Ο νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου
Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή εγκαινιάζει το εκθεσιακό του πρόγραμμα για το 2024 με την έκθεση «Ο νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», που αποτελεί ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε συνεργασία με κορυφαία μουσεία της Ευρώπης. Θα παρουσιαστούν έργα των Paul Signac, Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce, Théo van Rysselberghe, Henri Matisse, Henri Manguin και Louis Valtat, τα περισσότερα από τα οποία έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ο νεοϊμπρεσιονισμός, όρος που επινοήθηκε από τον Γάλλο κριτικό τέχνης Félix Fénéon το 1886 για να περιγράψει ένα κίνημα τέχνης που ιδρύθηκε από τον Georges Seurat, αναδύθηκε με την κορύφωση μιας εποχής όπου πολλοί ζωγράφοι αναζητούσαν νέες μεθόδους, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι έγινε το πρώτο αληθινό κίνημα πρωτοπορίας στη ζωγραφική.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
«What if women ruled the world?», μέρος 2ο
Με το ερώτημα «What if women ruled the world?» που θέτει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης συνεχίζεται η αφήγηση μέσω έργων αποκλειστικά γυναικών, που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2023 και θα διαρκέσει επτά μήνες. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος του εκθεσιακού αυτού κύκλου που δίνει την αφορμή σε όλους/-ες να αναστοχαστούμε πάνω σε θέσεις, δικαιώματα, κεκτημένα και αιτήματα. Συγκεκριμένα, εγκαινιάζονται οκτώ ακόμη ατομικές παρουσιάσεις: η αναδρομική έκθεση της διεθνώς αναγνωρισμένης Ιρανής ζωγράφου Tala Madani, καθώς και αυτές των Bouchra Khalili (Mαρόκο), Μαλβίνας Παναγιωτίδου (Ελλάδα), Lola Flash (HΠΑ), Claudia Comte (Eλβετία), Yaelbartana (Ισραήλ), Ηadassah Emmerich (Iνδονησία/Ολλανδία) και της υποψήφιας για το Prix Marcel Duchamp 2023, Bertille Bak (Γαλλία). Το έργο της τελευταίας εγκαινιάζει ένα νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο «Spotlight», το οποίο θα αναδεικνύει με μια ατομική παρουσίαση το έργο ενός καλλιτέχνη της συλλογής του ΕΜΣΤ.
Από 9/3
Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας
Το Τελλόγλειο Ίδρυμα στη Θεσσαλονίκη φιλοξενεί μια ενότητα με δύο μέρη για την έννοια του πλαστού. Το πρώτο αποτελείται από την έκθεση «Fake (f)or Real» («Γνήσιο [για] πλαστό»), που γίνεται σε συνεργασία με το Μουσείο Ευρωπαϊκής Ιστορίας των Βρυξελλών. Το δεύτερο πραγματεύεται τις πλαστογραφίες στην τέχνη μέσω της έκθεσης «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας» που παρουσιάζει σε έξι μεγάλες θεματικές ενότητες ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων σε διάφορες εποχές και συνθήκες (πόλεμος, ειρήνη), και σε διαφορετικούς τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Θα προβληθούν, επίσης, 14 ειδικές περιπτώσεις και περισσότερα από 80 εκθέματα της συλλογής του Μουσείου Ευρωπαϊκής Ιστορίας από διάφορες κατηγορίες, όπως και έργα από ελληνικές συλλογές και μουσεία, π.χ. από το Τελλόγλειο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Εκμαγείων του ΑΠΘ, το Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Επίσης, σχετικά εκθέματα που βρίσκονται στην κατοχή συλλεκτών σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Τελλόγλειο Ίδρυμα, Αγίου Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη
Διάρκεια: 2/2 έως 16/6/2024
Χριστιάνα Σούλου - Στερέωμα
Η γκαλερί Bernier/Eliades παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Χριστιάνας Σούλου «Στερέωμα» που αποτελείται από περίπου 25 έργα βασισμένα σε μελέτη σχεδίων της προηγούμενης δουλειάς της, «Water», και σε επιλογή παλαιότερων σχεδίων της σειράς «Φανταστικά Όντα» - μετά τον Borges. Ο κοινός παρονομαστής των έργων αυτής της παρουσίασης είναι η σχέση κίνησης - έμψυχης μορφής, όπως αυτή αποτυπώνεται με το μολύβι σε χαρτί. Στα έργα της Σούλου ο μύθος και η ακραία υποκειμενικότητα συναντιούνται σε εικόνες που λειτουργούν ως μέρος του μαγικού, ως τελετουργικές επωδοί και βρίσκονται μεταφορικά σε μια διαδικασία διαδοχικών μεταμφιέσεων, του φύλου μη εξαιρουμένου.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
Lyn Liu - Mocking Game
Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την Κινέζα Lyn Liu μέσα από την έκθεση «Mocking Game» που αντλεί έμπνευση από την προσωπική της εμπειρία εκτοπισμού. Η γεννημένη το 1993 ζωγράφος, που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη, δημιουργεί ένα σύμπαν συμβολισμών και συχνά αλλόκοτων εικόνων όπου αναπαρίστανται καταστάσεις της καθημερινότητας σαν να τις βλέπουμε μέσα από έναν κινηματογραφικό φακό. Στα έργα της η πραγματικότητα μοιάζει με μια αλληλουχία στοπ-καρέ που αναδεικνύουν τόσο το εσωτερικό ψυχολογικό τοπίο του ατόμου όσο και την κοινωνική σφαίρα, δίνοντας έμφαση στις πιέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των δύο αλλά και εντός τους. Η καλλιτέχνις προβληματίζεται ως προς το αποτέλεσμα που φέρνει η αυτο-απομόνωση, στην οποία συχνά καταφεύγει το άτομο όταν βρεθεί σε ανοίκειο περιβάλλον προσπαθώντας να ανακτήσει τη θέση του και την υπόστασή του, να επαναφέρει τον εαυτό του στη θέση του υποκειμένου ή και να αντισταθεί ώστε να διατηρήσει τη μοναδικότητά του.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
Μιχάλης Οικονόμου
Από την 1η Φεβρουαρίου 2024 περίπου 120 έργα του κορυφαίου ζωγράφου Μιχάλη Οικονόμου θα καταλάβουν για τρεις μήνες τους εκθεσιακούς χώρους του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη. Ο κορυφαίος ζωγράφος, πέρα από τα διδάγματα των σχολών, κατέκτησε τη δική του τοπιογραφία που με την ομορφιά της θαρρείς ότι σου κόβει την ανάσα. Η έρευνά του στην ύπαιθρο (φως-χρώμα-γραμμή) αποτυπώνει με τον πιο δυνατό εκφραστικό τρόπο όχι μόνο τη φυσιολογία του εδάφους αλλά και την αίσθηση του κλίματος. Αυτή η αισθητηριακή του αντίληψη με τη μυστηριακή υγρή ατμόσφαιρα και την απόλυτη ομορρυθμία μεταξύ φωτός και αιθέρα, φωτός και ομίχλης ολοκληρώνει την αυτόνομη εικαστική του έκφραση. Έτσι, τα τοπία του, άλλοτε ως φυσικός χώρος και άλλοτε ως προβολή «ζωντανών» κτισμάτων, με την αυτονομία της ιδιόμορφης πινελιάς και τη δύναμη του σχεδίου τον καθιστούν έναν από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
«άνδρα πολύτροπον - αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου
Με ένα αφιέρωμα στον Γιάννη Κωστόπουλο το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου παρουσιάζει την έκθεση «άνδρα πολύτροπον - αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου» στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού. To αρχιτεκτονικό περιβάλλον της έκθεσης είναι εμπνευσμένο από τον στίχο των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» «με λογισμό και μ’ όνειρο», ο οποίος ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στον Γιάννη Κωστόπουλο. Οργανώνεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο, μια «σκαλωσιά» που υποστηρίζει το όνειρο, ένα «πέπλο» που διατηρεί διαρκώς προστατευμένο το ιδιωτικό πρόσωπο του δημόσιου άνδρα, ενώ παράλληλα προκαλεί τη φαντασία του επισκέπτη. Η έκθεση είναι δομημένη σε πέντε ενότητες, οι οποίες προβάλλουν με άρτιο τρόπο τα πολυσχιδή ενδιαφέροντα και τις πολλαπλές δραστηριότητες του Γιάννη Κωστόπουλου.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
TEHOM
Η επώδυνη διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς και η απώλεια των μελών της οικογένειας της Ρενέ Ρεβάχ παρουσιάζονται μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα που πλαισιώνουν την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138. Μια οικογένεια ξεκληρίστηκε με μόνο επιζώντα τον παππού, Αλβέρτο Ρεβάχ, ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τούς, περίμενε προετοιμάζοντας την επιστροφή τους. Η Ρενέ Ρεβάχ, με το έργο της «Tehom» (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος), υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος, μέχρι τον θάνατό του, δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Ως μετα-μάρτυρας η ίδια, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια εξαγνιστική πορεία που οδηγεί στη συγχώρεση, στην άβυσσο της λίμνης που ήταν το κενοτάφιο των ανθρώπων οι οποίοι δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
Νίκος Αλεξίου - Η Συλλογή
Το 2010, λίγους μήνες προτού φύγει από τη ζωή, ο Νίκος Αλεξίου (1960-2011) δώρισε στο Μουσείο Mπενάκη μια πλούσια συλλογή νεότερης τέχνης που συγκέντρωνε με ιδιαίτερη προσήλωση και υπομονή παράλληλα με το καλλιτεχνικό του έργο. Η «Συλλογή», που περιλαμβάνει 236 έργα από ογδόντα τέσσερις καλλιτέχνες, μπορεί να κατανοηθεί και ως ένα «ανοιχτό έργο» το οποίο ο Αλεξίου αναδιέτασσε συνεχώς στους τόπους κατοικίας του, πολλαπλασιάζοντας τις συνάψεις και τις αφηγήσεις. Θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς 138, και διέπεται από ορισμένα αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά: την προτίμηση στο έλασσον, τη χειροτεχνική λεπτότητα και τα φευγαλέα προσωπικά ίχνη, την εμμονή στο χαρτί, τη διαφάνεια και την ελαφρότητα, το ενδιαφέρον για τη σχέση της γραμμής με τον χώρο, τους ιστούς και τα πλέγματα, την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ αταξίας και τάξης και κυρίως από μια προεξάρχουσα στάση καλλιτεχνικής αλληλεγγύης. Όλα αυτά, που περιγράφουν το πάθος για τη δημιουργία και τη συνύφανση κόσμων (διά-κοσμος), την καθιστούν ένα λειτουργικό σύνολο που προτείνει μια απτική και σωματική εμπειρία.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
Ο Martin Margiela στην Αθήνα
Μια σπουδαία επαναστατική προσωπικότητα της μόδας παρουσιάζει την εικαστική δουλειά του για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην γκαλερί Bernier/Eliades. Η εικαστική πρακτική του Martin Margiela καλύπτει ένα ευρύ φάσμα μέσων, όπως η ζωγραφική, η γλυπτική, η εγκατάσταση, το κολάζ και ο κινηματογράφος. Τα έργα του μαρτυρούν την προτίμησή του για το παραγνωρισμένο και το αντισυμβατικό. Ο Margiela μεγεθύνει τόσο τις διαταραχές όσο και τις ποιητικές διασταυρώσεις, αναζητώντας την ομορφιά στο φευγαλέο. Η διαρκής μεταμόρφωση των αντικειμένων βρίσκονται στο επίκεντρο της δουλειάς του και εμπνέεται από το ανθρώπινο σώμα, την επιδερμίδα και τα μαλλιά, καθώς και από το αστικό περιβάλλον. Το έργο του είναι αφιερωμένο στο άγνωστο και την έκπληξη, συνδυάζοντας μια εξαιρετική ευαισθησία για τα υλικά.
Από 7/3
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.