Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. Φωτογραφία: Ollie Murphy
1

Η έκθεση σου στην Αθήνα έχει τίτλο «Marzanna, Yours Again». Το έθιμο με τις κούκλες Marzanna που φτιάχνονται για να καούν στα νερά ποταμιών, εκτός από την αναγέννηση, έχει να κάνει και με την ικανότητα να αφήνεις πράγματα πίσω σου. Ποια είναι δική σου εμπειρία σχετικά με αυτό;

Όταν ασχολείσαι με τη ζωγραφική, αποδέχεσαι πως η αποτυχία και η διαγραφή είναι αναπόσπαστα κομμάτια της δημιουργίας και οι πινελιές που στην αρχή είναι περίεργες, στραβές, άσχημες, αλλά γενναίες είναι που κάνουν μια εικόνα να «ανθήσει» πραγματικά.

Η ζωή κατά καιρούς μπορεί να είναι εξαιρετικά σκληρή και στενόχωρη. Για πολύ καιρό ένιωθα μεγάλη αποστροφή για πράγματα που ήταν πέρα από τον έλεγχό μου. Όμως αυτά συμβαίνουν. Έμαθα να προσπαθώ πιο σκληρά, να κλαίω, να πίνω το κρασί μου και να αγαπάω την οικογένειά μου.

— Ποιος είναι ο αγαπημένος σου μύθος και γιατί;

Αν μου έμεινε ένα πράγμα από το σχολείο, είναι το Waste Land (Η Έρημη Χώρα) του T.S. Eliot. Εκεί συνάντησα πρώτη φορά τον μύθο του Fisher King. Από την αρχή γοητεύτηκα από αυτό το παράξενο παραμύθι. Ο Fisher King έχει ένα τραύμα που περιγράφεται συχνά ως μια πληγή μεταξύ των μηρών, ένα είδος ευνουχισμού και εκθήλυνσης, μια τιμωρία επειδή αναζήτησε την απαγορευμένη αγάπη… Για να απαλύνει τον πόνο, βυθίζει μια ματωμένη λόγχη στην πληγή του.

Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. 

Όταν τελείωσα το σχολείο, έφτιαξα κάτι για τον δάσκαλό μου. Ήταν ένα κουτάκι. Είχα φτιάξει έναν γοργόνο από πηλό κι έναν θρόνο από το σύρμα του μπουκαλιού της σαμπάνιας, αυτό που κρατάει τον φελλό. Σκάλισα ένα βουνό και πεδιάδες (η έρημη χώρα) στο ξύλο και μέσα στο κουτί με το κόκκινο βελούδο έβαλα διάφορα σύμβολα που σχετίζονταν με τα ποιήματα. Νομίζω πως ο δάσκαλός μου είχε χαρεί. Μου αρέσει πολύ να φτιάχνω αντικείμενα και να τα χαρίζω.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Two Lips, Faye Wei Wei (2017), λάδι σε καμβά, 1830 x 1370 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Anemones and Lovers, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

—Έχεις αναφέρει πως η δουλειά σου έχει σχολιαστεί αρνητικά ως «διακοσμητική» και «θηλυκή». Εσύ αμφισβήτησες ποτέ τον εαυτό σου;

Φυσικά, αμφιβάλλω συνεχώς και είναι πολύ κουραστικό. Όταν σπούδαζα ακόμα είχα την επιθυμία να παράγω μια δουλειά πιο σκοτεινή, πιο σκληρή, πιο αρρενωπή. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούσα να σταματήσω να φτιάχνω αυτούς τους «γλυκερούς» πίνακες με θέμα την αγάπη. Ήμουν ερωτευμένη με ένα αγόρι που είχε γεννηθεί την Hμέρα του Αγίου Βαλεντίνου και ήταν η έμπνευσή μου.

Πολλοί δυσκολεύονται να διαχωρίσουν την εικόνα που έχουν για μένα από τους πίνακές μου. Με βλέπουν ως ένα ρομαντικό νεραϊδοκόριτσο. Φαντάζομαι, δεν απέχω πολύ από αυτό. Αλλά πραγματικά θεωρώ πως αν η δουλειά σου έχει δύναμη και η εικόνα της γοητεία, εκεί βρίσκεται η μαγεία της.

Η κριτική θα έπρεπε να ασκείται για άλλα πράγματα και όχι για το φύλο μου. Στο τέλος όμως θα σε κρίνουν όπως και να έχει, οπότε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις αυτό και να κάνεις την «αδυναμία» σου το δυνατό σου σημείο.

— Στην Αθήνα τι έχεις σκοπό να κάνεις;

Να πιω κρασί, να φάω πολύ και να ξεκινήσω μια ταινία με το αγόρι που μου αρέσει. Χτες βράδυ πήγα με μια μεγάλη παρέα σε ένα φανταστικό εστιατόριο και καθίσαμε μέχρι πολύ αργά. Το συκώτι και η ψητή φέτα ήταν υπέροχα. Ήμασταν στα ζεστά και έξω είχε καταιγίδα. Τέτοιες στιγμές είναι που είμαι ευτυχισμένη.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Pony (The Stars Seemed To Get Wet in the Sky), Faye Wei Wei (2016), λάδι σε καμβά, 2500 x 2000 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Lady, Three White Leopards Sat Under a Juniper Tree, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

Info: Η καλλιτέχνις συμμετέχει στην έκθεση «Marzanna, Yours Again» στη Hot Wheels Projects (Πατησίων 41) από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο, 16:00-23:00 ή με ραντεβού.

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ