Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. Φωτογραφία: Ollie Murphy
1

Η έκθεση σου στην Αθήνα έχει τίτλο «Marzanna, Yours Again». Το έθιμο με τις κούκλες Marzanna που φτιάχνονται για να καούν στα νερά ποταμιών, εκτός από την αναγέννηση, έχει να κάνει και με την ικανότητα να αφήνεις πράγματα πίσω σου. Ποια είναι δική σου εμπειρία σχετικά με αυτό;

Όταν ασχολείσαι με τη ζωγραφική, αποδέχεσαι πως η αποτυχία και η διαγραφή είναι αναπόσπαστα κομμάτια της δημιουργίας και οι πινελιές που στην αρχή είναι περίεργες, στραβές, άσχημες, αλλά γενναίες είναι που κάνουν μια εικόνα να «ανθήσει» πραγματικά.

Η ζωή κατά καιρούς μπορεί να είναι εξαιρετικά σκληρή και στενόχωρη. Για πολύ καιρό ένιωθα μεγάλη αποστροφή για πράγματα που ήταν πέρα από τον έλεγχό μου. Όμως αυτά συμβαίνουν. Έμαθα να προσπαθώ πιο σκληρά, να κλαίω, να πίνω το κρασί μου και να αγαπάω την οικογένειά μου.

— Ποιος είναι ο αγαπημένος σου μύθος και γιατί;

Αν μου έμεινε ένα πράγμα από το σχολείο, είναι το Waste Land (Η Έρημη Χώρα) του T.S. Eliot. Εκεί συνάντησα πρώτη φορά τον μύθο του Fisher King. Από την αρχή γοητεύτηκα από αυτό το παράξενο παραμύθι. Ο Fisher King έχει ένα τραύμα που περιγράφεται συχνά ως μια πληγή μεταξύ των μηρών, ένα είδος ευνουχισμού και εκθήλυνσης, μια τιμωρία επειδή αναζήτησε την απαγορευμένη αγάπη… Για να απαλύνει τον πόνο, βυθίζει μια ματωμένη λόγχη στην πληγή του.

Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. 

Όταν τελείωσα το σχολείο, έφτιαξα κάτι για τον δάσκαλό μου. Ήταν ένα κουτάκι. Είχα φτιάξει έναν γοργόνο από πηλό κι έναν θρόνο από το σύρμα του μπουκαλιού της σαμπάνιας, αυτό που κρατάει τον φελλό. Σκάλισα ένα βουνό και πεδιάδες (η έρημη χώρα) στο ξύλο και μέσα στο κουτί με το κόκκινο βελούδο έβαλα διάφορα σύμβολα που σχετίζονταν με τα ποιήματα. Νομίζω πως ο δάσκαλός μου είχε χαρεί. Μου αρέσει πολύ να φτιάχνω αντικείμενα και να τα χαρίζω.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Two Lips, Faye Wei Wei (2017), λάδι σε καμβά, 1830 x 1370 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Anemones and Lovers, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

—Έχεις αναφέρει πως η δουλειά σου έχει σχολιαστεί αρνητικά ως «διακοσμητική» και «θηλυκή». Εσύ αμφισβήτησες ποτέ τον εαυτό σου;

Φυσικά, αμφιβάλλω συνεχώς και είναι πολύ κουραστικό. Όταν σπούδαζα ακόμα είχα την επιθυμία να παράγω μια δουλειά πιο σκοτεινή, πιο σκληρή, πιο αρρενωπή. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούσα να σταματήσω να φτιάχνω αυτούς τους «γλυκερούς» πίνακες με θέμα την αγάπη. Ήμουν ερωτευμένη με ένα αγόρι που είχε γεννηθεί την Hμέρα του Αγίου Βαλεντίνου και ήταν η έμπνευσή μου.

Πολλοί δυσκολεύονται να διαχωρίσουν την εικόνα που έχουν για μένα από τους πίνακές μου. Με βλέπουν ως ένα ρομαντικό νεραϊδοκόριτσο. Φαντάζομαι, δεν απέχω πολύ από αυτό. Αλλά πραγματικά θεωρώ πως αν η δουλειά σου έχει δύναμη και η εικόνα της γοητεία, εκεί βρίσκεται η μαγεία της.

Η κριτική θα έπρεπε να ασκείται για άλλα πράγματα και όχι για το φύλο μου. Στο τέλος όμως θα σε κρίνουν όπως και να έχει, οπότε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις αυτό και να κάνεις την «αδυναμία» σου το δυνατό σου σημείο.

— Στην Αθήνα τι έχεις σκοπό να κάνεις;

Να πιω κρασί, να φάω πολύ και να ξεκινήσω μια ταινία με το αγόρι που μου αρέσει. Χτες βράδυ πήγα με μια μεγάλη παρέα σε ένα φανταστικό εστιατόριο και καθίσαμε μέχρι πολύ αργά. Το συκώτι και η ψητή φέτα ήταν υπέροχα. Ήμασταν στα ζεστά και έξω είχε καταιγίδα. Τέτοιες στιγμές είναι που είμαι ευτυχισμένη.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Pony (The Stars Seemed To Get Wet in the Sky), Faye Wei Wei (2016), λάδι σε καμβά, 2500 x 2000 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Lady, Three White Leopards Sat Under a Juniper Tree, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

Info: Η καλλιτέχνις συμμετέχει στην έκθεση «Marzanna, Yours Again» στη Hot Wheels Projects (Πατησίων 41) από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο, 16:00-23:00 ή με ραντεβού.

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ