη νοσταλγία. Ούτε ελάχιστη. Πιστεύω στο παρόν και μόνο».

Οι Αθηναίοι / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Δεν έχω σχέση με τη νοσταλγία. Ούτε ελάχιστη. Πιστεύω στο παρόν και μόνο».

Η Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση είναι μια ισχυρή προσωπικότητα που γεννήθηκε στα Γιάννενα, αλλά κατάφερε να αλλάξει τον πολιτιστικό ρυθμό της ομορφάσχημης Αθήνας - αυτής που στο μυαλό της φάνταζε ως «η γη της ελευθερίας».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Athens Home For All main

Lifo Picks / «Athens Home For All»: Βάλε κι εσύ στην επιχείρησή σου το αυτοκόλλητο της περήφανης και φιλόξενης Αθήνας

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση καλεί όλους τους πολίτες της Αθήνας που έχουν επαγγελματικούς χώρους να πάρουν μέρος στη δράση, τοποθετώντας στη βιτρίνα τους το αυτοκόλλητο «Athens Home For All» και διαδίδοντας το μήνυμα πως η Αθήνα είναι μια πόλη ασφαλής για όλ@.
THE LIFO TEAM
The Substitute 2

Εικαστικά / «You and AI»: Πρώτες εικόνες από τη μεγάλη έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη στο Πεδίον του Άρεως

Οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει ήδη την καθημερινότητα είναι το θέμα μια σειράς από εγκαταστάσεις δημόσιου χώρου στην εντυπωσιακή έκθεση που διοργανώνει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ