Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
0



ΕΝΑ ΑΙΔΟΙΟ ΜΗΚΟΥΣ 33 ΜΕΤΡΩΝ
από οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν-αρμέ, για τους φίλους) κείτεται στην ηλιόλουστη πλαγιά ενός λόφου στη Βραζιλία και διχάζει ολόκληρη τη χώρα.

Πρόκειται για γλυπτική σύνθεση της καλλιτέχνιδας Juliana Notari. Την κατασκεύαζε μόνη της, επί 9 μήνες, και φιλοξενείται σε ένα ανοικτό-«αγροτικό» πάρκο τέχνης, το οποίο απλώνεται στις εγκαταστάσεις ενός παλαιού μύλου ζάχαρης, στην πολιτεία Περναμπούκο, στα ανατολικά της χώρας.

Η καλλιτέχνις κάλυψε τη στιβαρή τσιμεντένια κατασκευή με παχιά επίστρωση εποξεικής ρητίνης, κατακόκκινου χρώματος και γυαλιστερού (βλ. gloss) φινιρίσματος, ούτως ώστε η γενική εικόνα του έργου να αποδίδει στο μάξιμουμ ζωντάνια, σφριγηλότητα, πανετοιμότητα και όρεξη.

Εν κατακλείδι και με μια απλή λέξη, η καλλιτέχνις «υπερσεξουαλικοποίησε» στο έπακρο το έτσι κι αλλιώς υπερσεξουαλικό έργο της, φροντίζοντας όμως ταυτόχρονα να το καταστήσει και άλλο τόσο funky, με αποτέλεσμα να προκαλεί μόνο κέφι.

Επιπλέον, επέλεξε γι' αυτό τον τίτλο «Ντίβα», που είναι απολύτως ταιριαστός σε μια σύνθεση, η οποία και μόνο από το queen size της εμπνέει σεβασμό και ουδείς τολμά να αμφισβητήσει το πόσο επιβλητική και αξιοθαύμαστη είναι.

Ένα τσιμεντένιο αιδοίο, καλυμμένο με εποξεική ρητίνη κατάπιε διαμιάς την όποια ψυχραιμία και σύνεση των εκεί απανταχού ακροδεξιών, που προσποιούμενοι πάντα ότι έχουν την κατάσταση των πραγμάτων στα χέρια τους επιδόθηκαν για άλλη μια φορά σε ό,τι γνωρίζουν να κάνουν καλύτερα: μια περφόρμανς λεονταρισμών στον τόνο του αγανακτισμένου και σκανδαλισμένου «κανονικού ανθρώπου».

Ωστόσο, η Juliana Notari δεν παρέλειψε να παραθέσει και το φιλοσοφικο-θεωρητικό υπόβαθρο των καλλιτεχνικών προθέσεων της, που ήταν να διατυπωθεί «μια διερώτηση για τη σχέση μεταξύ φύσης και αγροτικών καλλιεργειών στη φαλλοκεντρική και ανθρωποκεντρική δυτική κοινωνία μας». Και κατέληγε στο ότι, μέσω αυτής της οδού, θα ήταν σημαντικό το έργο να αποτελέσει αφορμή για να ξεκινήσει ένας γενικότερος «προβληματισμός σχετικά με τα φύλα και τα γένη», ο οποίος «στις μέρες μας έχει πλέον αποκτήσει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος».

Αυτή η τελευταία άποψή της σχετικά με το κατεπείγον του θέματος υπήρξε και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Θεωρήθηκε χοντρή μομφή κατά του κλίματος άκρατου συντηρητισμού και δυσανεξίας στις προοδευτικές και χειραφετητικές σκέψεις, επιδιώξεις και διεξόδους, το οποίο καλλιεργεί (και πουλάει με τη σέσουλα στους ψηφοφόρους του) ο διαβόητος πρόεδρος της Βραζιλίας Ζαΐρ Μεσίας Μπολσονάρου.

Κι έτσι, από τη μια στιγμή στην άλλη, η Βραζιλία, που κάθε λεπτό που περνάει ροκανίζει το τροπικό της δάσος εις βάρος ολόκληρου του πλανήτη, που είναι τρίτη στην παγκόσμια σειρά κατάταξης των χωρών που επλήγησαν από την κορωνο-πανδημία, με περίπου 7.800.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα, που αντιμετωπίζει ολοένα και πιο έντονες εξεγέρσεις του αφρο-βραζιλιάνικου πληθυσμού της, του οποίου ο βίος του έχει γίνει αβίωτος και διεκδικεί, αν μη τι άλλο, λίγη αντιρατσιστική ανάσα, βρέθηκε να έχει παρατήσει όλα αυτά τα θεμελιώδη προβλήματά της και να ασχολείται με το τσιμεντένιο αιδοίο της Juliana Notari και το πόσο προσβλητικό είναι αυτό το κατασκεύασμα, που μόνο οι αριστεροί μπορεί να βαυκαλίζονται ότι βγάζει κάποιο νόημα και έχει καλλιτεχνική αξία.

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Κι επειδή σε αυτές τις περιπτώσεις, αν αρχίσει η διαμάχη, δύσκολα σταματά, η χώρα ζει εδώ και μερικές μέρες διχασμένη. Ένα τσιμεντένιο αιδοίο, καλυμμένο με εποξεική ρητίνη κατάπιε διαμιάς την όποια ψυχραιμία και σύνεση των εκεί απανταχού ακροδεξιών, που προσποιούμενοι πάντα ότι έχουν την κατάσταση των πραγμάτων στα χέρια τους επιδόθηκαν για άλλη μια φορά σε ό,τι γνωρίζουν να κάνουν καλύτερα: μια περφόρμανς λεονταρισμών στον τόνο του αγανακτισμένου και σκανδαλισμένου «κανονικού ανθρώπου».

Έτσι, ένα έργο τόσο απλοϊκό στη σύλληψή του, τόσο κωμικό στην εμφάνισή του, τόσο «λούνα-παρκ» στις διαστάσεις του –δηλαδή, αδύναμο να οδηγήσει σε συγκίνηση ή περισυλλογή, αλλά ικανότατο να εντυπωσιάζει σαν πυροτέχνημα– κατάφερε να αποδείξει πόσο ακυβέρνητο από τη λογική πλέει το σκάφος μιας μεγάλης και σπουδαίας χώρας.

Για τον λόγο αυτό και μόνο –για το ότι προκάλεσε ένα τόσο ισχυρό (αν και στο φάσμα του προσποιητού) πολιτικό «κοκομπλόκο»– θα όφειλε κάποιος να υποκλίνεται με σεβασμό στο έργο της Juliana Notari.

Όμως τι θα απομείνει από αυτό, όταν το σούσουρο κοπάσει; Το πιθανότερο είναι ότι θα θυμόμαστε μόνο μία ακόμη επιβεβαίωση της στατιστικής αλήθειας, ότι όποτε η κουβέντα επικεντρώνεται στο αιδοίο, αλλάζει ο τόνος της προς το καλύτερο και προς το πιο ευπρόσδεκτο – όλα τα δεινά ξεχνιούνται και το κέφι φτιάχνει, είτε από την καλή είτε από την ανάποδη.

  

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα συνέβαινε αν αύριο δεν υπήρχε το Ίντερνετ;

Εικαστικά / Τι θα συνέβαινε αν αύριο δεν υπήρχε το Ίντερνετ;

Πόσο δυστοπική μπορεί να φαντάζει μια καθημερινότητα χωρίς Διαδίκτυο, ειδικά σήμερα, που έχει καταστεί βασική ανθρώπινη ανάγκη; Μια συζήτηση με τους καλλιτέχνες της έκθεσης «Imagine you wake up and there is no Internet», που δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ