Επίσκεψη στην Art Basel

Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Esther SchipperGalleries in Basel 2015
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Χ. ΧΑΣΑΠΗ

Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Julius von Bismarck | Egocentric system, 2015Unlimited in Basel 2015

Μπορεί οι Ελβετοί, συγκρινόμενοι με τα άλλα κράτη της Ευρώπης, να διακατέχονται από το άγχος του λαού που ίσως δεν γέννησε πολλούς και αναγνωρισμένους καλλιτέχνες, όμως είναι αναμφισβήτητα «μάστορες» στην οργάνωση και προώθηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας.


Είναι, πράγματι, εξαιρετικά ταλαντούχοι στο να παρουσιάζουν με πολύ προσεγμένο τρόπο κάθε μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης. Δεν είναι μόνο η οικονομική τους υπεροχή που βοηθά σε αυτό αλλά και η συγκροτημένη μέθοδος που έχουν κατακτήσει όσον αφορά την αξιοποίηση της παγκόσμιας αγοράς προς όφελός τους.

 

Το 1970, στη Βασιλεία, μια όμορφη πόλη-σύμβολο κουλτούρας που έχει το προνόμιο να βρίσκεται στα σύνορα με τη Γαλλία και τη Γερμανία, μια μικρή παρέα από σπουδαίους γκαλερίστες, καλλιτέχνες και συλλέκτες, ανάμεσά τους και ο σπουδαίος Ελβετός Ernst Beyeler, είχε την ιδέα να δημιουργήσει το Art Basel! Κανείς δεν φανταζόταν πως 45 χρόνια μετά θα μιλούσαμε για ένα από τα πιο διάσημα και μακροβιότερα εικαστικά γεγονότα στον κόσμο. Σπουδαίες γκαλερί από κάθε γωνιά του πλανήτη καταφτάνουν στα μέσα του Ιουνίου για να παρουσιάσουν τις νέες τάσεις της τέχνης, να μας συστήσουν ονόματα νέων καλλιτεχνών και, κυρίως, να πουλήσουν σε ανθρώπους που θέλουν να προσθέσουν νέα εκθέματα στις συλλογές και τα μουσεία τους.

Το σίγουρο είναι πως πίσω από τις εικόνες, τις λέξεις και τις παραστάσεις, με λίγα λόγια και πολλές πράξεις, οι Ελβετοί είναι σαν να μας λένε: μπορεί να μην υπήρξαμε απ' τους πρώτους στην Ευρώπη που έφτιαξαν τέχνη, όμως αναγνωρίζουμε το μεγαλείο της και είμαστε ικανοί να το αναδείξουμε, ώστε να κερδίσουμε όλοι.


Χρόνο με τον χρόνο η επισκεψιμότητα και οι απαιτήσεις των εκθετών εκτοξεύονται στα ύψη (χαρακτηριστικά, φέτος άγγιξε τις 100.000 μέσα σε 6 μέρες). Προκειμένου να καλυφθεί η ολοένα αυξανόμενη ανάγκη για χώρο, μια ξεχασμένη και σχεδόν παρηκμασμένη γειτονιά της πόλης μετατράπηκε σε σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο. Τα υψηλής αρχιτεκτονικής κτίρια διαθέτουν πλέον μοντέρνες αίθουσες που μπορούν να φιλοξενούν γλυπτά τεράστιας επιφάνειας, βίντεο αρτ και κάθε μορφή υψηλής τέχνης.

Η άριστη ποιότητα της διοργάνωσης, η υποδειγματική φιλοξενία, το κλίμα ασφάλειας που επικρατεί παντού και η πείρα 45 χρόνων έφερε αυτό τον Ιούνιο πάνω από 80 συμμετοχές πολιτιστικών φορέων και μουσείων. Όλα αυτά συνέβαλαν στο να θεωρηθεί φέτος αυτή η έκθεση, χωρίς υπερβολή, κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός. Ενδεικτικά παραθέτουμε τις παρουσίες των: Guggenheim Museum (New York), Institute of Contemporary Arts (London), Los Angeles County Museum of Art, Metropolitan Museum of Art (New York), The Museum of Modern Art (New York), National Gallery of Victoria (Melbourne), Palais de Tokyo (Paris), Serpentine Galleries (London), Tate (London), The Ullens Center for Contemporary Art (Beijing), Whitechapel Gallery (London), Whitney Museum of American Art (New York), Yuan Museum (Beijing).

Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Kader Attia | Arab Spring, 2014Unlimited in Basel 2015

Από τις 284 γκαλερί, τους 4.000 καλλιτέχνες και τις 33 χώρες που συμμετείχαν, είδαμε υπέροχες και εμπνευσμένες δουλειές. Η γκαλερί της Εsther Schipper στο Βερολίνο μας ενθουσίασε με την παρουσία της συνολικά, μιας και οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν σ' αυτήν (Philippe Parreno, Matti Braun, Daniel Steegmann Mangranι) ανέβασαν τον πήχη αρκετά ψηλά.

Στον χώρο του Αrt Basel Unlimited όπου φιλοξενούνται έργα σπουδαίων καλλιτεχνών οι οποίες καταλαμβάνουν μεγάλους χώρους και ειδικά δωμάτια μπορούσε να δει κανείς φέτος πρωτοποριακές δουλειές, όπως η εξαιρετική περφόρμανς του Julius von Bismarck με τίτλο «Egocentric System», 2015 ή η εκκεντρική δουλειά του David Shrigley «Life Model», 2012 και η... ανατρεπτική «Arab Spring», 2014 του Kader Attia.

Ως αντίβαρο τώρα της κοσμικότητας και των διάσημων ονομάτων του Art Basel, κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '90, σε ένα παλιό και πρωτοποριακής αισθητικής εργοστάσιο ζυθοποιίας γεννήθηκε το μικρό αδελφάκι του, το LISTE. Αρχικά θα στέγαζε αποκλειστικά νέους γκαλερίστες και καλλιτέχνες, που δεν ήταν εύκολο να προωθηθούν ανάμεσα στους πανίσχυρους μάστερ και τις arrogant γκαλερί της Νέας Υόρκης και του Παρισιού. Σήμερα, όμως, αποτελεί φυτώριο σπουδαίων νέων καλλιτεχνών και την πιο alternative και ουσιαστική εκδοχή της contemporary art. Στο LISTE, λοιπόν, ξεχωρίσαμε την γκαλερί της Francesca Minini και το έργο του υπέροχου καλλιτέχνη Flavio Favelli με τίτλο «China Purple», 2010.

Αξίζει εδώ να αναφερθεί πώς οι κάτοικοι της Βασιλείας σχεδίασαν και το Art Basel Parcours. Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική πλατφόρμα στην οποία συνδυάζονται ευφυώς η ομορφιά της τέχνης και η βόλτα σε μια πόλη με ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική και ξεχωριστή ιστορία. Για παράδειγμα, αυτήν τη χρονιά ο περίπατος στην περιοχή της Mόnsterplatz οδηγούσε τους επισκέπτες σε 21 διαφορετικά σημεία, όπου είχαν τοποθετηθεί έργα επιλεγμένα και προσαρμοσμένα στο περιβάλλον του ιστορικού αστικού τοπίου. Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά αξιέπαινο. Μέσα σε μεσαιωνικές εκκλησίες, κήπους σπιτιών του 14ου και 15ου αιώνα και διάσημα σχολεία, όπως αυτό όπου δίδαξε ο Νίτσε και μαθήτευσε ο Γιουνγκ μπορούσες να βρεις προχωρημένα έργα, contemporary art, περφόρμανς και installations, απόλυτα εναρμονισμένα με τους ιδιαίτερους αυτούς χώρους. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, μέσω της οποίας βίωνες τον χρόνο ως τον απόλυτο εικαστικό ρυθμιστή του κόσμου. Δεν μπορούμε να παραλείψουμε, και όχι μόνο από εθνική υπερηφάνεια, την πολύ δυνατή περφόρμανς της Ελληνίδας Alexandra Bachzetsis «Gold, 2004», που τη φιλοξένησε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Βασιλείας.

Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
David Shrigley | Life Model, 2012Unlimited in Basel 2015

Ωστόσο, η επιχείρηση «Τέχνη» όλο και επεκτείνεται. Στις αρχές του 2000 τα διορατικά στελέχη του Αrt Basel προέβησαν σε μια κίνηση που έκανε τους Ελβετούς ρυθμιστές του παγκόσμιου χρηματιστηρίου της τέχνης. Το 2001, συνεργάστηκαν με Δύση και Ανατολή και εμπνεύστηκαν το Art Basel Miami, ενώ το 2013 επεκτάθηκαν στο Art Basel Hong Kong.


Οι νέες σχολές Καλών Τεχνών της Βασιλείας και της Ζυρίχης εγκαινιάστηκαν πέρσι σε αξιοζήλευτα κτίρια-πρότυπα, ενώ σχεδιάζεται η ίδρυση ενός πανεπιστημίου Οργάνωσης και Διοίκησης Καλλιτεχνικών Θεσμών με έδρα τη Βασιλεία.

Προς το παρόν, εμείς στα μπραντς και στα γκαλά των μουσείων φάγαμε ελβετικά τυριά, ήπιαμε κρασιά και σαμπάνιες της περιοχής και μάθαμε για συμφωνίες εκατομμυρίων ανάμεσα σε μουσεία και επενδυτές. Παρακολουθήσαμε μάχες ανάμεσα σε επιμελητές και κριτικούς τέχνης που διαφωνούσαν για τις νέες φόρμες. Συμμετείχαμε σε μάταιες φιλολογικές συζητήσεις για τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις που αμφισβητούνται από τους συντηρητικούς κύκλους και μάθαμε για την επανάσταση που αργεί να έρθει.


Το σίγουρο είναι πως πίσω από τις εικόνες, τις λέξεις και τις παραστάσεις, με λίγα λόγια και πολλές πράξεις, οι Ελβετοί είναι σαν να μας λένε: μπορεί να μην υπήρξαμε απ' τους πρώτους στην Ευρώπη που έφτιαξαν τέχνη, όμως αναγνωρίζουμε το μεγαλείο της και είμαστε ικανοί να το αναδείξουμε, ώστε να κερδίσουμε όλοι. Σε όλα τα επίπεδα... ό,τι και να σημαίνει αυτό.

Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
LISTE Building
Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
LISTE - Francesca Minnini Galleries -Artist Flavio Favelli "china purpl"
Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Parcours - Artist : Ugo Rondinone "the gracious"
Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Basel Switzerland
Επίσκεψη στην Art Basel Facebook Twitter
Basel Switzerland
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ